1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Valko-bandiitti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Heinä 2019, 10:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Valko-bandiitti »

OK. Etsintään menee siis 1.6 vauhtis ja asetelma. Onko noissa vauhtiksissa jotain eroja kun motonet tarjoaa kahta eri versiota kytkinpaketeista c16se:n perään?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

En kyl tiiä eroista mittää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Valko-bandiitti kirjoitti: 10 Joulu 2019, 22:38 OK. Etsintään menee siis 1.6 vauhtis ja asetelma. Onko noissa vauhtiksissa jotain eroja kun motonet tarjoaa kahta eri versiota kytkinpaketeista c16se:n perään?
On. Poterolle uudempi kytkin ja lättymallille vanhempi versio.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

no ainakin siihen vanhempaan(16SV KadettE/AsconaC) littuvauhtipyörään soveltuu tuo mun ohje.
Poteropyörästä ei ole kokemuksia mutta uskon että toimii siihenkin. Poteropyörähän löytyy myös 1.6 16V moottoreista eli X16XEL
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Valko-bandiitti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Heinä 2019, 10:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Valko-bandiitti »

Onko kenelläkään havaintoa siitä, mihin asentoon pikkulohko-ohc pitäisi asettua takavetokonehuoneessa. Koeasennuksessa kävi ilmi että mikäli risulaatikko on "pystyssä", asettuu moottori ehkä 5 astetta kallelleen kuskin puolella, kytkinkäpälä osoittaa edestä katsottuna kello viiteen.
Tivistettynä; kytkinkopan kaksi ylimmäistä pulttia ovat eri kulmassa kuin vaihteiston ylommät pultit. CIH-asennuksissahan moottori ja vaihteisto molemmat ovat "pystyssä".
Kytkinkoppa pitäisi olla B-asconasta lähtöisin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Valko-bandiitti kirjoitti: 08 Huhti 2020, 21:36 Onko kenelläkään havaintoa siitä, mihin asentoon pikkulohko-ohc pitäisi asettua takavetokonehuoneessa. Koeasennuksessa kävi ilmi että mikäli risulaatikko on "pystyssä", asettuu moottori ehkä 5 astetta kallelleen kuskin puolella, kytkinkäpälä osoittaa edestä katsottuna kello viiteen.
Tivistettynä; kytkinkopan kaksi ylimmäistä pulttia ovat eri kulmassa kuin vaihteiston ylommät pultit. CIH-asennuksissahan moottori ja vaihteisto molemmat ovat "pystyssä".
Kytkinkoppa pitäisi olla B-asconasta lähtöisin.
https://opelclubfinland.fi/viewforum.php?f=58
Löytyisikö tuolta alueelta valmista vastausta tai parempaa topikkia?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se on ihan oikea asento. Moottori on kallellaan pakosarjan puolelle. Silloin öljypohjan alapinta on vaakasuorassa. Ei öljypohjan kiinnityspinta vaan ihan se peltinen pohja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Pieniä vauhtipyöriä ja asetelmia on isoillakin kytkimillä. Mulla ollut ainakin pari semmoista mallia. Oliskohan nämä ollut 16SV Vectroista. Niihin menee ihan max 203mm kytkin. Starttia joutuu siirtämään pari senttiä lähemmäks konetta. 3 tämmöistä konetta tehnyt.
Ite oon kääntänyt koneen yleensä pystyyn ihan ulkonäköseikkojen takia. Öljypohjaa joutuu muokkaamaan ja vaihdekepin asennon muuttamaan.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1.4L koneista löytyy sitä pientä vauhtipyörää isolla kytkimellä. Oisko C14SE

1.6 on aina isolla vaihtipyörällä ja 203mm kytkimellä
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
mördörörröx
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 22:42

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja mördörörröx »

Tarkoitus olisi lähtä hiukan piristämään omaa kadettia. Paras tapa aloittaa olisi varmaan vaihtaa vakio solex 30/35 pdsi kaasari johonkin toiseen? Vapaavirtaussuodatinkin varmaan hyvä hankinta vakion tilalle. Nokka-akselillakin varmaan saisi helppoa heppoja irti. Kyseessä siis 82 d mallin kadetti 1.3 ohc koneella. Osaisko joku sanoa pelkän kaasarin perusteella onko kyseessä n vai s mallin kone?

Koitin jotain merkintää löytää koneesta jotta saisi selvennyksen tuohon asiaan mutta en löytänyt.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Lohkossa öljynsuodattimesta laatikkoonpäin olevassa saumassa tai lohkon kannentiiivistepinnassa öljynsuodattimen yläpuolella lohkossa tulisi olla moottorityyppi.
N taisi olla 75hv jota on kadeteissa
SB taisi olla 72hv jota corsissa.
Näiden koneiden erona ei tainnut olla kuin kaasutin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos on 2-kurkkuinen kaasutin niin S moottori. Jos 1-kurkkuinen niin N.

Kadeteissa ja Asconoissa on 1.3S varustettu GM Varajett kaasuttimella. Corsassa moottori on 1.3SB ja kaasuttimena Pierburg. 13S 75hv, 13SB 72Hv. 13N on Solex 35PDSI ja tehoa 60hv
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
mördörörröx
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 22:42

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja mördörörröx »

Vahvasti alkaisi näyttämään tuolta 1.3N koneelta, eipä ihmekkään kun on tuntunut niin lussulta :D varmaan järkevämpi ratkaisu vaihtaa suoraan koko kone suurempaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Onko perusmoottoreissa mitään eroja?
Kaasutin olisi varmasti helpompi vaihtaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nokka-akseli eri. Samoin männät. N moottorissa pienempi puristussuhde.

1.6SV tilalle vain. Tai hommat 13S moottorin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin