Kadett C vähän pirteämmäksi

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
metu66
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Tammi 2007, 19:33
Paikkakunta: nokia

Kadett C vähän pirteämmäksi

Viesti Kirjoittaja metu66 »

Onko mitään vippaskonstia saada C:kadettia katsastettua 2.0 16v koneelle ?
Avatar
Eltsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 16:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eltsi »

Kyllähän tuon pitäisi onnistua, jos käyttää vertailumallina GT/E 2:sta. Siinä oli tehoa 115 hv eli siitä laskemalla saadaan maksimitehoiksi 138 hv, mitä koneesta saa ottaa pihalle (teoriassa, miten lie käytäntö :wink: ). Eli käytännössä auto pitää saada vastaamaan vertailumallia vaadittujen osien osalta, mm. jarrut ja etupalkki... Tuota isolohkojen etupalkki on tosin vaikea löytää mistään käytettynä ja uusikin maksaa melkoisesti. Hitsatahan noita palkkeja ei periaatteessa saa. http://s75550052.einsundeinsshop.de/ses ... 10010%3D29
Tuossa olisi uuden hinta saksassa.
Nuo muutokset kun saa hoidettua, niin kyllähän sitä on useampikin vaihtoehto sen 2-litraisen 16v koneen sovittamiseksi kadetin keulalle. Yksi vaihtoehto olisi laittaa X20XEV, missä tehoa on 136hv, jonka täten saisi laitettua suoraan ilman mitään sen ihmeempiä temppuja. Jos se täytyy olla välttämättä C20XE, niin kyllähän senkin asennus onnistuu, mutta se täytyy varmaankin tehdä siten, että käytetään koneen peruslohkona C20NE:tä, johon vain vaihdetaan XE:n kansi ja muut osat. Näin ollen moottorissa ei teoriassa olekaan sitä 150hv:aa vaan 115hv+10%=126,5hv, joka tulee siis polttoainelaitteiston muttamisesta...
Ja onhan noita muitakin 16v koneita ooppelilla olemassa, kyllä niistä pienemistäkin kuin 2-litraisista saa tehoa ulos ihan mukavasti. Ja ovathan ne myös parilitraisiin verattuna kevyempiä, mikä taas parantaa teho-painosuhdetta vrt. samantehoiseen painavampaan koneeseen.
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

osta valmiiksi tehty auto tuolta hessulta.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Joo, täältä löytyy.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Eikös tuo 20xe kone homma mene kuitenkin niin, että kone tarvitsee penkittää alle 138hv?

Eli jos 8 tappisen alakerran päälle laitetaan 16v kansi, niin silloinhan tehot määräytyvät kannen mukaan, ellei toisin todisteta.
Mielestäni muutoksen pitäisi onnistua myös niin, että 20xe:seen iskee tuplat tai läppikset ja penkittää näillä alle 138hv.Kone olisi ns.Omavalmiste?

Ja toi palkki asia on näitä ikuisuus kysymyksiä, joissa toiset puhuu ja toiset tekee :wink:
Leima on aina tullut.
Kuva
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Kone ei ole omavalmiste jos orkkis lohkon päällä makaa orkkis kansi.
Mutta eikös joku ole tehnyt 1.8:sin joka on oikeasti 2.0... 8)
Tai sitten pistää sen cihhin sinne,1.9 lohkoon 2.4 hilut sisälle.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Jep, ymmärsin kyllä tuon pointin...

Mutta polttoaineen syöttö muutettu...mitenkäs se lasketaan kun ruiskun tilalle laitetaan kaasarit?
-10% tehoista?? :lol:
Eli jos todistaa penkityksellä koneen tehojen laskeneen polttoaineen syötön vaihtumisen vuoksi?


Jaa niin ja siittä akseli hommasta vielä tämä pointti


f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Kuva
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Eltsi kirjoitti:Hitsatahan noita palkkeja ei periaatteessa saa. .
Tämä pykälä olis kiva nähdä. Tietääkseni olen joskus aken sivuilta lukenut että palkkia SAA hitsata... Samoin kun taka-akselin kuoriin JARRUJEN kiinnitykset.

Muistaakseni olen myös lukenut samaisilta sivuilta, että TUKIVARSIA ei saa hitsata. Oli miten oli, mutta näin on. :lol:

Konttorilta on hyvä myös käydä kyselemässä, Itsellä on esimerkiksi pahffinen malli tuosta ison ja pikkupalkin erottavasta vahvikkeesta. Netissäkin on kuvaa eroavaisuuksista, kuva tulostaen, tutulle miehelle opel liikkeeseen, dokumenttia että näin on.

Toisaalta on myös olemassa toisiakin vaihdoehtoja...


Yksi hyvä ja HALPA on ostaa valmis, toisia löytyy sööörtsillä.
Avatar
Eltsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 16:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eltsi »

Kyllä itse olen taas sitä mieltä tuosta 20xe:n kasaamisesta siihen 2-litraisen lohkoon, että ei sitä inssi pidä alkuperäisenä koneena ==> omavalmisteen ehto täyttyy. Ainakin näin on ollut aiemmissa vastaavantyyppisissä koneen rakenteluissa, tosin kyllä fordin 2-litraisella ohc-koneella, mikä on muutettu kaasarista ruiskuksi fordin omilla ruiskun osilla. Rekisteriotteeseen merkintä muutettu polttoainejärjestelmä ja tehojen muutos laskettu sen 10% mukaan. Ja sen kaasarin laittaminen siihen 20xe-koneeseen ei koneen tehoja pudota inssin silmissä. Tai näin ainakin itse olen ymmärtänyt kun vastaavia kysellyt inssiltä, eli koneen teho ei voi laskea alkuperäisestä. Muutenhan sitä voisi vaikka laittaa c20let:n sinne kadeemin keulille, kunhan vain katsastuksen ajaksi kuristaa sen tehot rajoihin meneviksi...
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Avatar
Eltsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 16:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eltsi »

Ja mitä noiden palkkien hitsaamisen tulee, niin ainakin on inssit aina ollut sitä mieltä, että palkkeja EI SAA hitsata, kuten ei myöskään tukivarsia, kun asiaa on konttorilta tiedusteltu. Sehän ei tosin tarkoita sitä, etteikö niitä olisi silti hitsattu.. :D
Voihan se tiety olla, että katsastusinssi on kehitellyt tuon hitsauskiellon omasta päästänsä, mikä on sinällään ymmärrettävää, kun tietää, että minkälaisia kyläseppiä niitäkin hitsaushommia välillä tekee ja jälki on niin hirveää, että oikein pahaa tekee katsoa...
No, eipä ole tarvinnut katsastuksessa ikinä inssin itkeä omista hitsauksista.
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Juu,mm. tukivarsia ei saa virallisesti hitsata paitsi epävirallisesti silloin kun uusia/ehyitä käytettyjä ei saa.
Ja silloinkin jäljen tulee olla sellaista ettei niitä hitsipalkoja katsellessa ala oksettamaan...

Edit: Ja siitä moottorin rakentamisesta sen verran,että jos lohko ja kansi on eriparia niin tehon lasketaan olevan sama kuin sen moottorin mistä kansi on peräisin(jos kuutiotilavuus on isompi niin käytetään kertomerkkiä).
Mutta tämä siinä tapauksessa jos ei muuta osoiteta,eli jos on järkevät penkityslaput niin teho tulee niiden mukaan.
Ja niiden lappujen tulee olla järkeviä,aken miehet saattaa jälkeenpäinkin kutsua auton tarkastukseen.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin »

Mutta miksi ihmeessä purkaa 2.4 kone ja laittaa sisukset vanhaan 1.9 lohkoon?
Voihan sen 2.4 koneen laittaa sinne suoraankin,jos se on ompun kone niin joutuu vaihtamaan 2.2 rekordin imusarjan että menee pelti kiinni.
Tilavuus ei pitäisi mennä yli rajoista ja tehoahan on vakiossa 125 hv..
Ja kyllä sitä etupalkkia saa vahvistaa.
Saksan pojilta saa valmiita vahvikepalojakin siihen etupalkkiin.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Mutta eikös ole niin että jää muutaman cl vaille oikeita arvoja tuo tilavuus 2,4L??

Eli 1997X1,20=2396,4cm3 kun taas 2,4L=2410cm3, joten ei passaa!
Siksi näitä sekasikiöitä mailmaan puserretaan.



Ja selvittelin aikani kuluksi jotain pikku pointteja...

20ne/se--> let/xe KANNELLA vastaa let/xe tehoja ellei toisin todisteta.eli penkki todistuksella(alle 138hv) läpi,
mutta niin menee myös 20letti xe:n kannella + penkki läpi
ja 20xe letin kannella +penkki läpi

Joten kyllä vaihtoehtoja riittää, kunhan jaksaisi vain toteuttaa.

Edit: pakko oli kun ei juonut tarpeeksi vielä :lol:

Joo eihän näistä puhuta konttorilla ikinä mitään
Kuva
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Spikey kirjoitti:Mutta eikös ole niin että jää muutaman cl vaille oikeita arvoja tuo tilavuus 2,4L??

Eli 1997X1,20=2396,4cm3 kun taas 2,4L=2410cm3, joten ei passaa!
Siksi näitä sekasikiöitä mailmaan puserretaan.
Juu,iskutilavuus tulee vastaan ja sen 1.9 lohkon voi porata timmiksi niille vanhoille 2.4:sen männille.
Eikä tarvitse puhua konttorilla mitään... :wink:

Ps:ehdit poistaa sen postauksen parhaan kohdan jossa mainittiin sanat yökeijo ja lonkero. :sleep:
MANTARIINI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 189
Liittynyt: 15 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja MANTARIINI »

Eiks tossa tullu pien vipa laskuissa rajahan on 25% iskutilavuudessa. Eli 1997X1,25=2496.25cm3 kun taas 2,4L=2410cm3 Eli silloinhan sen sais laittaa. :o
Vastaa Viestiin