1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Kyhi1170
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Tammi 2018, 10:03

Re: Peltipakosarja vectraan..

Viesti Kirjoittaja Kyhi1170 » 24 Tammi 2018, 22:23

Kyl on apuja tosta linkistä ja tipseistä Iso kiitos,,mites onko mitenkään mahdollista laittaa cattia jostain toisesta opelist sarjan jatkoksi?
Ei ne mutkat!Vaan ne ylämäet!! :banghead: : :ruoska: -(z)- :thumbsup:

lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Peltipakosarja vectraan..

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri » 25 Tammi 2018, 16:06

on

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Peltipakosarja vectraan..

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 25 Tammi 2018, 21:54

Käytetty orkkis parempi kuin halppis tarvike.
Esim x20xev b vectran vakio katti putkeen. Painavempi mitä "kisakatit" mutta parempi jos ehjä ettei ole mistään öljypolttimesta
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 28 Tammi 2018, 12:55

R90 400 187
X16xel astra g
R90 400 098 imunokka
IMG_20180128_110942.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13115
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 28 Tammi 2018, 13:28

Opeleissa ei pakosarja ole koskaan rajoittava tekijä. Käyttäsin sen vaivan ja rahan imusarjaan.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja janikoo » 28 Tammi 2018, 17:52

Jep, X16XEL ym. pakosarja on ihan hyvin virtaava. Jossain Brittien forumilla oli vielä 160 heppaisessa orkkis pakosarja. Itsekin hankin just paremman imusarjan B1 Vectran XEL koneeseen josta saa hyötyä. Ostin venavarren kumit Automuovi OY:stä. Olleet puoli vuotta paikoillaan ilman liimaa ja kierteitä. Öljyn kulutus loppui kuin seinään. Korjaamossa puhdisti huolellisesti ohjurit, ja vihreät kumit ainakin pysyy.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 28 Tammi 2018, 18:09

4-2-1 mallinen. Toisio putkissa toinen hieman toista pidempi. Noita toisiokäyriä muuttamalla voisi hieman saavuttaa hyötyä.

Taas kattipakosarjassa mallissa 4-1 ensiöputket on varsin lyhyet ja katti heti jatkeena
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja janikoo » 19 Kesä 2018, 22:23

Kerronpa tännekin miten vaikutti Puolasta ostamani Lexmaul Ram II tuohon Vectran x16xel:iin. Ensimmäiseksi piti kohdistaa kanavat, ja yllättäen Lexmaulissa oli 3mm pienemmät lähdöt kuin imusarjan alaosassa. Näitä sitten kairasin ja kohdistelin. Lopulta pulttasin kiinni, ja testilenkillä tuli ilmi puolan viallisuus. Ehjällä puolalla käytös sitten muuttuikin ja pääsi lenkille. Muutos teki hyvää, sillä onneton alavääntö on parantunut ja jaksaa selvästi paremmin vetää kuin ennen. Joku oli Saksassa käynyt penkissä, jonka jälkeen vakion 100hv tuli ulos jo 5000 kierroksella alkuperäisen 6200 kierroksen sijaan, ja suurin teho 5330 kierroksella, joten oletan kulutuksenkin pienentyvän. Hain juuri tätä, enkä korkealle kiertävää konetta. Mukava harrastaa näitä.

Petrooli75
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 21:52

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Petrooli75 » 27 Loka 2018, 21:28

Mikähän itu tuossa z16xe pakokanavan muodossa on. Siinä alareunassa keskellä sellanen nystyrä joka jakaa kavanan tavallaan kahteen osaan. Ennen sitä nystyrää on vielä monttukin haittaamassa..? Ja pakosarjassa on vastaavassa kohdassa nystyrä myös, mikä jouhevoutuu ja katoaa syvemmälle mentäessä.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 28 Loka 2018, 06:56

16v?
X16xel on samanlainen. Siinä oli lisäilmapumpun kanava ekoissa x16xel moottoreissa astra f ja vectra b1
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Petrooli75
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 21:52

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Petrooli75 » 28 Loka 2018, 10:31

Joo 16v z16xe. Tyhjennän tuon katin tuosta kamppeesta. Aattelin että huonoimmassa mahd. Paikassa tehoja aatellessa. Kuumimmassa kohdassa ahistamassa. Vikavaloille ihan sama, kun v luokan ralliautosta kyse. Miten vaikuttaa jos takemman lambdan ottaa pois? Onko se vaan tutkimassa katin puhdistusta? Ja egr pitäs kans tulpata. Jos egr ja tuo takempi lambda otetaan pois niin ei kai se ala laihalla käymään?

Vastaa Viestiin