Sivu 1/1

-87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 08 Joulu 2018, 13:49
Kirjoittaja miikka.supreme
2,0 gsi manta olisi tarkoitus turbottaa. Vinkkejä otetaan vastaan.
Kuinka alkuperäinen moottori kestää, tavoitteena noin 180hv, eli aika maltillisesti.
Onko joku täällä tehnyt kyseistä projektia? Mitä kaikkea olette moottoriin vaihtaneet?

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 08 Joulu 2018, 18:38
Kirjoittaja Rak
Itse asiasta ei hirveetä kokemusta, mutta jos aloittaja luulee mopon pysyvän näpeissä niin saabin mitsu tai saab/opel (z20net) mitsu, vähintään td04l-14t vois olla perehtymisen arvoinen ahtimeksi.

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 08 Joulu 2018, 20:37
Kirjoittaja miikka.supreme
Ei, kyllä tämmöisen moottorin turbottamisesta luulisi saavan aikaan keskustelua ja eritoten asiantuntevia neuvoja ja ehdotuksia.
Tässä nyt ei haeta mitään vastausta yhteen kysymykseen vaan haluan aiheesta asiallista keskustelua, josta voi olla mulle paljon hyötyä. Mikä tuon moottorin heikko lenkki on? Kestääkö alkuperäiset männät / kanget tehonnostoa kuin hyvin? Mites bensalinjat ja bensan riittävä tuotto? Yms..
Kai näitä on jotkut täälläkin turbottaneet?

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 09 Joulu 2018, 11:32
Kirjoittaja hukka
Itellä tossa 6cyl cihhissä 1bar painetta remmillä muuten kestänyt (20 000tkm)mutta venajouset joutui vaihtamaan kun katkoi keinuja. Käyttö ollut pelkästään katukäyttöä. Kunnossa oleva cih kestänee yleisesti ihan hyvin kuhan moottorin ohjaus ajantasalla itellä ensin ms1 ja nytten atecu hukkakipinällä

Eikös toi ole cih niin löytyy aikapaljon tietoa haulla ahdin opel cih

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 13 Joulu 2018, 19:00
Kirjoittaja Timonen
Siivosin turhat paskat pois.

Jos asiallisesti toinen kysyy neuvoa, pitäis aikuisten ihmisten oikeesti osata vastata asiallisesti...

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 25 Joulu 2018, 20:45
Kirjoittaja ?!
Lähes kaikki ehjät vakio motit kestää tuplata vakio tehot ahtamalla,JOS moottorin säädöt ovat kunnossa ja ahdin oikean kokoinen.

Ihan ensimmäisenä pitää vaihtaa moottorinohjaus ahtopainetta ymmärtävään eli käytännössä säädettäväksi ja säädöt alueelle ennen kuin käydään antaa hanaa kunnolla.Tämä oikeasti säästää rahaa ja ei tarvi olla ruuvaamassa jatkuvasti rikkinäisen mosan tilalle ehjää.
E85 polttoaine on myös erittäin hyvä ahdettuun,varsinkin alunperin korkeapuristeiseen vapari moottoriin kun ei ole niin nakutusherkkä.Nakutus/laihalla käynti tuhoaa osat erittäin tehokkaasti ja nopeasti.

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 26 Joulu 2018, 23:18
Kirjoittaja miikka.supreme
?! kirjoitti: 25 Joulu 2018, 20:45 Lähes kaikki ehjät vakio motit kestää tuplata vakio tehot ahtamalla,JOS moottorin säädöt ovat kunnossa ja ahdin oikean kokoinen.

Ihan ensimmäisenä pitää vaihtaa moottorinohjaus ahtopainetta ymmärtävään eli käytännössä säädettäväksi ja säädöt alueelle ennen kuin käydään antaa hanaa kunnolla.Tämä oikeasti säästää rahaa ja ei tarvi olla ruuvaamassa jatkuvasti rikkinäisen mosan tilalle ehjää.
E85 polttoaine on myös erittäin hyvä ahdettuun,varsinkin alunperin korkeapuristeiseen vapari moottoriin kun ei ole niin nakutusherkkä.Nakutus/laihalla käynti tuhoaa osat erittäin tehokkaasti ja nopeasti.
Tulossa on joku hyvä moottorinohjaus, uusi bensapumppu ja isommat suuttimet ainakin näin alkuun.
Puristuksia ei ole tarkoitus laskea, vaan pidetään ne vakioina.

Miten toi E85, onko sen kanssa jotain mahdollisia huonoja ”sivuvaikutuksia”. Kun kaikki moottorit ei tolle sovi..

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 09:32
Kirjoittaja ?!
E85 ei sovi dieseliin,mutta bensakoneeseen kylläkin,se vaatii polttoainepuolen riittävyyttä n.30-40% enempi kuin bensa,käytännössä siis isommat suuttimet ja mahdollisesti bensapumpun(bilteman "-044" kopio riittää pitkälle).Polttoainelinjat tietysti olis hyvä olla etanolin kestävää,vanhat linjat kannattaa jokatapauksessa uusia.

Erittäin hyvä polttoaine ahdettuun harrastemoottoriin.

Huonoina puolina kulutus on suurempi kuin bensalla sekä pakkasella vaatii paljon rikastusta kylmäkäynnistykseen,joissain moottoreissa joutuu parantelemaan huohotusta.Eli vapaastihengittävään käyttöautoon en itse noista syistä valitsisi polttoaineeksi.

Se moottorinohjaus vaihtoon ja et hommaa mitään liian pientä ahdinta,"044"bensapumppu bltemasta ja uudet riittävän kokoiset suuttimet Finjektorilta,ni mahdollisuudet onnistumiseen on hyvät😁

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 09 Tammi 2019, 23:21
Kirjoittaja miikka.supreme
holsetin HX35 super on tulossa ahtimeksi eli ei varmasti liian pieni. :)

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 10 Tammi 2019, 10:40
Kirjoittaja iHenkkaZ
viinalla kannattaa ottaa huomioon sekin ettei tosiaa nakuta korvaan mutta kyllä silläkin kone sulaa jos ennakkoa on aivan liian paljon :D

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 00:37
Kirjoittaja ?!
miikka.supreme kirjoitti: 09 Tammi 2019, 23:21 holsetin HX35 super on tulossa ahtimeksi eli ei varmasti liian pieni. :)
No juu,ei paljoa ahtoa tarvita tehotavoitteeseen.

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 12:28
Kirjoittaja miikka.supreme
Tehotavoite nostettu sinne kolmensadan tuntumaan. Katsotaan sitten kauan kestää ja mikä paikka pettää jos pettää. Ihan fixuun ajoon tuo tulee. Tehdään kone sitten kestävämmäksi joskus jos tarve vaatii.

Re: -87 gsi mantaan ahdin

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 13:46
Kirjoittaja Solmurauta
Niin se HX35 "super" #8 pakopesä ja turbiinisiipi on otettu Valmetin 4,4l 70hp Holsetin H1D turbosta 30 vuoden takaa, hyvä ahdin silti. Ei turbo tiedä millä polttoaineella sitä pyöritetään.