Astra F:n levyllisestä taka-akselista sovittu kaupat alustavasti, joten asia etenee siltä osin. Hankin jo myös 256mm levyt eteen.
Mietiskelin vetoakseleita, ja mieleen tuli seikka, joka saattaa aiheuttaa ongelmia muutoskatsastuksessa. 16V-vertailulapussa on kohdat
-Etunavat vahvemmat 16V-mallissa
-Vetoakselit järeämmät ja eri mittaiset
Nuo F13, F15, ja F17 vaihteistot näyttävät kuitenkin (lähes?) kaikki olevan noilla ohuemmilla vetoakseleilla. Molemmin puolin akselien mitat ovat esim. F13 vaihteistossa (Kadett 1.3S):
Ulkohammastus, pyöränpuoli: 22
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 22
Nivelen läpimitta pyöräpuoli [mm]: 80
Nivelen läpimitta vaihteistopuoli [mm]: 85
Kun taas F16/F20 vaihteistossa (Kadett GSi 16V):
Ulkohammastus, pyöränpuoli: 33
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 34
Nivelen läpimitta pyöräpuoli [mm]: 90
Nivelen läpimitta vaihteistopuoli [mm]: 101
Tiedot peräisin Autodocin osaluetteloista. Eroja on hampaissa, läpimitoissa ja luonnollisesti myös akselien pituuksissa, joita tosin en tässä listannut.
1,2sorsa kirjoitti: ↑10 Kesä 2019, 17:08
F astrasta käy vetarit tai sitten kaupasta ulommat vetonivelet ja takalaakerit abs varten mitä kadetissa ei ole.
Sähkötkin abs lienee tehtävissä.
Tähän liittyen kysynkin siis, voinko käyttää noita Kadettin omia F13-vetareita, ja vaihtaa niihin ulommat (pyöränpuolen) vetonivelet, jotka sopivat isolohkoisen napoihin ja näin myös tolppiin? Tietämystä vetareiden ja vetonivelten yhteensopivuudesta ei juurikaan ole. Mikäli F13-vetareita joutuisi käyttämään sellaisenaan, pitäisi käyttää pienempiä napoja. Sopivatko nämä navat isoihin tolppiin? Vetareiden lyhentämisen/pidentämisen välttäisin mielelläni.
Nuo F13, F15, F17 vetarit ovat kai joka tapauksessa "laihemmat"; haittaako muutoskatsastuksessa, koska vertailulapussa vetareiden mainitaan olevan "järeämmät"? Vertailulapussa mainitaan myös voimansiirtopaketin olevan järeämpi. Ainakaan F13-vaihteistolla se ei sitä olisi.
Kun olin jo ehtinyt kirjoittaa tämän selostuksen, huomasin, että ainakin Kadett E dieselistä löytyy F13-kyljestä vetarit, joissa on nuo isommat pyöränpuolen nivelet. Noissa on varmaan ollut isot tolpat sitten? Pituuksissa on kuitenkin eroja. Tämän perusteella olettaisin myös, että nivelet ovat keskenään vaihdettavissa. Valaiskaa tyhmää?
Elikkä Kadett E 1.6D F13:
Ulkohammastus, pyöränpuoli: 33
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 22
Nivelen läpimitta pyöräpuoli [mm]: 90
Nivelen läpimitta vaihteistopuoli [mm]: 85
Dieselissä vasemman vetarin ilmoitettu pituus 10mm pidempi ja oikean 31mm pidempi, kuin 1.3-mallissa.
Nyt täytyy lopettaa, menee pää sekaisin näistä mitoista.