Turbo mahdollinen?
Tälläkin foorumilla on useampia eri moottoriohjaus järjestelmien edustajia ja luulisin heillä olevan jonkinlainen käsitys vähäpäästöisen moottorin jälkikäteen turbottamisen mahdollisuuksista lainkirjaimen mukaan.
Itsellä alkoi vast.ikään kiinnostamaan uudelleen tämä aihe sen vuoksi että joka paikassa toitotetaan ettei vähäpäästöisen turbottaminen ole mahdollista / se maksaa liikaa. Tulevaisuudessa kun autokanta nuorenee tulee tämäkin turbotus asia varmasti entistä useammin esille joten luulisi ainakin jonkun yrityksen olevan kiinnostunut tämän tyyppisen palvelun tarjoamisesta??(vai onko tämäkin liian riskialtista??)
Nyt pyytäisinkin tähän viestiketjun loppuun rakentavaa keskustelua tästä kiusallisesta/vaikeasta aiheesta. Miksi vähäpäästöinen auto on yhtä helvettiä, onko suomessa ammattitaitoa tälläisiin operaatiotioihin(ajatellaan tilannetta jossa yritys X rakentaa moottorin alustaloppuun ja toinen sitten että itse rakennettuun moottoriin moottoriohjausjärjestelmän myyjätaho tekee hyvät ja oikeanlaiset kartat "VTT" mittauksia varten). Paljon asioita mielenpäällä tämän asian tiimoilta mutta nyt järki senverran jäässä ettei muuta mieleen vielä tullut....
Itsellä alkoi vast.ikään kiinnostamaan uudelleen tämä aihe sen vuoksi että joka paikassa toitotetaan ettei vähäpäästöisen turbottaminen ole mahdollista / se maksaa liikaa. Tulevaisuudessa kun autokanta nuorenee tulee tämäkin turbotus asia varmasti entistä useammin esille joten luulisi ainakin jonkun yrityksen olevan kiinnostunut tämän tyyppisen palvelun tarjoamisesta??(vai onko tämäkin liian riskialtista??)
Nyt pyytäisinkin tähän viestiketjun loppuun rakentavaa keskustelua tästä kiusallisesta/vaikeasta aiheesta. Miksi vähäpäästöinen auto on yhtä helvettiä, onko suomessa ammattitaitoa tälläisiin operaatiotioihin(ajatellaan tilannetta jossa yritys X rakentaa moottorin alustaloppuun ja toinen sitten että itse rakennettuun moottoriin moottoriohjausjärjestelmän myyjätaho tekee hyvät ja oikeanlaiset kartat "VTT" mittauksia varten). Paljon asioita mielenpäällä tämän asian tiimoilta mutta nyt järki senverran jäässä ettei muuta mieleen vielä tullut....
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
-
- 'Admiral'
- Viestit: 272
- Liittynyt: 22 Touko 2005, 16:25
- Paikkakunta: Kempele
Niin eihän tuo voi olla ihan mahdotonta onnistua.
Jos saksassakin saadaan vanhempiakin autoja uudempiin päästö normeihin.
Ja sieltähän nuita viripajoja löytyy melko paljonki.
Tietääkö hän kukaan kenenkään käyttäneen edes tuolla vtt:llä autoa mitattavana ja onko joku siinä joskus onnistunut...
Antti.
Jos saksassakin saadaan vanhempiakin autoja uudempiin päästö normeihin.
Ja sieltähän nuita viripajoja löytyy melko paljonki.
Tietääkö hän kukaan kenenkään käyttäneen edes tuolla vtt:llä autoa mitattavana ja onko joku siinä joskus onnistunut...
Antti.
Onhan näitä...
Ainakin nettiautossa oli jossainvaiheessa jälkeenpäin turbotettu focus myynnissä, joka VTT:n mittaukset läpäissyt.
Eihän tuossa suurtakaan ongelmaa pitäisi olla, jos perusmoottori on kunnossa ja moottorinohjaus säädetty kunnolla.
Essonbaarissa joskus kuullut että hitusen laihalle, niin pitäisi mennä kohtalaisen heittämällä läpi
E: alkuperäiseen viestiin viitaten senverran, että rahallisesti ajateltuna aloitusviestin mukaisen auton turbottaminen vs LET koneen istuttaminen keulille ei liene epäselvää kumpi tulee halvemmaksi
Molemmissa tapauksissa joutuu alusta/jarrupäivityksiä tekemään yhtälailla.
LET tekniikka tietty maksaa, mutta väittäisin, että jää vielä koneremppaankin rahaa vrt, että rakentaa C20NE:stä turbokoneen ja mittauttaa VTT/TCT:llä.
Eihän tuossa suurtakaan ongelmaa pitäisi olla, jos perusmoottori on kunnossa ja moottorinohjaus säädetty kunnolla.
Essonbaarissa joskus kuullut että hitusen laihalle, niin pitäisi mennä kohtalaisen heittämällä läpi
E: alkuperäiseen viestiin viitaten senverran, että rahallisesti ajateltuna aloitusviestin mukaisen auton turbottaminen vs LET koneen istuttaminen keulille ei liene epäselvää kumpi tulee halvemmaksi
Molemmissa tapauksissa joutuu alusta/jarrupäivityksiä tekemään yhtälailla.
LET tekniikka tietty maksaa, mutta väittäisin, että jää vielä koneremppaankin rahaa vrt, että rakentaa C20NE:stä turbokoneen ja mittauttaa VTT/TCT:llä.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Joku tovi takaperin oli BTCF:llä juttua, että joku oli ahtanut vähäpäästöisen äMmä-Bemarin, käyttänyt sen pussitesteissä ja hakenut leiman konttorilta. Moottorinohjauksena oli Tatechin T6.
Tokkopa tuossa pussitestissä nyt noin muuten on mitään kovin kummallista kuin semi-kova hinta. En jaksa uskoa, että olisi mikään ameriikan temppu saada autoa semmoisesta läpi nykyaikaisella moottorinohjausjärjestelmällä. Tietysti jollain hälläväliä-kötöstyksellä voi tehdä tiukkaa.
Tokkopa tuossa pussitestissä nyt noin muuten on mitään kovin kummallista kuin semi-kova hinta. En jaksa uskoa, että olisi mikään ameriikan temppu saada autoa semmoisesta läpi nykyaikaisella moottorinohjausjärjestelmällä. Tietysti jollain hälläväliä-kötöstyksellä voi tehdä tiukkaa.
JEEEEEEEEEEEEE!
Jos et ole älyttömästi juuri siihen calibraan kiintynyt, niin voisi olla jopa halvinta vaihtaa se turbomalliseen (siis jos et itse tee tekniikanvaihtoa), jos rahaa löytyy, niin tietysti teetät sen vanhan moottorin alan ammattilaisella tubomalliseksi, niin saa tehoa sen verran kun persus kestää ja tulee hyvä, kun on uusista osista tehty.
Ns vähäpäästöisiäkin on monenlaisia (kuten Opelin motoreitakin C, X, Y ja Z). Siis pakokaasulappujen saanti hankaloituu, mitä uudempaan päästöluokkaan autoa tehdää.
Toisaalta jos pystyy tekemään turbon, joka on toimii hyvin vähän päästötestissä, niin silloin säätäminenkin on huomattavasti helpompaa, kun voi soveltaa tehtaan tekemiä karttoja.
Myös testaaminen on vähän kallista (virallisissa olosuhteissa) ja päästöihin vaikuttaa hyvin paljon lämpimäksi käyttövaihe, se on hankalin säätövaihe.
j.h
Ei mikään Amerikan temppu osaavalle, mutta osaavia voi olla hankala löytää
Toisaalta jos pystyy tekemään turbon, joka on toimii hyvin vähän päästötestissä, niin silloin säätäminenkin on huomattavasti helpompaa, kun voi soveltaa tehtaan tekemiä karttoja.
Myös testaaminen on vähän kallista (virallisissa olosuhteissa) ja päästöihin vaikuttaa hyvin paljon lämpimäksi käyttövaihe, se on hankalin säätövaihe.
j.h
Ei mikään Amerikan temppu osaavalle, mutta osaavia voi olla hankala löytää
mulla on kans saksantuonti calle vm91 joka ei oo vähäpäästönen ja c20xe:llämadi kirjoitti:ite tiedän 2 vm92 calibraaki mitkä ei o vähäpäästöisiä
taisi olla yksi turbo vectrakin vm 94 ei vähäpäästöinen
calibrojako on uitettu suomeen niiin niistä melkomonista on jääny vähäpäästöisen leima pois
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp
Museoinnilta pelastetut Powered by BMW
Ascona B ”sport” m20 +600whp
Museoinnilta pelastetut Powered by BMW
Muistelen, että TCT käyttämä Hesan Tekun (tms. joku amk) labrapenkki mittausvermeineen maksoi muistaakseni 10 Mmk, joten semihintakaan ei taida riittää, tuon laitteen kannattavaksi tekemiseen.Keme kirjoitti: Tokkopa tuossa pussitestissä nyt noin muuten on mitään kovin kummallista kuin semi-kova hinta.
j.h