C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5018
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 07 Touko 2016, 16:20

Vaahtopumppu kirjoitti:Kuinka suuria tehoja tälläisesta C20xe moottorista saa? Tarkoitus tehdä täysin kisakone, mm. Kanavat, nokat, kaasarit/läppärungot... entäs alakerta, riittääkö omat männät? Kilpuriin moottoria suunnittelmissa, 2l kone 16v ja tehoa pyöriltä tarvis 200 tai enemmän... tuossa koneessa vakiona jo ihan kivasti niin ei luulis olevan mahdotonta.

Kiitos jos joku vastailee...
topickia lukemalla selviää,

Koneen kestävyydestä: kun kierrätetään niin vähintään arpit kankiin tai kestävämmät kanget, männät kestää hyvinkin mutta rallissa laittavat jo esim acralite, wiseco mäntiä,

nostajat on hydrauliset, vauhtipyörää kahden tyyppistä, lättänää ja poteroa

nokilla, ohjelmoitavalla ruiskulla, kansitöillä ym mahdollisella mennään yli 200hv, 239heppanen mylly on ollut tungettuna yhteen corsaan joka oli myynnissä taannoin.

LUE KÄRSIVÄLLISESTI TOPICKKI :bye:
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 631
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja JokkeJ » 27 Joulu 2016, 16:45

Suunnitelmissa tehdä tommonen sekasikiö (omavalmiste) moottori ohc:stä ja xe:stä niin onko ohc:n kampi-akselin hammaspyörä samalla hammastuksella kuin xe:n? Ja jos ei niin käykö xe:n pyörä kasitappisen kampuraan? Xe:ssä muistaakseni kahta eri jakopäätä eli niiden hammastuksissa vissiin jotain eroa?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER

Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja OCF2945 » 27 Joulu 2016, 21:05

JokkeJ kirjoitti:Suunnitelmissa tehdä tommonen sekasikiö (omavalmiste) moottori ohc:stä ja xe:stä niin onko ohc:n kampi-akselin hammaspyörä samalla hammastuksella kuin xe:n? Ja jos ei niin käykö xe:n pyörä kasitappisen kampuraan? Xe:ssä muistaakseni kahta eri jakopäätä eli niiden hammastuksissa vissiin jotain eroa?
Muistaakseni vanhemman mallisen alapyörä on samalla hammasluvulla kun ohc ja pyöreä hammastus. Uudemmassa xessä on kanttinen hammastus ja voi olla että B omegassa on kantti hammastus X20SE koneessa.

Kampuran pyörät ei muistaakseni sovi ristiin XE ja OHC kampuroissa.

Tuo hammastus taisi muuttuua kanttiseksi jossain 91-92 paikkeilla c20xessä, mutta tämä ei ole ihan 100% varma asia ja uudemmassa taisi olla yksi ohjain rullakin enemmän jakopäässä. Ja tietysti vesipumpun pyörissä on myös eroa uudessa ja vanhassa
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Keme » 27 Joulu 2016, 21:26

JokkeJ kirjoitti:Suunnitelmissa tehdä tommonen sekasikiö (omavalmiste) moottori ohc:stä ja xe:stä
Epärehellinen ihminen oikaisisi ja löisi XE lohkoon NE stanssit ja homma olisi valmis. Katsastusmiehestä riippuen tolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska viimeisimpien ohjeistusten mukaisesti kansi määrää koneen minimitehon. Ts. olisi ihan sama pistää se XE ihan XE:nä sinne pellin alle.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 631
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja JokkeJ » 27 Joulu 2016, 22:00

Keme kirjoitti:
JokkeJ kirjoitti:Suunnitelmissa tehdä tommonen sekasikiö (omavalmiste) moottori ohc:stä ja xe:stä
Epärehellinen ihminen oikaisisi ja löisi XE lohkoon NE stanssit ja homma olisi valmis. Katsastusmiehestä riippuen tolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska viimeisimpien ohjeistusten mukaisesti kansi määrää koneen minimitehon. Ts. olisi ihan sama pistää se XE ihan XE:nä sinne pellin alle.
Näinhän se olisi, mutta kun nuo xe:t tuntuu olevan kanan hampaita ainakin hintansa puolesta.. Kansi löytyy ja pari ohc lohkoa kaikki muut pitäis vaan saada kerättyä ympärille. Tai sitten täytyy toivoa, että joku toinen osapuoli vetäis vectrasta korin paali kuntoon niin sais tekniikan :lol:
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER

Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 » 10 Maalis 2017, 03:20

Onko tosiaan niin ettei siis b asconaan yms enään saa ees tolleen venkoiltua 20xe:tä :(
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Keme » 10 Maalis 2017, 09:00

Kiiv1 kirjoitti:Onko tosiaan niin ettei siis b asconaan yms enään saa ees tolleen venkoiltua 20xe:tä
Joo ja ei. Siinä on viiden vuoden siirtymäaika, jos on aloittanut tekniikanvaihdon ennen uusien määräysten voimaantuloa. Eli sen puolesta vielä kerkeis kivasti vanhoilla pykälilläkin tekemään. Toinen vaihtoehto on neuvotella inssin kanssa, koska toi kansitehojuttu on vain ohjeistus. Eli kun tarinoi inssille mekaanisista muutoksista ja dynolappusta, niin pitäs saada leimattua 20NE lohko 20XE hatulla.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 » 10 Maalis 2017, 20:10

Puuh hyvä, ja millos siis tuo siirtymäaika loppuu?
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5018
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 10 Maalis 2017, 20:40

Kiiv1 kirjoitti:Puuh hyvä, ja millos siis tuo siirtymäaika loppuu?
2016 keväällä tuli pykälät voimaan joten 2021? Niin että on ollu projektina?
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Keme » 10 Maalis 2017, 22:36

TRAFI kirjoitti:6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET
Tämä määräys tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2015.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Projektin aloittamisen osoittaminen ei yllä edes tempun tasolle.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 559
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Kettunen » 08 Huhti 2017, 21:46

Kellään tietoa type-r mäntien sovittamisesta? Männäntappi 22mm ainakin, puristuskorkeus?
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq

reiskaar
'Senator'
'Senator'
Viestit: 862
Liittynyt: 12 Touko 2004, 03:00

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja reiskaar » 21 Touko 2017, 11:41

läppärunkopaketin pituus imusarjan kiinnityspinnasta aina imutorven päähän? Siis sellainen pituus mikä on hyväksi havaittu? Monen muun asia summa tietysti mutta mikä on hyvä lähtökohta muuten vakioon moottoriin? Tällä hetkellä n. 25cm, 45mm Jenveyt. On muuten laadukkaan oloinen paketti. Special motorsin 60mm imutorvin.

Toinen juttu: imuilman lämpötila-anturi, mihin se kannattaa laittaa kun ei ole enää mitään plenumia tai muuta imuletkun pätkää mihin kiinnittää?

Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Morjenz » 14 Heinä 2017, 12:09

- 96,5mm poraus
- Kannessa R-seetit ja kevyt tasoitus
- Lexmaul-imusarja
- Catcams Ultra Fast Road -nokat vakiomerkkeihin ajoitettuna
- Vakio putkisto katalysaattorin korvausputkella
- Päivitetty vakio-ohjaus jossa rajotin 7300 rpm

Kuva

Vartilla kulkua vakiopainoisessa GSi 16v Astrassa 15,0004s / 149,80 km/h

Seuraava päivitys lähiviikkoina säädettävät nokkapyörät ja ATEcu v3 -moottorinohjaus hukkakipinällä.

Tarkoitus taikoa n. 20 hv pyörätehoa lisää.

Avatar
kolkoti
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 646
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja kolkoti » 18 Heinä 2017, 11:01

Kiiv1 kirjoitti:Onko tosiaan niin ettei siis b asconaan yms enään saa ees tolleen venkoiltua 20xe:tä :(
Itse kun konttorilta kyselin niin näyttivät vihreää valoa iskutilavuuden pienentämiselle eli esim. 1.8 alakerta josta sitten vaan penkkilaput. =)))
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5018
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 18 Heinä 2017, 17:29

Morjenz kirjoitti:- 96,5mm poraus.
Tarkoitit varmaankin 86,5mm?
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin