1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17350
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Timonen » 18 Syys 2017, 15:00

Mulla on Asconassa vastaava CatCamsin nokka; 274-astetta ja nostoa 11,22mm.

Muistaakseni nokan kierrosalue on 2000-6000rpm, eli ei haittaa normaaliajoa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Avatar
Anttuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 15:53
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Anttuu » 18 Syys 2017, 19:06

Noniin :) kiva kuulla!

Kiitoksia kokemuksista.
Kadett GSi 20seh

haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 555
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen » 19 Syys 2017, 23:42

Onko kukaan toteuttanut c20ne alakertaa ja 16sh kansi? Jos yhtään laskin oikein puristussuhde olisi n.13.7:1, tosin tässä ei ole huomioitu ne koneen männän kolosta. Onko onnistuneita kokeiluja?
Opel on pop

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 02 Loka 2017, 11:09

Onko näin, että tuo kireämpi 18E nokka on aina vanhemmasta mallista, jossa vanhemmantyylinen jakaja?
Kysymys sen takia, koska sain käsiini yhden nokkapukin ja nokan, jonka olisi pitänyt olla 18E kannesta, mutta
päädyssä oli uudemman mallinen jakaja ja nokan päässä jakajalle sopivat pulttipaikat jotka eivät olleet omatekoisen näköiset.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 02 Loka 2017, 11:28

Sulla taitaa olla 18SE kansi. Se on kait kanaviltaankin sama kuin C20NE

18E on eri imukanavilla
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 02 Loka 2017, 13:19

Tuossa ei ollut kantta ollenkaan, vaan nokkapukki ja nokka, niin ei tiedä yhtään mistä tuo edes on. Keneltä sain osan sanoi purkaneensa tuon 1.8i koneesta, mutta onkohan sitten ollut tuollaisesta 18SE:stä. Eli nähtävästi tuo 18SE nokka on sitten tehottomampi, koska muutenhan porukka olisi näitä ruuvannut 2 litrasiin, koska pulttipaikat valmiina uudemmalle jakajalle.
Venakopan alapuolella oli GM osanumerot joilla Google sanoi olevan Calibra 2.0i tai Kadett E 2.0i, mutta sitäpä ei osaa sanoa onko joku vaihtanut venakopan tuohon.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 02 Loka 2017, 13:25

Joo 1.8i on nimenomaa 18SE. Viimesissä munakadeteissa on tota moottoria. Ja varmaan ekoissa F-Astroissa.
On lussulla nokalla.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 03 Loka 2017, 00:16

Kaikista kirein ohc akseli löytyy Kadett D G(TE 1,8 ja Ascona C GT 1,8E 115 hp versioista. Nokan takapäässä ei ole niitä pieniä kierteitä, kuten hieman uudemmissa vaikkapa 20SE, SEH, tai NE, joissa jakaja nokan takaosassa. Mulla on jossain kirjattuna ylös sellaisen alkuperäisen GM nokan tyyppinumerot, sekä värikoodit. Saattaa löytyä myös kaikki mittaustulokset nokasta.

Tällä nokalla tuli muistaakseni vakioon 130 hp SEH moottoriin noin 10hp lisää tekemättä mitään muutoksia.

Eli asteita hieman enemmän, sekä nostoa, kuin vaikkapa SEH nokassa.

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 03 Loka 2017, 17:04

Huhun mukaan SEH nokkakin olisi sama kuin NE mutta eri ajoitus.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 03 Loka 2017, 21:10

Aikoinaan ostin Erikoisrengas C Ekegrenin kautta joitakin 1,8E ja SEH nokkia ( orkkis GM), niin muisteleb että NE:n varaosanumero oli eri, mitä SEH, puhumattakaan 1,8E nokasta. KLisäksi nokissa oli tosiaan eri värikooditkin numeroiden lisäksi. Oisko ollut valkoista, vihreää ja violettia.

Kunhan löydän jostain sen vanhan muistiinpano vihkon, niin tarkastan asian, ettei tullut lasketeltua mitä sattuu :D

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 03 Loka 2017, 22:27

Juu SEH nokka on eri numerolla. Tähänhän riittäisi eri kohtaan koneistettu nokkapyörän kohdistustappi. Mutta jos oot mitannu ne niin ilmotappa faktaa. Olis kiva kuulla mitä eroa niissä oikeasti on.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
Opve
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 864
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 20:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Opve » 15 Loka 2017, 22:29

https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
Ihan mielenkiintoinen opinnäytetyö. Sivulla 37. 18e ja c20ne nokkien erot.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 16 Loka 2017, 07:21

:peukku: Olipas hyvä opinnäytyö. :thumbsup:
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3353
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ?! » 16 Loka 2017, 15:53

TR81 kirjoitti:Tuossa ei ollut kantta ollenkaan, vaan nokkapukki ja nokka, niin ei tiedä yhtään mistä tuo edes on. Keneltä sain osan sanoi purkaneensa tuon 1.8i koneesta, mutta onkohan sitten ollut tuollaisesta 18SE:stä. Eli nähtävästi tuo 18SE nokka on sitten tehottomampi, koska muutenhan porukka olisi näitä ruuvannut 2 litrasiin, koska pulttipaikat valmiina uudemmalle jakajalle.
Venakopan alapuolella oli GM osanumerot joilla Google sanoi olevan Calibra 2.0i tai Kadett E 2.0i, mutta sitäpä ei osaa sanoa onko joku vaihtanut venakopan tuohon.
Itse en tiedä minkälainen nokka tuossa 1.8SE motissa on,mutta täysin eri luontoinen motti kuin 2.0.Mun kokemuksella tuntuu virkeämmältä kuin 1.8E,joskus käytettiin tuommonen vakio 1.8Se penkissäkin ja 125hv oli moottoriteho tehtaan ilmoittaman 112hv sijaan.

Toi sun nokka voi olla myös 1.8i 90hv (kaasariruisku)motista jos ei ole mitään tietoa mistä irroitettu
Kadett C 16V
Omega A 24V

pokemon
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 18:24
Paikkakunta: laihia

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja pokemon » 08 Marras 2017, 18:39

tarttis vaihtaa f astra 2l 8v vm 92 opeliin suurempi kaasuläppäkotelo osaako joku sanoa et sopiiko jostain muusta autosta vai saako niitä hommattua jostain uutena nykyinen on 60 mm

Vastaa Viestiin