Sivu 34/37

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 18:34
Kirjoittaja Juho M-P
Nokkamuki kirjoitti: 27 Marras 2019, 18:02 A-mallin Vectrassa näin ei taida olla?
2000-16V mallissa on. Se on Calibran kanssa samalla AX pohjalevyllä.

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 18:34
Kirjoittaja 1,2sorsa
A mallissa on vain kiinteä akseli. Nelikossa eri pohjalevy. Vissiin 2000 mallissa tai jossain oli kuitenkin nelikon pohjalevy vaikkei nelivetoa ollutkaan?

Calibrassa ei kiinteää akselia ole ollenkaan. Apurunko taas pitää olla aina nelikosta jos nelikkoa meinaa.

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 18:45
Kirjoittaja Nokkamuki
Juho M-P kirjoitti: 27 Marras 2019, 18:342000-16V mallissa on. Se on Calibran kanssa samalla AX pohjalevyllä.
Hyvä juttu ja iso Kiitos vastanneille!

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 19:28
Kirjoittaja hukka
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... SELLE.docx

Tollasia muutoksia vissiin tulossa piakkoin

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 19:32
Kirjoittaja wee wee
Juho M-P kirjoitti: 27 Marras 2019, 17:54 Eikö Calibrassa ole aina ns nelivedon kori eli kardaanitunneli ja retkuperse murikan paikalla?
Ainakin niiden alla jossa olen itse viihtynyt.

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 20:04
Kirjoittaja Nokkamuki
hukka kirjoitti: 27 Marras 2019, 19:28 https://www.traficom.fi/sites/default/f ... SELLE.docx

Tollasia muutoksia vissiin tulossa piakkoin
Ymmärsinkö oikein, että tuon tullessa voimaa tekniikanvaihdossa moottori voi olla mikä vain, kunhan pysytään kg/kW rajoissa?

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 20:37
Kirjoittaja hukka
Eikös siellä lue että 20% muttei alle tietyn kg/kw

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 20:43
Kirjoittaja Nokkamuki
hukka kirjoitti: 27 Marras 2019, 20:37 Eikös siellä lue että 20% muttei alle tietyn kg/kw
Ymmärsin, että 20% tehokkaamman mikäli autoa ei muuteta muulla tavalla. Eli jos autossa on vaikka 9kg/kW niin saa teho kasvaa, niin että suhde on vähintään 5kg/kW kun auto muutetaan alustaltaan vastaamaan vertailumallia (mallisarjan tehokkain?)

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 27 Marras 2019, 20:44
Kirjoittaja Nokkamuki
Toi kävisi järkeenkin, koska ahtamisen katsotaan lisäävän tehoa 30% :O

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 28 Marras 2019, 04:28
Kirjoittaja hukka
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
⦁ ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
⦁ moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
⦁ jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asentamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia.

Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
⦁ vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 28 Marras 2019, 08:19
Kirjoittaja Nokkamuki
Minkä ihmeen takia tuossa on maininta, että ahtaminen lisää tehoa 30%, jos tehot ei saa nousta yli 20%? Nyt en ymmärrä.

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 28 Marras 2019, 08:26
Kirjoittaja Jarno
Itse ymmärrän sen näin:
Tehot saa nousta max 20% jos ei käytetä vertailumallia.
Jos vertailumallia käytetetään saa tehot nousta max 20% vertailumallin tehoista.

Ihmetyttää se että eikö mallisarjan tehokkainta mallia saa enää ahtaa?

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 28 Marras 2019, 09:09
Kirjoittaja hukka
Samoin ymmärtäisin kuin jarno elikkä mallisarjan tehokkainta ei saa/pysty enää laillisesti ahtamaan dyno kikkailulla

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 28 Marras 2019, 09:20
Kirjoittaja Jarno
Tosin vertailumallin ei tarvitse olla mallisarjan tehokkain, mallisukupolveen kuuluva kelpaa myös. Miten sitä sitten ikinä tulkitaankaan.

Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot

Lähetetty: 29 Marras 2019, 01:57
Kirjoittaja ?!
hukka kirjoitti: 28 Marras 2019, 09:09 Samoin ymmärtäisin kuin jarno elikkä mallisarjan tehokkainta ei saa/pysty enää laillisesti ahtamaan dyno kikkailulla
Joo,tuo on vähän outo,tosin aika monen kohdalla tuo mallisarjan tehokkain on jo ahdettu alunperinkin.

Ja samalla kikkailulla kuin tähänkin asti saadaan useassa tapauksessa moottorin lähtöteho ennen jälkiahtamista muutettua suopeammaksi paperilla.