Syöttöpumpun korjausta kohtuukuluin

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Janne M kirjoitti:Tuollaista nuolella osoitettua käikälettä tarkoitin:
Onhan siellä tosiaankin, en muistanut koko 2-litran myllyä.

j.h
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6014
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Juho M-P kirjoitti:Yhtäkään VP44:sta ei oo varmaan hajonnu mekaanisesti???
Mun vanhasta -99 DTi Vectrasta katkesi syöttöpumpun akseli.... :roll:
On meinaan ainoa Opelin diesel missä tosiaan tiedän syöttöpumpussa tapahtuneen vahinkoa mekaanisesti.
__________________________
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Vähän tyhmä kysymys mutta kysytään kuitenkin:

Kun oli puhetta tuosta pumpun sähköpuolen säästämisestä Jäähdyttämällä niin heräsi muuan kyssäri.
Onko teillä 2.2dti Opeleissa lämmitetty dieselsuodatin? Onko se konetilassa vai tankin läheisyydessä?
Voiko tämä suodattimen lämmitys vaikuttaa negatiivisesti pumpun sähköpuolen käyttöikään?

Itselläni on Opelin koneella oleva saab, ja siinä on suodatin laitetti vänkärinpuolen takarenkaan ja tankin väliin. Suodatin on siis sähköisesti lämmitetty, on pelannut talvella.

JOS siis pa:ta lämmitetään sähköllä niin voiko se vaikuttaa pumpun kestoikään?
Kuitenkin auton alla menee suodattimelta suojaamatonta putkea koko auton mitan keulalle asti,että luulisi tässä ainakin osan lämmöistä haihtuvan.
:oops:
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Luulis ettei lämmitys haittaa jos se menis päälle vaan pakkasella,muuten vois kyllä lyhentää pumpun elinikää.

Siitä vois kyllä olla etua jos naftanlauhduttimen asentais johonkin väliin,jos se tosiaan on niin et pumppurikot tulee kesällä lämpimällä kelillä.Pitäiskö se paikka sit olla paluupuolella,vähän ennen pumppua.Joku rivoituksella varustettu mettallilevy tms...ehkä tohon valmiskin osa jostain löytyis.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
pn
'Senator'
'Senator'
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Marinkainen

Viesti Kirjoittaja pn »

Saisikohan tuon bemarin jäähdytyselementinlaitettua opeliin? Ei tuo hirveän monimutkainen ole ja näyttää tuossa 320d:ssä olevan suodatinkotelo liki samassa paikassa, jäähdytysilman tuonnin joutuisi virittelemään toki.
Astra Sports tourer 1.6 CDTI -14 & Opel Zafira 1.7 CDTI 2012
Hoooly smoke :-).
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Olen muutamassa VP44:ssa ollut testerillä kiinni, mutta palämpötilat eivät ole mitenkään säväyttäneet suuruudella tai pienuudella, täytyy katsoa (jos jaksaa, viitsii tms), onko tallessa lämpötiloista mitään mitattuja arvoja.

En usko, että ongelmana on elektroniikkakomponenttien lämpötila (40 tai 70 C), jos pumpussa on polttoainetta, mutta ilma tappaa nopeasti elektroniikkaa (esim. väärä ilmausmenetelmä), koska ilma ei jäähdytä elektroniikka paljoakaan verrattuna nesteeseen.

Ohjainlaite pumpussa on heikko ratkaisu, vrt VAG EDC-järjestelmään, jossa pumppujen sähkö ongelmat ovat harvinaisia, vaikka autoja pirustaan.

Jäähdytyksellä saadaan palämpötila pysymään tasaisempana ja näin ruiskutusmäärä tarkempana.

VP pumpun on ongelma altis, on se Valtran, Opelin, Audin tai BMW:n keulilla.

j.h
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

jpisteh kirjoitti:
En usko, että ongelmana on elektroniikkakomponenttien lämpötila (40 tai 70 C), jos pumpussa on polttoainetta, mutta ilma tappaa nopeasti elektroniikkaa (esim. väärä ilmausmenetelmä), koska ilma ei jäähdytä elektroniikka paljoakaan verrattuna nesteeseen.
Oon samaa mieltä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Voiko ilmaa kertyä järjestelmään vuotavista ruiskun paluuletkuista?
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1751
Liittynyt: 27 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kälviä city

Viesti Kirjoittaja jamata »

Kyllä ja suuttimien o-renkaista.Ja opelissa on p-a lämmitys konehuoneessa missä on suodatinki ja eiköhän siinä oo joku termostaatti ettei kesälläki lämmitä.
Skoda Octavia -08
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Pitääpä alkaa taas vaihtamaan ne...
Sama vaihtaa vaikka kerran vuoteen, paremmin irtoaa ja halvat osatkin.
Ile__
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 251
Liittynyt: 24 Elo 2006, 18:07
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

jjvirtan kirjoitti:Luulis ettei lämmitys haittaa jos se menis päälle vaan pakkasella,muuten vois kyllä lyhentää pumpun elinikää.

Siitä vois kyllä olla etua jos naftanlauhduttimen asentais johonkin väliin,jos se tosiaan on niin et pumppurikot tulee kesällä lämpimällä kelillä.Pitäiskö se paikka sit olla paluupuolella,vähän ennen pumppua.Joku rivoituksella varustettu mettallilevy tms...ehkä tohon valmiskin osa jostain löytyis.
Paluupuolella,vähän ennen pumppua? :o
paluupuolihan on vasta pumpun jälkeen..että ei sinne.
Ennen pumppua on tulopuoli ja oikea paikka sille pa-jäähdyttimelle.
Hyvä idea tuo jäähdytys vaikka siinä hyöty oiski vain vähäinen, niin haittoja
ei ole ollenkaan kunhan talvella estää ajoviiman jäädyttämästä sitä.
Vois värkätä vectraanki tollasen :wink:
Opel Omega MV6 -97
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

<<paluupuolihan on vasta pumpun jälkeen..että ei sinne.
Ennen pumppua on tulopuoli ja oikea paikka sille pa-jäähdyttimelle.
Hyvä idea tuo jäähdytys vaikka siinä hyöty oiski vain vähäinen, niin haittoja
ei ole ollenkaan kunhan talvella estää ajoviiman jäädyttämästä sitä.
Vois värkätä vectraanki tollasen :wink:[/quote]
<<

Tuolla tarkoitin sitä että myös paluupuolen nafta ohjataan pumppuun.Voisi olettaa että suuttimilta ja kannesta tuleva nafta on kuumaa eikä siten jäähdytä..

Mitä taas saavutetaan jäähdyttämällä tankista tulevaa naftaa joka on jo ennestään ulkoilman kanssa samanlämpöistä :no:
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

jjvirtan kirjoitti:Mitä taas saavutetaan jäähdyttämällä tankista tulevaa naftaa joka on jo ennestään ulkoilman kanssa samanlämpöistä :no:
Jos kyseessä olisi vanhanaikainen diesel, tuo ei missään nimessä olisi totta. Paluuvirtaus lämmittää tankissa olevaa naftaa ja se on siis huomattavasti ulkoilmaa lämpimämpää. DTI:n tapauksessa en ole asiasta ihan varma, kun kerran kokeilin pihassa pumppuun menevä paluuputki tukittuna ja suuttimilta tulevan paluuputken pää ( normaalisti pumpulle menevä) kupissa irallaan, sieltä ei tullut tippaakaan ainetta. Toisaalta tässähän lähtee paluukierto sitten pumpulta, joten kyllä se ruiskutuspumpulle suodattimesta tuleva tavara on DTI:ssäkin kuumempaa kuin ulkoilma. Talvellahan (kai siinä on joku termostatti?) suodatinta jopa lämmitetään sähkövastuksella.
Vastaa Viestiin