1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Peltipakosarja vectraan..

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

on
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Peltipakosarja vectraan..

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Käytetty orkkis parempi kuin halppis tarvike.
Esim x20xev b vectran vakio katti putkeen. Painavempi mitä "kisakatit" mutta parempi jos ehjä ettei ole mistään öljypolttimesta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

R90 400 187
X16xel astra g
R90 400 098 imunokka
IMG_20180128_110942.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Opeleissa ei pakosarja ole koskaan rajoittava tekijä. Käyttäsin sen vaivan ja rahan imusarjaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja janikoo »

Jep, X16XEL ym. pakosarja on ihan hyvin virtaava. Jossain Brittien forumilla oli vielä 160 heppaisessa orkkis pakosarja. Itsekin hankin just paremman imusarjan B1 Vectran XEL koneeseen josta saa hyötyä. Ostin venavarren kumit Automuovi OY:stä. Olleet puoli vuotta paikoillaan ilman liimaa ja kierteitä. Öljyn kulutus loppui kuin seinään. Korjaamossa puhdisti huolellisesti ohjurit, ja vihreät kumit ainakin pysyy.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

4-2-1 mallinen. Toisio putkissa toinen hieman toista pidempi. Noita toisiokäyriä muuttamalla voisi hieman saavuttaa hyötyä.

Taas kattipakosarjassa mallissa 4-1 ensiöputket on varsin lyhyet ja katti heti jatkeena
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja janikoo »

Kerronpa tännekin miten vaikutti Puolasta ostamani Lexmaul Ram II tuohon Vectran x16xel:iin. Ensimmäiseksi piti kohdistaa kanavat, ja yllättäen Lexmaulissa oli 3mm pienemmät lähdöt kuin imusarjan alaosassa. Näitä sitten kairasin ja kohdistelin. Lopulta pulttasin kiinni, ja testilenkillä tuli ilmi puolan viallisuus. Ehjällä puolalla käytös sitten muuttuikin ja pääsi lenkille. Muutos teki hyvää, sillä onneton alavääntö on parantunut ja jaksaa selvästi paremmin vetää kuin ennen. Joku oli Saksassa käynyt penkissä, jonka jälkeen vakion 100hv tuli ulos jo 5000 kierroksella alkuperäisen 6200 kierroksen sijaan, ja suurin teho 5330 kierroksella, joten oletan kulutuksenkin pienentyvän. Hain juuri tätä, enkä korkealle kiertävää konetta. Mukava harrastaa näitä.
Petrooli75
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 21:52

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Petrooli75 »

Mikähän itu tuossa z16xe pakokanavan muodossa on. Siinä alareunassa keskellä sellanen nystyrä joka jakaa kavanan tavallaan kahteen osaan. Ennen sitä nystyrää on vielä monttukin haittaamassa..? Ja pakosarjassa on vastaavassa kohdassa nystyrä myös, mikä jouhevoutuu ja katoaa syvemmälle mentäessä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

16v?
X16xel on samanlainen. Siinä oli lisäilmapumpun kanava ekoissa x16xel moottoreissa astra f ja vectra b1
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Petrooli75
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 21:52

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Petrooli75 »

Joo 16v z16xe. Tyhjennän tuon katin tuosta kamppeesta. Aattelin että huonoimmassa mahd. Paikassa tehoja aatellessa. Kuumimmassa kohdassa ahistamassa. Vikavaloille ihan sama, kun v luokan ralliautosta kyse. Miten vaikuttaa jos takemman lambdan ottaa pois? Onko se vaan tutkimassa katin puhdistusta? Ja egr pitäs kans tulpata. Jos egr ja tuo takempi lambda otetaan pois niin ei kai se ala laihalla käymään?
Avatar
Nortter
OCF Member 2020
Viestit: 1080
Liittynyt: 17 Loka 2006, 07:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Nortter »

Terves, onko kokemusta x16xe ja lexmaul imusarja leimalla?
Eli tarvitseeko muutoskatsastaa. Mitään tüv lappuja ei löydy..
Liekö helpoin vaihtaa vakio tilalle siksi aikaa.
Corsa B GSi 1.6 16v -95 & Astra G 1.6 16v -02

Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

X18XE1 vissiin kuuluu tähän kategoriaan.

Dbilakselta tuli vissiin vääränlainen kaasuvivusto imusarjan mukana ja koska kyse on käyttiksestä, oli tuolla pärjättävä. Olisiko kellään laittaa kuvaa siitä millainen kaasuvivusto G-Astrassa kuuluisi olla? Osaisi sitten paremmalla aikaa modailla vivuston sen näköiseksi.

Kuva
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Itse itselleni vastaten siltä varalta, että google jonkun joskus tähän tuo, tuollainen sen pitää olla

Kuva


Samaan postaukseen voisi kysellä muutamaa vinkkiä.

* Sieltä täältä tulee esiin, että jostain vanhemmasta moottorista sopisi lättänä valmiiksi kevyempi vauhtipyörä X18XE1:in. Osaako joku sanoa tarkalleen mistä mallista?

* Onko jossain netin syövereissä hyviä kuvia tälläisen pikkulohko 16v:een kannen kanavien parantelusta? Googlella en saanut onnistumisia ainakaan moottorityypillä.

* Onko jostain saatavilla valmista adapterijohtosarjaa X18XE1:n johtosarjan ja viri-viri-ECUn välille? Tai edes johtosarjaan sopivaa liitintä ja kytkentäkaaviota?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vauhtipyörän keventämisellä et saavuta yhtään mitään. Huononnat vain ajettavuutta. Rallivehkeissä joissa huudatetaan 6000-10000rpm sillä on jo merkitystä kaasuun vastaavuudessa mutta ei maantiellä.

Kansi näissä on jo pirun hyvä vakiona. Ymmärtääksebi kisamiehetkään eivät paljoa muotoile ja ne kuitenkin ottaa yli 200hv 1.6/1.8 ekotekeistä.
Suurimman hyödyn saat muokatulla ECU:lla sillä sehän siellä seoksen määrää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Omiin muihin autoihin verrattuna tämän ooppelin kaasuun vastaavuus on heikko, joten siitä ajatus vauhtipyörän kevennykselle.

Dbilakselta tulee imusarjakauppaan kuulunut softa, kunhan vaan osuu sopiva hetki laittaa auto pariksi viikoksi telakalle.

Ajatus viri-viri-ECU:sta taasen syntyi siitä, että tällä foorumilla kovasti mollataan alkuperäisen luotettavuutta ja harrasteautosta voisi purkin tähän talviautoon talveksi lainata.
Vastaa Viestiin