Sivu 7/13

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 18 Kesä 2010, 21:56
Kirjoittaja Jani_88
oli tää sun X16XEL vielä rekisterissä? meinaako madi katsastaa auton kys. omaiselle tekniikalle?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 20 Kesä 2010, 20:11
Kirjoittaja madi
olisin rakentanut Z16LET moottorin :)

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 12 Heinä 2010, 23:34
Kirjoittaja niemma-2
Olisko mitään hyviä niksejä vähän piristellä tuota X16XEL konetta, esim peltisarjaa, imusarjaa...ym?
Tietenkin rahallahan saa kyllä vaikka ja mitä mut jos eka kattois jotain simppeliä piristelyä...
Eikun heti ahdin kiinni ja baarin paineet :D

Kaikki neuvot..ym on tervetulleita...

Re:

Lähetetty: 13 Loka 2010, 23:21
Kirjoittaja mortimer
Markus kirjoitti:Imusarja: X16XE:n alaosa kanteen kohdistettuna + omatekoinen plenum-kotelo alaosan päälle. Tilavuus kopioitu Mantzel Powerbox -sarjasta. Kaasuläppäkoteloa hierottu vielä hieman lisää, läppä kuitenkin alkuperäinen 50mm.
http://www.ruostepeikko.com/C16XE/Mantz ... lmis_2.jpg
Onko X14XE koneen Mantzel-plenumin tilavuudesta tietoa ? Onko joku tehnyt 1.4-versioon vastaavaa, ja millaisilla tuloksilla ?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 23 Elo 2011, 23:41
Kirjoittaja Fouli
Nostetaas välillä tätäkin kyselläkseni tyhmiä. Mahtaako joku tietää näkeekö suuttimen rungosta sen tuoton ja passaako esim. c20xe suuttimet suoraan näihin pikkulohkojen imusarjaan? Jos vielä joku tietäisi suuttimien tuottoja x20xev, c20xe niin tiedosta olisin kiitollinen :worship:

Entä bensapaineen säädin, mahtaisiko olla apua vakiosuuttimilla mikäli pikkusen saisi nostettua bensapainetta?

Jäi vaan kovasti mietityttämään vakiosuuttimien riittävyys.

Kyseessä siis tuo 1.8 pikkulohko, johon kannen kanavia vähän muokataan, dbilaksen 262ast. nokat+sääd. nokkapyörät, 4-1 pakosarja ja putkisto tietysti. Mahdollisesti nokat vaihtuu vielä jyrkempiin, ellei nyt niin jossain vaiheessa.

Nuo dbilaksen 262asteiset nokat pikkulohkoihin on tälläkin hetkellä vielä kaupan, kunnes ruvetaan niputtamaan konetta :peukku:

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 24 Elo 2011, 22:17
Kirjoittaja jaketech
Fouli kirjoitti: Mahtaako joku tietää näkeekö suuttimen rungosta sen tuoton
jossain netin uumenissa on suutin taulukko joka keroo tuoton ja millä paineella on mitattu. suuttimen numeroa googleen ni löytyy tietoa.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 24 Elo 2011, 22:23
Kirjoittaja telwin
jaketech kirjoitti:
Fouli kirjoitti: Mahtaako joku tietää näkeekö suuttimen rungosta sen tuoton
jossain netin uumenissa on suutin taulukko joka keroo tuoton ja millä paineella on mitattu. suuttimen numeroa googleen ni löytyy tietoa.
Tuolla >> http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 25 Elo 2011, 17:55
Kirjoittaja Fouli
Eipä löydy ainakaan tuolta listasta noita suuttimia, tai googlesta ylipäätään. Siemensin suuttimethan nuo näyttäs olevan, numerolla 5WK93151 ja GM numero 90536149.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 22 Loka 2011, 20:09
Kirjoittaja Tuomas
Laitetaanpas vertailukuva XE:n ja XEL:n imusarjoista:

Kuva

Niin kun kuvasta näkyy, niin XEL on aika tehokkaasti kuristettu tuolla onnettomalla imusarjalla. Kanavat on noin puolta pienemmät kuin XE:ssä.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 27 Joulu 2011, 18:02
Kirjoittaja Keme
Onko c16xe ja x16xel (ja mitä noita ny kaikkia 1.6-16v opelin kiuluja onkaan) peruskoneilla mekaanisesti mitään eroa? Imu- ja pakosarjoja lukuunottamatta. Entäs paljonko tommosen 1.6 koneen dekkikorkeus on? (eli mitta kampuralinjasta kansipahviin) ja onko imukanavat samalla jaolla kaikki, vai onko siinä jotain eroja? (eli mitta viereisten imukanavien keskeltä keskelle)

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 27 Joulu 2011, 23:34
Kirjoittaja Tuomas
Ei niissä isoja eroja ole. Kansissa on jotain eroja, mutta nuo kanavien jaot on samat.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Joulu 2011, 07:42
Kirjoittaja Keme
Paljonkohan dekkikorkeus ja imukanavien jako on milleinä?

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Joulu 2011, 11:03
Kirjoittaja Tuomas
Jos ei tiedolla ole akuutti kiire niin voin mittailla ne joskus ensi viikolla.

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Joulu 2011, 15:02
Kirjoittaja mulkkari
imukanavat 85mm keskeltä keskelle, pakopuolella sama homma eli 85mm. dekki 200mm+kannentiiviste 1,3mm. nämä siis x16xe moottorista, mutta kelpaa varmaan noihin xe loppusiin

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Lähetetty: 28 Joulu 2011, 16:08
Kirjoittaja Keme
Paljon kiitoksia Mulkkarille! Entäs onko tietoa kiertokangen laakerin mitoista?