Insignia 2.0 CDti viritys?

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
trz
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 13 Syys 2008, 11:53

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja trz »

trz kirjoitti:mistä löytyy hyvät ns. rautalanka mallin ohjeet ecu:n numeron tutkimiseen?
tai osaako joku antaa muutaman hyvän neuvon kuinka irrottaa ecu akun vieressä olevasta kotelostaan sitä vahingoittamatta?
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja JukeN »

trz kirjoitti:
trz kirjoitti:mistä löytyy hyvät ns. rautalanka mallin ohjeet ecu:n numeron tutkimiseen?
tai osaako joku antaa muutaman hyvän neuvon kuinka irrottaa ecu akun vieressä olevasta kotelostaan sitä vahingoittamatta?
Eipä niitä ohjeita mistään löydy.. Ecusta löytyy numerosarja 0281 01X xyz... 015-loppuisten ohjelmointi pitäisi onnistua suoraan väylän yli. 016 ja 017 vaatii ecun avaamisen. 018 ja 019 vaatii samoin ecun auki ja tiettävästi vain EDS pystyy tekemään tällä hetkellä. Ei varmasti mene kauaa kun on muut saa selville tuoreimpien ecujen kujeet.

Kävin tsekkaamassa miten irroitus onnistuu. Ecu lähtee ylöspäin vetämällä, taitaa tuossa joku klipsi olla akun puolella. Ensimmäisellä kerralla voi olla vähän jäykkä. Peltikuori lähtee taaksepäin vetämällä, jälleen klipsi auki, nyt toiselta puolelta. Tämän jälkeen muovikuori lähtee jälleen taakse vetämällä, klipsut kyljissä. Johtosarjaa ei tarvitse irroittaa.

Ja mainitaan nyt, että tietenkään en ota mitään vastuuta jos joku rikkoo jotain näillä vinkeillä.
trz
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 13 Syys 2008, 11:53

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja trz »

tänään tuli pitkän ajan jälkeen vihdoin otettua ecu esille suojakotelostaan ja tulos oli että omassa 4x4 AT6 insigniassa näyttää olevan 0 281 017 xxx tunnisteinen ecu.

ilmeisesti tämä tyyppi vaatii edelleenkin ecun suojauksen poiston fyysisesti, vai onko tässä reilun vuoden aikana tapahtunut kehitystä että olisi ohjelmallisesti kierrettävissä?
rib
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2015, 18:45

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja rib »

Moi,

Omassa Insigniassa tuli partikkelisuotimen mitta täyteen ja päädyin sitten sen poistamiseen. Samalla sitten tuli teetettyä moottorin optimointi, vääntöä tuli todella reippaasti lisää (lähtökohta 130 hp malli). Huomattavasti mukavampi ajaa matka-ajossa ja kiihtyy ihan eri tavalla normaaleilla kierroksilla. :)

Mutta asiaan (tai ongelmaan). Kertokaahan viisaammat miten tuo partikkelisuodattimen poisto vaikuttaa pakokaasuun, sen hajuun lähinnä? Mielestäni tuo muuttui samalla todella pistävän hajuiseksi. Onko tuo oikeasti mahdollista DPF:n poiston takia? Yritin etsiä netistä asiasta tietoa, mutta tuntuu riippuvan ihan täysin merkistä että miten tuo pakokaasujärjestelmä on toteutettu. Lähinnä mietityttää että onko Insigniassa DPF erillään katalysaattorista vai samassa kennossa (=osa siitä nyt poistettu?).
jala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Joulu 2013, 09:24

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja jala »

Insignia on menossa huoltoon ylihuomenna, samalla saisi softan päivitettyä. Onko kokemuksia http://www.carpower.fi ? Ei ainakaan negatiivista löytynyt googlella.
Insignia CDTi 118 Sports Tourer 2010 AT
Ninzki
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Huhti 2014, 22:48
Paikkakunta: VLK

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Ninzki »

Onko näin siis tuon levyn koon kanssa? Viime kesänä vaihdettiin 2010 kone 2011 tilalle. Ei kai ton kytkinlevyn koon kans voi tässä kohtaa käydä käpy?
Nyt on nää kovat pakkaset ja vaihteiston perhana jäässä 10-15min. tyhjäkäyntiä niin taas toimii.
Mietittin jo että oisko lyöty väärät öljyt, mutta muualta noita ei myyty kun metroautosta tuohon automaattilootaan...

:banghead: hyvä fiilis taas.
Viime talven toi pelas kun ihmismieli, tosi 347 000 tolla lootalla jo takana eli onko jo vaihtoa vajaa sekin.... :whack:
Masi kirjoitti:
Jare kirjoitti:tjep ... nämä asiat olisi kiva tietää ennenkun koneesta otetaan kaikki irti mitä lähtee. Mutta eipä osanneet edes marmoritiskillä määritellä vaihdelaatikon (saatika) kytkimen mallia :no:
Itse olen ollut uskossa, että sama moottorikoodi (esim. A20DHT) pitää sisällään saman vaihdelaatikon, ahtimen (ehkä kytkimenkin) eri tehoversioissa 130/160
Eli lyhyesti se menee näin:

- 130hp = M32 laatikko
- 160hp (2009-2010) = F40 laatikko ja 240mm levyllä varustettu kytkinpaketti
- 160hp (2011->) + 195hp + 4x4 = F40 laatikko ja 250mm levyllä varustettu kytkinpaketti

Ja 160hp (2009-2010) voi luonnollisesti vaihtaa tuon vahvemman kytkinpaketin ja esim. omaan olen näin tehnytkin, koska alkoi antamaan periksi jo vakiotehoillakin.

Vakioteho muuten ei itseasiassa ole kaikissa ns. 160 hp:n versioissa tuo 160hp, vaan vaihtelee 118-121kW:n rajoissa. Valmistusnumerosta tulkittavista ns. RPO-koodeista selviää tuo autokohtainen teho.
Ei riemulla rajaa kun opelilla ajaa...
Inkkari -11, sorsa -94
Viuhalti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Huhti 2013, 19:04
Paikkakunta: Lahti

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Viuhalti »

Onko kukaan vielä asentanut isompaa turboa alkuperäisen tilalle?
Näyttäisi löytyvän ihan moottorin tunnuksella jo ihan kivaa stage XX palikkaa. Toi dpf on kyllä korvattava tyhjällä putkella että hönkä kulkee paremmin.
Jos ja kun saan nämä toteutettua niin täytyy keksiä joku dynopaikka missä säätää kaiken kohdilleen.
Insignia ST A20DTH
Vectra C Z20NEt Farm. ex
Vectra B 20XEV ex
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

No niin tervehdys vaan Opel väki.

Tuli itsekkin ostettua Insignia 2.0 cdti 160hv vm 2011 ja softauksia kysellyt täältä pietarsaari-kokkolan-ylivieska alueelta ja 399-490,-hintaan löytyy muutama, alavääntö alle 2000rpm mielestäni aika surkea kun vaihteetkin manuaalina aika pitkät ainaki 3 eteenpäin..nyt vaan pitäs päättää että ottaako dpf:n pois vai ei ja mites egr? itellä oli ennnen opelia passat (jossa tmchiptuning softa ja toimi loistavasti) mutta se ei ainakaan lämmennyt ilman egr ollenkaan jos ei webastoa huudattanut. Softaajat haluavat ohjelmoinnista uuden hinnan jos vaikka dpf:n ottaa pois ongelmien takia myöhemmin eli kannattasko nyt tehä kaikki ettei tule tupla hintaa softaukselle tukkeutumisen takia tms? Joku täällä kirjoittikin että tuo dpf ei paljoa vaikuttais tehoon, mutta kulutukseen varmaankin, eli moniko on poistanut sen softauksessa, oisin kiitollinen jos antaisitte noobille faktaa ?

softa vaihtoehtoja joita kyselin.

Atm chiptuning 399,-
tmchiptuning 450,-
otimoiautosi 490,-
custom joltain Kajaanin gurulta 450,-
pumppeloone
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Maalis 2006, 09:51
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja pumppeloone »

Taloon tuli hyvän aikaa sitten vm 2010 Inkku 130hp Ja kun kytkin meni vaihtoon (veikkaan että edellinen omistaja on ajanut sillä paljon kaupunkiajoa - reilu 100tkm ja kytkin sökö), niin se piti vaihtaa uuteen. Kiitos siitä Tallinnan pojille (€€€).

Onnekkaasti tämä sattui olemaan sitä - 130hp F40 laatikko ja 240mm kytkin - mallia, siis teknisesti likimain sama kuin 160 hp malli.

Talvella päivitettiin Ecu, oli mallia 017, piti siis avata ja lukea/kirjoittaa prosessori resetissä.

Lopputulos on kyllä huikea 130 hp -> n. 190 hp ja 300 Nm --> 400 Nm. Aivan kuin eri auto. EGR ohjelmoitiin samalla pois päältä. Hiukkaussuodatin sai jäädä - jos se toimisi sen aikaa kun tämä Inkku on käsissäni.

Nyt tuolla pystyy loikottamaan pitkällä vaihteella tasaisesti pikatietä 90-130 kmh välisellä alueella kuutosella kulutuksen pyöriessä 5 litran paikkeilla.
Vähemmälläkin pääsisi, mutta nyt kun voimaa on, niin joskus sitä tulee myös käytettyä. Tai on siinä yksi pieni kohta, jota mielellään jossain pajalla hienosäätäisi - oikein kovan täyskaasukiihdytyksen kun tekee ja vaihtaessa kun kierrokset laskee niin siinä tulee kuollut hetki, ennen kuin veto herää jälleen. Kun sen tiedostaa, niin sen kanssa oppii elämään.

Mielestäni se lämpesi ihan lähestulkoon normaalisti myös nyt, vaikka EGR on poissa pelistä, niillä talven kovimmillakin pakkasilla.

Nyt sormet ristiin, että mitä kiusaa Trafi keksii katsastuksiin. Sekin oli yksi syy miksi jätin DFP:n paikalleen.

Luin myös vakuutuskirjaa muutama päivä sitten. Siellä näyttää olevan tiukka klausuuli, joka määrää että vakuutus ei koske "virityksiä", mukaan lukien moottorinohjaimen ohjelmoinnit. Näillä mennään.
|vectraman|
OCF Member 2021
Viestit: 6021
Liittynyt: 24 Tammi 2007, 16:09
Paikkakunta: Liminka

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Joko täällä alkais olemaan tietoa ja kokemuksia miten on nuo vanhempien inkkujen M32 lootat kestäneet vakiona saati softattuna? Mulla itellä -09 mallinen ja loota on M32, 130hv versio. Kytkin on tuohon vaihdettu 105tkm kohdilla ja nyt mittarissa 267tkm. Kovasti kuumottais kokeilla softaa tarjota tuolle vaan jännittää tuo loota ja kytkin vähän.. Käyköhän se F40 loota+nelikon isompi kytkin bolt-on vakion tilalle ?
Avatar
Hartsa__90
OCF Member 2015
Viestit: 1316
Liittynyt: 13 Kesä 2009, 18:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

Smigul kirjoitti:Jatketaa kysymyksillä kun täällä on mietitty automaattilootan (AF40-6 ?) kestämistä ni onko seuraava teksti ihan tuulesta temmattu et kestää max 440nm väännön kun täällä näyttäis menevän yli tuon lukeman.. itsellä varmaankin ajankohtasta jossakin vaiheessa niin täytyy vähän tiedustella asiaa että pysyykö osat paikoillaa lastutuksen jälkeen :D

" The Aisin AW TF-80 SC series is a 6 speed automatic transmission.... It is also called the TF-80SC (AWF21, AF40-6, AM6, AW6A-EL) and TF-81SC (AF21) .... It is designed to handle a maximum of 440 N·m (324.5 ft·lbf) of torque. "
Tuo kiinnostais itelläki, ku tuli lauantaina haettua 160hp nelikko automaatil.. ja lastua miettiny kans :hammer:
Insignia Sports Tourer OPC-Line 2.0 cdti 4x4 -11
Astra Bertone Z20LET -01
Saab 9-3 1.8t Vector Business SportCompi *EX* -05
Omega B2 -02 Z22XE *EX*
Astra GSI -96 C20XE *EX*
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja JukeN »

mikes75 kirjoitti:softa vaihtoehtoja joita kyselin.

Atm chiptuning 399,-
tmchiptuning 450,-
otimoiautosi 490,-
custom joltain Kajaanin gurulta 450,-
Noista ehdottomasti alimmainen vaihtoehto, tietää ainakin kuka softan on tehnyt ja osaamista löytyy. Ja DFP poiston saanee myös myöhemmin edullisimmin.
Viuhalti kirjoitti:Onko kukaan vielä asentanut isompaa turboa alkuperäisen tilalle?
Näyttäisi löytyvän ihan moottorin tunnuksella jo ihan kivaa stage XX palikkaa. Toi dpf on kyllä korvattava tyhjällä putkella että hönkä kulkee paremmin.
Jos ja kun saan nämä toteutettua niin täytyy keksiä joku dynopaikka missä säätää kaiken kohdilleen.
Softaajan löytäminen voikin olla työn alla. Harva näitä Opeleita virittää --> kenenkään ei kannata keskittyä osaamiseen. Lisäksi jos ecu joudutaan edelleen kirjoittamaan penkissä, vaatii softan teko paljon aikaa --> euroja.
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Laitetaan vielä oma suositus. Oman Audin kävin pari päivää sitten softaamassa http://www.erikoismoottori.fi. Taustalta löytyy pitkä harrastuneisuus ja softan saa juuri sellaisena kuin haluaa. Omaankin kokeiltiin pari eri versiota. Kannattaa kysyä myös Opeliin.
Avatar
Hartsa__90
OCF Member 2015
Viestit: 1316
Liittynyt: 13 Kesä 2009, 18:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

Kellää Oulun seudulla kokemuksia ohjelmoinneista inkkuun?
Insignia Sports Tourer OPC-Line 2.0 cdti 4x4 -11
Astra Bertone Z20LET -01
Saab 9-3 1.8t Vector Business SportCompi *EX* -05
Omega B2 -02 Z22XE *EX*
Astra GSI -96 C20XE *EX*
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

Onkos kukaan käyny katsastaan softattua vehettä tänä vuonna ja paljonko oli k-arvo pakokaasumittauksessa, nyt kun tuo k-arvo katotaan tyyppikilven mukaan? Omassa 2011 160hv mallissa k-arvo vissiin 0,5 ... ja oliko dpf poistettu vai ei ?
Vastaa Viestiin