Astra F X16SZ ----> ?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Hurtta Arska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 17:37

Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Hurtta Arska »

Juuh elikkäs kun tuollanen X16SZ koneiden astra sattuu löytymään, niin on ollut tekniikan vaihto mielessä. Syitä:
1. Tuo on melkein 400 000 ajettu ja jakohihnaremppaa kummempaa ole tehty. Kannattaako tuo siis rempata kerralla kuntoon, kun jos tuohon ryhtyy niin voisi tehokkaammankin koneen saada samalla vaivalla pellin alle. Mitään viriviri vehettä ei kuitenkaan olla tekemässä, sillä maltillinen kulutus olisi hyvä.
2. Astra on mallia -95, ja mikäli oikein olen ymmärtänyt niin koneen pystyy vanhempaan kun -96 vaihtamaan ilman suurempia sotia, kunhan alustan osista on vastaavuustodistus, tosin vähäpäästöiseen, mutta sekään ei ole murhe tässä asiassa.
3. Mitä kaikkea muuta tarvitsee vaihtaa koneenvaihdon yhteydessä (lukuunottamatta mahd. vaadittavia alustan osia). Ilmeisesti johtosarja ja moottoriohjaus joutaa vaihtoon ainakin? Pakoputken/pakosarjan muokkaukseen pääsee ilmeisesti?

T. aloitteleva mutta erittäin kiinnostunut opelisti
Menokkeja:
Opel Astra F -95
Japanin, Kiinan ja Thaimaan kaksipyöräisiä
Hurtta Arska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 17:37

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Hurtta Arska »

Ja vielä unohtui, ja edit ei jostain syystä onnistu, että mitä konetta suosittelisitte tuon tilalle, jos tuo tulee vaihdettua? Toisesta astrasta joku 1.8 tai 2.0 menisi ilmeisesti ilman suuria paperisotia sun muita?
Menokkeja:
Opel Astra F -95
Japanin, Kiinan ja Thaimaan kaksipyöräisiä
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Helpoin ja varmin kone tuohon on c20ne eli 2.0 8v, tohonhan voi käytännössä laittaa minkä tahansa moottorin jonka teho on 150x1.2, painot tietenkin sekä iskutilavuus tulevat kuvioihin myös. Jos monipisteruisku on tulossa niin menee myös bensapumppu vaihtoon kun ykspisteissä taitaapi olla matalampi polttoaineen paine. Järkevinhän ois ostaa valmis GSi-astra mutta se ei oo enää sitten sitä kuuluisaa motorsporttia :D Itse jos lähtisin vaihtamaan pataa niin en kyllä mitään muuta keulalle nostais kun c20xe:n tai saabin T5 matalapaineturbon b204(?). Menee teho-, paino- sekä iskutilavuusrajoihin ja täyttää päästönormit. Alusta vaan vastaamaan GSi:tä eli levyllinen taka-akseli, abs-jarrut (vai onko ollut valinnainen varuste gesseihin?), olettavasti myös isommat etujarrut, tolpat uusiksi, mahdollisesti myös apurunko jos niissä on eroja. Jos kori on hyvässä kunnossa ja hyvillä varusteilla niin senkun vaihtamaan, jos taas ruosteinen karvalakkimalli mistä maalit hilseilee niin ostaisin projektiauton erikseen ja ajaisin tuon loppuun. Jos siis rahaa ja intoa on niin ei sinänsä mitään ongelmaa ole. Ja muistaisin että vielä 95 vuoden x-sarjan moottorin saisi vaihtaa c-sarjalaiseen. :)

ps, editti onnistuu kun on kirjoitellut oli se nyt 50 viestiä foorumille ;)
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Hurtta Arska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 17:37

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Hurtta Arska »

Onko edellämainituilla muuta eroa kun että c20ne on 8 tappinen OHC ja c20xe on 16v DOHC? :)

Mahtaskohan katastus setä huomata jos olis c20let piilotettuna konehuoneeseen, vai meniskö se edes samassa päästöluokassa :P
Menokkeja:
Opel Astra F -95
Japanin, Kiinan ja Thaimaan kaksipyöräisiä
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja temetsy »

c20ne on ohc ja c20xe on "punakantinen" 16v dohc. c20let on jo liian tehokas astraan, 180 hp maksimi mitä saa tohon koriin laittaa.. c-sarja on euro1 stage1 päästöluokka ja x-sarja euro1 stage2 joten sulle menee päästöjen kannalta mikä tahansa euro1 luokan moottori :) Jos tekohengitettyä konetta mielit niin saabin pata ainoa järkevä, pitäs meinaan mennä suoriltaan sisään. Ja kyllähän se katsuri sen huomaa kun harvemmin vaparissa on mutkaa putkessa tai pannuhuone täynnä silikoniletkua :D
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Hurtta Arska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 17:37

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Hurtta Arska »

Kylläpä kyllä. Lähdetään siis miettimään joko c20ne tai c20xe konetta pellin alle, kunhan on muut hommat alta kunnossa.
Menokkeja:
Opel Astra F -95
Japanin, Kiinan ja Thaimaan kaksipyöräisiä
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Hinnan kannalta melkin sama kumman laittaa, molempia c20ne ja c20xe konetta saa jo pilkkahintaan.

Jos vaivattoman huoltotoimenpiteiltään haluaa eikä pelkoa et mitäs jos remmi katkee niin sit kantsii laittaa c20ne. Liikuttaa f-astran kokoista koria ihan riittävästi. Siihenki voi tietty jotain pikku piristyksiä kannen, nokan ja putkiston osalta tehdä ni ei jää jalkoihin.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Mikä sitten lie pilkkahinta punaraidan kohdalla kun nykyään taitaa 500:lla saada kunnostettavan koneen ja noita ne koneita saa parilla sadalla. x20xev koneita saa halvalla ja aika helpolla noihin saa lisää potkua. Itse ainakin ekotekin laittaisin jos alkaisin astraan konetta vaihtamaan
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Temetsyn lista muutostöistä on aika kattava. Tarkennan muutamaa kohtaa.
-Apurunkoa ei tarvitse vaihtaa
-Etujarrut menee uusiksi 236mm -> 256mm
-Vaihdelaatikko ja vetoakselit menee faihtoon. Ja etutolpat siksi, että isommat vetoakselit sopivat napoihin.
-Kallistuksenvakaaja menee vaihtoon.

ABS:n pakollisuudesta en mene ihan takuuseen. Mutta hyväthän ne on olla olemassa. Joka tapauksessa lisäisin vaihdettavien listaan isomman pääsylinterin isommalla tehostimella. Paitsi, jos autossa on jo ABS:t, niin tehostin lienee alunperinkin isompi. Ja samoin etujarrutkin siinä tapauksessa jo valmiiksi 256 milliset.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Hurtta Arska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 17:37

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Hurtta Arska »

Kiitos hyvistä neuvoista. Pitää katsoa tuota, että minkä koneen hommaa. Astra menee kuitenkin nippeleiksi ja laitetaan kovaan iskuun, jotta kun 2 vuoden päästä autokortin saa niin kelpaa ajella. Samallahan tekee tarvittavat päivitykset ihan teon ilosta. Ja itse yritetään kaikki tehdä. :lol:. Hieman huonohkot tilat on vaan ongelma (ulkona), kaikki tarvittava muu kyllä löytyy. Lämmin talli on kyllä mutta siinä ei ole pariovia :roll:

Auto on ollut tädilläni/mummullani uudesta asti, ja siksi sen sainkin, kun tosiaan aika tasan on 3v seissyt. Ellen ole ihan väärässä, niin ~2007 on jarrut päivitetty ABS. Muuten auto onkin täysin karvalakki.
Menokkeja:
Opel Astra F -95
Japanin, Kiinan ja Thaimaan kaksipyöräisiä
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Kiteytettynä c20ne on se järkivaihtoehto ja c20xe jos mielii voimaa :D Aika mielenkiintosta jos noinkin vanhaan autoon on hiljattain jälkiasennettu abs jarrut..
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Hurtta Arska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 17:37

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja Hurtta Arska »

Olin tuolloin pieni koltianen, joten varmuutta ei ole, mutta muistelisin että pitempien jarruongelmien jälkeen laitettiin "parhaat mitä saa". Kuitenkin siitä on jo aikaa, ja satatuhatta kilsaa niin voihan nuot päivitellä taas.

Eiköhän tämän triidin tarina ollut tässä, kun nyt itselleni on selvinnyt että mitä kannattaa lähteä edes miettimään.

T. Hurtta Arska
Menokkeja:
Opel Astra F -95
Japanin, Kiinan ja Thaimaan kaksipyöräisiä
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Astra F X16SZ ----> ?

Viesti Kirjoittaja DEAD »

jos se mummo on alkanut suunnittelemaan tekniikanvaihtoa ja ajatellut päivitellä ensin jarrut ajantasalle. Liekkö punaraitasta astraa tullut edes ilman apseja?
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Vastaa Viestiin