1,3 ohc koneen ahtaminen

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
teemuv
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Huhti 2008, 22:29

1,3 ohc koneen ahtaminen

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Homman nimi on sellainen että ajelen sprinttiä c-mallin kadetilla, tätä nykyä keulalla on vapaasti hengittävä 2,3 litrainen v****:n moottori, aikasemmin oli turbokone mut sprintin painotaulukot pompsahti joten ahdettu ei ollut enää järkevä, ellei tee tarpeen pientä konetta... kyllähän 1300:sestakin voimaa saa turbolla ulos mukavasti jos vaan paikat kestää, mites noissa on veivit ja kiertokanget, antautuu heti kovemmassa käytössä? Onko näitä pikkulohkoja joku ahdistellut?
Hibletiittus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Huhti 2007, 15:27
Paikkakunta: Jovensuu

Viesti Kirjoittaja Hibletiittus »

hyvin kestää.itsellä ollut noin 2 vuotta sama moottori kiinni jota huollettu säännölisin väliajoin.1-1.2baarin paineilla ajellu ilman mitään ongelmia.1.4 alakerta ja 1.6:sen kansi,todella toimiva paketti,voimaakin on kivasti.puristus n 8.0:1..
teemuv
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Huhti 2008, 22:29

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Hmm eli ihan omilla kangilla&männillä? Kansitiivistekkin pysyy välissä? Miten onkos tuossa 1.6 kannessa isommat venttiilit mitä pienemmissä? Palotila on isompi jonka takia tuo 8:1 puristussuhde on muodostunut? Elikkä kansi on varmaan sellasen sv koneen? Mistäs alakerta on peräisin(en oo näihin niin hirveesti joutunut vielä perehtymään...).

Olen kovasti miettiny turbon sijaan sellaista rotrexia, kompressoripuoli on niinkuin turbossakin mut remmillä pyöritettävä malli. Tuosta rotrexista ei juur huonoa ole kuulunut, paitsi ilmeisest suht arvokas laite...

Mites muuten virranjakajahan noissa lienee jokseenkin aina siellä koneen takapäässä nokka-akselin jatkona? Tollanen wanha 1,3n asconan moottori löytyis missä olis välikansi millä jakaja on etupäässä sivulla, sopineekohan välikansi muihinkin moottoreihin?

Minkäs verran sulla siinä on konkreettisesti sitä voimaa, ootko penkissä käynyt?
__Joppe__
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:11
Paikkakunta: Laukaa/vehniä

Viesti Kirjoittaja __Joppe__ »

teemuv kirjoitti:Hmm eli ihan omilla kangilla&männillä? Kansitiivistekkin pysyy välissä? Miten onkos tuossa 1.6 kannessa isommat venttiilit mitä pienemmissä? Palotila on isompi jonka takia tuo 8:1 puristussuhde on muodostunut? Elikkä kansi on varmaan sellasen sv koneen? Mistäs alakerta on peräisin(en oo näihin niin hirveesti joutunut vielä perehtymään...).

Olen kovasti miettiny turbon sijaan sellaista rotrexia, kompressoripuoli on niinkuin turbossakin mut remmillä pyöritettävä malli. Tuosta rotrexista ei juur huonoa ole kuulunut, paitsi ilmeisest suht arvokas laite...

Mites muuten virranjakajahan noissa lienee jokseenkin aina siellä koneen takapäässä nokka-akselin jatkona? Tollanen wanha 1,3n asconan moottori löytyis missä olis välikansi millä jakaja on etupäässä sivulla, sopineekohan välikansi muihinkin moottoreihin?

Minkäs verran sulla siinä on konkreettisesti sitä voimaa, ootko penkissä käynyt?
1.3 kansi parempi kuin 1.6, paremmat virtaukset..
ex.Opel Vectra c20xe -89
ex.Opel vectra 2.0i -89
Omppu 2.5v6 -95
Avatar
JaH
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH »

__Joppe__ kirjoitti:
teemuv kirjoitti:Hmm eli ihan omilla kangilla&männillä? Kansitiivistekkin pysyy välissä? Miten onkos tuossa 1.6 kannessa isommat venttiilit mitä pienemmissä? Palotila on isompi jonka takia tuo 8:1 puristussuhde on muodostunut? Elikkä kansi on varmaan sellasen sv koneen? Mistäs alakerta on peräisin(en oo näihin niin hirveesti joutunut vielä perehtymään...).

Olen kovasti miettiny turbon sijaan sellaista rotrexia, kompressoripuoli on niinkuin turbossakin mut remmillä pyöritettävä malli. Tuosta rotrexista ei juur huonoa ole kuulunut, paitsi ilmeisest suht arvokas laite...

Mites muuten virranjakajahan noissa lienee jokseenkin aina siellä koneen takapäässä nokka-akselin jatkona? Tollanen wanha 1,3n asconan moottori löytyis missä olis välikansi millä jakaja on etupäässä sivulla, sopineekohan välikansi muihinkin moottoreihin?

Minkäs verran sulla siinä on konkreettisesti sitä voimaa, ootko penkissä käynyt?
1.3 kansi parempi kuin 1.6, paremmat virtaukset..
Niin on paremmat virtaukset, mutta puristukset nousee liian ylös turbo käyttöön. Ja ennen kuin kukaan viisastelee männistä, niin vakiot ei kestä laskea.
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Avatar
JaH
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

pois

Viesti Kirjoittaja JaH »

-(z)-
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

13N-männillä saisi rutistuksia alaspäin.

1,6:n kansi 1,3:n päällä ei taitaisi olla kovin fiksu idea senkään takia kun palotila on isompi kuin 1,3:n poraus.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Hibletiittus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Huhti 2007, 15:27
Paikkakunta: Jovensuu

Viesti Kirjoittaja Hibletiittus »

mullan on vakio kanget,männät ja tiiviste mallia reinz.yhtään mäntää,kankee tai kannentiivistettä ei oo menny..tuo 1.4/1.6 ratkasu on hyvä,männässä on peilikuva palotilasta,hyvin se sv:n kansi toimii vaikka se imukanava on huonon mallinen,painehan siellä on.mulla on itellä jatkeena cat cams nokka,garret t25 vems ym..huipputehoo ei oo mitattu,mutta jo pienillä paineilla luovuttaa suhteellisen hyvin tehoa.autolla ajettu jäärataa kuin myös kadulla..auto on netti autossa myynnissä jos kiinnostaa tietää minkälaisesta härpäkkeestä kyse ID:1808599
teemuv
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Huhti 2008, 22:29

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Sopineekohan tuo 1,3n askonan koneen välikansi 16sv:n kanteen? Kaitpa täs pitää alkaa ihan tosissaan miettimään tollasta kombinaatiota..
Avatar
RV
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1193
Liittynyt: 08 Elo 2005, 23:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RV »

teemuv kirjoitti:Sopineekohan tuo 1,3n askonan koneen välikansi 16sv:n kanteen? Kaitpa täs pitää alkaa ihan tosissaan miettimään tollasta kombinaatiota..
Käsittääkseni kaikkien pikkulohkojen välikannet sopii keskenään.
Honda Civic 1,6 vtec -01
Mercedes-Benz W210 -01
Avatar
CTi
OCF Member 2015
Viestit: 1411
Liittynyt: 01 Marras 2005, 16:51
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja CTi »

teemuv kirjoitti:Sopineekohan tuo 1,3n askonan koneen välikansi 16sv:n kanteen? Kaitpa täs pitää alkaa ihan tosissaan miettimään tollasta kombinaatiota..
Sopii.

http://koti.phnet.fi/cti/Omat%20romut/k ... IM0664.JPG

Tossa huono kuva samasta paketista, vaparina pysyy, ja pierburggi heivattu mäellä nykyää.
Vastaa Viestiin