CIH R4 -koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Colabi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Huhti 2009, 22:32

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Colabi »

_Jape_ kirjoitti:
Colabi kirjoitti: Veikkauksia palonko tehoa löytyy nuin suurinpiirtein?
Tuohon ei varmaa osaa kukaan vastata. Vastaavista 170-190hp




Minkä kokoset venttiilit siinä on?


Juu juu. Venttiilikokoa ei ole muutettu, mutta eikös tuossa recordin kannessa oo vähän isommat ku 2.0litrasessa?
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

On kyllä.

2,2 ja 2,4 40/45mm ja 20S ja 20E on 37/42 mm joten kyllä noilla sun venttiileillä pärjää :P

Kyllähän toi sun kansi virtaa jo vakiokunnossa jonku 170hp paikkeilla.
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Colabi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Huhti 2009, 22:32

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Colabi »

Juu. Pitää vaikka laittaa tänne penkkitulos jahka pääsee päräyttään. Onko kenelläkään ollu ongelmia muutoskatsastuksessa 2,4:lla?
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Aja alle 132hp lappu niin pääset vähimmällä inttämisellä,tuolta löytyy muut laput mitä tarvit mukaan. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 32&start=0

Onhan palotila ja puristussuhde mietitty sopivaksi tuolle nokalle? Hankala sanoa mikä olisi sopiva kun nokasta ei ole tuon enempää speksejä.
Omassa on cat camssin -105 loppuisella 11 pintaan.
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Vähän öljypaine asiaa:

Ongelmana paineen pienoinen heikentyminen alakierroksilla kun öljyn lämmöt nousee yli 70 asteen. Epäilys ois että rattaiden kolo ketjukotelossa olis sen verran kulunu että aiheuttaa tämän. Rattaat on hyväkuntoiset ja koppa dieselin teräksinen. Kasatessa kun mittaili niin pientä naarmuuntumista oli havaittavissa rataskotelon reunoilla.

Risselle laittelinkin jo sähköposti kyselyä uudesta jakopäänkopasta. Mutta tuleeko muille mitään mieleen. Laakerit ja kaikki kuitenkin talvella vaihdettu eli en sieltäkään osaa epäillä tuota paineen laskua.

Ja tarkempi selvennys: Lämmöt 80-90 vedellä ja 70-> öljyllä. Tyhjäkäynnillä paine 1-0,9 baria, alle 2000rpm kierroksilla 3 baria ja siitä ylös päin 6-7baria.

Eli kun oikeesti ajaa niin ei mitään ongelmaa, mutta valoissa seistessä tai jonossa madellessa alkaa aiheuttaa kylmää hikeä pitemmän päälle. :D
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

Pelaakohan mittari ihan niinkuin pitää? Jos pelaa niin sitten ei taida dieselin pumpunpohja pelata oikein. 6-7 baria lämpimillä öljyillä on senverta paljon että sillä vaan epäilyttää. Selittäisi myös tuon alhaisen paineen tyhjäkäynnillä..
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Carbin »

mittari on tokmannilta ja maksoi 14,9€ :roll: kaikki rakennus rahat kun meni koneen mekaanisiin osiin niin joutuu budjetoimaan.

Koetetaas hommata siis parempi mittari myös.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Mentzel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2009, 19:25
Paikkakunta: Savonlinna

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Mentzel »

Ei se siun mittaris voi oikein näyttää... mulla oli mantassa sillä teräs pohjalla ja kohtalaisen hyvillä rattailla tyhjäkäyntipaineet lämpösellä koneella 2,5-3bar ja 6 bar kierroksilla. Auto gaugen mittari oli kyseessä.
Omega 3.0 R6 24v Kameleonttikaravan
Senator 3.0 24v man ''irmscher''
EX Opel Manta B Gt/e -82 2.4L
EX Vauxhall Viva 1600
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Annoin mittarille vähän luunappia tänään niin kaskummaa kun alkoi paineet "heittelemään" eli neula kävi miten sattuu. Eli mittari vaihtuu talvella.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Jollain perus rally formulalla tms tuo on ihan normaalia käytöstä,kokeile toisella öljyllä näin kesäkeleillä,talvikäyttöön nämä "racingit" ei ole ehkä se suositeltavin vaihtoehto.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/597006/0

Itse olen tykästynyt kyseiseen asconan koneessa.
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Miulla tuota koneessa 20w-50:nä http://www.kendall.fi/tiedostot/tuottee ... itaani.pdf

Vähän aikaa mittailin noita paineita uudestaan ihan sellaisella teollisuuskäytön pintapaine mittarilla ja kyllä se antoi yläkerrasta venttiili koneiston öljyputkesta loppu paineen noin 1bar eli tässä vaiheessa kun öljy on käynyt koko koneen läpi. Eli ei hätää.

Joutaa kokeilla pesäpallossa pallon virassa tuota mittaria, jos se siihen kykenisi paremmin kuin omaan tehtäväänsä.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

Beeascona kirjoitti:Jollain perus rally formulalla tms tuo on ihan normaalia käytöstä,
Ei oo kyllä lähelläkään normaalia millään öljyllä.
Mulla on Castrol TXT 5W-40:llä kuumana tyhjäkäynnillä 2bar pintaan ja kierroksilla noin 4. Kylmänä sitten tyhjäkäynnillä 3-4bar ja kierroksilla 5.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Herätellääs pinnalle.

Rullakeinuista. Saako valmiina vai sovellettava jostain toisen koneen sarjasta, esim. GM kasien sarjoista?

Ja mites noitten kanssa on järkevin toimia. Eli säilytetään omat kovat nostajat ja vaihdetaan vain keinut?
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Niillä Letukan vivuilla ei tule hyvä lopputulos, geometria ei vain täsmää. Jossain vaiheessa nimimerkki Motorsport, sai kotimaista valmistetta olevia vipuja, mutta saako niitä, en osaa sanoa. Ehkä jos sarjoja/ halukkaita on riittävästi alkaa valmistamaan niitä. Mun kautta saa rullanokka kannen täydellisenä, jos on valmis laittamaan useemman tonnin kanteensa.

Laittoipa sitten pelti, tai rullavipoilla, niin geometrian pitää olla oikea. Nokan perusympyrän halkaisijakin vaikuttaa, kuin venttiilin pituus.

Väittäisin, että järkevimmin toteutettu kokonaisuus ( rullakansi), mitä cihhiin on tehty koskaan.

Jos haluat jotain lisätietoa cih moottorin viritykseen liittyvissä asioissa niin pirauta 0400-510138
nisa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Joulu 2012, 14:58

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja nisa »

Riittääköhän noi cih:in vakio nostajat 314 asteiselle nokalle vai jääköhän ne lyhyeks? ja mikä ois paras keino saada kampiakselin kauloist pintaruoste pois, Uskaltaakohan niist kevyest vesihioma paperil pyyhkästä?

Kumpi on sitten parempi virityskäytössä 1.9L Cihin kansi vai 2.0cihin kansi?
Vastaa Viestiin