V6 koneiden viritys
Re: V6 koneiden viritys
Kerran kartio jo löytyy, niin paras ratkaisu on tehdä sille väliseinät ja jonkinlaista ilmanohjainta keulaa kohti. Googlen kuvahakuun: cold air intake
Toisaalta kummastuttaa, että alavääntö katoaa vakiolla. Yleensähän kartioputsarin hyödyt tulee kunnolla vasta yläkierroksilla.
Toisaalta kummastuttaa, että alavääntö katoaa vakiolla. Yleensähän kartioputsarin hyödyt tulee kunnolla vasta yläkierroksilla.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
Minä tein tämmöisen ratkaisun X30XE -99 B Omegan kanssa.Timonen kirjoitti: ↑28 Maalis 2018, 23:02 Miten parantaa Omega B -94 X30XE:n ilmanottokykyä?
Onko koteloitu kartiosuodatin, josta lähtee iso ilmanottoputki puskurin alle ainoa järkevä vaihtoehto?
Kaverin Ompussa, joka on saksalaisen viripajan virittämä, pitäisi saksalaisen dynolapun mukaan olla n. 320hv.
Kaasuläpät taisivat olla vakiota isommat. Oliko Omegan kaasuläppä 56mm?
Tilanne on siis se, että alkuperäiseen ilmansuodatinkoteloon oli porattu kauttaaltaan n. 15mm reikiä. Näin oli ilmeisesti saatu enemmän ilmaa koneeseen. Myöhemmin tämä oli korvattu kartiosuodattimella, joka siis imi ilman konehuoneesta.
Tuo kartiosuodatin otettiin pois, koska se imi sitä lämmintä konehuoneen ilmaa. Samalla alkuperäiseen suodatinkoteloon tehdyt reiät tulpattiin kumitulpilla, ja se takaisin kiinni. Tuloksena alavääntö kärsi selkeästi. Eli näyttäisi siltä, että alkuperäisen suodatinkotelon kautta tuleva ilmanmäärä ei riitä.
Nyt huomenna kokeillaan laittaa se kartiosuodatin takas kiinni, vaikka se imeekin sitä ilmaa suoraan konehuoneesta.
Eli lähtökohta oli se että ajattelin ensinäkin ottaa sen alkuperäisen ohuen putken tuosta syylärin edestä pois joka jo varmasti olisi auttanut siihen että ilma olisi kulkenut paremmin. Myös jäähdyttää moottoria paremmin kun syylärin edestä turhat muovit pois. No sitten tuota ilmastointiputkea aloin sovitella ja ilman isompia taitteluita se luiskahti alkuperäiseltä suodattimelta melkein suoraan tuohon sumuvalon viereen. Putki siis kulkee suoraan siitä alkuperäiseltä kotelolta etuvalon alta kaartaen tuohon sumuvalon viereen. Kylmää ilmaa moottoriin ja voi vielä ilman kummempia aerodynamiikka koulutuksia käyneenä ajatella että tuohan isoissa nopeuksissa oikein painaa ilmaa moottoriin. Imuäänet muuttui myös hieman, parempaan siis.
Kaatosateessa testasin ajella ja kun näytti siltä että ei se vesi ainakaan pisaroina suodattimen luo tullut niin laitoin vielä K&N filtterin alkuperäisen suodattimen tilalle lisäämään ilman kulkua.
Ilmastointiputken kokoa en millään muista ulkoa mutta sopi kuitenkin suoraan siihen alkuperäiseen koteloon. 80mm ehkä?
3vuotta asennuksen jälkeen MAF hajosi, liittyy asiaan tai ei, kun kuitenkin silläkin ikää melkein 20 vuotta.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: V6 koneiden viritys
Tarkotus olis vaihtaa x30xe ja x25xe kannet. Kannet on menossa koneistamolle muutenkin mutta paljon palotiloja pitää suurentaa? Kun eikös tollasenaan ois 12.5 ja vakiona 10.8? Kai tota puristussuhdetta uskaltaa vähä nostaa vakiosta? Tyhmiä varmaan kyselen mutta jos jotain vinkkiä sais ennen ku hutiloi
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07
Re: V6 koneiden viritys
No mä olen itse ajatellut, että kun jossain vaiheessa saan tuon X30XE-alakerran hommattua, niin siihen päälle nuo X25XE-kannet ja puristussuhde olis silloin tuo mainittu 12,5:1. Ja 98-bensalla pitäis päästä, kuten tuossa aiemmin on mainittu.vecculi92 kirjoitti: ↑28 Huhti 2018, 19:05 Tarkotus olis vaihtaa x30xe ja x25xe kannet. Kannet on menossa koneistamolle muutenkin mutta paljon palotiloja pitää suurentaa? Kun eikös tollasenaan ois 12.5 ja vakiona 10.8? Kai tota puristussuhdetta uskaltaa vähä nostaa vakiosta? Tyhmiä varmaan kyselen mutta jos jotain vinkkiä sais ennen ku hutiloi
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: V6 koneiden viritys
Se puristussuhde ei nouse noin korkeaksi. Ja hyvin toimii ysikasilla.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: V6 koneiden viritys
No sitten perus huolto vaa kansille riittää. Kiitoksia
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07
Re: V6 koneiden viritys
Paljon puristukset nousee?Paska Omena kirjoitti: ↑28 Huhti 2018, 19:28 Se puristussuhde ei nouse noin korkeaksi. Ja hyvin toimii ysikasilla.
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: V6 koneiden viritys
Wesku79 kirjoitti: ↑03 Huhti 2016, 17:13 Näistä päästäänkin suhteellisen tarkkaan laskelmaan puristussuhteesta, jos X30XE:n lohkon ja vakiomäntien päälle asennetaan 2.5 kannet.
Iskutilavuus: 2962cc
Palotilat: kansi +37.5cc, mäntä +4cc, kannentiiviste +8cc, männän ylitys dekkitasosta -2.5cc > yhteensä 47cc -> kerrottuna 6 sylinterille -> 282cc
Puristussuhde: (2962+282)/282 = 11.5 (virhettä tuossa saattaa olla +/- 0.1 yksikköä)
Netin tietopankeissa tämmöisen kombinaation puristussuhteeksi oli arvioitu kokoluokkaa 12.5, mutta eipä pitänyt sekään tieto paikkaansa.
Mitä mieltä olette tuosta puristussuhteesta, kun käytössä on G-imunokka. Tohtiiko huoletta ajella 98 bensalla?
Onhan tuo puristussuhde kuitenkin pienempi kuin esim. Z22YH koneessa, joka kulkee 98:lla...
Toinen kysymys. Minun silmiin näyttää siltä, että näistä 2.5 kansista voisi avartaa venttiilien ympäriltä vähän tavaraa pois 3-litraisen alakerran kanssa. piirsin kanteen violetin värisellä tussilla nuo ahtaimmat kohdat. Mitä mieltä asiantuntijat on tästä? Entäpä sitten tuo punaisella kaarella merkitty kohta. Olisiko tuohon mitään järkeä tehdä jonkinlaista viistettä lähemmäs tiivisteen reunaa?
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: V6 koneiden viritys
Noniin eli ois vaan 11.5 ja sehä vaikuttais sopivalta. G nokatki on jo hyllys. Miten toi venttiilien ympäriltä tavaran poisto kannattaako teettää samal vai ei?
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: V6 koneiden viritys
jaa'a.. Mulla on kanavat tehty mutta palotilan puolelle ei oo koskettu.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: V6 koneiden viritys
Mulla on edelleen tuo projektin virimotti tekemättä, kun krooninen ajan puute vaivaa vuodesta toiseen. Ihan varmasti avarran venttiilin ympärykset palotilan puolelta, kunhan pääsen kimppuun. Tuo on virtausten kannalta aika oleellinen kohta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
Liika ruttu lievällä nokall pakottaa alhaiseen sytytysennakkoon eli vaikka moottori toimisi ei siinä ole terävyyttä kun ECU myöhästää syttyä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: V6 koneiden viritys
Mua kiinnostais kauheesti tietää että missä kohtaa noi omegan putket kannattais yhdistää? Ennen katteja, kattien kohdalla vai riittääkö jos yhdistää kattien jälkeen siinä paikkeilla missä ne putket vakiona alkaa kulkemaan vieretysten?
Oliko ne keskivaimentajat jotenkin erikoisen ahdistavat? Kannattaako putki siis yhdistämisen jälkeen viedä yhtenä taakse asti vai kannattaako mieluummin laittaa vakioputkeen X-pala johonkin kohti?
Pakoputki pitää jossain vaiheessa nikkaroida ja samalla vaivalla siitä tekis sellasen että koneen on hyvä sen läpi hengitellä.
Oliko ne keskivaimentajat jotenkin erikoisen ahdistavat? Kannattaako putki siis yhdistämisen jälkeen viedä yhtenä taakse asti vai kannattaako mieluummin laittaa vakioputkeen X-pala johonkin kohti?
Pakoputki pitää jossain vaiheessa nikkaroida ja samalla vaivalla siitä tekis sellasen että koneen on hyvä sen läpi hengitellä.
Re: V6 koneiden viritys
Eipä se penkkilappu tarkemmin tutkittuna koskenutkaan tätä autoa, vaan jotain A-Omegaa 3,2-litraisella ahdetulla koneella.Timonen kirjoitti: ↑03 Maalis 2018, 23:47 Tänään vaihdettiin kaverin -95 MV6 Omegaan jakopää. Kun pyöriteltiin nokkamerkit kohdilleen, niin kampuran merkki on 1 hampaan pielessä.
Saatiin uusi jakopää kasaan, ja se oli tuolla V6-työkalusarjalla ja hyvällä ohjeella pässinlihaa! Nyt kun jako oli kohdillaan, niin käyntiääni tasoittui, ja kaasuunvastaamisessa ollut viive poistui kokonaan. Sanoi kanssa testilenkin jälkeen, että perstuntuntumalla tuli lisää vääntöäkin!
Tuosta automaatti-Omegasta on Saksasta viripajan penkityslappu, jotain 320hv.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: V6 koneiden viritys
Ei nyt ehkä varsinaisesti tänne kuulu mutta tarviiko joku 5.2kg vauhtipyörää?
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07