Putkistoista

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Wannabecalibra
Minut on bannattu!
Viestit: 3355
Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Gutter

Putkistoista

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Elikkäs vaikka opeli ei olekaan, niin käy tämä keskustelu yleisesti kaikkiin. Elikkäs tarkoitus olis laittaa putkistoa hieman uusiksi. Sen mitä tiedän, niin ei näyttäis hirveästi tehoja cat-back systeemeillä kuitenkaan saavan, hinnan ollessa tyyris. Omaani tais maksaa katilta taakse siinä tonnin hujakoilla, joten en tiedä kannattaako. Sen sijaan tarkoituksena on ainakin parantaa ääniä, kunhan vain tehot pysyvät vähintään ennallaan.

Merkkikohtaiset takapöntöt maksoi doc.powerilla sen 595e, joten mielummin käytän nuo rahat kaljaan ja thai-naisiin :lol: Satuin eksymään autotarvikeliikkeeseen ja törmäsin Sebringin yleismallisiin pönttöihin. Silmää miellytti RS6:n tyylinen ovaalinen isolla ulostulolla.....Hintakin yllätti sillä tuon olisi saanu 89e/kpl, kun sebrigin nettikaupassa tuo oli 225e/kpl :o :o Ja kysehän oli tästä Kuva Ongelmaksi tässä tekee sen, että tarran mukaan tuon takapöntön sisäänmeno on 48mm eli tuumissa n.1,8 :no: Oma putkisto lienee lähemmäksi 2,5" halkaisijaltaan. Muodostuuko tästä nyt ongelma virtausten ja vastapaineiden suhteen? Onko edes mitään järkeä ajatella laittaa tuota, ellei halua tehojen tippuvan? Pikaisesti kun katsoin, niin sisältä tuo tais olla avarampi, kuin tuo sisäänmeno...

Tonnia en siis rupea putkistosta maksamaan enkä vaimentimista ainakaan 600e. Jos cat-backin teen, niin teetän sen tiittasella.... Vinkkejä ja vihjeitä kaivataan asian suhteen... :wink:
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
merviopc
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Syys 2007, 08:21
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja merviopc »

hinta aika uskomaton mutta en ihan heti laittais kiinni koska voi tulla jonkun näköisiä oireita koska on halkasialtaan pienenpi. suosittelisin jos haluut suht halvalla päästä niin ostat esim simons merkkisen yleismallin vaimentajan ja siihen erikseen ulostulon niin saat siitä sellaisen kun silmää miellyttää ja ääniäki siinä samalla.
Zeppie
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 27 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli, Otava

Viesti Kirjoittaja Zeppie »

Onhan nuo hieman karvasen hintaisia, itsellä kohta tulossa takavaimentajien vaihto C Vectra 2.0T malliin ja siihen maksaa noin 850 euroa pelkät vaimentajat taakse, onko muilla tullut jo putkien vaihtoa eteen C Vectrassa kahdella ulostulolla ? tai vaihtoehtoisia ostopaikkoja ?

- Pasi
- Vectra C wagon 2.0T -04, BSR 2
Zeppie
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 27 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli, Otava

Viesti Kirjoittaja Zeppie »

Kuka suomentaa meneekö tuo putkisto täällä pohjolassa läpi konttorilla ??

http://cgi.ebay.de/Supersport-Duplex-Ko ... dZViewItem

- Pasi
- Vectra C wagon 2.0T -04, BSR 2
Avatar
Lille
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lille »

Eipä se paljon auta jos putkisto on avara jos loppupää on liian ahdas, mutta onko se liian ahdas se selviää laskemalla. kaavoja en nyt muista pitäs jostain löytyä.

Putken ulostulon merkitys on lähinnä äänissä. pienempi ulostulo = korkeempi ääni, suurempi ulostulo = matalampi ääni.
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

Pakokaasun jäähtyessä tilan tarve pienenee, loppupää voi olla hyvinkin pienempää tuubia.
Avatar
Katana
'Senator'
'Senator'
Viestit: 965
Liittynyt: 18 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Katana »

GSi+to4 kirjoitti:Pakokaasun jäähtyessä tilan tarve pienenee, loppupää voi olla hyvinkin pienempää tuubia.
Aivan, ja ahdistus yleensä onkin pakosarjan/alkukäyrän ongelma. Nuo putkistoille luvatut tehoarvot on yleensä samaa luokkaa kuin lastuissa ja vapaavirtaussuodattimissa, eli vähintään kyseenalaisia.
Calibra 2.0i 16v -91
Avatar
Lille
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lille »

kollektori on myös tärkeää olla virtaava.

Ja hyvän peltisatsin hyvyys tulee esille vasta kun on virtaava putkisto perässä.
Avatar
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3260
Liittynyt: 19 Heinä 2005, 10:11

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

Tuossa hyvä juttu noista putkistoista: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=59317
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

GSi+to4 kirjoitti:Pakokaasun jäähtyessä tilan tarve pienenee, loppupää voi olla hyvinkin pienempää tuubia.
Juu onhan se noin, mutta putken pituus lisää virtausvastusta jolloin ne kumoavat toisensa...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3878
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: ...

Viesti Kirjoittaja Ioni »

Mikä auto kyseessä ja onko vapari vai ahdettu?
Avatar
Lille
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lille »

Käyt kirjastosta tai kirjakaupasta etsimässä esim. A. Graham Bell:n "Uusi moottoritekniikka - Virittäminen ja säätäminen" ja lukaset siitä ainakin "pakoputkistot" kappaaleen läpi sitten vaan pakosarjaa ja putkistoa tekemään.
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1982
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Jos haluat hyvän ja toimivan ja hienon putkiston niin---> www.lakesteel.org
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Vastaa Viestiin