C20XE kannen naittaminen OHC:n päälle

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
j_k_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Touko 2006, 06:22

Viesti Kirjoittaja j_k_ »

Kyllä toi osa 6 näyttää aivan takaiskuventtiililtä, eikä miltään supistusholkilta. Niinkuin nimikin sen kertoo..
Ojas ollaan, ota vilkku pois
Jamax
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 16 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja Jamax »

Eikös tuo ole takaiskuventtiili, mikä estää kannen valumisen tyhjäksi, kun moottori on sammuksissa?
-> nopeammin voitelua kylmäkäynnistyksissä, kun kanavat ei ole tyhjänä.
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja export »

Jamax kirjoitti:Eikös tuo ole takaiskuventtiili, mikä estää kannen valumisen tyhjäksi, kun moottori on sammuksissa?
-> nopeammin voitelua kylmäkäynnistyksissä, kun kanavat ei ole tyhjänä.
Jos se näin toimii niin tässähän se vika sitte aina onki ku nää 16 venaset koneet naputtaa kylmänä :)
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

GSi+to4 kirjoitti:
ASCONAi320 kirjoitti:
JJ kirjoitti:....lohkon öljykanavaan supistin vai onko se joku paineenrajoitin......
onko tietoa miten vaikuttaa jos supistin puuttuu?
Kanteen menee liikaa öljyä, alakerran laakerit saa äkkiä vaihtokuntoon.
jos asia ois näin niin kaikki 8v koneiset sit varmaan leipois aika alta yksikön.
koska jos nyt katsoo tuota 8v kannen rajoitin venttiiliä ja sitä jousta niin se on aika melto. siis löysä.. ja sit ku nyt se öljy tulee sitä normi kanavaa pitkin ylös kanteen. ilman siis sitä 16v:n supistinta. niin se kohtaa siellä sit sen rajoitin venan.. ja vois kuvitella että siellä käy aika nopea öljyn kierto sitä kautta. sehän sit valuu takas öljy pohjaan... kait noi hydrauliset tasaimet vaatii vaan jonku paineen alennuksen toimiakseen.. eli ei kärsi täys paine mennä niille. sama homma tos 16venasessa.. jossa homma tehty kuristimella..

no en ole sen koommin perehtynyt kyl tohon sielun elämään, enkä purkanut tota 16v:n mötikkää.. suunta venttiili se varmaan no JOS siellä jotain kuulia tai jousia on. mut samal toimii vaan liiallisen paineen rajoittimena..

eli rakenteen perusteella 8v:ssä on paineen rajoitin kannes ja 16tappisessa on lohkossa kuristin/suunta venttiili..(ehkä)

elis oma teoriani on että 16v kansi ei toimis ok jos sen suoraan nakkaa 8v lohkon päälle. liikaa painetta ja hyrdot sekoo.. tai joku muu paikka sanoo poks. ja 8v kansi vois ehkä jotenkin pelittää 16v lohkossa. joskin paineen nousu käynnistyksen yhteydessä varsinkin kestäis liian kauan joten voitelu ei ois paras mahdollinen.. tiedä sit..

jos jollain on hyvä konsti saada toi rajoitin mikä lie mötikkä pois tuosta 16v lohkosta niin kertokoot.. ois tarvis saada se pois. itse en haluu ruveta pioneeriksi tällä saralla ja koittaa 8v kantta tohon 16v lohkoon että riittääkö voitelu. :)

tosa veskis tuli viel mieleen sekin, että eihän se toki suurin osa 8v koneen öljynpaineesta tosiaan kierrä sen kuula venttiilin kautta. tyhmäähän se olis, vaan enin osa juoksee varmaankin nokka-akselin läpi ja poistuu suhteellisen suurista voitelu kanavista joka nokan kohdalta. tohon voiteluun sitä tilavuus virtaa sit tarvitaankin paljon enemmän mitä 16v koneessa. 16v:ssä hän kaikki voitelu öljy nokille tulee laakereiden välistä.. joka nokka makaa kuin ammeessa ja voideltuu koko ajan. jos tällista termii käyttäis..
any way hydrot tarvii myös oikean paineen toimiakseen ja siks tosa 8v kannes on paineen rajoitin vena viel varmistamassa sen..
simpba
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 09 Touko 2005, 16:16
Paikkakunta: jokela

Viesti Kirjoittaja simpba »

Kävin tänään tilaamassa tuon takaiskuventtiilin opelilta, ja sain ihme kyllä ihan asiallista palvelua. Oli kyllä eri firma tällä kertaa.. :roll:
Tilaustavaraksi meni niin kuin oli arvattavissa. Ensi viikolla pitäisi tulla saksan maalta ja hintaakin kertyy vähän päälle 50e, ilmottelen varmaan sitten lähemmin, jahka saan osan käsiini..
simpba
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 09 Touko 2005, 16:16
Paikkakunta: jokela

Viesti Kirjoittaja simpba »

Menee vähän ohi aiheen, mutta kun ei viitti uuttakaan aihetta aloittaa, niin olisiko tietoa että paljonko männät tulee yli lohkotason yk:ssa c20xe koneessa, vai tuleeko ne yhtään?
Pasi L
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 06 Elo 2006, 22:13
Paikkakunta: Lapijoki

Viesti Kirjoittaja Pasi L »

Tänään irroitin omasta lohkosta ko. osan. Siellä oli sisällä kuula ja heikohko jousi. Jousi painaa kuulaa alaspäin ja estää näin ainakin öljyn valumisen pois kannesta moottorin sammuttua.
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

simpba kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta kun ei viitti uuttakaan aihetta aloittaa, niin olisiko tietoa että paljonko männät tulee yli lohkotason yk:ssa c20xe koneessa, vai tuleeko ne yhtään?
työntömitalla mitattuna näytti 0.3mm yli lohkontason.. karstaa toki hieman tossa männänpäällä, mut jotain tota luokkaa näytti olevan.
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Kävin kanssa tänään tilaamassa tuon venttiilin, mutta mitenkäs on, kun noita XE- ja NE-lohkojen kuvia kattelin, niin näytti ettei tuo NE-lohkoon ilman poraamista mahdu?! Kukaan laittanut?
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
simpba
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 09 Touko 2005, 16:16
Paikkakunta: jokela

Viesti Kirjoittaja simpba »

jeffgordon kirjoitti:Kävin kanssa tänään tilaamassa tuon venttiilin, mutta mitenkäs on, kun noita XE- ja NE-lohkojen kuvia kattelin, niin näytti ettei tuo NE-lohkoon ilman poraamista mahdu?! Kukaan laittanut?
Eipä mahdu joo poraamatta. 18Nz lohkossa ainakin on 8mm öljykanava ja tuo venttiilli on muistaakseni 14mm halkaisijaltaan. Oma lohko on tällä hetkellä koneistamossa ja saavat koneistaa/asentaa sen siellä, on varmaan ensi viikolla valmis..
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

simpba kirjoitti:
jeffgordon kirjoitti:Kävin kanssa tänään tilaamassa tuon venttiilin, mutta mitenkäs on, kun noita XE- ja NE-lohkojen kuvia kattelin, niin näytti ettei tuo NE-lohkoon ilman poraamista mahdu?! Kukaan laittanut?
Eipä mahdu joo poraamatta. 18Nz lohkossa ainakin on 8mm öljykanava ja tuo venttiilli on muistaakseni 14mm halkaisijaltaan. Oma lohko on tällä hetkellä koneistamossa ja saavat koneistaa/asentaa sen siellä, on varmaan ensi viikolla valmis..
Damn, pitihän se arvata! :evil: Muutenkin nyt tiukka aikataulu niin ei oikeen kyllä viittis oottaa tuota koneistamosta enää...

Mites muuten syttyvehkeet, ovatko keskenään vaihtokelpoisia? Eli jos käyttää NE:n moottorinohjausta ja XE:n virranjakajaa ja puolaa, tuleeko ongelmia? Ei ole kumpiakaan vielä käsillä ni en muista/ tiedä noiden eroja..
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

NE ei tartte kipinän tekoon muuta kuin jakajan. Eli jakaja vain ohjaa kipinän oikeeseen tulpanjohtoon. Eli toimii.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Juho M-P kirjoitti:NE ei tartte kipinän tekoon muuta kuin jakajan. Eli jakaja vain ohjaa kipinän oikeeseen tulpanjohtoon. Eli toimii.
No näin muistelinkin mutta kun ei ollut mistään mistä katsoa. Kiitos! :wink: Eli en tarvii sitten kun XE:n jakajan.
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo, pelkkä jakaja, pyörijä ja kansi.

Ja NE puola.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

simpba kirjoitti:
jeffgordon kirjoitti:Kävin kanssa tänään tilaamassa tuon venttiilin, mutta mitenkäs on, kun noita XE- ja NE-lohkojen kuvia kattelin, niin näytti ettei tuo NE-lohkoon ilman poraamista mahdu?! Kukaan laittanut?
Eipä mahdu joo poraamatta. 18Nz lohkossa ainakin on 8mm öljykanava ja tuo venttiilli on muistaakseni 14mm halkaisijaltaan. Oma lohko on tällä hetkellä koneistamossa ja saavat koneistaa/asentaa sen siellä, on varmaan ensi viikolla valmis..
Jokos oot saanu ton koneistamolta? Kiinnostas tietää minkä mallinen tuo reikä pitäis sitten olla, tai jos joku jolla on XE tai LET ilman kantta viittis käyttää tuon pois ja kattoo millanen reikä siihen pitäis tehdä, ts. riittääkö jos pelkästään vetää 14mm poran kans tuon vai onko esim. jotain upotuksia tms.?
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Vastaa Viestiin