C16SE piristys ( Astra F )

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
heikki1982
Minut on bannattu!
Viestit: 200
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja heikki1982 »

Auto on Astra F 1,6 8v Sedan, vuosimallia 1993 ja moottori on tuo C16Se eli vakiona 100 heppaa.
Autolla ja moottorilla ajettu vain 100 000 km. Ei vuoda öljyä tai nesteitä, eikä kuluta niitä.
Ja tässähän on se nelipisteruisku jo vakiona.

Millä siihen sais pientä piristystä vääntöön ja/tai tehoihin ?
Ja nyt ei ole iso tehonlisäys tarkoituksessa vaan hieman lisää tehoa ja toiminta varmuutta niin, että katsastus miehellä ei ole moittimista.

Autossa on nyt katista taaksepäin 2,5 tuuman putki kahdella Simons pöntöllä. Muuta ei ole moottoriin tehty.

Seuraavat olis tarkoitus tehdä ihan vaan toimivuusvarmuuden takia ja kaasunvastaavuuden takia:
- Peltipakosarja. Minkä merkkinen ja mistä ?
- Vapaavirtaus-suodatin. Vakiokoteloon vai joku merkkikohtainen Intake kit kartiosuodattimella, paras merkki ?
- Bladespeed firman maadoitusjohtosarja, jossa johtoja tulee useita. Parantaa moottorin toimintaa kostealla kelillä ja kovassa ajossa.
- Kilpakatalysaattori, koska autoon tulee 2 tuuman uusi rosteriputkisto niin tuo katti vaihtuu siinä samalla.
- Bensanpaineensäädin, mihin lukemaan paineita olisi syytä nostaa ?
- Lastu, juuri tähän autoon tehty. Kuka tekis ?
- Brisk tulpat. Mikä malli ja lämpöarvo olisi paras ?
- Setrab öljynjäähdytin.
- Vantaan jäähdyttimen tekemä iso jäähdytin.
- Sähköflekti. Miten tuo alkuperäinen poistetaan ?
- Redlinen kisaöljyt ja RSV käsittely moottoriin ja vaihteistoon.

Voisiko kannelle tehdä jotain "pientä" ? Esim madaltaa hieman ja/tai vaihtaa hieman jyrkemmän nokan ?
Olisiko säädettävästä nokkapyörästä mitään apua ?

Jotain unohtui nyt varmasti niin kaikki vihjeet ja ohjeet otetaan vastaan.

Niin ja autolla ajetaan radalla tosi paljon ja moottori on kovilla pitkät ajat.
Siksi toiminta varmuus on tärkeää ja auto on kunnolla kevennetty niin siinä kyllä tuntee esim 5 hepan lisäyksen välittömästi.

:nerd:
Joensuun UA
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuo kansihomma onnistuu ja vois nokkakin löytyä...

Soittele 050-4109209 Jari
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja ?! »

Haluatko totuuden vai hyvän mielen?
Tuossa sun listassa vaikutusta vois saada aikaan,maadoitus sarjalla,noilla öljyilla ja näiden lisäksi yleisellä huollolla.
Jäähdytys on varmasti riittävä vakiona,ehjä katti ei ahdista,moottorinohjaus on säädetty vakiomoottoriin,yms

Nokan vaihto on varmaankin se jolla vois muutaman hevosen saada,c16se taitaa olla paras 8v vakio kansi pikkulohkoista.

Kaverilla on c16se johon tehty kansi,nokka vaihdettu,läppärungot,moottorinohjaus= 146hv(ja monta tonnia rahaa)
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
heikki1982
Minut on bannattu!
Viestit: 200
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja heikki1982 »

?! kirjoitti:Haluatko totuuden vai hyvän mielen?
Tuossa sun listassa vaikutusta vois saada aikaan,maadoitus sarjalla,noilla öljyilla ja näiden lisäksi yleisellä huollolla.
Jäähdytys on varmasti riittävä vakiona,ehjä katti ei ahdista,moottorinohjaus on säädetty vakiomoottoriin,yms

Nokan vaihto on varmaankin se jolla vois muutaman hevosen saada,c16se taitaa olla paras 8v vakio kansi pikkulohkoista.

Kaverilla on c16se johon tehty kansi,nokka vaihdettu,läppärungot,moottorinohjaus= 156hv(ja monta tonnia rahaa)
Totuuden tottakai.
Yleiset huollot on tehty uudesta asti enemmän kuin tarpeeksi usein.
Aina olen käyttänyt Redlinen kisaöljyjä ja vaihtoväli on ollut 2000 km!
Jäähdytys ei ole yhtään ylimitoitettu kun autolla ajetaan kesäisin radalla helteessä aamusta iltaan Radalle.comin tapahtumissa ja pyöritään myös Helsingin keskustan ruuhkassa.

En mä sillä nokan vaihdolla haluakaan muuta kuin sen, että ottais hieman enemmän kierroksia ja saisi vähän enemmän keskialueen vääntöä. Kyllä mulla tuossa olis Hesteckin osat jos vaan jaksais ne asentaa, mut olen ajatellut laittaa ne vasta sitten kun nokille nostetaan turbomoottori eli varmaan ensi keväänä.
Joensuun UA
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2720
Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

Jos suunnitelmissa on tekniikanvaihto, niin ei kannata alkaa tekeen nykyiselle moottorille mitään. Ajele tän kesän noilla kahdella muulla autolla mitkä näkyy sun allekirjoituksessa. Eikä se yks piste kuutonen tarvi mitään kisaöljyjä eikä todellakaan kannata vaihtaa öljyjä 5tkm välein.
Avatar
heikki1982
Minut on bannattu!
Viestit: 200
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja heikki1982 »

(F)ast_tra kirjoitti:Jos suunnitelmissa on tekniikanvaihto, niin ei kannata alkaa tekeen nykyiselle moottorille mitään. Ajele tän kesän noilla kahdella muulla autolla mitkä näkyy sun allekirjoituksessa. Eikä se yks piste kuutonen tarvi mitään kisaöljyjä eikä todellakaan kannata vaihtaa öljyjä 5tkm välein.
No miks ei kannattais ?
Nissani ei tule ajoon tänä kesänä ja Omega kyllä tulee heti kun vaihteisto saadaan toimimaan, mutta se on ainoastaan drifting käyttöön ja sillä ei muuta rata-ajoa ajeta ja katsos kun muut autot ei ole mulla kilvissä kuin Astra. Ja niistä kisaöljyistä ei varmasti mitään haittaa siellä moottorissa ole ja etenkään kun en itse niistä mitään maksa niin miks en vaihdattaisi vaikka joka viikko.

:bonk:
Joensuun UA
|vectraman|
OCF Member 2021
Viestit: 6021
Liittynyt: 24 Tammi 2007, 16:09
Paikkakunta: Liminka

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Muuttaa asian luonnetta melko paljon kun et kerran mitään siitä öljystä maksa.. Käyttäsin mäkin Corsassa vaikka mitä hienoja öljyjä ja nesteitä ja vaihtasin varmuuden vuoksi vaikka joka viikko ne jos mun ei tarvi maksaa mitään niistä, että :bonk: vaan sullekin :lol:

Lähinnä sen takia ei perusöljyjä kummempaa kannata käyttää jos pitää maksaa jotain kun ei niillä paremmilla öljyillä saavuta mitään kerran on koko kone menossa vaihtoon, eri asia jos olisi tarkoitus viritellä tuota konetta enemmän ja koittaa mitä se kestää sellaisenaan, sitten olisi paremmat öljyt plussaa. Btw mitäs tämä sun käyttämä kisaöljy muuten on?

Muutenkin itse jättäisin viritysosat hankkimatta kokonaan ja säästäisin nekin rahat sen turbokoneen rakentamiseen, ellei sitten nekin tule ilmatteeksi :bonk:
Avatar
heikki1982
Minut on bannattu!
Viestit: 200
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja heikki1982 »

|vectraman| kirjoitti:Muuttaa asian luonnetta melko paljon kun et kerran mitään siitä öljystä maksa.. Käyttäsin mäkin Corsassa vaikka mitä hienoja öljyjä ja nesteitä ja vaihtasin varmuuden vuoksi vaikka joka viikko ne jos mun ei tarvi maksaa mitään niistä, että :bonk: vaan sullekin :lol:

Lähinnä sen takia ei perusöljyjä kummempaa kannata käyttää jos pitää maksaa jotain kun ei niillä paremmilla öljyillä saavuta mitään kerran on koko kone menossa vaihtoon, eri asia jos olisi tarkoitus viritellä tuota konetta enemmän ja koittaa mitä se kestää sellaisenaan, sitten olisi paremmat öljyt plussaa. Btw mitäs tämä sun käyttämä kisaöljy muuten on?

Muutenkin itse jättäisin viritysosat hankkimatta kokonaan ja säästäisin nekin rahat sen turbokoneen rakentamiseen, ellei sitten nekin tule ilmatteeksi :bonk:
En mä tuosta vanhasta koneesta aio luopua vaan se siirtyy sitten toiseen autoon, jota ajattelin käyttää sitten talviautona ainoastaan. Eli kyllä mä siihen aion rahaa sijoittaa ja hieman viritellä/parannella sitä.
Ja käytänhän mä tätä moottoria ainakin sen 1,5 vuotta vielä niin en mä kyllä aio tällä vakiona ajella tuota aikaa!
Niinkuin kirjoitin niin turbotekniikka vaihtuu nokille vasta ensi kesänä. Ja tarkoitan siis vuotta 2012
jos joku nyt ymmärsi väärin.

Mun käyttämä öljy on Redline 5W40-Extreme moottoriöljy.
Redlinen kuvaus siitä:
Erittäin korkealaatuinen moottoriöljy vakioihin ja kevyesti
viritettyihin turbomoottoreihin, ja toki kaikkiin joiden viskositeettisuositus 5w40.

Redline tietoutta:
Mitä korkeampi viritysaste, sen korkeampilaatuista voiteluainetta tekniikkasi tarvitsee!
REDLINE voiteluaineilla pidennät vakioautosikin käyttöikää ja toimivuutta.
REDLINE on brändinä jo varsin tunnettu mullistavista voimansiirtoöljyistään, joilla vaihteistot toimivat poikkeuksetta herkemmin ja luotettavammin kuin valmistajan omilla öljyillä. Kokeile itse ja totea!
Lue lisätietoa ja faktaa maahantuojan nettisivuilta.
Korkealaatuiset raaka-aineet pitkällisen insinöörityön kanssa yhdessä takaavat kilpakäyttöön soveltuvat öljyt, nyt saatavilla normipulliaiselle sopivin hinnoin.

Saatavilla myös hyödylliset lisäaineet kuten Redline ohjaustehostinneste jolla parantuu takkuileva tai tunnoton ohjaustehostus, sekä mm. Suuttimien ja palotilojen puhdistusaine SI-1, Vedenpoistaja WRA,
Oktaaninkohottajat, sekä WATER WETTER jäähdyttimen lisäaine estämään ilmataskut ja kuumapisteet sylinterinkannessa, pitäen järjestelmän samalla puhtaana ja vesipumpun kunnossa.

Ps: Suosittelen kovasti tuota Waterwetter tuotetta joka autoon. Sitähän saa halvalla esim Motonetistä.
Auton lämmöt tippuu heti ja pysyvät alempana etenkin rata-ajossa
-(z)-

Joten eikun vaan viritys/parannus ehdotuksia tulemaan, kiitos.
Joensuun UA
Avatar
heikki1982
Minut on bannattu!
Viestit: 200
Liittynyt: 07 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja heikki1982 »

|vectraman| kirjoitti:Muuttaa asian luonnetta melko paljon kun et kerran mitään siitä öljystä maksa.. Käyttäsin mäkin Corsassa vaikka mitä hienoja öljyjä ja nesteitä ja vaihtasin varmuuden vuoksi vaikka joka viikko ne jos mun ei tarvi maksaa mitään niistä, että :bonk: vaan sullekin :lol:

Lähinnä sen takia ei perusöljyjä kummempaa kannata käyttää jos pitää maksaa jotain kun ei niillä paremmilla öljyillä saavuta mitään kerran on koko kone menossa vaihtoon, eri asia jos olisi tarkoitus viritellä tuota konetta enemmän ja koittaa mitä se kestää sellaisenaan, sitten olisi paremmat öljyt plussaa. Btw mitäs tämä sun käyttämä kisaöljy muuten on?

Muutenkin itse jättäisin viritysosat hankkimatta kokonaan ja säästäisin nekin rahat sen turbokoneen rakentamiseen, ellei sitten nekin tule ilmatteeksi :bonk:
En mä tuosta vanhasta koneesta aio luopua vaan se siirtyy sitten toiseen autoon, jota ajattelin käyttää sitten talviautona ainoastaan. Eli kyllä mä siihen aion rahaa sijoittaa ja hieman viritellä/parannella sitä.
Ja käytänhän mä tätä moottoria ainakin sen 1,5 vuotta vielä niin en mä kyllä aio tällä vakiona ajella tuota aikaa!
Niinkuin kirjoitin niin turbotekniikka vaihtuu nokille vasta ensi kesänä. Ja tarkoitan siis vuotta 2012
jos joku nyt ymmärsi väärin.

Mun käyttämä öljy on Redline 5W40-Extreme moottoriöljy.
Redlinen kuvaus siitä:
Erittäin korkealaatuinen moottoriöljy vakioihin ja kevyesti
viritettyihin turbomoottoreihin, ja toki kaikkiin joiden viskositeettisuositus 5w40.

Redline tietoutta:
Mitä korkeampi viritysaste, sen korkeampilaatuista voiteluainetta tekniikkasi tarvitsee!
REDLINE voiteluaineilla pidennät vakioautosikin käyttöikää ja toimivuutta.
REDLINE on brändinä jo varsin tunnettu mullistavista voimansiirtoöljyistään, joilla vaihteistot toimivat poikkeuksetta herkemmin ja luotettavammin kuin valmistajan omilla öljyillä. Kokeile itse ja totea!
Lue lisätietoa ja faktaa maahantuojan nettisivuilta.
Korkealaatuiset raaka-aineet pitkällisen insinöörityön kanssa yhdessä takaavat kilpakäyttöön soveltuvat öljyt, nyt saatavilla normipulliaiselle sopivin hinnoin.

Saatavilla myös hyödylliset lisäaineet kuten Redline ohjaustehostinneste jolla parantuu takkuileva tai tunnoton ohjaustehostus, sekä mm. Suuttimien ja palotilojen puhdistusaine SI-1, Vedenpoistaja WRA,
Oktaaninkohottajat, sekä WATER WETTER jäähdyttimen lisäaine estämään ilmataskut ja kuumapisteet sylinterinkannessa, pitäen järjestelmän samalla puhtaana ja vesipumpun kunnossa.

Ps: Suosittelen kovasti tuota Waterwetter tuotetta joka autoon. Sitähän saa halvalla esim Motonetistä.
Auton lämmöt tippuu heti ja pysyvät alempana etenkin rata-ajossa
-(z)-

Joten eikun vaan viritys/parannus ehdotuksia tulemaan, kiitos.
Joensuun UA
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

:o :lollis: :peukku:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Colabi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Huhti 2009, 22:32

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja Colabi »

?! kirjoitti:Haluatko totuuden vai hyvän mielen?
Tuossa sun listassa vaikutusta vois saada aikaan,maadoitus sarjalla,noilla öljyilla ja näiden lisäksi yleisellä huollolla.
Jäähdytys on varmasti riittävä vakiona,ehjä katti ei ahdista,moottorinohjaus on säädetty vakiomoottoriin,yms

Nokan vaihto on varmaankin se jolla vois muutaman hevosen saada,c16se taitaa olla paras 8v vakio kansi pikkulohkoista.

Kaverilla on c16se johon tehty kansi,nokka vaihdettu,läppärungot,moottorinohjaus= 146hv(ja monta tonnia rahaa)



täällä kans c16se, kansi ja alakerta tehty, läppärungot ja moottorinohjaus myös löytyy = 165hv... on ollu myös +180hv aikoinaan. Alkaa vaan keinut olemaan korkeimmilla tehoilla aika kovilla... heikko paikka. Alakerta vakio koossa, mutta ei vakio hilppeillä. (rahaa tarvii myös tähän)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C16SE piristys ( Astra F )

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hyvin on irronnut tehoa.


Muistutukseksi: heikki1982 paljastui virtuaalihuijariksi eikä omista kait mitään mainitsemaansa. Käsittääkseni myös poliisi on kaverin kanssa tekemisissä, mm. olemattomien myytävien tavaroiden johdosta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Lukittu