1.8 nokka > c20ne ?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
zoomer
OCF Member 2020
Viestit: 1460
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kiikka

Viesti Kirjoittaja zoomer »

New(termiitti) kirjoitti:
zoomer kirjoitti: itsellä tosin tuleva konstruktio on 18SE kansi ja nokka 20NE lohkon päälle
Miten projekti onnistunut?
ei vielä mitenkään.. :D kesäloma alkaa ensi kuun alussa jolloin pistän palikat paikalleen...sillä muutoksella että laitankin 18E kannen,imusarjan ja 18SE:n nokan (tuohon kun käy suorilla 20NE:n virranjakaja) lisäksi tulee SEH boksi ohjaamaan ruiskua kunhan saan jostain johtosarjan...
pistelen infoa kun homma on tehty!
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Avatar
Omann
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Omann »

Jokos nyt on kasassa ja kuinka toimii?

Itellä samanlainen projekti, nyt ihmetyttää tuon 1.8 imusarjan kaasuläpän asentotunnistin kun erilainen c20ne:ssä, (18E naksahtaa tyhjäkäynnille, c20ne ei naksu)? Sopiiko nuo imusarjat ristiin (18E ja c20ne) vai meneekö kanavat millejä vinoon? NE kone on ajossa, joten pitää hahmotella tiivisteillä ..mutta varmistaisin jos jo tiedossa.

Tarviiko suuttimet vaihtaa (erilaiset ja eri numero) ja riittääköhän pienemmät kanavat/letkut tyhjäkäyntiluistin normaaliin toimintaan?

Jos on kokemuksia mitä osia on järkevä vaihtaa tuohon c20ne (tallista löytyy kokonainen 18E moottori) niin olisin erittäin kiitollinen!!
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

havericky kirjoitti:Jos kantta meinaat laskea reilusti niin säädettävä nokkapyörä on tarpeen jotta saat sytytyksen kohdalleen.
Sytytyshetki luetaan kampiakselilta, joten sytytyshetki ei muutu. Pyörijän leveys riittää kompensoimaan vähän väärässä olevan kannen aseman.

j.h
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Omann kirjoitti:Jokos nyt on kasassa ja kuinka toimii?

Itellä samanlainen projekti, nyt ihmetyttää tuon 1.8 imusarjan kaasuläpän asentotunnistin kun erilainen c20ne:ssä, (18E naksahtaa tyhjäkäynnille, c20ne ei naksu)?
Johtusko ero...
18E kaasuläpän asentokytkin
- kahdet kärjet (joutokäynti/täyskaasu)
C20NE ML1.5 kaasuläppäasentotunnistin
- yksi potentiometri
C20NE ML4.1
- kahdet kärjet (joutokäynti/täyskaasu)

j.h
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

mulla olis säädettävän nokkapyörän aihio. sorvattu keskiosa pois, tehty jako (m6 kiereteitä 46mm tai johonki tommoseen säteeseen)

myös palanen aluminia.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Joo mulle vois taas tarjota näitä "tehopalikoita" halvalla...


Esim. näitä 18se nokkia yms joka voi edes hieman tuoda tehoa..
Avatar
Omann
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Omann »

Kiitos jpisteh, varmistin että tuossa C20NE:ssä on ML1.5 ohjaus. Pidän siis tuon potikan ja suuttimet, että ECU säilyy hengissä :)

Kun kansi on 18E:stä niin madallusta ei tarvittane, ruttua tulee lisää ja orkkis nokkapyörä toimii.

18E nokkaan tarvitaan kaksi reikää ja niihin kierteet pyörijää varten, lisäksi nokan keskireikää on syvennettävä tai vaihtoehtoisesti nokan päähän tulevan tiivistelevyn keskitappia lyhennettävä, että tiivistelevy asemoituu kohdalleen nokkakotelon takastefaan nähden ja heittoa tietty mahdollisimman vähän..

Pakosarja on tulossa 20XE:n entisestä, vähän vaatii muutosta, hidasta.
Avatar
Omann
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Omann »

Omann kirjoitti:
18E nokkaan tarvitaan kaksi reikää ja niihin kierteet pyörijää varten, lisäksi nokan keskireikää on syvennettävä tai vaihtoehtoisesti nokan päähän tulevan tiivistelevyn keskitappia lyhennettävä, että tiivistelevy asemoituu kohdalleen nokkakotelon takastefaan nähden ja heittoa tietty mahdollisimman vähän..

Tämä siis kun käytän NE koneen nokkakoteloa. 18E:n vastaavassa ei ole kampikammion huohotusputkelle sisäänmenoa. Muuten olisi voinut käyttää sen omaa jakajaa kipinän jakoon. Miten 18E jakajan mahdolliset mekaaniset säätimet olisivat voineet vaikuttaa, jäi illan pimetessä selvittämättä.
olio^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:08
Paikkakunta: iisalmi/kuopio/kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja olio^^ »

mulla ois samanmoinen projekti tarkotus tehä, alkaa toi lähemmäs 350tkm ajettu motti kaivata koneremppaa niin miksi ei sit samalla houkutelis muutamaa lisäponia sieltä... elikkäs ku saat valmiiks ton rojektis niin pistätkö listan tarvittavista muutoksista, eli ei kehtais ostaa sikaa säkissä ku en ennen oo koneita purkanna, kiitoksia jo etukäteen
elämä on kovaa, osta kypärä

commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Miksi vaihtaa huonompi kansi paremman tilalle? Jos puristussuhdetta pitää saada korkeammaksi kannattaa vaihtaa SE:n alakerta(Männissä pienempi monttu kuin NE:n vastaavissa) 1.8E kansi on virtauksiltaan huonompi kuin 2 L, myös pakokanava on huonomman mallinen. 1.8E nokka on tosin kirein kaikista vakionokista, joten se ainakin kannattaa vaihtaa( oikea nokka on nimenomaan se josta puuttuu takapäästä 2 kpl 5mm reiät kehältä, jotka siihen joutuu poraamaan pyörijälle jos laittaa Motronicin) T: Kansiviritys J.Kosunen
k-p
in memoriam
in memoriam
Viestit: 854
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja k-p »

olen kanssa lähdössä rakentaan vähän lisä hevosia tavoitellen konetta ja toinen syy kun tuo 20ne alkaa oleen väljä. olen itse miettinyt että 2 litrasen alakerta ja 1.8 kansi ja imusarja. mut sitä miettinyt tässä et muuttuuko nokkaremmin pituus ja kumman koneen nokkapyörä siihen, onko suuttimissa ja muissa imusarjan sähköisissä osissa eroa? meinaatteko pistää myös 1.8 kannen täydellisenä eli myös sen osan missä on nokka akseli (en nyt muistanut oikeaa nimeä sille mut ehkä ymmärrätte)? olen myös miettinyt megasquirttia siihen myös sillä saisi lisää hevosia. mulle kanssa tulossa xe:n alkuperänen peltisarja täytyy vaan vaihtaa laippa siihen (hyllyllä on valmiina). odottaa siinä myös isommat levyt eteen ja taakse myös levyt ja ohjaustehostin!
---viitanen racing---
---Pussihousu Fan Club---
Pieni mies ja suuret puheet
Avatar
Omann
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Omann »

Ok, uskon ammattilaista mutta tällä taskubudjetilla otetaan sitten milli NE kannesta. Pääsee sitten kaverikin sorvin ääreen nokkapyörän tekoon :wink: Vinku laulamaan illaksi ja huomenna siivu pois...

Laitan listan sitten kun valmiimpaa
Avatar
Omann
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Omann »

jepjep

milli meni kannesta ja perinteiset imusatsin kohdistus ja kevyt porttaus imuille itsetehtynä sekä pientä palotilan pyöristelyä, venttiileille kuppia ympärille, terävien kulmien pyöristys, kiillotettu palotila, pakopuoli ja männät. Nokka siis 18E ja muuten C20NE, imusarjasta myös tuli avarrettua hieman kannen juuresta sekä vanha hyvä tiiviste uusiin mittoihin sopivaksi. Kyllä halppis-vinku hankki itsensä, aikaa paloi lähes 10 tuntia vingutellessa, mutta maltilla tuli tyydyttävä jälki.

Kaveri laittoi jyrsimellä reiät nokkapyörään 2, 4 ja 6 astetta vakion lisäksi, ja nykyinen säätö 4 astetta nokkaa aikaisemmalle. Pitää kokeilla myös 6 astetta.

MUSTANGEJA tuli selvästi koko kierrosalueelle ja kone käy huomattavasti hiljaisemmin ja tasaisemmin :D Kevyttä on Opelilla ajo...

Gaso 95 ja ei nakuta yhtään, joten viriaste edelleen matala.

Pakosatsi ja eteenpäin edelleen vakioo, kohta muuttuu ja bensanpainesäädin + mittari ebaysta parilla kympillä irronnee, joten viikko oottelua tältä osin luvassa. Mites teillä toisilla homma etenee?
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Oisko mahollista saada kuvaa ja teko ohjeita tuolle säädettävälle nokka pyörälle? Onko sinne vaa jyrsitty uudet kohdistus kolot eri asteille vai miten?

Eli siis millin voi raapasta kannesta pois, ja mitä muuta kannattaa tehdä?
Palotilassa oli ainakin melkonen reunus siinä venttiilien vieressä ja ajattelin että sitä voisi hieman pyöristellä.. Miten oot sitten niiden venttiilien viereen joitain kuppeja tehny?
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

kosunen kirjoitti:Miksi vaihtaa huonompi kansi paremman tilalle? Jos puristussuhdetta pitää saada korkeammaksi kannattaa vaihtaa SE:n alakerta(Männissä pienempi monttu kuin NE:n vastaavissa) 1.8E kansi on virtauksiltaan huonompi kuin 2 L, myös pakokanava on huonomman mallinen. 1.8E nokka on tosin kirein kaikista vakionokista, joten se ainakin kannattaa vaihtaa( oikea nokka on nimenomaan se josta puuttuu takapäästä 2 kpl 5mm reiät kehältä, jotka siihen joutuu poraamaan pyörijälle jos laittaa Motronicin) T: Kansiviritys J.Kosunen
Tarkennatko vielä millä tavalla 18E:n kansi on huonompi kuin tuo 20E. Onko siis parempi, että 20E:ssä ylempänä oleva imukanava on parempi? selvästi kuitenkin pienemmät kanavat vaikka venttiilit kooltaan imupuolella samat, pakokanavat tais olla hitusen isommat kuin 18E:sä.. jollain varmaan olisi venttiilikoot paperilla?

Miksi ei suoraan voi käyttää kevyttä katunokkaa?
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Vastaa Viestiin