16v pikkulohkomoottorien speksejä

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

16v pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 03 Huhti 2016, 21:00

samalla idealla kuin ohc pikkulohkojen speksejä topickki eli sieltä voi luntata

hydrauliset nostajat kaikissa

x10xe
3sylinterinen ketjukone
Männän halkaisija (mm): 72,5 Iskun pituus (mm): 78,6
Puristus-suhde: 10,1 : 1
vaihteistot: f13
corsa b

x12xe
4sylinterinen ketjukone
Männän halkaisija (mm): 72,5 Iskun pituus (mm): 72,6
Puristus-suhde: 10,1 : 1
vaihteistot f13

z12xe
kuten edellä mutta uudempi
ja löytyy agilasta
vaihteistot f12

x14xe
Männän halkaisija (mm): 77,6 Iskun pituus (mm): 73,4
männäntappi puristus-soviteella kiertokankeen pituus 55mm
imu 31mm x 101,51-101,93mm
pako 27,5mm x 100,51-100,97mm
kampilaakeritappi 42,971-42,987mm
runkolaakeritappi 54,980-54,997mm
vaihteistot f13

c16xe 109hv
Männän halkaisija (mm): 79,0 Iskun pituus (mm): 81,5
Puristus-suhde: 10,5 : 1
corsa b f15cr

x16xe 106hv
Männän halkaisija (mm): 79,0 Iskun pituus (mm): 81,5
Puristus-suhde: 10,5 : 1
corsa b ja tigra f15
Egr

X16xel 100hv/101hv jakautuu kahteen eri "ikäluokkaan"
Männän halkaisija (mm): 79,0 Iskun pituus (mm): 81,5 molemmissa
Puristus-suhde: 10,5 : 1
vauhtipyörä 6pultilla, mallia "viistetty" potero 200mm levyllä
venttiilit samaa kokoa kuin x14xe (lue ylempää)
kampiakselin laakerikaulojen mitat myös (lue ylempää)
Egr mötikät käyvät ristiin.

Vanhempi, tunnistettavissa pitemmästä imusarjasta, uudempaan nähden erillainen jakopää koska moottorin kannake muuttuu, f astrassa 169hammasta, lisäilmapumppu härdelli löytyy
kaasuläppä 55mm
mustat suuttimet, keltaiset liittimet
Edit. Vectra b1 Sama jakopää kuin c16xe.
Hukkakipinäpuolalla
Egr voi sotkea kaasuläppää imupuolelta jos ohjarinkumet koppuraa.

uudempi, moottorinkannake tulee jakopäästä läpi 162hampainen hammashihna (astra G)
kaasuläppäkeskellä moottorin takana pystössä, ainakin uudemmassa puolakasetti

x18xe1 116hv
ei tule sekoittaa muihin 1,8l moottoreihin, tämä on pikkulohkoinen
Männän halkaisija (mm): 80,5 Iskun pituus (mm): 88,2
Puristus-suhde: 10,5 : 1


lähteet: http://www.netikka.net/phweb2/Auto/Opel_moottorit.php
ja alfamer seka pihalla lojuvat oopelin osat

lisää tietoa voi laittaa kommentteihin, niin muokkailen tänne
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 16v pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 07 Kesä 2016, 15:40

X16xel uudempi
Harmaat 4reikäiset suuttimet
Kaasuläppä 55mm

Kenelläkään tietoa nokka-akseleista näiden kesken?
C16xe koneeseen laittaisin
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 16v pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 27 Tammi 2018, 21:48

X16xel astra g 1999
R90 400 187 kannen osanumero.
Imukanavan yläosa kolmio.
Pakopuolella 4-sylinterin päässä isompi egr kanava
Lisäilmapumpun (5mm) kanavat löytyy pakopuolelta

Edit imunokka R90 400 098
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5020
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 16v pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 27 Tammi 2018, 21:52

C16xe corsa b gsi 1993
Kannen valuleimalla 96* vaihtokansi
R90 412 728
Imukanavat soikeat+ suuttimen kolo ylhäällä.
4-sylinterissä isompi egr kanava.
Lisäilmapumpunreiät löytyy kannesta (5mm)
Edit nokat R90 412 756
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin