CIH R4 -koneiden viritys
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Palautellaas vanhaa aihetta..
Autona B-mallin Manta, alunperin 2.0 ruiskukoneella.
Vaihdoin tilalle 2.4 ruiskukoneen.
Ja nyt olen suunnitellut tuplakaasareita ruiskun tilalle, imusatsi ja kaasarit olisi valmiina.
Miten olette toteuttaneet tuon termarikotelon?
Itse termarikopan ohi imusatsi juurijajuuri menisi, mutta alapuolelta lähtevä letkulähtö ottaa taas imusatsi/kaasari saumaan kiinni?
Ja mites virranjakajan kanssa?
Tai mitä muuta muutostyötä ylipäätään kun siirytään kaasareille?
Autona B-mallin Manta, alunperin 2.0 ruiskukoneella.
Vaihdoin tilalle 2.4 ruiskukoneen.
Ja nyt olen suunnitellut tuplakaasareita ruiskun tilalle, imusatsi ja kaasarit olisi valmiina.
Miten olette toteuttaneet tuon termarikotelon?
Itse termarikopan ohi imusatsi juurijajuuri menisi, mutta alapuolelta lähtevä letkulähtö ottaa taas imusatsi/kaasari saumaan kiinni?
Ja mites virranjakajan kanssa?
Tai mitä muuta muutostyötä ylipäätään kun siirytään kaasareille?
Opel Manta B -85 (C24NE)
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Dbilakselta termarikoppa
jakajalle ei mitään jos kärjetön
jakajalle ei mitään jos kärjetön
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Jos jakaja on C24NE:stä niin sehän on sellanen tyhjä malli, ei sisällä muuta "tekniikkaa" kuin pyörijän ja kannen..
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Re: CIH R4 -koneiden viritys
En muista varmaksi oliko 2.0 vai 2.4 jakaja kiinni..
Mites ylipäätään sähköt, saako helposti ruiskun sähkösarjat raavittua pois?
Bensalinjat,/ ruiskun tankilla toimiiko?
Mites ylipäätään sähköt, saako helposti ruiskun sähkösarjat raavittua pois?
Bensalinjat,/ ruiskun tankilla toimiiko?
Opel Manta B -85 (C24NE)
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Kärjetön sytkä 2.0 koneesta niin kaikki Motronicin sähköt voit raapia pois.
En ole noiden kaasareiden kanssa pelannut mutta ilmeisesti ruiskun tankki ja pumppu on hyvä niillekin. Paineensäätimeksi ja paineeksi vaan kaasareille sopiva tietenkin.
En ole noiden kaasareiden kanssa pelannut mutta ilmeisesti ruiskun tankki ja pumppu on hyvä niillekin. Paineensäätimeksi ja paineeksi vaan kaasareille sopiva tietenkin.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Onko niitä alumiinisia suutinjalkoja jossain vielä myynnissä?
Ascona - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Konolahan niitä teki aikanaanJuge127 kirjoitti:Onko niitä alumiinisia suutinjalkoja jossain vielä myynnissä?
http://www.makotec.fi/fi/yhteystiedot
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Päivitelläänpäs vähän tätä museomoottori osastoa pitkästä aikaa. Eli tuossa jokin aika sitten saatiin 2,5L sihvosesta vakiokokoisilla venttiileillä 250 hp/263,1nm. Tämä siis tietenkin vapari, koska eihän tuo teho olisikaan juuri mitään ahdetussa. Eli tarkoitus oli koittaa, mihin 45mm venttiilillä pääsee.
Resepti on melko simppeli ja kohtuu halpakin. Alakerrassa ei ole muuta viritysosaa kuin männät ( vakio veivit ovat hyvät sellaisenaan). Yläkerrassa aihiosta hiottu nokka+ orkkis seuraajat+ peltivivut+ jäykemmät jouset. Mittatilaus 4-1 pakosarja ja 2x48mm läpppärungot Tatechilla.
Kansi virtaa imusarjan+läppärungon+imutorven kanssa n.216hp. Pelkkä kansi muutaman hepan enemmän. Paras teho tulee vähän päälle 7000 rpm ja maksimi vääntö n.6300rpm ( tosin 5100rpm liki maksimi). Työntää päälle 230hp +8000rpm. Kantta muutettu melko paljon vakiosta. Ei tarvitse maksimiennakkoa kuin 24 astetta, eli jotain vahinkoa tässä lienee käynyt hyvässä mielessä. Ja toimii ihan normi 98E bensalla.
Pikkujuttuja vielä kehittelyssä mm. ilmanottoon ja kenties pakoputkeen. ehkä sitten matalaa 12s koittamaan ja lähemmäs 180 lopareita vartille.
Ja toimii oikein nöyrästi jo heti päältä tuhannen, eli on varsinainen museomoottori
Mutta eikait näitä muut enää virittele, kuin pussihousut ainoastaan
Resepti on melko simppeli ja kohtuu halpakin. Alakerrassa ei ole muuta viritysosaa kuin männät ( vakio veivit ovat hyvät sellaisenaan). Yläkerrassa aihiosta hiottu nokka+ orkkis seuraajat+ peltivivut+ jäykemmät jouset. Mittatilaus 4-1 pakosarja ja 2x48mm läpppärungot Tatechilla.
Kansi virtaa imusarjan+läppärungon+imutorven kanssa n.216hp. Pelkkä kansi muutaman hepan enemmän. Paras teho tulee vähän päälle 7000 rpm ja maksimi vääntö n.6300rpm ( tosin 5100rpm liki maksimi). Työntää päälle 230hp +8000rpm. Kantta muutettu melko paljon vakiosta. Ei tarvitse maksimiennakkoa kuin 24 astetta, eli jotain vahinkoa tässä lienee käynyt hyvässä mielessä. Ja toimii ihan normi 98E bensalla.
Pikkujuttuja vielä kehittelyssä mm. ilmanottoon ja kenties pakoputkeen. ehkä sitten matalaa 12s koittamaan ja lähemmäs 180 lopareita vartille.
Ja toimii oikein nöyrästi jo heti päältä tuhannen, eli on varsinainen museomoottori
Mutta eikait näitä muut enää virittele, kuin pussihousut ainoastaan
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Eikö nuo ylisuuret venttiilit ole moottori pilaamista. Menetetään hyvät virtaukset pikkukierroksilla.
Rallimoottorit sit asia erikseen.
Rallimoottorit sit asia erikseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Niin, jossainhan se raja kulkee venttiilikoon suhteen. Mutta miksi rallimoottori tarvitsisi 45mm suurempaa? Yhtään 250 hp 2-2,1L ei ole rallissa vielä ollut, eikä varmasti koskaan tulekaan. Häkkisten 2.1L äffäläisessä on 98E:llä noin 237 hp ( rullakannella) ja kisabensalla tuli muutama heponen lisää. Siinäkin vain noin 45 mm venttiili.
Jos voimaa pitäisi saada vaikkapa se 250 pollea, niin kylläpä pientä konetta pitäisi pyörittää melko korkealle. Pumppauskyky on pienillä kierroksilla melko vaisua, jos ajatellaan niitä normi ralli cihhejä, jotka melkein poikkeuksetta murisevat alhaalta nuottia. Korkealta täytyy värssytä, jos tehoa tavoitellaan 69,8mm iskulla.
Periaatteessa tuolla aiemmin kirjoittamassani 2,5 mosassa tehoa saisi samalla venttiilikoolla hieman lisääkin, kun vaihtaisi suuremman istukkarenkaan. Ehkä se täytyy vielä testata..
Jos voimaa pitäisi saada vaikkapa se 250 pollea, niin kylläpä pientä konetta pitäisi pyörittää melko korkealle. Pumppauskyky on pienillä kierroksilla melko vaisua, jos ajatellaan niitä normi ralli cihhejä, jotka melkein poikkeuksetta murisevat alhaalta nuottia. Korkealta täytyy värssytä, jos tehoa tavoitellaan 69,8mm iskulla.
Periaatteessa tuolla aiemmin kirjoittamassani 2,5 mosassa tehoa saisi samalla venttiilikoolla hieman lisääkin, kun vaihtaisi suuremman istukkarenkaan. Ehkä se täytyy vielä testata..
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Emmä noin sanonu. Moni vaan isontaa ekana vebttiiliä älyttömästi ja pilaa ajettavan moottorin.
Rallimoottoria huudatetaan koko ajan täysillä niin se vetoalueen kapeus ja korkeus ei oo nii iso ongelma mitä katuautossa. Parempi on laajavetoinen moottori vaikka huipputehossa kärsiikin.
Rallimoottoria huudatetaan koko ajan täysillä niin se vetoalueen kapeus ja korkeus ei oo nii iso ongelma mitä katuautossa. Parempi on laajavetoinen moottori vaikka huipputehossa kärsiikin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: CIH R4 -koneiden viritys
No fiksusti toteutettu vapari suuremmallakin litrateholla voi tuottaa parhaimmillaan lähes 90% maksimiväännöstä noin 4000 rpm alueella. Silloinhan se on erittäin ajettava.
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Tuun ehkä hieman mutaman vuoden verran myöhässä CIH-talkoisiin, mutta...
Työn alla kone -72 malliseen alkuperäiskuntoiseen autoon täysin loppu olevan 1.9 Amerikan saastekoneen (85hp?) tilalle. Ei tarvetta viritellä ihmeemmin, kunhan saadaan sen verran kulkuja että edes polkupyörät valoista voittaa. Nyt niille häviää
Tavoite: ulkonäkö säilyy mahdollisimman orggiksena. Kaasariksi tulee 2-kurkkuinen pystyimu-Weber orggis filttereillä, mieto katunokka, oggis imari ja pakosarja, jne.
Tilavuutta olen valmis kasvattamaan 2.2 tai 2.4 litraiseksi jos jollakulla on sopiva kone tai edes alakerta myydä?
Löytyykö keneltäkään?
Työn alla kone -72 malliseen alkuperäiskuntoiseen autoon täysin loppu olevan 1.9 Amerikan saastekoneen (85hp?) tilalle. Ei tarvetta viritellä ihmeemmin, kunhan saadaan sen verran kulkuja että edes polkupyörät valoista voittaa. Nyt niille häviää
Tavoite: ulkonäkö säilyy mahdollisimman orggiksena. Kaasariksi tulee 2-kurkkuinen pystyimu-Weber orggis filttereillä, mieto katunokka, oggis imari ja pakosarja, jne.
Tilavuutta olen valmis kasvattamaan 2.2 tai 2.4 litraiseksi jos jollakulla on sopiva kone tai edes alakerta myydä?
Löytyykö keneltäkään?
Re: CIH R4 -koneiden viritys
Tuli tuossa hommattua kevyesti viritetty 2.0s cih ja todettua, että se on porattu 96mm kokoon. Oletettavasti cih mootoriin tarkoitetut +1mm ylikoon männät, kun oli venttiili kolot valmiina, tosin on niitäkin suurennettu. Mutta kysymys kuuluu, mistä tuohon voisi lähteä etsimään männänrenkaita? Kaikki perus nettikaupat on katsottu läpi ja mistään en löytänyt ylikoon renkaita. Männät siiis 95.97mm mahlet. Onko volvon männänrenkaat sovelletavissa cihiin?
Kadett D GTE
Re: CIH R4 -koneiden viritys
http://www.hemimotors.fi/tuote/mannanre ... 2-2-4-1740 Tossa on ainakin.ARRNOW kirjoitti: ↑03 Marras 2018, 11:22 Tuli tuossa hommattua kevyesti viritetty 2.0s cih ja todettua, että se on porattu 96mm kokoon. Oletettavasti cih mootoriin tarkoitetut +1mm ylikoon männät, kun oli venttiili kolot valmiina, tosin on niitäkin suurennettu. Mutta kysymys kuuluu, mistä tuohon voisi lähteä etsimään männänrenkaita? Kaikki perus nettikaupat on katsottu läpi ja mistään en löytänyt ylikoon renkaita. Männät siiis 95.97mm mahlet. Onko volvon männänrenkaat sovelletavissa cihiin?