Takavetoisten tekniikanvaihdot

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nokkamuki kirjoitti: 27 Marras 2019, 18:02 A-mallin Vectrassa näin ei taida olla?
2000-16V mallissa on. Se on Calibran kanssa samalla AX pohjalevyllä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

A mallissa on vain kiinteä akseli. Nelikossa eri pohjalevy. Vissiin 2000 mallissa tai jossain oli kuitenkin nelikon pohjalevy vaikkei nelivetoa ollutkaan?

Calibrassa ei kiinteää akselia ole ollenkaan. Apurunko taas pitää olla aina nelikosta jos nelikkoa meinaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

Juho M-P kirjoitti: 27 Marras 2019, 18:342000-16V mallissa on. Se on Calibran kanssa samalla AX pohjalevyllä.
Hyvä juttu ja iso Kiitos vastanneille!
1999 Astra G 2.0i
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja hukka »

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... SELLE.docx

Tollasia muutoksia vissiin tulossa piakkoin
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
wee wee
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 27 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: vandaali

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja wee wee »

Juho M-P kirjoitti: 27 Marras 2019, 17:54 Eikö Calibrassa ole aina ns nelivedon kori eli kardaanitunneli ja retkuperse murikan paikalla?
Ainakin niiden alla jossa olen itse viihtynyt.
rwd calibra
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

hukka kirjoitti: 27 Marras 2019, 19:28 https://www.traficom.fi/sites/default/f ... SELLE.docx

Tollasia muutoksia vissiin tulossa piakkoin
Ymmärsinkö oikein, että tuon tullessa voimaa tekniikanvaihdossa moottori voi olla mikä vain, kunhan pysytään kg/kW rajoissa?
1999 Astra G 2.0i
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja hukka »

Eikös siellä lue että 20% muttei alle tietyn kg/kw
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

hukka kirjoitti: 27 Marras 2019, 20:37 Eikös siellä lue että 20% muttei alle tietyn kg/kw
Ymmärsin, että 20% tehokkaamman mikäli autoa ei muuteta muulla tavalla. Eli jos autossa on vaikka 9kg/kW niin saa teho kasvaa, niin että suhde on vähintään 5kg/kW kun auto muutetaan alustaltaan vastaamaan vertailumallia (mallisarjan tehokkain?)
1999 Astra G 2.0i
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

Toi kävisi järkeenkin, koska ahtamisen katsotaan lisäävän tehoa 30% :O
1999 Astra G 2.0i
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja hukka »

Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
⦁ ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
⦁ moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
⦁ jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asentamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia.

Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Nokkamuki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 15:30

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Nokkamuki »

Minkä ihmeen takia tuossa on maininta, että ahtaminen lisää tehoa 30%, jos tehot ei saa nousta yli 20%? Nyt en ymmärrä.
1999 Astra G 2.0i
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Itse ymmärrän sen näin:
Tehot saa nousta max 20% jos ei käytetä vertailumallia.
Jos vertailumallia käytetetään saa tehot nousta max 20% vertailumallin tehoista.

Ihmetyttää se että eikö mallisarjan tehokkainta mallia saa enää ahtaa?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja hukka »

Samoin ymmärtäisin kuin jarno elikkä mallisarjan tehokkainta ei saa/pysty enää laillisesti ahtamaan dyno kikkailulla
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tosin vertailumallin ei tarvitse olla mallisarjan tehokkain, mallisukupolveen kuuluva kelpaa myös. Miten sitä sitten ikinä tulkitaankaan.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Viesti Kirjoittaja ?! »

hukka kirjoitti: 28 Marras 2019, 09:09 Samoin ymmärtäisin kuin jarno elikkä mallisarjan tehokkainta ei saa/pysty enää laillisesti ahtamaan dyno kikkailulla
Joo,tuo on vähän outo,tosin aika monen kohdalla tuo mallisarjan tehokkain on jo ahdettu alunperinkin.

Ja samalla kikkailulla kuin tähänkin asti saadaan useassa tapauksessa moottorin lähtöteho ennen jälkiahtamista muutettua suopeammaksi paperilla.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin