2.5 dti:n viritys (M57)

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

EI OIKEEN LÖYTÄNY SOPIVA TOPICCIA EIKÄ BTCFLTÄ.

Omasta omegasta hajos juuri turbo ja idea virittämisestä kasvoi.

Elikkäs Paljonko tolla vakio ahtimel on viritys kapasiteettiä ( GARRET GT2052V )?
Mihin vakio cooleri piisaa?
Mihin vakio suuttimet riittää?
Kuinkas tuon korkeapaine bumpun kanssa?
Myös 330d turbo käynyt mielessä silloin ainakin suuttimet jää pieneksi,
Pakoputki tietysti iso ja ilman katteja.
Kytkimen kanssa iso ?kysymys mihkä eniten kaivattais neuvoja!
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Avatar
nall3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Loka 2006, 08:53
Paikkakunta: uusimaa

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja nall3 »

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 1&t=115394

tuolta löytyy luultavammin kaikki tieto
Ei kannata opelia, ne ruostuu ja on ihan paskoja muutenkin :roll: :yawn:
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

Tuli tuota sekattua mut hieman sekavaa kun kaikki dieselit tämä paljon selkeämpi kun koskee vain yhtä aluetta. Koitin tota hakuaki 2.5 m57 mut ei hakutuloksia.

Edit. Luin alusta loppuun ton topicin en löytänyt yhtään kirjoitusta tästä moottorista.
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Peruskone on "sama" kuin vastaavan ikäinen 3.0,lähinnä lyhyempi isku erona.2.5 ahdin riittää n.200hv lukemiin,suuttimet hiukan pidemmälle,cooleri on melko pieni ja sen edessä vielä jumissa oleva puhallin.
Pelkällä ohjelmoinnilla pääsee sinne n.200hv/450nm,eli ei tarvitse tehdä mitään muuta.
Kuulopuheiden mukaan e39 525d olisi jarrutettu n.220-230hv vaihtamalla e60 530deen ahdin,ja tietysti ohjelmointi.Eli olettaen 525deessä olevan samat suuttimet niin tuonne asti ne sitten riittäisi,bemarissa on kylläkin parempi cooleri.

Ooppeliin joutunee tuon coolerin päivittämään samalla jos isompaa ahdinta havittelee.Keulacoolerin asennus vaatii jonkun verran duunia,ongelma lähinnä ahtoputkien vieminen.

Kytkimen juu joutuu myös päivittämään jos meinaa enempi woimaa ottaa,järkevin lienee teetetty kova vauhtipyörä,sasch sport asetelma ja jousitettu levy.

Mitenkä muuten oirehti ahdin ennen hajoamistaan?
Olen miettinyt tässä josko omassakin olisi ahtimessa/sen ohjauksessa vikaa kun alavääntö on melko laimea,mutta kierroksilla vetää kyllä hyvin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

Helvetin kova vihellys alhaalta ylä kierroksille ja alavääntö paikoin kadoksissa.
530d turbon ajattelin laittaa Rotomaster merkkinen.
Tuo kytkin homma mietityttää kaveri meinas jos kovan vauhtiksen laittaa niin alkaa kone täryttämään mutta uskon että ei pidä paikkaansa. Sasch ei vissiin saa jousitettua sintteriä ollenkaan?
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja ?! »

jouni.325 kirjoitti: Tuo kytkin homma mietityttää kaveri meinas jos kovan vauhtiksen laittaa niin alkaa kone täryttämään mutta uskon että ei pidä paikkaansa. Sasch ei vissiin saa jousitettua sintteriä ollenkaan?
Kyllä rupee jyristämään ja resonoimaan kovalla vauhtipyörällä melko varmasti jos ei ole jousitettua levyä.Ei se nyt ajamista estä,mutta olisi hyvä olla jtn.joustoa.

Ei sen levyn tarvi olla sintteri jos ostat kunnon asetelman siihen,taitaa parhaimmillaan jtn. 700nm olla väännönkesto massalevyllä noilla stydimmillä asetelmilla.


Jajaja sitten vielä bemmin 6-lovinen aski ja 3.0 kellari,alkais oleen jo sitten ihan jees käyttis.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

No jos bmw:n laatikon laittais niin kytlimiä löytyis varmasti.
Toinen huolipouoli on tuos massa vauhtiksessa et alkaa luistamaan.
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

Uus isompi turbo tilattu gt2556v ja ohjelman tekee aj tech suosittelen lämpimästi kaikille! Ei oo mitään italiaista paskaa vaan suomalaista laatu työtä!
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

Tässä tein vähän poimintoja tältä foorumilta ja ajattelin liittää tähän jos jotaki helpottais.

Suuttimet:
BMW:n 535:sen suuttimet riittää n 300hv. Ainut vaan, ettei tämäkään homma ole "plug and play" vaan Opelilla on omanlaisensa liittimet, ja bemarilla omanlaisensa, joten joudutaan laittamaan uudet liittimet, sekä muokkaamaan imusarjaa, koska uudet suuttimet on hieman korkeammat ja tuleva liitin isompi.
polttoaineputkia joutuu taivuttelemaan uuteen uskoon, koska originaalina ne on liian pitkät, ja väärässä kulmassa suuttimeen nähden.

Pakoputki:
3" Riittää ainakin 300hv

Vaihdelaatikko zf (bmw):

Tarkoituksena olisi virittää vm.2002 diesel Omegaani noin 250-300hp paikkeille, mutta alkuperäinen kytkin, sekä manualaalilaatikko tuskin kestävät nykyistä 200hp ja 400nm enempää, ainakaan pitkään.

Kysymykset kuuluvat.

1. Sopiiko ZF:n GS6-53DZ vaihdelaatikko Omegaan? Kyseessä siis BMW:stä löytyvä 6-vaihteinen manuaali. Olen ymmärtänyt, että GM:n laatikko on jollain sovitelaipalla kiinni? ja ZF:n laatikko tulisi suoraan moottoriin kiinni? Internetin syövereissä hinnat pyörivät 1000-2000€ välillä äkkiä katsottuna.

2. Mikä kytkin olisi sopiva?

3. Täytyykö kardaania muokata?

4. Muuta huomioitavaa?

Käy suoraan moottorin perään. m57 moottori molemmissa. Kytkin on eri spoorilla. BMW:n oma kytkin/vp kestää sen 500nm mukisematta(E39 ja E46) ja uudemmissa E6x ja e46 vm 04 eteenpäin olevat kestää sen 600nm järkevällä käytöllä.

Kardaani on eri eli se pitää luultavasti lyhentää. Rättinivel taitaa olla samalla pulttijaolla joten omegan kardaani sopii aihioksi.

Vaihdekepille pitää tehdä teline koska BMW:ssä keppi ei ole vaihdelaatikkoon tuettu.

Suuttimet ja ahdinhan siinä on nyt tapissa eli jos haluaa päästä sinne 250hv:n niin sitten E6x tai X5 ahdin sinne ja 535d suuttimet. E46 204hv ja e60 530d suuttimet taisivat riittää melkein 300hv asti mutta en muista olivatko yhteen sopivia tähän. Varhaiset e6x 535d suuttimet pitäisi käydä.

Perävälitys kannattaisi samalla harventaa koska tuo 6-Vaihteinen taisi olla tiuhemmalla 6 vaihteella mitä nykyinen 5-Vaihde.

Poiminnat Juzzilta ja calsunen
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja ?! »

jouni.325 kirjoitti:Uus isompi turbo tilattu gt2556v ja ohjelman tekee aj tech suosittelen lämpimästi kaikille! Ei oo mitään italiaista paskaa vaan suomalaista laatu työtä!
Vetääkö yhtään yli 4000rpm jälkeen tuolla hieman isommalla ahtimella?
Kävitkö tehonmittauksessa?
GT2556v asennus ei lienee poikkea mitenkään vakio ahtimen asennuksesta?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

210hv 474nm n. 4300 veto alue vetais varmaan ylemmäs mut pakopaineet jo vakio putkella liian kovat. GT2556v ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia ainut et jostain syystä heitti vikakoodin päälle.
Uudestaan penkkiin kun uus pakoputki tehdään.

Tällä modilla ajettu jo 20000km eikä luista vieläkään kytkin.
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja ?! »

jouni.325 kirjoitti:210hv 474nm n. 4300 veto alue vetais varmaan ylemmäs mut pakopaineet jo vakio putkella liian kovat. GT2556v ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia ainut et jostain syystä heitti vikakoodin päälle.
Uudestaan penkkiin kun uus pakoputki tehdään.

Tällä modilla ajettu jo 20000km eikä luista vieläkään kytkin.
Paljon sulla on ahtoa?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
LUMI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 06 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja LUMI »

mikset laita bemun automaatti ni kestää reilusti yli 1000Nm :food:
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
jouni.325
OCF Member 2017
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
Paikkakunta: jalasjärvi
Viesti:

Re: 2.5 dti:n viritys (M57)

Viesti Kirjoittaja jouni.325 »

Halusin manualin niin ei viitsi automaattiin vaihtaa. En muista paljon ahtoa=/
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873

Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Vastaa Viestiin