Katalysaattori x20xev

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Niin, voisiko odottaa jonkin sortin tehonnousua, jos ns. "avaisin" sen katin ja tyhjentäisin.

Nuo kisakatit on aika suolaisissa hinnoissa. Mutta katista taaksepäin saa 64mm putkiston ebaysta suht halvalla. n.240€

Ja joku guru on täällä sanonut, että xev-koneissa pakosarja on ihan hyvä, toki tuonkin voi vaihtaa sitten joskus, kun on enempi rahaa / kesällä.

Mitä sitten seuraavaksi. Olisiko nokat/nokkien ajoitus seuraavaksi hyvä toimenpide? Tai miten nämä kaasuläppäkotelot sun muut chipit vaikuttaa.

Ebayssä oli halvalla xev-koneeseen toi chippi, 140e + toimitus 20€. Ja saako säädettävillä nokkapyörillä tehot kohdalleen sitten, paljonko on odotettavissa lisää vaikkapa 140hv koneeseen.

Kaverilla on dyno ja toisella on autokorjaamo/purkamo, josta tämänkin vectran ostin.
Avatar
CTi
OCF Member 2015
Viestit: 1411
Liittynyt: 01 Marras 2005, 16:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja CTi »

juurikinniin kirjoitti:
Ebayssä oli halvalla xev-koneeseen toi chippi, 140e + toimitus 20€. Ja saako säädettävillä nokkapyörillä tehot kohdalleen sitten, paljonko on odotettavissa lisää vaikkapa 140hv koneeseen.
Parempi lopputulos, kun sijotat nuokin rahat vaikka kaljaan. Tai jos väkisin autoon pistettävä, niin sijoita sitten vaikka ajettavuuteen.

Katin tyhjennykselläkään tuskin muuta voita, ku sen, että ei mee enää leimalla päästöistä läpi. Ellei sitten ole tukossa, että sen takia ei hengittäisi.
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

En juo kaljaa.
Ja katin poisto lisää tehoja ainakin monissa muissa 90-luvun autoissa.

Tiedä sitten onko niihin tehty myös muita muutoksia.

Mulla on täs 92 vuoden tuulilasi, jossa on tarinaa siitä, että katilliset autot on tehottomampia.

Aluksi suora putki, lopuksi kisakatti.

Peltisastsi, uusi putkisto. Niin luulis sen 5hp irtoavan.

Sitten nokat hiotukseen, ja chippi et kiekkarajoitin pois, vauhtipyörän kevennys.

Sitten vaan imupuoli kohdilleen, niin pitäisi olla 180hv / 7000rpm.

Tosiaan kaverilla autokorjaamo ja isännän vanhalla liikekumpanilla dyno. Tää mies ajaa sm-sarjassa Mr2:sella, jossa 1.6l kone ja 220hv, suorakytkentälootat sun muut. Privaatisti voin kertoa tallin/kuskin nimenkin, jos epäilevä silmä on kateenmakkarana... :yawn:
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Ai niin, autossa on uudet iskarit ja -40mm M.A.D -merkkiset jouset. Notta kyllä sillä mutkaan kanttaa.

http://www.mad-suspension.co.uk/

Tuosta kattot sportive mallit...
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja telwin »

Jos kerran tutuissasi on joku joka ajaa autokrossia MR2 Toyotalla niin esitä nuo kysymyksesi hänelle,älä tänne,vai onko kenties tullut asiasta vastauksia jotka ei miellytä ja nyt yrität saada täältä omaa näkemystäsi tukevia vastauksia.?
Timba
'Senator'
'Senator'
Viestit: 797
Liittynyt: 22 Loka 2005, 11:52

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja Timba »

juurikinniin kirjoitti: Peltisastsi, uusi putkisto. Niin luulis sen 5hp irtoavan.
5hp tehonlisäys ei tunnu kuin mopoissa... Kyllähän se katin poisto hieman tuo tehoja, mutta ei taida olla kovin huomattavaa tai vaivan arvoista. Mietippä itse huomaisitko 3.5% tehonlisäystä?
juurikinniin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Marras 2011, 17:34

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

telwin kirjoitti:Jos kerran tutuissasi on joku joka ajaa autokrossia MR2 Toyotalla niin esitä nuo kysymyksesi hänelle,älä tänne,vai onko kenties tullut asiasta vastauksia jotka ei miellytä ja nyt yrität saada täältä omaa näkemystäsi tukevia vastauksia.?

Mitä siinä nyt on ihmeellistä, jos sattuu jonkun autokuskin tuntevan että pitää palkokasvit imaista nokkaan?

Niin, ja siitä 3.5% tehonlisäyksestä pääsemme siihen, että pienistä osasistahan se teho sitten tulee.

Ja ihan värkkäyksen vuoksihan noita on mukava tehdä.
On mulla toinen projektikin, joka on vanha turbo volvo.
Siinä on kone rempattu, ja vähän kaikenlaista pientä, sen kannessa on muunkin kuin itseni kädenjälkeä sanottakoon vaikkapa näin.
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Suosittelisin katsomaan tuota X20XEV koneiden viritystopicia tuolla vähän ylempänä. Siellä ainakin puhuttu, että C18XE koneen nokista saattaisi olla jotain hyötyä XEV:ssä...
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Avatar
Jektra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 16:23

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja Jektra »

x20xev:n imusarja on aika onneton.. Se vaihtoon,avarampi putkisto,peltisatsi ja sitten nokkaa hiomaan yms. niin pitäisi irrota muutama hevonen :) näin oli itsellä suunnitelmat :P
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

juurikinniin kirjoitti:Mulla on täs 92 vuoden tuulilasi, jossa on tarinaa siitä, että katilliset autot on tehottomampia.
Se on tapauskohtaista. Pelkkä katin poistaminen harvoin tuo juurikaan tehoa.

Eikä ne aina tehottomampia ole katilliset versiot. Esimerkiksi Opelin E16NZ ja C16NZ, molemmat 75 hv, E16SE ja C16SE molemmat 100 hv, 20NE ja C20NE molemmat 115 hv, C-alkuiset siis katalysaattoriversioita ja ilman C:tä ilman kattia, samat perusmoottorit.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Katalysaattori x20xev

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Katsuri juur kertoi leimalla, että näissä koneissa ainakin (ja ylipäätään ooppeleissa) katti alkaa oleen mitätön kun autolla on ajettu yli 200tkm, joten mun mielestä voi tyhjätä, mut kannattaa laittaa putki meneen katin läpi, ettei tule virtaushäiriöitä tyhjän katin sisällä. Ei sillä että olis jotain merkitystä, mut periaatteen vuoks ja kai ne äänetkin pienenee :oops:

Ja eikös noi koneet ole vauhtipyörältä tehtaan mukaan mitattu, niin onko mahtanu koko putkisto olla kiinni kun on penkitetty?
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Vastaa Viestiin