Power Resonator (oli:what the fu...?!)

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille » 17 Touko 2004, 22:00

Onku sulla FC TUV-lappu kyseiselle rekkulalle? Voisiko sitä ehkä lainata? :wink:

Avatar
jipeeki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jipeeki » 17 Touko 2004, 23:08

On 2004-05-17 15:49, FC wrote:
Kopioita voisi valmistaa helposti mutta v-mäisen katsastus-sedän reaktiota omavalmisteisiin imusarjan osiin, vähäpäästöisessä moottorissa, en tiedä.
Ottaa sitten vaikka pois katsastuksen ajaksi. Eihän vapaavirtausputsareistakaan mitään sanomista tule, vai tuleeko jossain?
Vectra C 1.9 cdti -08 OPC line caravan
Astra H 1.6 -07 OPC line caravan

mv6omega
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja mv6omega » 18 Touko 2004, 09:24

Antaisitko FC resonaattorin mitat niin teetänpä
sellaisen itse. Näyttäis maksavan alkuperäinen
700 e. Onkos kukaan tehnyt aiemmin itse vastaavaa ??

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille » 18 Touko 2004, 16:39

On 2004-05-18 09:24, mv6omega wrote:
Antaisitko FC resonaattorin mitat niin teetänpä
sellaisen itse. Näyttäis maksavan alkuperäinen
700 e. Onkos kukaan tehnyt aiemmin itse vastaavaa ??
Missä päin asustelet? Voin ottaa myös siitä lisää kuvia ja laitella sulle ja ehkäpä otan vielä ulkomitatkin. Twisteri käy kivasti ton kanssa... :wink:


Tulipa muuten tuossa mieleen, että katsastin auton tuossa joku aika sitten ja eipä katsastajasetä mitään sanonut resonaattorista... Että eipä niitä lappuja tarttekaan. :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-05-18 16:41 ]</font>

mv6omega
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja mv6omega » 19 Touko 2004, 11:46

Ajattelin laittaa resonaattorin ja jonkin vapaavirtaussuodattimen. Mittais tehot ennen ja jälkeen niin näkis onko näistä todella mitään hyötyä. Mutta toi hinta on kyllä ihän hirvee
yli 700 e. Ja nyt huomasin että taitaapa toi resonaaattori sopia vain vuoteen 98 asti. Itsellä mallia 99. Onkohan tuossa 98-99 tullut sitten jotain
muutoksia.
http://www.mantzel.de/catalog/product_i ... cts_id=160

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille » 19 Touko 2004, 12:18

Siinä on semmonen juttu, että imusarja on vaihtunut 98 hiukan erilaiseksi eli muistaakseni ne imuputken kiinnitykset oli syvemmällä tai jotain muuta eroa, että sitä ei saa siihen kiinni eli yksi vaihtoehto on vaihtaa vanhemman imusarja, jos löytyy esim. käytetty tai vastaava...

Yksi tuttu teki niin...

<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-05-19 12:18 ]</font>

Avatar
RedTop
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 141
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja RedTop » 19 Touko 2004, 19:20

Hieman infoa (jos kiinnostaa)...

Resonaattori soveltuu vain moottoreille, joiden sylinteriluku on jaollinen kolmella, ts. 3- ja 6-sylinteriset. Resonaattori on Sylinterin, imuputken ja säiliön muodostama järjestelmä, eli kaasuvärähtelijä, jossa virtaavalla kaasulla on järjestelmän geometristen mittojen määräämä ominaistaajuus. Kun venttiilien avautumisesta ja sulkeutumisesta aiheutuva herätystaajuus on sama kuin järjestelmän ominaistaajuus, joutuu järjestelmä resonanssiin, jolloin painevärähtelyn amplitudi kasvaa voimakkaasti. Kun imuventtiilin sulkeutumis hetkellä on imukanavan venttiilin puoleisessa päässä paine suurimmillaan, jää sylinteriin puristustahdin alussa ulkoilman painetta suurempi paine! Mäntien imun vaikutuksesta virtaa ilma resonaattori säiliöön. Imuputken ja säiliön liitoskohdassa kasvaa poikkipinta-ala äkillisesti jolloin ilman nopeus alenee ja sen liike-energia muuttuu paine-energiaksi. Tällöin kasvaa paine resonaattorisäiliössä sekä siihen liitettyjen sylintereiden imukanavissa.
Siinäpä se lyhykäisyydessään!!!

Avatar
Pekka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 360
Liittynyt: 30 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pekka » 20 Touko 2004, 19:52

No, tekiskös joku tuosta muotin tai etes mittais ulkomitat + sisätilavuuden (esim. vedellä)... Tai voispa sitä maksaa pientä vuokraakin jos joltakin liikenis hetkeksi lainaan...
----------------
Altea XL -08
Audi S4(+) -98,
Omega MV6 -95 farkku (projekti)
Rave 550 -08

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille » 20 Touko 2004, 21:59

On 2004-05-20 19:52, Pekka wrote:
No, tekiskös joku tuosta muotin tai etes mittais ulkomitat + sisätilavuuden (esim. vedellä)... Tai voispa sitä maksaa pientä vuokraakin jos joltakin liikenis hetkeksi lainaan...
No tossa sulle muutama kuva alkuun ja mittoja saa tietty tosta kuvastakin ja jos jaksas autolle hipsiä mitan kanssa niin sitten muutakin...

http://personal.inet.fi/koti/wille/mantzel.jpg
http://personal.inet.fi/koti/wille/mantzel2.jpg

Laittelen tässä kun mittailen ne mitat...

VilkkuS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja VilkkuS » 13 Heinä 2004, 14:08

Onko kukaan vielä tehnyt tälläistä itse? Jos muotti tallessa voisin ostaa joko muotin tai valmiin pömpelin.
Ei se nopeus, vaan se vauhti!!
Kuva

omega v6
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 135
Liittynyt: 02 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja omega v6 » 13 Heinä 2004, 14:54

laittakaa joku joka tietää vähän siitä pöntöstä mittoja/tilavuus. kyllähän se varmasti toimii ja tuo tehoa sen minkä lupaavatkin,mut hintalaatusuhde ei tomi sit ollenkkan merkki maksaa minkäs teet.

viz
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 09 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja viz » 13 Heinä 2004, 15:18

Jos tuollaisia pönttöjä alatte tekemään, niin niiden pitää olla täysin samanlaisia alkuperäisen kanssa. Eli sisämitat, reikien paikat, sisäkulmat/reunat(teräviä vai pyöristetty tietyllä säteellä) jne. Muuten pönttö ei toimi oikein ja siitä voi jopa olla haittaa.

VilkkuS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja VilkkuS » 13 Heinä 2004, 15:23

Niin ja voihan olla että myös materiaali pitäisi olla samaa? ilmaahan tuo pömpeli kyllä pukkaa enemmän sisään, jos se siitä on kiinni, ja ei ole mitään niitä "haistelijoita" / säätimiä availemassa ja tukkimassa ilman reittiä.

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille » 13 Heinä 2004, 20:43

On 2004-07-13 15:23, VilkkuS wrote:
Niin ja voihan olla että myös materiaali pitäisi olla samaa? ilmaahan tuo pömpeli kyllä pukkaa enemmän sisään, jos se siitä on kiinni, ja ei ole mitään niitä "haistelijoita" / säätimiä availemassa ja tukkimassa ilman reittiä.
Niin nuo sinun mainitsemat säätimet ja haisteletijat muuttavat imusarjan pituutta eli kun laitat tuon power resonaattorin paikalleen, niin melkein väkisin häviää alhaalta vääntöä, mutta tietenkin yläpäähän tulee lisää ja vetää mukavasti rajoittimelle asti sillä tuolla vakio putkistolla ei oikein tahdo kiertää ylös asti kunnolla vaan alkaa hyytymään yläkierrokssilla, mutta toisaalta vääntöä on myös alhaalla enemmän...

Ainakin itselleni oli apua kun tulppasin EGR-venttiilin, joten jos et ole sitä tulpannut niin kantsii se tehdä ja myös siitä vakio ilmanputsarikotelosta ottaa siita tuloilmaputkesta mikä tulee putsarin sisälle se ylimääräinen osa pois eli lyhentää sen kotelon sisäreunan tasalle, niin saa kanssa paremmin ilmaa...

Toivottavasti tuosta ymmärtää... :wink:

<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-07-13 20:50 ]</font>

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille » 13 Heinä 2004, 20:50

Olikos tuossa VillkuS;n omegassa tehty jotain virityksiä jo, kun tehot näytti oleva nettisivun mukaan 221, kun vakiona on 211?

Onko tuo automaattinen alustansäätö, niin tuo automaattinen perän korkeuden säätö vai ihan koko alustan säätö?

Löytyykös noista Recaroista tosiaan muuta sähkösäätöä, kuin tuo korkeuden säätö kun minulla ei ainaskaan ole?

Mikäs toi lukkoperän kytkentä napilla on? Onko se toi TC-nappi mistä lähtee luistonesto päältä vai mikä se on?

Jos muuten kiinnostaa nähdä tuo resonaattori livenä, niin käyn aika usein Tampereella, että jos haluut tulla joskus kattomaan ja ottamaan mittoja? :wink:


<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-07-13 20:53 ]</font>

Vastaa Viestiin