Sivu 60/67

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 12 Maalis 2018, 19:16
Kirjoittaja 1,2sorsa
Säädettävä, hestec, megasgruit, haltec, tai jokin muu. Laajakaista kaveriksi, pikkunen turbo, jostain pienestä bensa turbosta, jokin ooppelin 1,6ohc valurautasarja ja siihen tehdä välikappale, että ihan rakentaa perusmoottorin ympärille

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Maalis 2018, 22:02
Kirjoittaja TR81
Ajattelimpa laittaa tännekkin lukemia, jos jotain kiinnostaa.
Tein testipenkin kytkimille, jolla näkee lipsahduskohdan. Tuohan ei nyt ole realistinen luistamisraja, mutta suuntaa-antava.

-Suora vauhtipyörä + 190mm 1.3Ascona asetelma (145kg MAX paine) + Massalevy = 160Nm.

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitön "Made in England" asetelma (165kg max paine) + Massalevy = 180Nm

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitönvanha (a-vectra?) asetelma (175kg max paine) + 200mm massalevy 230 Nm

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitön "Made in England" asetelma (165kg max paine) + 190mm 3-lapa sintteri 220 Nm sisäänajamatta.

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitön asetelma "Made in England" asetelma (165 max paine) + 200mm 4-lapa sintteri 260 Nm sisäänajamatta.

Huomiona, että noiden sinttereiden lukemat eivät ole oikein vertailukelpoisia, koska niiden pinnat eivät olleet sisäänajettu levyyn. Muistakaa sisäänajaa ne sintterit hyvin. Esim viime kokoonpanossa luovutin leikin, kun sintteri ei pitänyt 3 testilenkin aikana. Purkaessa huomasi, että pinnat eivät olleet ottaneet asetelmaan vielä kunnolla.

Testattu sinttereitä shimmaa ulos, sekä lämmittää, mutta tällä ei vaikutusta.

Massalevyjen kitkapinnoilla oli melko suuri merkitys. Esim LUK pinta puri n 30 Nm huonommin mitä alkuperäinen Saksalainen.
Vanhemmat asetelmat vaativat vauhtipyörän reunoista melkein sorvaamista. Tassut oltava melko suorassa, ennenkuin alkaa puremaan.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 22 Huhti 2018, 17:09
Kirjoittaja RA1
Käykö 1.3S koneen nokka-akseli suoraan astran x16sz koneeseen? Eikös siinä 1.3S nokassa pitäisi olla korkeammat nostot?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 04 Touko 2018, 09:52
Kirjoittaja opel-kardaani
Pystyykö 1.3s nokkaa mittaan tönärillä karkeesti nokalta noston? Täyttä varmuutta ei ole onko kyseessä 1.3s nokka olisi kiva saada varmistus asialle ennekö alkaa laittaa nippuu konetta.. vai joutuuko vielä noukka kaupoille

edelliseen kyssärii vastausta voi tulla ongelmia päästöjen kanssa astrassa korkeemmat päästö vaatimukset kuin aikakauden 1.3s koneellisissa tuotteissa?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 07 Touko 2018, 10:56
Kirjoittaja GO-Kone
https://www.ebay.co.uk/itm/Corsa-B-1-2- ... XQQJBQ8VkH
Eikös sovi myös 1.6 8v eli eiks näissä pikkulohkoissa ollu sama pakosarjan laippa?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 07 Touko 2018, 14:12
Kirjoittaja Juho M-P
Sopii. 1.2 B-Corsassa on samalla korkealla lohkolla kuin 1.6. A-Corsan 1.2ST olisi matalalohkoinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 14 Touko 2018, 00:00
Kirjoittaja GO-Kone
Kuinkahan jyrkän nokan mahtaa uskaltaa laittaa C16se että pelaa vielä vakio ruiskulla kun katselin dbilas valikoimaa niin vaihtoehtoja ainakin riittää? Päästöistä tarttis kuitenkin selvitä kun katalysaattori peli. http://www.dbilas-shop.com/Products/Per ... _2708.html

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 14 Touko 2018, 07:43
Kirjoittaja hukkis
Nuo "road" nimikkeellä olevat nokat luultavasti toimii parhaiten kun on tuota overlappia aika maltillisesti. Itellä oli noin 270 samantyyppinen nokka 16SE ruiskulla ja toimi aika joustavasti.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 15 Touko 2018, 20:36
Kirjoittaja GO-Kone
hukkis kirjoitti: 14 Touko 2018, 07:43 Nuo "road" nimikkeellä olevat nokat luultavasti toimii parhaiten kun on tuota overlappia aika maltillisesti. Itellä oli noin 270 samantyyppinen nokka 16SE ruiskulla ja toimi aika joustavasti.
Itelle on tulossa alakerta 1mm ylikokomännillä, kansi on portattavana, tommonen ylempänä oleva peltisatsi, kevennetty vauhtipyörä, säädettävä nokkapyörä ja sit toi nokka joka on aiheuttanu harmaita hiuksia.

Tavotteena läppärungot ja säädettävä ruisku mutta alussa ois ajatuksena että pääsis ajamaan vakio kokoonpanon laitteilla ja sit vast myöhemmin laittais noi ni ei yhtää tiiä minkä nokan ostais ettei sit oo taas myöhemmin liian "laiska" ku noi muut hilppeet laittaa kiinni. Vaihtoehto sekin tietenkin et sit vaan odottais sen verta et on katetta tilailla noi säädettävät vehkeet ja heittäis ne suoraan kinni jonkun jyrkemmän nokan kaveriksi. :ruoska:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 15 Touko 2018, 21:59
Kirjoittaja 1,2sorsa
Eihän se pieni laiskuus ole paha kun käytettävyys paranee yleensä kun kierrosalue laajenee.

Jos kierrättäminen on tavoite niin sitten rajumpaa ja tuskailla tyhjäkäynnillä sammuvan ohjelmoimattoman vakio ruiskun kans

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 15 Touko 2018, 22:39
Kirjoittaja GO-Kone
1,2sorsa kirjoitti: 15 Touko 2018, 21:59 Eihän se pieni laiskuus ole paha kun käytettävyys paranee yleensä kun kierrosalue laajenee.

Jos kierrättäminen on tavoite niin sitten rajumpaa ja tuskailla tyhjäkäynnillä sammuvan ohjelmoimattoman vakio ruiskun kans
Hyvä pointti tosiaan että täytyy joku normiajoon toimiva varmaan miettiä ettei tarvitse olla kierrokset 4000 liikkelle lähdössä kun kone tulee tosiaan b comboon (ei siis mitään järkeä laittaa, tiedätään :lol: )

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Touko 2018, 15:05
Kirjoittaja TR81
288 nokka ainakin c20ne koneessa vakioruiskulla ja imusarjalla melko kauhea ajaa. Tyhjäkäynti huono, alle 2500 ei tapahdu mitään, yli 4500 alkaa vasta vetämään ja sitten vaihdetaankin jo vaihdetta.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 17 Touko 2018, 11:35
Kirjoittaja GO-Kone
TR81 kirjoitti: 16 Touko 2018, 15:05 288 nokka ainakin c20ne koneessa vakioruiskulla ja imusarjalla melko kauhea ajaa. Tyhjäkäynti huono, alle 2500 ei tapahdu mitään, yli 4500 alkaa vasta vetämään ja sitten vaihdetaankin jo vaihdetta.
Joku 270 tai vähän päälle on varmaan ihan hyvä mutta kannattaako hydrauliset nostajat samalla uusia vai meneekö putsaamalla?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 17 Touko 2018, 20:42
Kirjoittaja opel-kardaani
eikö kukaan tosiaan tiedä sen enempää 1.3 nokan mittauksesta onko tässä nyt asteet eri vai nosto verrattuna muihin pikku lohkoihin?
kerkesin heittää 1.2s nokan roskii oli loppuu ajettu nii pääse vertaamaan siihe.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 25 Touko 2018, 18:23
Kirjoittaja TR81
GO-Kone, Ite oon aina vain pistänyt ihan atomeiksi ja pessyt hyvin. Tullut aina uutta vastaavat. Ne on niin kovaa värkkiä, että en muista koskaan nähneeni niissä oikein kulumaa.

opel-kardaani, Itelläni ollut noita joskus nipullinen pöydällä ja mitannut eroja: C16SE, 13S, 16SV, 14NZ jne.. Nostot kaikissa samat, mutta ainoa ero mitä huomasin noiden kesken oli 13S overlap ja nähtävästi ihan hivenen enemmän asteita. Hankala silmämääräisesti huomata aste-eroja.
Tuo onkin ihan loogista, kun 13S nokat tahtovat olla niistä vanhempien päästönormien kaasarivehkeistä, missä oli yllättävästi potkua tilavuuteen nähden.