läppärungot

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
asassi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja asassi »

Terve!

Minkäs mittasia imuputkia hayabusan runkojen kanssa pitäs käyttää XE-kannen kanssa? Jätetäänkö suuttimet alkuperäiseen paikkaan vai siirretäänkö lähemmäs kantta? Paljonko laitetaan imukotelon aukon halkaisijaksi? BMW miehiltä kuulin, että M3:n rungoissa olisi 46mm läpät, noin vertauksena.

t, Ari
Avatar
Ksthb
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 152
Liittynyt: 29 Maalis 2005, 20:21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ksthb »

asassi kirjoitti:Terve!

Minkäs mittasia imuputkia hayabusan runkojen kanssa pitäs käyttää XE-kannen kanssa? Jätetäänkö suuttimet alkuperäiseen paikkaan vai siirretäänkö lähemmäs kantta? Paljonko laitetaan imukotelon aukon halkaisijaksi? BMW miehiltä kuulin, että M3:n rungoissa olisi 46mm läpät, noin vertauksena.

t, Ari
Jep, noin karkeesti aluksi.
Kokonaispituus venttiililtä suppilon päähän 390mm silloin huipputeho astettunee 6-7000 rpm, 330mm päästään selkeesti ylemmälle kierrosluku alueelle. Toki asia ei kumminkaan ole ihan yks selitteinen, pakosarja /käytettävät nokat vaikuttavat myös.
Liikkeelle lähtisin tosta 390mm mitasta ja mikäli tarvetta ilmenee niin hakisin lopullisen mitan dynossa kokeilemalla.
Hayabusassa imukotelon lähdöt vastaa n. 90mm aukon kokoa. Tosta lävestä olen saanut konetehoo 260hp / 9900rpm (pitkällä suppilolla)/11400rpm (lyhyellä suppilolla), tarkempia tietoja ton koneen mitoituksesta saa pyydettäessä.

Suuttimet toimivat omalla paikallaan hyvin. Lähemmäs kantta niitä ei kannata viedä, huonompi ratkaisu kaikin puolin.
Opel Vivaro Bi Turbo

Kawasaki Ninja H2
asassi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja asassi »

Ok, kiitokset. Jos laitat s-postiin arvot, joilla olet laskenut nuo pituudet, voin sitten verrata omiin laskelmiin. Käytitkö 3:tta aaltoa laskuissa?

t, Ari
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

asassi kirjoitti:Jätetäänkö suuttimet alkuperäiseen paikkaan vai siirretäänkö lähemmäs kantta?
Eipä niitä voi edes lähemmäksi siirtää, koska tällöin ne ottavat jo kanteen kiinni.
Avatar
Ksthb
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 152
Liittynyt: 29 Maalis 2005, 20:21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ksthb »

gse70 kirjoitti:
asassi kirjoitti:Jätetäänkö suuttimet alkuperäiseen paikkaan vai siirretäänkö lähemmäs kantta?
Eipä niitä voi edes lähemmäksi siirtää, koska tällöin ne ottavat jo kanteen kiinni.
Hmm.. jos tulee läppikset imusarjalla niin voi tokkiinsa siirtää, mut ei kannata.
Opel Vivaro Bi Turbo

Kawasaki Ninja H2
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Olikos se, että vääntö lisääntyy lähellä venttiiliä olevilla suuttimilla ja teho lisääntyy kaukana venttiiliä olevilla suuttimilla?

j.h

KitCar Golfissa aikanaan käytettiin 8 suutinta, vääntöalueella lähellä olevat ja korkeilla käyntinopeudella kaukana olevat.
Vastaa Viestiin