Sivu 11/13

Re: Peltipakosarja vectraan..

Lähetetty: 25 Tammi 2018, 16:06
Kirjoittaja lauantaijokeri
on

Re: Peltipakosarja vectraan..

Lähetetty: 25 Tammi 2018, 21:54
Kirjoittaja 1,2sorsa
Käytetty orkkis parempi kuin halppis tarvike.
Esim x20xev b vectran vakio katti putkeen. Painavempi mitä "kisakatit" mutta parempi jos ehjä ettei ole mistään öljypolttimesta

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 12:55
Kirjoittaja 1,2sorsa
R90 400 187
X16xel astra g
R90 400 098 imunokka
IMG_20180128_110942.jpg

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 13:28
Kirjoittaja Juho M-P
Opeleissa ei pakosarja ole koskaan rajoittava tekijä. Käyttäsin sen vaivan ja rahan imusarjaan.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 17:52
Kirjoittaja janikoo
Jep, X16XEL ym. pakosarja on ihan hyvin virtaava. Jossain Brittien forumilla oli vielä 160 heppaisessa orkkis pakosarja. Itsekin hankin just paremman imusarjan B1 Vectran XEL koneeseen josta saa hyötyä. Ostin venavarren kumit Automuovi OY:stä. Olleet puoli vuotta paikoillaan ilman liimaa ja kierteitä. Öljyn kulutus loppui kuin seinään. Korjaamossa puhdisti huolellisesti ohjurit, ja vihreät kumit ainakin pysyy.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 18:09
Kirjoittaja 1,2sorsa
4-2-1 mallinen. Toisio putkissa toinen hieman toista pidempi. Noita toisiokäyriä muuttamalla voisi hieman saavuttaa hyötyä.

Taas kattipakosarjassa mallissa 4-1 ensiöputket on varsin lyhyet ja katti heti jatkeena

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 19 Kesä 2018, 22:23
Kirjoittaja janikoo
Kerronpa tännekin miten vaikutti Puolasta ostamani Lexmaul Ram II tuohon Vectran x16xel:iin. Ensimmäiseksi piti kohdistaa kanavat, ja yllättäen Lexmaulissa oli 3mm pienemmät lähdöt kuin imusarjan alaosassa. Näitä sitten kairasin ja kohdistelin. Lopulta pulttasin kiinni, ja testilenkillä tuli ilmi puolan viallisuus. Ehjällä puolalla käytös sitten muuttuikin ja pääsi lenkille. Muutos teki hyvää, sillä onneton alavääntö on parantunut ja jaksaa selvästi paremmin vetää kuin ennen. Joku oli Saksassa käynyt penkissä, jonka jälkeen vakion 100hv tuli ulos jo 5000 kierroksella alkuperäisen 6200 kierroksen sijaan, ja suurin teho 5330 kierroksella, joten oletan kulutuksenkin pienentyvän. Hain juuri tätä, enkä korkealle kiertävää konetta. Mukava harrastaa näitä.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 27 Loka 2018, 21:28
Kirjoittaja Petrooli75
Mikähän itu tuossa z16xe pakokanavan muodossa on. Siinä alareunassa keskellä sellanen nystyrä joka jakaa kavanan tavallaan kahteen osaan. Ennen sitä nystyrää on vielä monttukin haittaamassa..? Ja pakosarjassa on vastaavassa kohdassa nystyrä myös, mikä jouhevoutuu ja katoaa syvemmälle mentäessä.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Loka 2018, 06:56
Kirjoittaja 1,2sorsa
16v?
X16xel on samanlainen. Siinä oli lisäilmapumpun kanava ekoissa x16xel moottoreissa astra f ja vectra b1

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Loka 2018, 10:31
Kirjoittaja Petrooli75
Joo 16v z16xe. Tyhjennän tuon katin tuosta kamppeesta. Aattelin että huonoimmassa mahd. Paikassa tehoja aatellessa. Kuumimmassa kohdassa ahistamassa. Vikavaloille ihan sama, kun v luokan ralliautosta kyse. Miten vaikuttaa jos takemman lambdan ottaa pois? Onko se vaan tutkimassa katin puhdistusta? Ja egr pitäs kans tulpata. Jos egr ja tuo takempi lambda otetaan pois niin ei kai se ala laihalla käymään?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 18 Maalis 2019, 21:05
Kirjoittaja Nortter
Terves, onko kokemusta x16xe ja lexmaul imusarja leimalla?
Eli tarvitseeko muutoskatsastaa. Mitään tüv lappuja ei löydy..
Liekö helpoin vaihtaa vakio tilalle siksi aikaa.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 16:17
Kirjoittaja Ketsa
X18XE1 vissiin kuuluu tähän kategoriaan.

Dbilakselta tuli vissiin vääränlainen kaasuvivusto imusarjan mukana ja koska kyse on käyttiksestä, oli tuolla pärjättävä. Olisiko kellään laittaa kuvaa siitä millainen kaasuvivusto G-Astrassa kuuluisi olla? Osaisi sitten paremmalla aikaa modailla vivuston sen näköiseksi.

Kuva

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 22 Tammi 2020, 14:42
Kirjoittaja Ketsa
Itse itselleni vastaten siltä varalta, että google jonkun joskus tähän tuo, tuollainen sen pitää olla

Kuva


Samaan postaukseen voisi kysellä muutamaa vinkkiä.

* Sieltä täältä tulee esiin, että jostain vanhemmasta moottorista sopisi lättänä valmiiksi kevyempi vauhtipyörä X18XE1:in. Osaako joku sanoa tarkalleen mistä mallista?

* Onko jossain netin syövereissä hyviä kuvia tälläisen pikkulohko 16v:een kannen kanavien parantelusta? Googlella en saanut onnistumisia ainakaan moottorityypillä.

* Onko jostain saatavilla valmista adapterijohtosarjaa X18XE1:n johtosarjan ja viri-viri-ECUn välille? Tai edes johtosarjaan sopivaa liitintä ja kytkentäkaaviota?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 22 Tammi 2020, 14:57
Kirjoittaja Juho M-P
Vauhtipyörän keventämisellä et saavuta yhtään mitään. Huononnat vain ajettavuutta. Rallivehkeissä joissa huudatetaan 6000-10000rpm sillä on jo merkitystä kaasuun vastaavuudessa mutta ei maantiellä.

Kansi näissä on jo pirun hyvä vakiona. Ymmärtääksebi kisamiehetkään eivät paljoa muotoile ja ne kuitenkin ottaa yli 200hv 1.6/1.8 ekotekeistä.
Suurimman hyödyn saat muokatulla ECU:lla sillä sehän siellä seoksen määrää.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 22 Tammi 2020, 16:13
Kirjoittaja Ketsa
Omiin muihin autoihin verrattuna tämän ooppelin kaasuun vastaavuus on heikko, joten siitä ajatus vauhtipyörän kevennykselle.

Dbilakselta tulee imusarjakauppaan kuulunut softa, kunhan vaan osuu sopiva hetki laittaa auto pariksi viikoksi telakalle.

Ajatus viri-viri-ECU:sta taasen syntyi siitä, että tällä foorumilla kovasti mollataan alkuperäisen luotettavuutta ja harrasteautosta voisi purkin tähän talviautoon talveksi lainata.