1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
ARRNOW
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 15:46
Paikkakunta: joensuu

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ARRNOW »

Mitä venttiilinjousia kannattaa käytää mekaanisen nokan kanssa 2litrasen kannessa? Mistä saa tilattua? Miellällään ei tupla jousia, tai jos tuplajouset, niin mistä lautaset? Newmaniin jouset tilasin, mutta ovat asennus pituudeltaan pikkulohkoon käyvät.
Kadett D GTE
ARRNOW
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 15:46
Paikkakunta: joensuu

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ARRNOW »

ARRNOW kirjoitti:Mitä venttiilinjousia kannattaa käytää mekaanisen nokan kanssa 2litrasen kannessa? Mistä saa tilattua? Miellällään ei tupla jousia, tai jos tuplajouset, niin mistä lautaset? Newmaniin jouset tilasin, mutta ovat asennus pituudeltaan pikkulohkoon käyvät.
Kiitos vinkeistä! tilasin dbilakselta.
Kadett D GTE
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Eli kysyn nyt vielä kerran, onko kellään mielenkiintoa toteuttaa OHC rullanokka kantta? Tämmöinen lähtee ihan lähiaikoina toteutumaan ja samalla voisi teettää useammankin nokka-akselin ja hankkia kaikki liikkuvat osat. Venttiilit tulevat hieman suurentumaan vakioista ( pakopuolelle tulee suuremmat istukkarenkaat, mutta vakioimurengas sallii maltillisen suurentamisen). Venttiilijouset tulevat olemaan mallia tupla ( jousivakiot asettuvat 6,5-7,5 kg/1mm ), myös jousilautaset muuttuvat.

Kansi tulee kanaviltaan, sekä palotiloiltaan muuttumaan vakiosta todella paljon.

Tehoa tällä saanee varovasti arvioiden ja riippuen ahtimesta jne. 600-800hp. Vaparitehoa saanee 225-230hp luokkaa esim. XE alakerralla. Liukunokalla ahdettuna 2L:n kellarilla ajettu varttimaili 9,3s / 236-237 km/h vakioventtiileillä. Joten 8s ajat+250km/h+ ovat tavoitteena tällä uudella yläkerralla.

Jos jotain hyvää, niin kansi aihiot eivät pitäisi olla kovin kalliita :)

Hinnoista kiinnostuneet voivat soittaa 0400-510138.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

kosunen kirjoitti:Eli kysyn nyt vielä kerran, onko kellään mielenkiintoa toteuttaa OHC rullanokka kantta? Tämmöinen lähtee ihan lähiaikoina toteutumaan ja samalla voisi teettää useammankin nokka-akselin ja hankkia kaikki liikkuvat osat. Venttiilit tulevat hieman suurentumaan vakioista ( pakopuolelle tulee suuremmat istukkarenkaat, mutta vakioimurengas sallii maltillisen suurentamisen). Venttiilijouset tulevat olemaan mallia tupla ( jousivakiot asettuvat 6,5-7,5 kg/1mm ), myös jousilautaset muuttuvat.

Kansi tulee kanaviltaan, sekä palotiloiltaan muuttumaan vakiosta todella paljon.

Tehoa tällä saanee varovasti arvioiden ja riippuen ahtimesta jne. 600-800hp. Vaparitehoa saanee 225-230hp luokkaa esim. XE alakerralla. Liukunokalla ahdettuna 2L:n kellarilla ajettu varttimaili 9,3s / 236-237 km/h vakioventtiileillä. Joten 8s ajat+250km/h+ ovat tavoitteena tällä uudella yläkerralla.

Jos jotain hyvää, niin kansi aihiot eivät pitäisi olla kovin kalliita :)

Hinnoista kiinnostuneet voivat soittaa 0400-510138.
Multa saa matkahuollon rahteja vastaan c20ne kannen ja nokkakehdon jos haluat teettää itsellesi vaikka hyllyyn.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Katso ettei ole venttiilien välistä halki. Halkinaisia en tarvitse. Jos ehjä, niin soita tai laita viestiä.
Avatar
AndyTee
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 15:53
Paikkakunta: Kouvola

2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja AndyTee »

Kadetin 20seh moottorissa alkup. nokka-akseli on jo sen verran kulahtanut, että taitaa olla pikkuhiljaa vaihdon aika.

Onko kellään kokemuksia Cat Camsin sport nokka-akselista?

https://www.opel-tuning.nl/sport-camsha ... 44881.html

Väittävät että toimii ihan vakiomoottorissa jossa vakio venttiilit ja jouset, ECU, nokkapyörä ja imu-/pakosarjat.

Käykö moottori tämän nokan kanssa ihan normaalisti edelleen, että voi ajaa kevyttä kylähuru-ajoakin vielä niinkuin vakionokalla?


Omassa moottorissa ei vielä suurempia virityksiä. Kannesta on edellisen omistajan mukaan otettu "vähän pois", mutta ei ota kyllä venttiilit vielä edes mäntiin kiinni.
Kadett GSi 20seh
Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 570
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Sen verran mieto nokka että en usko olevan vaikutusta normiajoon kautta päästöihin. Toki plaanatulla kannella kannattaa venttiilin ja männän etäisyydet mitata.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Mulla mantassa about samanlainen nokka paitsi kentcamsin tekele ja se toimi vakio motronic:illakin paras vääntö löytyy 4000rpm kohdalta. Saa tosta kannesta ottaa tavaraa ennenkuin venttiilit ja männät kohtaa omasta lohkosta 0,5 ja kannesta 1mm.

ps. saattais olla lexmaul imusarja myynnissä jos tarvetta?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
AndyTee
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 15:53
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja AndyTee »

Kyllä kyllä.

Joo kylhän tommonen nokka vois olla ihan ok korvaamaan ton vakion.

Varsinkaan kun ei ole hakusessa mitään suuria tehonlisäyksiä, niin varmasti mulle riittäis tollanen.


Ja olisi ainakin ihan laadukas tuote, eikä mikään motonetin -mistälie- metallista tehty halpisnokka.
Kadett GSi 20seh
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mulla on Asconassa vastaava CatCamsin nokka; 274-astetta ja nostoa 11,22mm.

Muistaakseni nokan kierrosalue on 2000-6000rpm, eli ei haittaa normaaliajoa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
AndyTee
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 15:53
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja AndyTee »

Noniin :) kiva kuulla!

Kiitoksia kokemuksista.
Kadett GSi 20seh
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Onko kukaan toteuttanut c20ne alakertaa ja 16sh kansi? Jos yhtään laskin oikein puristussuhde olisi n.13.7:1, tosin tässä ei ole huomioitu ne koneen männän kolosta. Onko onnistuneita kokeiluja?
Opel on pop
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Onko näin, että tuo kireämpi 18E nokka on aina vanhemmasta mallista, jossa vanhemmantyylinen jakaja?
Kysymys sen takia, koska sain käsiini yhden nokkapukin ja nokan, jonka olisi pitänyt olla 18E kannesta, mutta
päädyssä oli uudemman mallinen jakaja ja nokan päässä jakajalle sopivat pulttipaikat jotka eivät olleet omatekoisen näköiset.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sulla taitaa olla 18SE kansi. Se on kait kanaviltaankin sama kuin C20NE

18E on eri imukanavilla
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Tuossa ei ollut kantta ollenkaan, vaan nokkapukki ja nokka, niin ei tiedä yhtään mistä tuo edes on. Keneltä sain osan sanoi purkaneensa tuon 1.8i koneesta, mutta onkohan sitten ollut tuollaisesta 18SE:stä. Eli nähtävästi tuo 18SE nokka on sitten tehottomampi, koska muutenhan porukka olisi näitä ruuvannut 2 litrasiin, koska pulttipaikat valmiina uudemmalle jakajalle.
Venakopan alapuolella oli GM osanumerot joilla Google sanoi olevan Calibra 2.0i tai Kadett E 2.0i, mutta sitäpä ei osaa sanoa onko joku vaihtanut venakopan tuohon.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Vastaa Viestiin