2l. OHC:n stroukkaus 2,4l

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
zäne
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 18:49

2l. OHC:n stroukkaus 2,4l

Viesti Kirjoittaja zäne » 04 Tammi 2008, 19:22

Tervehdys kaikille oopel hulluille :bye:

En onneton löytänyt juttua tämmöisestä ja homma junnaa paikoillaan :banghead:

Onko joku tehnyt tuollaista strouk operaatiota?
En tiedä löytyykö autoista valmiina 2,4l. ohc koneita 100mm. iskulla?

Nyt kuitenkin olisi tarjolla tuollainen uusi kampura ja ajattelin kysyä että mahtuukohan pyörimään 2 litraisen lohkossa, vai pitääkö hommata lohko myös.

En nyt edes muista minkä kokoiset runkolaakerikaulat on 2l. moottorissa :oops: no eiköhän se sentään selviä omatoimisestikin.

Jos joku muukin on tuollaisesta 100mm. kampurasta kiinnostunut voin selvitellä tarkat hinnat, mitat ym...

otto82
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Syys 2005, 08:26
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja otto82 » 04 Tammi 2008, 20:29

Eikös se kakslitrasen ohc:n kampura ole noista opelin osista pitkäiskuisin... Kannattaahan sitä kampuraa kokeilla jossain kakslitrasen lohkossa, jos mahdollista. Kiertokanget varmaan joutuu vaihtaan lyhyempiin ja ehkä jotkut matalammat männät.

Ihan mielen kiintonen operaatio, oon tuota joskus itekin hahmotellu, en kyllä ihan noin isolla iskulla. Onko tämä tarjolla oleva kampura teetetty jostain opelin kampurasta?

zäne
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 18:49

Viesti Kirjoittaja zäne » 04 Tammi 2008, 20:55

otto82 kirjoitti:Eikös se kakslitrasen ohc:n kampura ole noista opelin osista pitkäiskuisin... Kannattaahan sitä kampuraa kokeilla jossain kakslitrasen lohkossa, jos mahdollista. Kiertokanget varmaan joutuu vaihtaan lyhyempiin ja ehkä jotkut matalammat männät.

Ihan mielen kiintonen operaatio, oon tuota joskus itekin hahmotellu, en kyllä ihan noin isolla iskulla. Onko tämä tarjolla oleva kampura teetetty jostain opelin kampurasta?
Olishan tuo kyllä aika MÖLÖLLÄ iskulla :-? .

GM:n alkuperäinen 2,4 litraisen koneen akseli on kyseessä.
Ilmeisesti ei löydy autoista tuollaista?

Itsellä ei ole tällä hetkellä mitään lohkoja missä kokeilis eikä se akselikaan ihan halpa ole :evil:
Tehdas uusi lohkokaan ihan niitä kaikkein järkevimpiä sijoituksia.

16 valve versiona tuo olisi vielä kiintoisampi.
Mutta en perehtynyt vielä niin paljolti ohc ja 16v eroavaisuuksiin.
Hyvin löytyy ainakin juttua :D

havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky » 04 Tammi 2008, 20:58

Kyseessä Opelin OHC kampiakseli? Vai ehkä CIH? Vai ehkä joku Isuzu? Vai et ehkä tiedä itsekkään?

Avatar
telwin
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8697
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin » 04 Tammi 2008, 22:00

Mistäs tämä akseli on kotoisin?
Pikaisesti laskettuna 100 mm iskulla tulee 2.3l
Eli onkos tämä nyt niitä akseleita mitä on saksassa myyty ainakin Völkl:in toimesta 8v ja 16v koneisiin.
2.0 > 2.3 vai kenties joku brasilian mallin 2.4l G-Astran akseli?
Ja onko tuo isku juurikin 100 mm vai sinnepäin?
Kyseessähän voi olla 2.2 B-omegan akseli.

zäne
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 18:49

Viesti Kirjoittaja zäne » 04 Tammi 2008, 22:21

Tottakai erehdys on mahdollista.

Moottori löytyy työkoneesta.

Tarkennettakoon vielä etten todellakaan tiedä onko akselin mitoituksessa muitakin eroja kuin iskunpituudella.

Tiedän että GM tekee 2,4 litraista konetta joka on hyvin samankaltainen kuin ohc kone.

Jos jollain tietoa kuvailemastani "stroukki" koneesta ja 2l ohc:n eroista otan tiedon kiittollisena vastaan.


Jaa että brassi astra vois olla liki...

Avatar
telwin
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8697
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin » 04 Tammi 2008, 22:36

Etelä-amerikassa astraa on saanut/saa 2.4l 16v koneella.
Merkkinä Chevrolet Astra.
Onkos se dieseli?
Jos on niin tod näköisesti kyseessä on isuzun kone.
Tuo sopivuus ei varmaankaan selviä kuin kokeilemalla.

zäne
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 18:49

Viesti Kirjoittaja zäne » 04 Tammi 2008, 23:30

telwin kirjoitti:Etelä-amerikassa astraa on saanut/saa 2.4l 16v koneella.
Merkkinä Chevrolet Astra.
Onkos se dieseli?
Jos on niin tod näköisesti kyseessä on isuzun kone.
Tuo sopivuus ei varmaankaan selviä kuin kokeilemalla.

Vaikka työkoneesta onkin tuo kone on kyseessä silti ottomoottori.

Todellakin hyvin saman näköinen/oloinen kuin tuo vanha ohc maamoottori :lollis:

No joo kyllä se kokeilu on varmin tapa selvitellä nämä hommat

Avatar
telwin
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8697
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin » 04 Tammi 2008, 23:37

Siis jos tarkoitat sitä Ascona/Manta konetta niin se ei todellakaan ole OHC
Se on CIH ja siihen jos saa 100 mm iskun niin jopas tuli rajunkokoinen mosa... :o
CIH Koneesta tulee 100mm iskulla 2.8l
Ja vahvasti epäilen että lohkoa koneistamatta ei käy.
Ja voipi joutua kampurastakin limppuja pienentämään.

Eihän olis kuvaa siitä moottorista?

Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7178
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T » 05 Tammi 2008, 01:29

telwin kirjoitti:Siis jos tarkoitat sitä Ascona/Manta konetta niin se ei todellakaan ole OHC
Se on CIH ja siihen jos saa 100 mm iskun niin jopas tuli rajunkokoinen mosa... :o
CIH Koneesta tulee 100mm iskulla 2.8l
Ja vahvasti epäilen että lohkoa koneistamatta ei käy.
Ja voipi joutua kampurastakin limppuja pienentämään.

Eihän olis kuvaa siitä moottorista?
Kyllä tuosta ossista todella löytyy tollanen 100 millin iskulla oleva ja kyseessä on todellakin isuzuissa käytetty kone. Aiemmin sitä googlailin joskus.
Tässä jotain:
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... i%26sa%3DG
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... i%26sa%3DG
Vähän pitkät linkit mut en noita arvannut lyhentääkään.
Todennäköisesti väärässä.

Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport » 05 Tammi 2008, 01:38

Aikamoinen maamoottori, jopa alle 2.4 CIH:n tehoinen ja vääntöinen vaikka on moderni kuminauhamoottori :lollis:

Avatar
telwin
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8697
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin » 05 Tammi 2008, 01:54

Just just mutta en ymmärrä miten tuosta ohc koneesta tulee "vanha maamoottori"???
Ettei nyt olis kuiteskin puurot ja vellit sekaisin...

Avatar
telwin
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8697
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin » 05 Tammi 2008, 02:03


Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7178
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T » 05 Tammi 2008, 02:22

motorsport kirjoitti:Aikamoinen maamoottori, jopa alle 2.4 CIH:n tehoinen ja vääntöinen vaikka on moderni kuminauhamoottori :lollis:
Silti tollanen motti varmaan nöyryyttää ton cihhin samassa korissa kun 2-litrainenkin sen tekee :lollis:
Todennäköisesti väärässä.

Avatar
telwin
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8697
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin » 05 Tammi 2008, 02:42

Mut jos toi on tosiaan ohc niin kiinnostusta moiselle akselille on...toki hinta pitää olla sopiva.
Ja tuota 2.4 ohc konetta on Holden rodeossa,Isuzu D-Maxissa ja Chevrolet Luv:issa
Koneen tyyppi on c24se ja kone on holdenin tuotantoa ja saataa sitä olla tehty brasiliassakin tai sitten ei.
Tuo 2.4 16v on tyypiltään x24xe ja löytyy ainakin Chevrolet Astrasta > http://img292.imageshack.us/my.php?imag ... 056ea7.jpg

Vastaa Viestiin