b omega tekniikan vaihto

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

jariz kirjoitti:Nyt kun tuo vanhempien vähäpäästöisten vehkeiden ahtaminen on mahdollista niin tuli mieleen että ei olisi hullumpi vaihtoehto omegan koneeksi bemarin m50b25 ahdettuna. Kestäviä laatikoita löytyy hyvin ja konekkin ilmeisesti aika lujaa tekoa ihan vakio-osillakin.
Mitä mielipiteitä herättää?
Fiksu valinta.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja ?! »

Vapari kutosista varmasti järkevin aihio,osia on ja kohtuu rahalla.

Tehdas ahdetussa japsi myllyssä on paljon hyviä puolia,mutta jos lähtökohtaisesti laitetaan kaikki uusiksi niin eipä siinä suurta eroa ole.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
septo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Kesä 2016, 08:56
Paikkakunta: Nokia

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja septo »

Itse tein juurikin moottori swapin omaan MV6:seen Saabista. Aluksi moottorina tuo b234 joka koki valitettavan moottoririkon ja nyt pellin alla karjuu b204.
Swappi itsessään helppo (?) tehdä. Moottori käy omegan laatikkoon suoraan ja näin ollen mitään "välilaippoja" ei tarvitse alkaa jyrsimään.
Pikainen läpileikkaus ko. projektista:

Kahden 3.0 V6 moottorin "räjähdettyä" aloin miettimään hieman kestävämpää moottoria joka tosiaan löytyy Saabista. Moottori kestää vakio alakerrallakin aika huimia tehoja (radalla, ei tieliikennekäytössä).

Suurimmat muutokset jotka jouduin tekemään oli Saabin moottorin johtosarjan yhteen naittaminen Omegan johtosarjaan, tähän onneksi löytyy erittäin päteviä Saabisteja jota auttoivat tämän ongelman kanssa.
Moottorin tuennat oli tehtävä itse sekä niiden katsastus (tästä voin pistää lisää halukkaille yv:tä)
Itse käytin Saab 9000 imusarjaa josta leikattiin läppäkotelo irti ja istutettiin toiseen päähän, on alunperin "väärinpäin" kun kone asennetaan pitkittäin. Toki muun mallisiakin imusarjoja on tarjolla, tämä oli itsellä nopein vaihtoehto.
Öljypohjia on useita eri mallisia, ainakin tuosta 9-tonnarista menee paikoilleen ilman muokkauksia, tosin tulee aika lähelle alapalkkia. Seuraava ö-p on jo menossa hitsarille
jotta saadaan vielä hieman parempi.
Kytkinsylinterin alle piti tehdä spaceri. kytkintä valittaessa kannattaa mittailla hieman kokoeroja (vauhtipyörän ja asetelman kokonaiskorkeus). Omassa kiinni tällä hetkellä Sahcs:n sintteri mutta Aeron kytkin on myös aika hyvin vääntöä kestävä.
Vaihtoon olisi tulossa 9-satkun huomattavasti kevyempi vauhtipyörä mutta on huomattavasti ohuempi eli joudun teettämään toisen spacerin sylinterin alle.

Sitten on sitä pikku näpräämistä mitä joutuu tekemään eli johdotukset, vesiputket, ahtoputket, coolerin ja syylärin tuennat, ahtopainemittari, laajakaistalambdan mittari, yms.
Kannattaa hieman miettiä sitä mistä Saabista ottaa vaihtomoottorin. Perusmoottori on sama mutta pieniä "variaatioita" tosin löytyy imusarjan, pakosarjan, öljytikun ja
muiden pienten nippeleiden osalta.

Kun itse vaihdoin tuon b234:n b204:seen oli yllätyksenä että esimerkiksi moniurahihnaa ohjaavat pyörät ovat erikokoisia. b204 moottorin jakopään kopassa ei ollutkaan
automaattikiristimelle paikkaa samalla kohtaa ja mm. vesipumpun pyörät oli erikokoisia. b234 vesipumpun pyörä on irroitettavaa mallia mutta b204:ssa vesipumpun
pyörä oli hitsattu kiinni eli koppa ja muut "hilkkeet" piti vaihtaa kokonaisuudessaan tuohon b204:seen. Tosin tätä ongelmaa ei tule jos käyttää kaikkia b204:sen osia
semmoisenaan.
Se miksi jouduin osat vaihtamaan oli siinä että modasin rautasahalla/ rälläkällä laturin korvakkoa johon tulee myös AC:n moottori kiinni. Tämä mahdollisti tuon 9000:n
imusarjan ja läppäkotelon käytön. Eli jouduin luopumaan ilmastoinnista mutta sain turbon tilalle, en valita näillä Suomen kesillä...

Projektin helppous oli siinä että vertailu tehot riittävät hyvin ja Saabilta löytyy monta erilaista moottori/ teho variaatiota. Jokaisen oma asia on sitten paljonko ottaa
tehoja ohjelmallisesti irti. Saab foorumilta löytyy erittäin päteviä softaajia... Lisäksi hommaa helpottaa se että jos vertailukohteena käyttää esim. Saab 9000 vs B1 omega,
autot menevät tehoiltaan, painoiltaan, jarruiltaan samoille hoodeille. Ja kuuluvat samoihin ikäluokkiin eli EURO-normien kanssa ei tule ongelmia!

Oma omppu käy ja kukkuu tällä hetkellä E85:lla ja eipä tuolla jalkoihinkaan jää (tämän todisti myös katkera C4 vette kuskikin :D )

Anyway, homma ei ole mahdoton vaan yllättävän helppo, ja kaikki muutoset on luvanvaraisia ja "papereissa" ylhäällä...

-T-
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

septo kirjoitti:Kytkinsylinterin alle piti tehdä spaceri. kytkintä valittaessa kannattaa mittailla hieman kokoeroja (vauhtipyörän ja asetelman kokonaiskorkeus). Omassa kiinni tällä hetkellä Sahcs:n sintteri mutta Aeron kytkin on myös aika hyvin vääntöä kestävä.
Vaihtoon olisi tulossa 9-satkun huomattavasti kevyempi vauhtipyörä mutta on huomattavasti ohuempi eli joudun teettämään toisen spacerin sylinterin alle.
Mitä minä olen noita Saabin koneita purkanut, niin ainoastaan 9-5 vauhtipyörä on eripaksuinen kuin muut. Se on 40mm paksu klöntti ja muiden paksuus on jotain 15mm haminoissa. Eli mikä vauhtipyörä sulla on? Tuo vauhtipyörän ja kytkinasetelman kokonaispaksuuden huomiointi on kyllä validi pointti.
septo kirjoitti:Kun itse vaihdoin tuon b234:n b204:seen oli yllätyksenä että esimerkiksi moniurahihnaa ohjaavat pyörät ovat erikokoisia. b204 moottorin jakopään kopassa ei ollutkaan automaattikiristimelle paikkaa samalla kohtaa ja mm. vesipumpun pyörät oli erikokoisia. b234 vesipumpun pyörä on irroitettavaa mallia mutta b204:ssa vesipumpun pyörä oli hitsattu kiinni eli koppa ja muut "hilkkeet" piti vaihtaa kokonaisuudessaan tuohon b204:seen.
Se sun vanha B234 oli 9000 kone ja uusi B204 oli NG900 tai alkupään 9-3 kone. Niissä on moniurahihna eri etäisyydellä jakopäänkopasta ja sitä myöten kaikki apulaitteisiin liittyvät jutut sekä jakopäänkoppa on erilaisia.


Kuva
Tonnari

Kuva
NG900
JEEEEEEEEEEEEE!
septo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Kesä 2016, 08:56
Paikkakunta: Nokia

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja septo »

Keme kirjoitti: Se sun vanha B234 oli 9000 kone ja uusi B204 oli NG900 tai alkupään 9-3 kone. Niissä on moniurahihna eri etäisyydellä jakopäänkopasta ja sitä myöten kaikki apulaitteisiin liittyvät jutut sekä jakopäänkoppa on erilaisia.
Keme kirjoitti:Mitä minä olen noita Saabin koneita purkanut, niin ainoastaan 9-5 vauhtipyörä on eripaksuinen kuin muut. Se on 40mm paksu klöntti ja muiden paksuus on jotain 15mm haminoissa. Eli mikä vauhtipyörä sulla on? Tuo vauhtipyörän ja kytkinasetelman kokonaispaksuuden huomiointi on kyllä validi pointti.
Tämä nykyinen kone mikä on käytössä on alunperin cabrio 9-satkusta (b204) ja tässä koneessa oli tämä ohuempi vauhtipyörä joka eroaa huomattavasti tuosta 9-tonnarin
vauhtipyörästä. Lappujen mukaan koneen luovuttanut kori oli vm. 1994 (mukana oli huoltokirja jonka mukaan koneella oli ajettu 188tkm, kori oli mennyt paaliin by AVK)

En alkanut kaikessa tohinassa mittailemaan eroja tarkasti mutta "näppituntumalta" painoeroa 1,5kg ja paksuudessa 10mm, voin toki tarkempaakin speksiä toimittaa.
Nykyinen kytkinpaketti koostuu tonnarin vauhtipyörästä ja sachs:n nelilapaisesta sintteristä ja asetelmasta (ostin aikoinaan muistaakseni "savihousulta")

Ja pienellä ruuvailullahan tuo jakopäänkoppa vaihtui niin sai nuo tonnarin "hilkkeet" sopimaan.

Pitäisi vielä saada tuo öljypohja modattua loppuun. Tonnarin ja satkun öp on sen verran eri mallisia että tuo tonnarin öp mahtuu paikoilleen semmoisenaan, tulee tosin 10mm
etupalkin alapuolelle (maakontaktia odotellessa) ja satkun öp:n "viisteet" vie sen verran tilaa että sitä ei saanut semmoisenaan alle menemään (ottaa alapalkkiin kiinni)
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Onkos jotain suurempaa estettä istuttaa Omenan B2 Z22XE koneen tilalle X20XEV kone? Imusarjan yms oheislaitteet kun pitäisi sopia 22XE koneesta 20XEViin suoraan kaiketi? Vai pitääköhän kansi ottaa 22XEstä ja naittaa se 20XEV lohkoon? Lohkoissahan ainoa ero on vissiin korkeus 22XE ollessa korkeampi.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Mihin asentoon saabin kone asettuu kun käytetään omegan vaihdelaatikkoa? Tuli ostettua bmw:n zf loota opelin kytkinkopalla jossa kone käännetty suoraan. Mitä kuvia katellut niin aika suorassa noi saabin koneet näyttäis olevan. Meneekö tuolla laatikolla sitten jo toiseen suuntaan?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

jariz kirjoitti: 08 Loka 2019, 08:32 Mihin asentoon saabin kone asettuu kun käytetään omegan vaihdelaatikkoa? Tuli ostettua bmw:n zf loota opelin kytkinkopalla jossa kone käännetty suoraan. Mitä kuvia katellut niin aika suorassa noi saabin koneet näyttäis olevan. Meneekö tuolla laatikolla sitten jo toiseen suuntaan?
Suorassa se o.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Okei. Laatikossa on n.2cm siirretty koppaa. Ottaakohan kone kiinni johonkin?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

jariz kirjoitti: 08 Loka 2019, 10:34 Okei. Laatikossa on n.2cm siirretty koppaa. Ottaakohan kone kiinni johonkin?
Varmasti ottaa, jos aski on alkuperäistä lyhempi ja kardaanin laippa on samalla kohtaa kuin alunperin. 6v ZF askilla ei ehkä välttämättä, mut 5v ZF askilla varmasti. Sytkäkasetti ottaa kii pyyhkijänvivustoon, öljypohja etupalkkiin ja ylävesiletkua ei saa kiinni termarinkoteloon. Sytkäkasetin saa sopimaan kevyellä rälläköinnillä, mut öljypohja ja termarikotelo vaatii rälläköinnin lisäksi hitsaamista.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Keme kirjoitti: 08 Loka 2019, 11:54
jariz kirjoitti: 08 Loka 2019, 10:34 Okei. Laatikossa on n.2cm siirretty koppaa. Ottaakohan kone kiinni johonkin?
Varmasti ottaa, jos aski on alkuperäistä lyhempi ja kardaanin laippa on samalla kohtaa kuin alunperin. 6v ZF askilla ei ehkä välttämättä, mut 5v ZF askilla varmasti. Sytkäkasetti ottaa kii pyyhkijänvivustoon, öljypohja etupalkkiin ja ylävesiletkua ei saa kiinni termarinkoteloon. Sytkäkasetin saa sopimaan kevyellä rälläköinnillä, mut öljypohja ja termarikotelo vaatii rälläköinnin lisäksi hitsaamista.
Tarkoitin että kytkinkoppaa on pyöräytetty sivusuunnassa 2cm jotta opelin kone on suorassa. Eli onko koneen taka-osassa joku mikä ottaa kiinni kun kone kääntyy edestäpäin katottuna muutaman sentin vasemmalle
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tuskin on mitään.
Oon ollu siinä käsityksessä, et Omegassa on kone pystyssä. Eipä oo tosin tullu koskaa kateltua sen tarkemmin, ni ei oo tullu havaittua onko se sit vähä kenollaa.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Neloskoneet on vähän kenollaan joo. No mut onpa tossa sitten ainakin pakopuolella tilaa ni saa turbon hyvin mahtumaan
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

Niimpä juu, mähä tein V6 koriin ton oman eli se oli myöskin V6 askilla.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Eli onko kaltevuusero laatikoissa eikä koneen päässä?
Vastaa Viestiin