B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
totoni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:37
Paikkakunta: Kokkola

B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja totoni »

eli oli tossa suunnitelmissa tommoseen 2.0 16v b omegaan uusia vähän putkistoa. Alkuperäinen putkisto on toi 2 tuumaa ja se tuntuu olevan aika nuhanen. Osaisko joku sanoo mistä asti sitä putkistoa kannattasi uusia uudella 2.5 tuumasella putkella ? Kokemuksia kellään ?
Opel omega B, 2.0 16v,- vm95
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Katista taakse.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
aako
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 241
Liittynyt: 15 Touko 2005, 10:00
Paikkakunta: Terälahti.

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja aako »

Mitään näistä tiedä,mut kuitski...

Eikös pakokaasut jäähdy matkalla->kaasun tilavuus pienenee(?).
Eli alku osa isolla ja ehkä akselin ylitys(jos sellanen on),ja sit vapaammin virtaavat "pöntöt" putkeen.
Ja sitte tietenkin vaikuttaa haluaako koslasta hiljasen vai pörinä putkella olevan.
kolli22
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:01
Paikkakunta: Parikkala

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja kolli22 »

aako kirjoitti:Mitään näistä tiedä,mut kuitski...

Eikös pakokaasut jäähdy matkalla->kaasun tilavuus pienenee(?).
Eli alku osa isolla ja ehkä akselin ylitys(jos sellanen on),ja sit vapaammin virtaavat "pöntöt" putkeen.
Ja sitte tietenkin vaikuttaa haluaako koslasta hiljasen vai pörinä putkella olevan.
Näin minuakin on "vanhemmat" ohjeistaneet putken teossa ja juurikin noilla perusteluilla ja siksipä olen usein ihmetellyt että mihin nuo "katista taaksepäin" -muutokset oikein perustuu?? Itse en edes tiedä tarvitseeko kuuma pakokaasu enempi tilaa virratkseen kuin kylmä, mutta joku osaa varmaan sanoa siihenkin totuuden? Oho ot:ksi meni, sorry....
Avatar
totoni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:37
Paikkakunta: Kokkola

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja totoni »

Timonen kirjoitti:Katista taakse.
Mihin perustuu tämä että katilta taaksepäin ?
Opel omega B, 2.0 16v,- vm95
Avatar
totoni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:37
Paikkakunta: Kokkola

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja totoni »

aako kirjoitti:Mitään näistä tiedä,mut kuitski...

Eikös pakokaasut jäähdy matkalla->kaasun tilavuus pienenee(?).
Eli alku osa isolla ja ehkä akselin ylitys(jos sellanen on),ja sit vapaammin virtaavat "pöntöt" putkeen.
Ja sitte tietenkin vaikuttaa haluaako koslasta hiljasen vai pörinä putkella olevan.

Alkuosa ? heti pakosarjan jälkeen ensimmäisestä liitoksesta ? paikallaan on tällä hetkellä virtaavampi takavaimennin.
Opel omega B, 2.0 16v,- vm95
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja Timonen »

totoni kirjoitti:
Timonen kirjoitti:Katista taakse.
Mihin perustuu tämä että katilta taaksepäin ?
Tietty sitä voi vaihtaa virikatinkin tai katinkorvausputken ja peltipakosarjan, jos sellasia on saatavilla! :D Ja pätäkkää riittää! :D

Mutta yleensä nuo viripakoputkistot ovat juuri katista taaksepäin kai siksi, että katalysaattorin laippa on kaiketi kooltaan sama riippumatta moottorikoosta, eikä myöskään tarvitse alkaa pähkäilemään patenttia sille, miten saa 2" (tai pienempään) keskiputkeen kiinni tiiviisti 2,5" päätevaimentimen.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja motorsport »

2" on täysin oikea putkikoko k.o moottorille. Isommalla ei tule kuin ääntä.
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: B1 omegan 2 tuumaisen putkiston muutos 2.5 tuumaiseen.?

Viesti Kirjoittaja Juutas »

motorsport kirjoitti:2" on täysin oikea putkikoko k.o moottorille. Isommalla ei tule kuin ääntä.
aamen.
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Vastaa Viestiin