1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 » 02 Joulu 2016, 11:10

1,2sorsa kirjoitti:Ohc nokkia näkynynyt mm moposportillakin mutta nokat maksaa tuohon 250-400e kun viimeksi katsellut.

Hyväkuntoinen 1,3 nokka on paras hinta ja tehosuhde kun ei käytetty nokka paljoa maksa jos hyvän löytää.

http://www.rallyracefin.fi/pipercams/Pi ... kselit.pdf

Tuolta katselin kans koska jokkismiehet kehuivat että ovat aikoinaan rallyracelta tilannee...ja halvalla!
Mutta....kyllä se tämä nykyinen valuutan arvon armoton nousu näkyy tuollakin. Ei näytä alle kolmensadan saavan nokkaa tuoltakaan.

Miten tuon 1.3 nokan kanssa, onko siinä vakioympyrä sama kuin 1.6:sen akselissakin että ei tarvitse ajoituksia uudelleen ruveta mittailemaan?

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4331
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 02 Joulu 2016, 11:18

Ymmärtääkseni menee suoraan. Nosto topikin mukaan sama mutta overläppi parempi
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 » 02 Joulu 2016, 11:28

OK.

Täytyy katsoa minkä arvoisen joululahjan sitä itselle sitten raaskii ostaa! Olisihan se tehdasvalmisteinen 288 asteinen nokka jo aika mellevä... 8)

....olisi vain pitänyt pysyä kaasari vehkeiden parissa... olisi tuossa toki naapurissa tiedossa isot tupla weeberit...pääsis halvemmalla ja vähemmällä pään raapimisella suurempiin tehoihin! :banghead:

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 02 Joulu 2016, 13:48

Täällähän on ollut säpinää, kun ei ole hetkeen käynyt.

Halvin nokka mitä oon Suomesta nähnyt taitaa olla http://janicolracing.fi/kategoria/opel-1140 Ebaysta sais ehkä samaa nokkaa 200 €+postit.
Keinuina olis hyvä käyttää uudempien leveitä keinuja. Jytkymmät jouset voi tehdä VW konsernin tuplajousien sisäjousista pikku kikkailulla. Tämä olis muutenkin hyvä olla tehtynä, jos meinaa kierrättää yli 9000 rpm.

Kaasuläppä mitä oon käyttänyt on X20XE koneen, eli perus Ecotecin. 20NE:n on hieman pienempi. Imusarjana toimii 2.6 litran vaahtosammutin.

Jos ahtohommia meinaa, niin Megasquirt on tuossa varmasti se halvin vaihtoehto.
Autotuneen pääsee käsiksi 60€, jonka jälkeen onnistuu säätö kadulla ite kuhan nyt säätäjä tajuaa jotain. Sillä paskalla MS1 v2.2:sella itekki ajoin vartin 12.7 sek / 189 km/h (1.3bar) pätkien viime kesänä eikä sitä missään penkissä ole säädetty. Melko varmasti menisi nyt 12 sek 1.5 bar ahdoilla yms muutoksilla.
Heikko lenkki kansipahvit ja männät. Pahviongelma ratkeaa miggirenkailla ja männät vaihtamalla sinne 16venttiilisen männät. Itellä nyt toyotan männät.

Jos kyseessä on jakajalla oleva kone, niin tuo on helppo homma. Jos hukkakipinällä, niin sitten vaatii vähän muutoksia ja voi aiheuttaa ongelmia.

Kone mitä nyt rakentelen on vapari kone 1.6 kampuralla, C14SE kannella (11-13:1), Hayabusan 81mm männillä ja 135mm h-prof kangilla ja GRSX:n läppiksillä, peltisatsilla, rajulla nokalla ja kovilla nostimilla. Tehotavoite 170 hp ja varttiaika 14 sek. Vaikea sanoa miten käy.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 » 02 Joulu 2016, 17:53

TR81 kirjoitti:Täällähän on ollut säpinää, kun ei ole hetkeen käynyt.

Halvin nokka mitä oon Suomesta nähnyt taitaa olla http://janicolracing.fi/kategoria/opel-1140 Ebaysta sais ehkä samaa nokkaa 200 €+postit.
Keinuina olis hyvä käyttää uudempien leveitä keinuja. Jytkymmät jouset voi tehdä VW konsernin tuplajousien sisäjousista pikku kikkailulla. Tämä olis muutenkin hyvä olla tehtynä, jos meinaa kierrättää yli 9000 rpm.

Kaasuläppä mitä oon käyttänyt on X20XE koneen, eli perus Ecotecin. 20NE:n on hieman pienempi. Imusarjana toimii 2.6 litran vaahtosammutin.

Jos ahtohommia meinaa, niin Megasquirt on tuossa varmasti se halvin vaihtoehto.
Autotuneen pääsee käsiksi 60€, jonka jälkeen onnistuu säätö kadulla ite kuhan nyt säätäjä tajuaa jotain. Sillä paskalla MS1 v2.2:sella itekki ajoin vartin 12.7 sek / 189 km/h (1.3bar) pätkien viime kesänä eikä sitä missään penkissä ole säädetty. Melko varmasti menisi nyt 12 sek 1.5 bar ahdoilla yms muutoksilla.
Heikko lenkki kansipahvit ja männät. Pahviongelma ratkeaa miggirenkailla ja männät vaihtamalla sinne 16venttiilisen männät. Itellä nyt toyotan männät.

Jos kyseessä on jakajalla oleva kone, niin tuo on helppo homma. Jos hukkakipinällä, niin sitten vaatii vähän muutoksia ja voi aiheuttaa ongelmia.

Kone mitä nyt rakentelen on vapari kone 1.6 kampuralla, C14SE kannella (11-13:1), Hayabusan 81mm männillä ja 135mm h-prof kangilla ja GRSX:n läppiksillä, peltisatsilla, rajulla nokalla ja kovilla nostimilla. Tehotavoite 170 hp ja varttiaika 14 sek. Vaikea sanoa miten käy.
http://www.ebay.com/itm/Asym-Nockenwell ... SwxH1UITR9 <---- eihän tuo loppusissaan pahan hintanen olis, asteetki alkaa varmaan hyd.nostimille oleen aika tapissaan...

mutta mitenkäs sitten juuri tuo venttiilijousien laita kun ilmeisesti tosissaan on aika tarkka nuista venttiilinpaineista, onko mitään nyrkkisääntöjä tuolle vai onko vaan punnittava tapauskohtaisesti ja kokeiltava eri jousia että löytyy oikea paine?

Missäs vaiheessa nuo keinut muuttuu leveemmiksi? Itsellä tosiaan kone -94 si astrasta...

Ja sitten vielä tuosta jakasta.. koneessa tosiaan tuollainen motukka akselin päässä.. http://smg.photobucket.com/user/Ste_Nov ... s.jpg.html
Kannattaisiko siis tuon tilalle vaihtaa ihan beisikki vanhan kansan jakaja!?!?

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 02 Joulu 2016, 20:29

Leveemmillä keinuilla ei tunnu olevan mitään järkevää logiikkaa. Kahdessa C14SE kannessa noita on ollut ja yhdessä 1.6 1-pisteruiskussa, joka oli viimistä f-astan mallia. Ebaystä noita saa melko halvalla.
Tuo sun motukka on hukkakipinäpuola, joka lukee signaalin triggeripyörältä. Tuo on parempi ja nykyaikaisempi systeemi kuin jakaja, mutta sen toteuttaminen on Megasquirtille hankalampi ja tahtoo olla vähän häiriöherkkä. Ite käytän juurikin hukkakipinää, mutta voin sanoa, että sen kanssa on kyllä painittukkin, jos jonkinlaisten häiriöiden takia. Jakajan kans ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Nyt kuitenkin toimii häiriöittä.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 » 02 Joulu 2016, 21:10

TR81 kirjoitti:Leveemmillä keinuilla ei tunnu olevan mitään järkevää logiikkaa. Kahdessa C14SE kannessa noita on ollut ja yhdessä 1.6 1-pisteruiskussa, joka oli viimistä f-astan mallia. Ebaystä noita saa melko halvalla.
Tuo sun motukka on hukkakipinäpuola, joka lukee signaalin triggeripyörältä. Tuo on parempi ja nykyaikaisempi systeemi kuin jakaja, mutta sen toteuttaminen on Megasquirtille hankalampi ja tahtoo olla vähän häiriöherkkä. Ite käytän juurikin hukkakipinää, mutta voin sanoa, että sen kanssa on kyllä painittukkin, jos jonkinlaisten häiriöiden takia. Jakajan kans ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Nyt kuitenkin toimii häiriöittä.
Ok. No isot poijjaat kylillä juuri puhuvatkin, että kun autoa kunnolla viritellään niin pitää olla "susikipinä" jakaja jotta saadaan auto säätöihin, kaikesta häiriötekijöistä huolimatta... mutta jokkis puollella tuota karsastetaan viimeiseen asti.. toki siellä enemmän tulplien kanssa pelataankin ja ruiskut jätetään omaan arvoonsa! :D
...onko hukkakipinän kanssa ongelmia vain megaruutan kanssa vai onko yleisesti ottaen hankalampi säätöinen?

Oisko mitään hajua mikä on nuiden leveempien kukkopoikien mitat niin vois kattoa kannen aukasun tiimoilla että mitkä tuossa on..

Ja miten tuohon MAP anturiin pitäs sitte suhtautua,tuleeko tuottamaan ongelmia,vai....

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 28 Tammi 2017, 15:50

Rakennettiin veljen F-Astraan kombinaatio 1.6 alakerta, portattu ja venttiilit tehty 1.4SE kansi, vähän muokkailtu pakosarja ja paranneltu kollektori, mutta muuten kaikki vakioo. Puristukset asettu tuonne 11:1 luokkaan. Polttoaineena RE85 ja MV6:sen n 205 cc suuttimet. Vakio ruiskuohjaus. Tuntu potkivan hienosti. Tuossa tuntu selkeä piikkialue jossain 5000-6000 rpm kohalla.
Laskin sitten huvikseni mikä tuommoisen vakio imusarjan alue suunnilleen on. Imusarjan pituus pyöri jossain 13.8 tuuman kohdalla venttiililautaselta plenumin lähtöön. Erilaisilla laskureilla tuo imusarja ei pääsis kuin 4:nteen harmooniseen pulssiin ja sen piikki sopisi just tuonne 5000-6000 alueelle. Sen jälkeen tulee kiekkarajoitin vastaan, eikä alue riitä edes kolmanteen harmooniseen pulssiin asti.
Onko näin, että tehtaalla on oikeasti tehty vain kompakti imusarja jonka pituus ei riittäisi mihinkään eikä siinä ole otettu oikeastaan mitään huomioon? Vai oonko nyt laskenut jotain pieleen?
Tuntuisi, että tuohon olisi tehtaalta voinut edes muutaman tuuman lisää pituutta, koska se olisi parantanut auton käytöstä siellä alueella missä normi ihmiset sitä käyttävät??

Pitää katsoa, jos aukaisisi tuon vakio imusarjan yläosan ja koittaisi saada tungettua sinne kiihdytyssuppilot joilla sais lisää pituutta runneriin. Samoin boxista kiekkarajoitinta tuonne 8000 asti, että pääsee alueelle.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4331
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 28 Tammi 2017, 22:42

Omaan mieleen imusarja samasta muotista mitä a cotsa gsi:stä lähtien jossa se perkelee tiheä f13 jolloin imusarjalla olisi mentynsen 101hv tavoitteen perässä....
En tiedä mutta samanlaiset on vuoden 95 c16se ja 88 gsi imusarja. Mitä nyt vanhemmassa sfi tarra....
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

simopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 23:22

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja simopel » 12 Kesä 2017, 15:46

Terve. Miten näissä ohc koneissa menee alakerran romut päikseen? Olen pyöritellyt ideaa katsastaa b kadetti pikkuakseleilla isommalle koneelle. 12s ohv koneessa on 60hv, niin mikä ohc moottori tuohon kannattaisi laittaa, että saisi 1.6litraisen, mutta "lohkon teho" olisi max tuo 60hp?

Avatar
Juho M-P
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12906
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 12 Kesä 2017, 21:23

16SV on 82hv ja 1600cc. Ja periaatteessa sama kuin 12ST. 12ST on matalampilohkoinen.

Rälläkkä ja tuurnasarja.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

simopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 23:22

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja simopel » 12 Kesä 2017, 21:58

Onko 12nz, 14nz ja 16nz ulkoisesti identtiset, kun tuo 12st on juuri tuo matalamalli. Jos ovat, niin eikös nz ja se alakerroissa ole samat lelut sisällä?

Tässä nyt puntaroin, että alkaako tekemään 1.1ohv tilalle 1.2ohv konetta, vai tekisikö suoraan ohc koneen. Mielestäni maksaisi jo vaivan laittaa 14nz (SE kannella) koska nykyisen 45hv kasvattaminen 80hevoseen on mielestäni paljon, ja laatikkoja kun ei takavetoon saa suoraan, niin soveltaa samantein 5 pykäläisen jatkoksi tuollaiseen.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4331
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 13 Kesä 2017, 22:56

simopel kirjoitti:Onko 12nz, 14nz ja 16nz ulkoisesti identtiset, kun tuo 12st on juuri tuo matalamalli. Jos ovat, niin eikös nz ja se alakerroissa ole samat lelut sisällä?

Tässä nyt puntaroin, että alkaako tekemään 1.1ohv tilalle 1.2ohv konetta, vai tekisikö suoraan ohc koneen. Mielestäni maksaisi jo vaivan laittaa 14nz (SE kannella) koska nykyisen 45hv kasvattaminen 80hevoseen on mielestäni paljon, ja laatikkoja kun ei takavetoon saa suoraan, niin soveltaa samantein 5 pykäläisen jatkoksi tuollaiseen.
NZ on hieman matalammalla puristuksella mitä SE
Sopivat kyllä ristiin. Kanavat ovat erillaiset mutta ei se katsastusmies tiedä ettei SE imusarja sopisi NZ kanteen tai toisinpäin. Omavalmiste niin ei tarvi alustoja miettiä.
12st on hyvät kanavat mutta kaikissa on SE lukuun ottamatta pienet venttiilit. Pieni venttiiliseen saa c14sen
Seetit ja venttiilit vaihdatettua koneistamolla jos haluaa ihan c14nz imusarjankin konttorin iloksi.

Topick ohc pikkulohkojen speksejä kannattaa lukea.

Itse varmaan tekisin c14nz lohkon 16v männillä ja 12st kannen isoilla venttiileillä ja hyvällä nokalla (1,3)

12st on tosiaan ISOILLA männillä ja todella lyhyellä iskulla kun muut korkea lohkot on isommalla iskulla on niihin porattu isompia mäntiäkin
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

simopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 23:22

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja simopel » 13 Kesä 2017, 23:46

Eli siis ainakin 12nz ja 14nz ulkoisesti aivan samanlaiset lohkot? Onko jotain patteja tai reikiä lohkon kyljissä takavetoasennusta ajatellen?

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4331
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 14 Kesä 2017, 07:39

simopel kirjoitti:Eli siis ainakin 12nz ja 14nz ulkoisesti aivan samanlaiset lohkot? Onko jotain patteja tai reikiä lohkon kyljissä takavetoasennusta ajatellen?
Samaiskunpituus ja molemmat korkeita lohkoja. En ota patteihin kantaa kun nyt puhutaan jo b corsan ikäluokan koneesta. C14nz oli jo a corsassa.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin