Sivu 58/67

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 02 Joulu 2016, 20:29
Kirjoittaja TR81
Leveemmillä keinuilla ei tunnu olevan mitään järkevää logiikkaa. Kahdessa C14SE kannessa noita on ollut ja yhdessä 1.6 1-pisteruiskussa, joka oli viimistä f-astan mallia. Ebaystä noita saa melko halvalla.
Tuo sun motukka on hukkakipinäpuola, joka lukee signaalin triggeripyörältä. Tuo on parempi ja nykyaikaisempi systeemi kuin jakaja, mutta sen toteuttaminen on Megasquirtille hankalampi ja tahtoo olla vähän häiriöherkkä. Ite käytän juurikin hukkakipinää, mutta voin sanoa, että sen kanssa on kyllä painittukkin, jos jonkinlaisten häiriöiden takia. Jakajan kans ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Nyt kuitenkin toimii häiriöittä.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 02 Joulu 2016, 21:10
Kirjoittaja Osmo1234
TR81 kirjoitti:Leveemmillä keinuilla ei tunnu olevan mitään järkevää logiikkaa. Kahdessa C14SE kannessa noita on ollut ja yhdessä 1.6 1-pisteruiskussa, joka oli viimistä f-astan mallia. Ebaystä noita saa melko halvalla.
Tuo sun motukka on hukkakipinäpuola, joka lukee signaalin triggeripyörältä. Tuo on parempi ja nykyaikaisempi systeemi kuin jakaja, mutta sen toteuttaminen on Megasquirtille hankalampi ja tahtoo olla vähän häiriöherkkä. Ite käytän juurikin hukkakipinää, mutta voin sanoa, että sen kanssa on kyllä painittukkin, jos jonkinlaisten häiriöiden takia. Jakajan kans ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Nyt kuitenkin toimii häiriöittä.
Ok. No isot poijjaat kylillä juuri puhuvatkin, että kun autoa kunnolla viritellään niin pitää olla "susikipinä" jakaja jotta saadaan auto säätöihin, kaikesta häiriötekijöistä huolimatta... mutta jokkis puollella tuota karsastetaan viimeiseen asti.. toki siellä enemmän tulplien kanssa pelataankin ja ruiskut jätetään omaan arvoonsa! :D
...onko hukkakipinän kanssa ongelmia vain megaruutan kanssa vai onko yleisesti ottaen hankalampi säätöinen?

Oisko mitään hajua mikä on nuiden leveempien kukkopoikien mitat niin vois kattoa kannen aukasun tiimoilla että mitkä tuossa on..

Ja miten tuohon MAP anturiin pitäs sitte suhtautua,tuleeko tuottamaan ongelmia,vai....

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 28 Tammi 2017, 15:50
Kirjoittaja TR81
Rakennettiin veljen F-Astraan kombinaatio 1.6 alakerta, portattu ja venttiilit tehty 1.4SE kansi, vähän muokkailtu pakosarja ja paranneltu kollektori, mutta muuten kaikki vakioo. Puristukset asettu tuonne 11:1 luokkaan. Polttoaineena RE85 ja MV6:sen n 205 cc suuttimet. Vakio ruiskuohjaus. Tuntu potkivan hienosti. Tuossa tuntu selkeä piikkialue jossain 5000-6000 rpm kohalla.
Laskin sitten huvikseni mikä tuommoisen vakio imusarjan alue suunnilleen on. Imusarjan pituus pyöri jossain 13.8 tuuman kohdalla venttiililautaselta plenumin lähtöön. Erilaisilla laskureilla tuo imusarja ei pääsis kuin 4:nteen harmooniseen pulssiin ja sen piikki sopisi just tuonne 5000-6000 alueelle. Sen jälkeen tulee kiekkarajoitin vastaan, eikä alue riitä edes kolmanteen harmooniseen pulssiin asti.
Onko näin, että tehtaalla on oikeasti tehty vain kompakti imusarja jonka pituus ei riittäisi mihinkään eikä siinä ole otettu oikeastaan mitään huomioon? Vai oonko nyt laskenut jotain pieleen?
Tuntuisi, että tuohon olisi tehtaalta voinut edes muutaman tuuman lisää pituutta, koska se olisi parantanut auton käytöstä siellä alueella missä normi ihmiset sitä käyttävät??

Pitää katsoa, jos aukaisisi tuon vakio imusarjan yläosan ja koittaisi saada tungettua sinne kiihdytyssuppilot joilla sais lisää pituutta runneriin. Samoin boxista kiekkarajoitinta tuonne 8000 asti, että pääsee alueelle.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 28 Tammi 2017, 22:42
Kirjoittaja 1,2sorsa
Omaan mieleen imusarja samasta muotista mitä a cotsa gsi:stä lähtien jossa se perkelee tiheä f13 jolloin imusarjalla olisi mentynsen 101hv tavoitteen perässä....
En tiedä mutta samanlaiset on vuoden 95 c16se ja 88 gsi imusarja. Mitä nyt vanhemmassa sfi tarra....

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 15:46
Kirjoittaja simopel
Terve. Miten näissä ohc koneissa menee alakerran romut päikseen? Olen pyöritellyt ideaa katsastaa b kadetti pikkuakseleilla isommalle koneelle. 12s ohv koneessa on 60hv, niin mikä ohc moottori tuohon kannattaisi laittaa, että saisi 1.6litraisen, mutta "lohkon teho" olisi max tuo 60hp?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 21:23
Kirjoittaja Juho M-P
16SV on 82hv ja 1600cc. Ja periaatteessa sama kuin 12ST. 12ST on matalampilohkoinen.

Rälläkkä ja tuurnasarja.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 21:58
Kirjoittaja simopel
Onko 12nz, 14nz ja 16nz ulkoisesti identtiset, kun tuo 12st on juuri tuo matalamalli. Jos ovat, niin eikös nz ja se alakerroissa ole samat lelut sisällä?

Tässä nyt puntaroin, että alkaako tekemään 1.1ohv tilalle 1.2ohv konetta, vai tekisikö suoraan ohc koneen. Mielestäni maksaisi jo vaivan laittaa 14nz (SE kannella) koska nykyisen 45hv kasvattaminen 80hevoseen on mielestäni paljon, ja laatikkoja kun ei takavetoon saa suoraan, niin soveltaa samantein 5 pykäläisen jatkoksi tuollaiseen.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Kesä 2017, 22:56
Kirjoittaja 1,2sorsa
simopel kirjoitti:Onko 12nz, 14nz ja 16nz ulkoisesti identtiset, kun tuo 12st on juuri tuo matalamalli. Jos ovat, niin eikös nz ja se alakerroissa ole samat lelut sisällä?

Tässä nyt puntaroin, että alkaako tekemään 1.1ohv tilalle 1.2ohv konetta, vai tekisikö suoraan ohc koneen. Mielestäni maksaisi jo vaivan laittaa 14nz (SE kannella) koska nykyisen 45hv kasvattaminen 80hevoseen on mielestäni paljon, ja laatikkoja kun ei takavetoon saa suoraan, niin soveltaa samantein 5 pykäläisen jatkoksi tuollaiseen.
NZ on hieman matalammalla puristuksella mitä SE
Sopivat kyllä ristiin. Kanavat ovat erillaiset mutta ei se katsastusmies tiedä ettei SE imusarja sopisi NZ kanteen tai toisinpäin. Omavalmiste niin ei tarvi alustoja miettiä.
12st on hyvät kanavat mutta kaikissa on SE lukuun ottamatta pienet venttiilit. Pieni venttiiliseen saa c14sen
Seetit ja venttiilit vaihdatettua koneistamolla jos haluaa ihan c14nz imusarjankin konttorin iloksi.

Topic ohc pikkulohkojen speksejä kannattaa lukea.

Itse varmaan tekisin c14nz lohkon 16v männillä ja 12st kannen isoilla venttiileillä ja hyvällä nokalla (1,3)

12st on tosiaan ISOILLA männillä ja todella lyhyellä iskulla kun muut korkea lohkot on isommalla iskulla on niihin porattu isompia mäntiäkin

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Kesä 2017, 23:46
Kirjoittaja simopel
Eli siis ainakin 12nz ja 14nz ulkoisesti aivan samanlaiset lohkot? Onko jotain patteja tai reikiä lohkon kyljissä takavetoasennusta ajatellen?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 14 Kesä 2017, 07:39
Kirjoittaja 1,2sorsa
simopel kirjoitti:Eli siis ainakin 12nz ja 14nz ulkoisesti aivan samanlaiset lohkot? Onko jotain patteja tai reikiä lohkon kyljissä takavetoasennusta ajatellen?
Samaiskunpituus ja molemmat korkeita lohkoja. En ota patteihin kantaa kun nyt puhutaan jo b corsan ikäluokan koneesta. C14nz oli jo a corsassa.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 14 Kesä 2017, 11:32
Kirjoittaja Juho M-P
Takavetoisen koneenkorvan paikat löytyy vielä ainakin 1998 16V lohkoistakin.

Joten kyllä ne pitäs löytyä. Ja tuurnasarjalahan saa sellasen lohkon ku haluaa.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 15:33
Kirjoittaja TR81
Jonkin verran näitä värkänneenä osaan sanoa, että korvien kiinnityspaikkoja on kolmea eri tyyppiä.
- Kolmiokiinnitys lohkojen kyljessä ja kierteet kaikissa plommeissa löytyy vanhemmista esim a vectran 1.6 kaasari lohkoista.
- Kolmiokiinnitys, mutta yhdessä patissa startin puolella ei ole reikää eikä kierrettä.
- Starttimoottorin puolelta puuttuu yksi plommi kokonaan ja korvan tekemisessä joutuu soveltaan joko laturin kannaketta, tai ylempänä olevaa plommipaikkaa. Näin esim uudemmissa 16v lohkoissa.
Suurin osa mitä vastaan on tullut on juuri niitä missä ei ole täydelliset kiinnikepaikat moottorikorville.

Jos ite pitäisi valita tekniikka, niin kyllähän tuo C16SE tai C14SE kaikkineen sähköineen on aika helppo ja mukava vaihtoehto kaikin puolin tuohon koppaan.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 16:36
Kirjoittaja Juho M-P
Kyllä. Ja silloin virranjakaja ei ole ongelma.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 09 Heinä 2017, 16:05
Kirjoittaja TR81
Veli ajo Summerpartyillä alle 2.2 litrasten luokan voittoon pikkulohkolla. 14.518 sek - 152.34 km/h.
Alakerta, kanget ja männät X16XEL. Kansi portattu C14SE. Puristukset jotain 11-13:1 luokkaa? Nokka 1.3S. Osittain kovat nostimet. Vauhtpyörä joku 5 kg. Imusarja ja plenumi ihte tekemä peltinen melko pitkillä putkilla. Laskettu piikkialue just 6500-8000, muttei toiminut sieltä niinkuin piti jonkin muun syyn takia. Kiihdytyssuppilot oli jostain huonekaluputkesta. Öljypumppua pikkusen muokattu. Pakosarjaa vähän kairattu ja nyppyjä poistettu, kollektoria vähän parannettu ja putkistona 2.3 tuumasta huonekaluputkea yhdellä vaimentimella. Moottoriohjaus vakio, tosin boxiin koskettu sen verran, että rajoitin nostettu päälle 8000. Budjetti ehkä 100-200 €

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 10 Heinä 2017, 07:51
Kirjoittaja 1,2sorsa
Joo. Ja painoa 720kg+kuski