c20xe osat c18xe lohkoon?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Tsihi
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 03:14

c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Tsihi »

Eli onkohan mahdollista kasata c20xe:n osat c18xe alakertaan kun vaan poraa 1.8l lohkon 2.0l männille. olis tarkotus saaha b asconaan toi c20xe kone mutta kun pitäs pysyä alle 132hv...
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja hukkis »

18xe on pienellä porauksella=ei onnistu. Tee 18nz tai 18e lohkoon. NZ lohkossa pyörii ainakin XEV kamat suoraan.18e lohkoa pitää vissiin vähän kaivertaa et mahtuu pyörimään ja kampiakselitunnisinkiekko ei mahu sinne,pitää olla jakaja tai ulkopuolinen tunnistin.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Eikä. Älä es mieti tommosta. Pistä ne romut c20ne lohkoon, jos lohkoa haluat vaihtaa. Bolt-on hommaa.
JEEEEEEEEEEEEE!
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Alkaa nuo hyvät 20ne lohkot olla aika harvassa eli on väljä moottori jo valmiiks.Tehojen puolesta tuo käy kun ilmottaa kannen olevan 115hv 18xel. "kannen" teho nousee samassa suhteessa kun se laitetaan isompaan alakertaan.
Kestämisen puolesta pitäs tuo NZ lohko kestää pientä viritystäkin. Itellä on 13,5 puristeinen xev pyörivillä tehty kasitappi ja kenkää on saanu runsaasti,eikä oo vielä leipomisen merkkejä.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Editoitu: Tee omavalmistemoottori ja todista teho dynolapulla.
JEEEEEEEEEEEEE!
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Luin näköjään väärin tuo eka viestin,eli käytät 20xe kantta.Eikös tuohon jää liikaa tehoa paperille,vaikka alakerta muutettaisin 1,8 merkinnöillä olevaks? 150hv/2,0x1,8=135hv?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Omavalmiste ja tehojen todistus dynolapulla.
JEEEEEEEEEEEEE!
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuollasta tekstiä löytyy trafilta:

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

Minkalaiset perustelut pitänee olla omavalmistemoottorille? Tuossa NE lohkoon tehtynä ainakin puristussuhteen laskua vois käyttää perusteena.
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Sämä »

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

Käytetään tehodynamometrissä niin osoitetaan toisin. Eli esim NE laitetaan XE kansi, jos sisuskaluihin ei puututtaisi niin teho tuskin on enää se 150hummaa.

Käsittääkseni kun jollain lailla "pääkomponentteja" muutetaan niin kone on omavalmiste, eli esim. kansi.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... misesa.pdf
"Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria)."
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Tsihi
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 03:14

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Tsihi »

Eli mitenköhän on helpoin tapa saada c20xe asconaan. Ymmärsinkö nyt oikein että jos kasais 20ne lohkoon ja siihen 20xe kansi niin tehot määritellään 20xe koneesta Jolloin vaihdos ei tule onnistumaan?
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Ei vaan NE lohkoa käytettäessä sulla on verrokkina NE, ei XE. Osoitat dynossa että se kone tuottaa vaikkapa sen 130heppaa vanhan 115hv sijaan.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Tsihi
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 03:14

Re: c20xe osat c18xe lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Tsihi »

Olisko sitte paras tapa kasata Xe osat NE koneeseen jos kerran on bolt-on hommaa ja sitte käyttää dynossa sellai et alle 132 hv Ja vie leimalle? Eli lohkojen pitäs siis vastata toisiaan?
Vastaa Viestiin