C20XE kannen naittaminen OHC:n päälle

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

C20XE kannen naittaminen OHC:n päälle

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Tuollainen 16v cossun kansi hommattiin Kadettiin, ja nyt sitä pitäis sitten ruveta projektoimaan OHC lohkon päälle. Mitä kaikkea pitää vaihtaa/ laittaa, onko porukalla kokemusta? Ilmeisesti kansi käy öljy- ja vesi kanaviltaan suoraan, mutta jakopäätä joutuu värkkäilemään? Jotain muuta mitä pitäis ottaa huomioon? Kiitos! :wink:
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

lohkon öljykanavaan supistin vai onko se joku paineenrajoitin. Muuten käy suoraan. jakopään rattaat pultit jne..alahihnapyörää myöten tosin tässä tapauksessa taisi mennä myös kampura vaihtoon koska 8v:ssä on irroitettava kiila ja 16v:ssä ei ja täten hihnapyörä on myös eri. MUTTA vanhemmalla jakopäällä olevat 8v ja 16v koneet on ainakin jakopään hammastukselta samat ja esim nokkapyörän kehä on sama mutta 8v:n pyörä on jonkin verran kapeampi eli voisi olettaa myös että alahihnapyörä on myös kapeampi ja ei näin kävisi.

On siinä ropeltamista ja ilmeisesti vaihdat myös alakertaan männät? Samallahan tulee tehdyksi laakerointi ja vaihdat kampuran.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

Öljypumpun kopassakin on eroa.
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

..Mutta onko kukaan OIKEASTI tehnyt tuollaista, ettei nyt vaan mutuiltas? Kampuraa ei mielellään lähettäisi tässä vaiheessa vaihtamaan, koska ei ole tarjolla kuin OHC osia. Eli kuinka paljon jakopään osia pitää sekottaa, XE kiristimet, ohjainrullat, alapyörä, vesipumppu...? Vai ei yhtään mitään? Männät ja kanget vaihdetaan juu
Avatar
Katana
'Senator'
'Senator'
Viestit: 965
Liittynyt: 18 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Katana »

Käytä hakua, muistelen että aisaa on kysytty jo useita kertoja, ja joku sen taisi toteuttaakkin.

ps. Noita XEn lohkoja kaikilla osilla, ilman kantta saa aika halvalla, joten järkevintä ostaa sellainen.
Calibra 2.0i 16v -91
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

lähinnä mutuahan nämä on. tuli noita 8v ja 16v osia jokunen aika sitten vitutukseen asti käsissä pyöriteltyä. 8v osat myyntiin, kori paaliin ja kunnon auton ostoon.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Onhan tommosilla kyhäelmillä jotkut mutumiehet jopa ajaneetkin :)
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
simpba
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 09 Touko 2005, 16:16
Paikkakunta: jokela

Viesti Kirjoittaja simpba »

GSi+to4 kirjoitti:Öljypumpun kopassakin on eroa.
Hetkonen mitäs eroa noissa on? Juuri meinaan kädessä molempia pyörittelin ja silmämääräisesti en ainakaan huomannut mitään eroa.
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

En minäkään noissa vanhemmissa ainakaan päällepäin ole mitään eroa huomannut.
Uudemman jakopään omaavassa 16v koneessa on sitten sille automaattikiristin rullalle paikka ö-pumpussa.
simpba
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 09 Touko 2005, 16:16
Paikkakunta: jokela

Viesti Kirjoittaja simpba »

Tunari-82 kirjoitti:En minäkään noissa vanhemmissa ainakaan päällepäin ole mitään eroa huomannut.
Uudemman jakopään omaavassa 16v koneessa on sitten sille automaattikiristin rullalle paikka ö-pumpussa.
Vanhemman jakopään osia itsekin pyörittelin, ja vanhemmasta jakopäästä on tässä tainnut kyse ollakkin..
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

simpba kirjoitti:
Tunari-82 kirjoitti:En minäkään noissa vanhemmissa ainakaan päällepäin ole mitään eroa huomannut.
Uudemman jakopään omaavassa 16v koneessa on sitten sille automaattikiristin rullalle paikka ö-pumpussa.
Vanhemman jakopään osia itsekin pyörittelin, ja vanhemmasta jakopäästä on tässä tainnut kyse ollakkin..
Onkos uudemmassa xe:ssä sitten kampiakselissa eroa? Nimittäin tuo tieto on kun laitoin xe:n kampuran ne:n jakopäähiluihin. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 9&start=30 Sitä en tiedä mistä vuosimallista tuo kyseinen kampiakseli on.
Avatar
Katana
'Senator'
'Senator'
Viestit: 965
Liittynyt: 18 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Katana »

Calibra 2.0i 16v -91
Avatar
ASCONAi320
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Heinä 2005, 16:46
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja ASCONAi320 »

JJ kirjoitti:....lohkon öljykanavaan supistin vai onko se joku paineenrajoitin......
onko tietoa miten vaikuttaa jos supistin puuttuu?
Power Is Nothing Without Sound!
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

itsellä ei minkäänlaista hajua mutta öljynpaineisiin se tuskin vaikuttaa. 8v lohkossa öljynousee kanteen omaa kanavaa pitkin ja kannessa vasta tuo supistin noin 3-4mm reikä muistaakseni. 16v kannessa öljy nousee kannenpultin reiän kautta kanteen siksi ilmeisesti tuo supistin on jo lohkossa.

Kuva

tuossa näkyy 8v kannen öljykanavan ura ja kiertää kannenpultin reiän, 16v kannessa tuo ura kulkee suoraan tuohon kannenpultin reikään.

Kuva
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

ASCONAi320 kirjoitti:
JJ kirjoitti:....lohkon öljykanavaan supistin vai onko se joku paineenrajoitin......
onko tietoa miten vaikuttaa jos supistin puuttuu?
Kanteen menee liikaa öljyä, alakerran laakerit saa äkkiä vaihtokuntoon.
Vastaa Viestiin