C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja TJT »

Pro&Streetiltä muuten löytyy valmiita viripaketteja C20XE:hen:
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... pel20.html

Noista saisi varmaan jo aika hyvää pakettia kasattua...

Kehtaisin väittää,että Enemin kompurasarjan hinnalla saa kutakuinkin samat tehot noilla irti vaparina...
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Yks pitkätukka puhu, että sen c20xe oli naukassu ~170hv dynossa. Siis vakiokoneesta imunokan uudelleen ajotuksella ja TI-powerikupilla. Sitte se vielä täräytti dunopaperin nenän etee.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Aztaroth
'Senator'
'Senator'
Viestit: 570
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aztaroth »

Dbilaksen läppärunkopaketti pro&streetiltä maksoi alle 1500 euroa (kerho alennuksilla), tiedän koska tilasin sen c20xe koneeseeni. (kannattaa tosin varautua pitempään toimitusaikaan kuin se pari kk mitä prostreet lupaa)

Yksi rahansäästö vaihtoehto on höyläyttää niitä vanhoja nokkia, ei tartte stressata, että pysyykö nostimet mukana jos menee ja ostaa liian viri viri nokat. Itse vaihdoin samalla tietysti kupit ja noi prostreetin viri vena jouset. "Kuulemma" perusympyrän pienentäminen yhdellä millimetrillä on sellainen varma ja hyväksi havaittu.:)

Säädettävät nokkapyörät kuulemma joku teetti tommis billetillä, maksoi noin satkun ja palvelu oli erittäin hyvää eikä mennyt kuin vajaa viikko kun tulivat postissa takaisin. Ei tartte ostaa moposportista jossa ne maksaa kuitenkin aikasta monta rahaa.

SMT:tä en kovin lämpimästi suosittele. Jos on joku joka ihan oikeasti on laittanut niitä kiinni ja säätänyt niin sitten ehkä mutta itselläni oli hieman onkelmia sen säätämisen kanssa. Muuten ihan pätevä systeemi kun tulee tosiaan ecun kylkeen ja hoitaa vaan ne tietyt asiat ja antaa vanhan ecun hoitaa ne perus asiat.

Onkohan edes mahdollista sitä vakio ECUa ohjelmoida mielensä mukaan uudelleen? Varsinkaan niin helposti, että dynossa läppäri kiinni ja siitä arvoja muuttaa miten haluaa. En ole moisesta ikinä kuullut.

Läppärungoilla, lastulla yms yms pienellä kilkkeellä vakio ahdistus maximus putkistolla 181 heppaa ja 210 newtonia. Täytyy keväällä katsoa mitä uudella putkistolla saa sieltä ulos.
Opel Astra GSI 2.0 -93
Avatar
VEN
'Senator'
'Senator'
Viestit: 574
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä,Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VEN »

Tässähän juuri selvitellään... tuo remmarin leimaan saaminen jo konttorilla näytti hyvältä ja siksi tässä nyt itken :D Ja nyt se on laitettu jäihin.

Mitä muita ecun rinnalle asennettavia ohjaimia on kuin tuo SMT6?
Niin voisiko joku selittää mitä nuo nokkien arvot tarkoittavat?
Kuinka helposti nokkien vaihto näkyy päästötesteissä?

Mielessä on myös pyörinyt vauhtipyörän kevennys eikös se lisää kierrosherkkyyttä? ja kuinka paljon sitä kannattaa keventää?

Mitä virinokka merkkejä on olemassa vois vähän tutustua niitten sivuilla.
Enem,Dbilas,Risse,Catcams?
Opel Calibra 2.0i 16v -91
Hopea on nopea
X20XER
'Senator'
'Senator'
Viestit: 703
Liittynyt: 23 Loka 2005, 20:55
Paikkakunta: Lohja/Kerava

Viesti Kirjoittaja X20XER »

itse en lähtisi heti nokkaa vaihtamaan, ainakaan liian "kireään".
kannen tekisin ensimmäisenä ja sitten imusarjaa ja sen jälkeen nokat ja karalan custom-softa.

väännöt pysyy ainakin miehekkäänä vakionokkaa käytettäessä, 200newtonin raja menee itellä jo 2000 kiekalla rikki, vakion imusarjan kanssa.
Avatar
VEN
'Senator'
'Senator'
Viestit: 574
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä,Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VEN »

Mitähän tuolle kannelle kannattaa sitten tehdä?
Töineen varmaan pyörii jossain 300-500e?

Tuo Prostreet powerpack ois hyvä paketti varmaan kannen työstön jälkeen hankkia
Opel Calibra 2.0i 16v -91
Hopea on nopea
Avatar
VEN
'Senator'
'Senator'
Viestit: 574
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä,Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VEN »

Nyt on käyny mielessä että jos jostain löytyis työstettäväksi coscastin kansi eikös se ole sitä kestävempää laatua?

vois näppärästi lähettää kannen työstettäväks ja sais vielä ainakin pahimman talven huristella calibralla ja kannella ei olis sitten niin kova kiire.

Eli jos jostain löydän sopivan kannen niin en tarvitse vaihtaa mitään osaa eli kolbenin ja coscastin vaihdossa ei tarvi muuttaa/vaihtaa mitään osasta? paitsi tietenkin kannentiiviste ja myös haluaisin kuulla hyvät merkit kannen tiivisteen osalta.

Joku vois antaa jotain täsmätietoa että mitä täytyisi tehdä kannelle jos haluaisi vaikka lisää vääntöä alakieroksille kun itse en ole vielä niin perehtyny asiaan että osaisin itse selittää asiani nykyisellä tiedolla.

Onko Keski-Suomessa jotain firmaa joka noita hommia tekee?
koneistus yms.
Opel Calibra 2.0i 16v -91
Hopea on nopea
calibra-92
'Senator'
'Senator'
Viestit: 392
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja calibra-92 »

kyllä kunnon kansi työ maksaa lähemmäs lähemmäs 1000e
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

Keme kirjoitti:Yks pitkätukka puhu, että sen c20xe oli naukassu ~170hv dynossa. Siis vakiokoneesta imunokan uudelleen ajotuksella ja TI-powerikupilla. Sitte se vielä täräytti dunopaperin nenän etee.
niin, minähän ton tein silloin kun tukkaa oli vielä reilusti...

171hp oli tarkka lukema, ja muutoksena oli vain imunokan ajoitus 5astetta aikaisemmalle + tuo t-i mallinen powercap.

muutokset maksoivat _kaikkineen_ muistaakseni >20e, eli 1e/hp, mielestäni ihan kohtalainen summa kun vertaa noihin dblaksen sarjoihin yms ;)

noh, köyhäähän se vaan vituttaa jos rahalla pitäs ostaa kaikki 8)
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Paljonkos sama dyno näytti ennen noita muutoksia?
calibra-92
'Senator'
'Senator'
Viestit: 392
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja calibra-92 »

virtaus ei kerro koko totuutta jos sun kansi virtaa esim:260hv
ja mun 230hv niin mun kansi voi olla paljon tehokkaampi käytännössä
siinä täytyy ottaa huomioon kanavien ja palotilojen muotoilut että saadaan pyörteilyt/täytös hyödynnettyä
ei pelkästään kasvattaa kokoa maksimaaliseksi että saadaan suurin virtaus!
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

calibra-92 kirjoitti:virtaus ei kerro koko totuutta jos sun kansi virtaa esim:260hv
ja mun 230hv niin mun kansi voi olla paljon tehokkaampi käytännössä
siinä täytyy ottaa huomioon kanavien ja palotilojen muotoilut että saadaan pyörteilyt/täytös hyödynnettyä
ei pelkästään kasvattaa kokoa maksimaaliseksi että saadaan suurin virtaus!
juu...tuossa ei ollut mulle mitään uutta,mutta kerroppa sinä mistä esim.tuota xe:n imukanavaa vois suurentaakaan
pointti oli se että hölmöt maksaa siitä tonnin,eikä taida se raha ees riittää 16v kanteen
toisekseen 230hv virtaava kansi ei ole missään tapauksessa tehokkaampi kuin esim.260 virtaava kansi,mutta auto voi olla nopeampi koska siinä on voimaa suuremmalla alueella kuin siinä missä on otettu enemmän piikkitehoa
ja kolmanneksi vielä:maksimaalista virtausta ei todellakaan saada suurentamalla kanavaa maksimaaliseksi
ps.jos sun kansi virtaa 230 ja on tosiaankin maksanut sen tonnin niin sanoisin että tekijä osaa rahastaa...
Todennäköisesti väärässä.
calibra-92
'Senator'
'Senator'
Viestit: 392
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja calibra-92 »

mun kansi on itse tehty ja toimii kohtalaisen hyvin virtauksista ei ole tietoa
kanavat siistitty/kohdistettu/muotoiltu "venttiilivarret"/isommat imuventtiilit
mutta sinahan se voisi olla parempikin :roll:
JS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 779
Liittynyt: 08 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja JS »

Ehkäpä se vaikuttaa millä nostoilla se kansi virtaa mitäkin. Ei se ole välttämättä mikään paras kansi joka virtaa isoilla nostoilla paljon. Se venttiili kun kuitenkin joutuu menemään niitten pienempien nostojen ohi kaksi kertaa että se pääsee kerra maksiminostoon.Ja tokihan virtaukset kannattaisi mitata käytettävän imusatsin kanssa. Hyvä kansi toimii ok mietojenkin ja vähän rankempienkin nokkien kanssa.
Myyntivirtauksethan (joissain paikoissa) mitataan semmosilla nostoilla joita ei todennäköisesti tulla edes käyttämään.

Kosunenhan toivottavasti kommentoi asiasta oikeastikin tietävänä, jos vaan sattuu lukemaan.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

En tiedä kuuluuko tää nyt tähän aiheeseen mutta paljonko koneesta saisi tehoja irti jos löisi about kaikki viriosat kiinni mitä tuosta sivulta löytyy?

http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... pel20.html
Vastaa Viestiin