b omega tekniikan vaihto

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

perissä ei ole eroa kuin välityksissä ja gardaanin laipassa.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viestit: 2197
Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Keski-suomi
Viesti:

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja timok »

Ari-S kirjoitti:perissä ei ole eroa kuin välityksissä ja gardaanin laipassa.
ja vetoakseleiden laipoissa...
vain pöhlöt ajaa Opelilla ja Volvolla......
mä taidan olla pöhlö
voi vi**u ja mersukin vielä... ja mites V8 Scania tähän liittyy.
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja PJR »

timok kirjoitti:
Ari-S kirjoitti:perissä ei ole eroa kuin välityksissä ja gardaanin laipassa.
ja vetoakseleiden laipoissa...
Mites vetarin boorit? Käykö isot vetarit pikkuperään ja päinvastoin?
coari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Elo 2009, 23:38

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja coari »

Moi!

Onko näihin B omegoihin vaihdettu paljon eri valmistajien moottoreita? itselläni hyvä koppa ja ajatuksena täälläkin mainitut nissanin moottorit.

- Tarvitsin paperin mikä kertoo 2.0l:n ja mv6:n erot. missä kerrotaan mitä tarvitsee vaihtaa. (luulis että ooppelilt sais tälläsen?)

Lisäksi vaatviat tuolla konttorilla VTT:n testejä.(vaihdan konttoria) En ymmärrä miksi kun kyseessä on kumminkin saman päästöluokan moottorit, eihän 94 ole vielä autokohtaisesti tyyppihyväksytty? vai olenko aivan väärässä.

B omegoihin on kumminkin vaihdettu ainakin a omegan 3.0l 24v suoraakutosta niin luulisi että sais muitakin laittaa..

jos saisin hieman apuja! :worship:
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Tuo aiemmin mainittu Saabin b234 kone olisi vissiin ihan järkevä kone omegaan. Kuinka pahoja on kiertokangen laakeri ongelmat joita tuossa koneessa on esiintynyt? Vai tuleeko esiin vasta isommilla tehoilla?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja ?! »

jariz kirjoitti:Tuo aiemmin mainittu Saabin b234 kone olisi vissiin ihan järkevä kone omegaan. Kuinka pahoja on kiertokangen laakeri ongelmat joita tuossa koneessa on esiintynyt? Vai tuleeko esiin vasta isommilla tehoilla?
Nuo kk laakeri viat yleensä johtunee öljynkiertohäiriösta kun pumpun imusihti tukkeutuu joka taas johtuu yleensä liian pitkistä öljynvaihtoväleistä.
Tuoreimmissa(oisko ollut -98->) T7 mallin moteissa tuota vaivaa enempi sekä on heikommilla männillä,T5 motit on vahvenpia ja muutenkin helpompia jos meinaa käyttää orggis mottiohjausta.

Kannattaa tutustua saabbiclubiin,ja jos meinasit jollain ei vakiolla mottiohjauksella niin ehkä järkevin tilata Ruattista motti,ei ole kalliita.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariz »

Kone kannattaisi ilmeisesti olla joko ng900 tai 9-3 mallista apulaitteiden sijainnin takia? Varmaan helpoin ostaa koko auto niin saa kaiken tarvittavan. Löytyykö nykyään tuolle trionic 5:lle säätäjiä suomesta?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

jariz kirjoitti:Kone kannattaisi ilmeisesti olla joko ng900 tai 9-3 mallista apulaitteiden sijainnin takia?
+ öljypohjan (jota joutuu kyllä muokkaamana) + öljytikun sekä öljyntäyttöputken + imusarjan + pakosarjan + Omegan ohjaustehostimen letkut natsaa pikku vääntelyllä Saabin pumppuun. ng900/alkupään 9-3 kone on selvästi parempi aihio kuin 9000. Ainakin näin pikaisesti ynnäiltynä ja vaikka rojekti on vielä vaiheessa.

Kuva

Oheisessa kuvassa on ng900 laitehiluillla oleva kone B Omegan keulilla. Johtosarja puuttuu kuvasta, mutta se ny sotkeentuu pääasiassa tonne imusarjan päälle. Muutoin pata on starttivalmis ts. konehuone on kokolailla valmis.
jariz kirjoitti:Löytyykö nykyään tuolle trionic 5:lle säätäjiä suomesta?
Saabbiklubilta useampikin. Vaasassa on ainakin JCarsloni mikä on noiden kanssa puljannut ilmeisen helvetisti ja homma on pirun hyvin hanskassa.

Edittiä. korjattu kuollut kuvalinkki.
JEEEEEEEEEEEEE!
Lahtinen
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Tammi 2015, 07:26

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahtinen »

Onkos kukaan laittanut b2 omegaan b1 x30xe moottoria?
Kiinnostaisi laittaa y26se moottorin tilalle kun y-moottorista taisi mennä kannentiiviste ja öljyvuotoja on useita.
x-Kone on vielä kiinni vm-98 mv6:dessa niin siitä saisi johtosarjan ja boksin. Käyköhän tuon y-moottorin vauhtipyörä ja kytkin paketti x-moottorin perään?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Y26SE on paljon paremmin tehty moottori mitä tuo vanhempi X30XE veikkei niissä suuria eroja olekkaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Kyllä mä pitäisin tuon y26se:n, niinkun juhokin sano että paljon parempi kone. Korjaay vaan vuodot ja kovaa ajoa.
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
ohc205
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 21 Syys 2007, 08:39
Paikkakunta: Uusimaa

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Keme kirjoitti:
jariz kirjoitti:Kone kannattaisi ilmeisesti olla joko ng900 tai 9-3 mallista apulaitteiden sijainnin takia?
+ öljypohjan + öljytikun sekä öljyntäyttöputken + imusarjan + pakosarjan. ng900/alkupään 9-3 kone on selvästi parempi aihio kuin 9000. Ainakin näin pikaisesti ynnäiltynä ja vaikka rojekti on vielä vaiheessa.

Kuva
jariz kirjoitti:Löytyykö nykyään tuolle trionic 5:lle säätäjiä suomesta?
Saabbiklubilta useampikin. Vaasassa on ainakin JCarsloni mikä on noiden kanssa puljannut ilmeisen helvetisti ja homma on pirun hyvin hanskassa.
Osaatko keme sanoa onko kuitenkin peruslohko ja kansi samat lyhyt lohko 9000 ja ng900 ja og9-3 välillä
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

ohc205 kirjoitti:onko kuitenkin peruslohko ja kansi samat lyhyt lohko 9000 ja ng900 ja og9-3 välillä
Kaikissa T5 koneissa on samanlainen lohko ja kansi. Seuraavin poikkeuksin:
- b204i (eli 2.0 vapari) lohkossa ei ole öljyruiskuja (valussa todenäköisesti on paikat niille).
- b206i lohkossa ei ole öljyruiskuja eikä tasapainoakseleita.
JEEEEEEEEEEEEE!
ohc205
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 21 Syys 2007, 08:39
Paikkakunta: Uusimaa

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Elikkä jos otan 2,3t 9000 perusmoottorin, niin siihen sopii suoraan ng900 imusarja, pakosarja ja kaikki muut apulaitteet?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: b omega tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

ohc205 kirjoitti:Elikkä jos otan 2,3t 9000 perusmoottorin, niin siihen sopii suoraan ng900 imusarja, pakosarja ja kaikki muut apulaitteet?
9000 apulaitehihnan kiristys on erilainen kuin ng900. Eli ehkä tarvii myös jakopäänkopan ng900 koneesta. Pitäs tallilla vertailla noita 9000 ja ng900 jakopäänkoppia jakkahan muistaisi.
JEEEEEEEEEEEEE!
Vastaa Viestiin