Diesel ja lisäaineet

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Diesel ja lisäaineet

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Monihan varmaan on kullut kaikenlaista juttua dieseleiden lisäaineistamisesta. Muutaman jutun nostan tähän.
Laitelkaa lisää ja pankaa kommenttia.

Kävi tuossa ilmi, että töissä eräs henkilö käyttää uudehkon dieselinsä lisäaineena 2T -öljyä. Lähinnä urbaanina legendana olen pitänyt tuota, nyt tuli ensimmäinen vastaan, joka oikeasti käyttää. Perusteluna, että "nykydiesel on niin kuivaa, ettei voitele pumppua". Itse olen kuullut juttua lähinnä joidenkin vanhojen mottien avittamisesta öljyä lisäämällä. Niin olen käsittänyt, että uusissa turhaa ja jopa vaarallista. Polttoaine kyllä hoitaa voitelun.
Entä onko dieselin koostumusta muutettu vuosien saatossa "kuivemmaksi" vai onko taas huhuja tää?

Toinen juttu samalta tyypiltä, että älä käytä diesel100:sta koskaan. Ottaa kuulemma veet mukaan tankista ja jäätää sitten putket. Itsellä hiukan erilainen käsitys jäätämisestä :D ... Taannoin Corolla jääti kovalla pakkasella (uusi suodatin) . Diesel 100 auttoi sellaisissa tilanteissa kotiin. Autonvalmistaja aina ohjekirjassa huomauttaa, että älä käytä lisäaineita. Tarpeen vaatiessa olen diesel100:sta kaatanut tankkiin. Nykyään Opelin 2.2 ei jäädä joten ei tarvetta.
Voiko diesel 100 aiheuttaa vaurioita?

Kolmas juttu oli tää tovi sitten ollut asetoni -villitys. Onko muut kokeilleet? Itse testasin pensa-saabilla ja moottorisahalla. Vaikutusta en havainnut minkäänlaista. Toiset väittivät saaneensa isoja eroja aikaan.

EDIT: sanamuotoa ja typot pois.

Vielä lisäys: Oletko käyttänyt dieselissäsi moottoriin öljyn sekaan laitettavia pesuaineita tai polttoainejärjestelmän pesuainetta? Itse kerran laitoin Corollaan, en huomannut mitään eroa missään. Eräs tuttu laittoi Öljyjen sekaan tupla-annoksen -> kone korkkasi :)

Laitelkaahan omia kokemuksia ja kuulemianne huhuja näistä.
-jarkko-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 395
Liittynyt: 01 Tammi 2007, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja -jarkko- »

-
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Täytyy tunnustaa, että 2T-öljyä olen lorottanut dieselin sekaan erinäisiä litroja. En tiedä onko tuosta nyt varsinaisesti apua ollut, kun DTI:n pumppu kuitenkin hajosi elektroniikkapuolelta :x Nestepuolelle ei ole vikoja tullut myöskään 5-reikäiseen commonrailiin ja kovasti epäilen ettei sähköpuoli vielä osaa aistia 2T-öljyn mukana olemista :D Seossuhde on tietysti huomattavasti pienempi kuin mopossa. Nämä lämmitetyllä suodattimella varustetut ei kaipaa jäänestoaineita,mutta ykkösgolffi jäi tielle joka jumalan talvi heti huippupakkasta seuraavana päivänä.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Soitinpa varsin Neste-Infoon (0800-196196, maksuton).
Kyselin juttua noista lisäaineista.
Mm. Diesel100:sta itselläni oli ihan väärä käsitys. Aine siis ei nosta Dieselin pakkasenkestävyyttä vaan sulattaa mahdollisen jään ja vie veden mukanaan järjestelmän läpi lisättäessä tankkiin. Jatkuvaa käyttöä ei suositella. Eli myös Diesel100:sta lisättäessä jos on kovat pakkaset, parafiini voi jähmettyä suodattimeen.
Kysyin myös polttoaineen "kuivuudesta". Nykydiesel jalostetaan siten, että noudatetaan standardeja, jotka on hyväksyttytetty ruiskupumppuvalmistajilla. Eli ruiskupumppu saa ihan varmasti riittävästi voitelua normaalilla pelkällä Diesel-polttoaineella. Diesel100:ssa on voitelevia elementtejä lisättynä seassa, joten sekään ei kuivata polttoainetta.

Dieselin jähmepisteestä oli myös puhetta. Oli käsittänyt aiemmin, että diesel kestää sen -34 astetta pakkasta, mikä siis ei pidä paikkaansa. -29 astetta on alin suodattuvuuslämpötila ja -34 jähmepiste.

2T-öljyistä kyselin myöskin.
Sanoi, että ei suositella lisättäväksi, koska polttoaineen oma voitelu riittää ruiskupumpulle.
Kun sanoin, että osa ihmisistä lisää, koska koneen käynti tuntuu pehmeämmältä. Tähän sain vastauksen, että tottakai se käy pehmeämmin, kun polttoaineen Setaaniluku laskee ja palaminen ei tapahdu niin nopeasti.
Myös kertoi, että tottakai se lisää pumpun voitelua, kun polttoaineessa on öljyä seassa, itse asiassa pumpun voitelun kannalta olisi kaikista parasta ajaa pelkällä öljyllä :D (huumorimiehiä oli)
2T-öljyn käyttöön liittyy pieniä riskejä ja ongelmia. 2T öljy reagoi tankissa olevan kosteuden kanssa ja muodostaa eräänlaista lietettä, vertasi hieman tilanteeseen, jossa jäähdytysneste pääsee moottoriöljyn sekaan. Se vesi ei enää siitä öljystä erkane veden-erottimessa vaan menee ruiskujärjestelmän läpi. Pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa pieniä pisteruostumia pumppuun tai suuttimiin. Laboratoriossa olivat testanneet näitä teorioitaan ja jokaisesta tuli käytännönesimerkki testilaitteistosta ja tapahtuneesta.
Kun 2T -öljyä oli käytetty lisäaineena tarpeeksi kauan, se oli muodostanut tankin pohjalle veden kera lietettä, jolla oli mahdollisuus lopulta saada koko PA-järjestelmä tukkoon.
Myös oli puhetta jostain 2T-öljyn mukana menevistä epäsuotuisista aineista, mutta niistä en enää muista.

Soitin ihan ex-tempore tuonne. Puhelu kesti noin puolituntia ja tuli erittäin painokasta asiaa, jouduin kiireiltäni lopettamaan mielenkiintoisen keskustelun valitettavasti kesken...
Kirjoittamani seikat siis lähes suoraa lainausta keskustelusta. Uskoisin jutuissa olevan perää, koska tämä henkilö selitti jokaisen tilanteen käytännössä molekyylitasolta lähtien ja laboratoriokokeisiin viitaten.
Helvetin hyvä Info-puhelin Nesteellä. Ehdottomasti asiallisin ja paras tähänastisista, mihin olen soittanut.
Tureq
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 29 Marras 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Juurikin näin.
Dieseliin ei kannata sekoittaa yhtään mitään, vähenee se suodattimien vaihtotarvekkin.
Dieselin jähmepistettä saa laskettua lisäämällä 10-20% bensaa. Lumentyöntötraktoriin tuli lisättyä, koska ei kerennyt kesälöpöt hävitä, alkoi jähmettyä. Silloin laitoin kakstahtiöljyä joukkoon, koska bensa kuivattaa. Noh nuo vanhat traktorit ei olekkaan mitään hienosteluvehkeitä vaikka suoraruiskuja ovatkin. Ja dieselsuodatin on koneen kyljessä ja maksaa tarvikkeena alle 5€, joten taitanee vaihtua ennen ens talvea.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Sehän periaatteessa tommosilla pätkätyölaitteilla niinku lumentyöntötraktoreilla kantsis käyttää ainoastaan talvilaatua. Tietty jos ei oo paikkaa varastoida niin huonompi silloin.
Armeija muistaakseni käyttää vain talvilaatua.
Tureq
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 29 Marras 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Jep niinhän se kannattais, ostais vaikka tynnyrillisen talvilöpöä kesän yli, niin taitais pärjätä. Ja yleensä lunta satelee vain alle -10c pakkasilla, sillon toimis kesälöpökin, mutta tammikuun lopussa oli tiukkaa pakkasta ja satoi lunta, ja kun ei sitä lunta ollut juurikaan sitä ennen tullut niin kesälöpöähän siellä oli tankissa. Talvilaadussa ei ole mitään muuta huonompaa kuin pikkuisen pienempi energiatiheys, eli sitä kuluu hiukkasen enemmän. Päästöt ja savutus vastaavasti taas laskee. Erot tosin hiuksenhienoja.
Jule
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 21:12
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se että naftapumpun valmistajat hyväksyvät dieselin ei tarkoita sitä että se pumppu sillä pärjäisi. Ei sitä tehdasta kiinnosta kuinka se pumppu kestää puolimiljoonaa ajettuna, hyvässä tapauksessa sen hajoaminen tietää vaan ylimääräistä tuloa.

Tuon 2T öljyn haittavaikutuksista en osaa sanoa, miksei sekin voisi tuollaista lietettä aiheuttaa, toisaalta sitä ei mun nähdäkseni pidä kovin paljoa laittaa, jossain normaalissa 2t moottorissa riittä joku 2% seoa ihan hyvin bensaan lisättynä, saatikka sitten kun sitä lisätään jo valmiiksi rasvaiseen naftaan. Eli jos sitä käyttää, niin hyvin pieni annos riittää.

Mä tiedän tapauksia joissa tuon 2T öljyn käyttö on ollut ihan perusteltua. Ensinnäkin PSA:n 1,9l apukammio kone on jämähtänyt tyhjäkäynnille, ja tuo "vika" on korjattu 2T öljyllä. Näin kertoi Pösöjä huoltava kaveri. Ei sinänsä kovin vaarallista.
Toinen tapaus, huomattavasti vaarallisempi, Sisussa käytetty Cummins mekaanisella yhteispaineruiskulla, säädin oli jämähtänyt kuivan naftan takia täysin toiseen äärilaitaan, eli se työnsi ruokaa männän päälle niin paljon kuin pumppu pystyi syöttämään, eli moninkertainen annos normaaliin kaasupohjassa kiihdytykseen. kuorma-auto yhdiselmä kiihtyi reiluun 80km/h vauhtiin ylämäkeen matkalla johon normaalisti ei pysty pelkällä nupilla tyhjänä. Kuski siis vaan pökki isompaa pesään sitämukaa kun varvikello meni punarajasta yli.

Sitten yksi käytännön jippo. Tarvikeliikkeissä myydään dieselin "savutuksenesto" ainetta. Sellaista naftan sekaan lorautettavaa tököttiä, joka ei suraan savutukseen oikeasti vaikuta, vaan irroittaa nokea. Vanha Hiacen linttakin meni aina heittämällä savutusmittauksesta katsastuksessa läpi, kun ennen leimaa valmistautui tuolla aineella.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jule kirjoitti:Se että naftapumpun valmistajat hyväksyvät dieselin ei tarkoita sitä että se pumppu sillä pärjäisi. Ei sitä tehdasta kiinnosta kuinka se pumppu kestää puolimiljoonaa ajettuna, hyvässä tapauksessa sen hajoaminen tietää vaan ylimääräistä tuloa.
Jostain syystä ei ole meidän perheen koneista yhdessäkään vielä porsinut syöttöpumppu. Autoissa tai muissa koneissa vaikkei ikinä olla öljyä lisätty.
Voihan tuota toki silloin kokeilla, jos tulee vastaavanlainen ongelmatilanne.
Tuosta Sisu -esimerkistä, että mistä sen näki, että kuiva nafta oli sen jämähdyttänyt siihen?
Voiko muut epäpuhtaudet tai kosteus tehdä samaa?

Savutuksen estoa ei ole tullut kokeiltua. Pitää laittaa korvan taakse, mikäli joskus on moiselle tarvetta.
Oliko sattumalta jotain STP - Smoke Treatment -nimeltään se aine?
Vincent
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 09 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Tiksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Jule kirjoitti: Sitten yksi käytännön jippo. Tarvikeliikkeissä myydään dieselin "savutuksenesto" ainetta. Sellaista naftan sekaan lorautettavaa tököttiä, joka ei suraan savutukseen oikeasti vaikuta, vaan irroittaa nokea. Vanha Hiacen linttakin meni aina heittämällä savutusmittauksesta katsastuksessa läpi, kun ennen leimaa valmistautui tuolla aineella.
Tuliko kuitenkin kokeiltua katsastusta ilman tuota 'savustuksenestoa'? :roll:
Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tuosta tulikin mieleen, että pitäisipä tehdä hiukan testejä.
Työn puolesta saan hieman alennusta firman kortilla muutamasta katsastusasemasta. Ei ois paha rasti laittaa jotain savunpoistajaa ja testata sauhut ennen ja jälkeen.

Kun sitä Biodieseliä alkaa saamaan niin ajattelin ainakin silloin kokeilla ottaa savut ennen ja jälkeen.

Eihän se tietenkään ihan täysin ole verrattavissa, eikös siihen vaikuta ilman lämpötilat ja kosteudet jne jne? Mutta suuntia kuitenkin.
Tommi T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi T »

http://www.roadmachine.fi/85plustt.html

Tuota on tullut käytettyä radalla kurvailtaessa.
Jule
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 21:12
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jule »

snuggles kirjoitti: Jostain syystä ei ole meidän perheen koneista yhdessäkään vielä porsinut syöttöpumppu. Autoissa tai muissa koneissa vaikkei ikinä olla öljyä lisätty.
Voihan tuota toki silloin kokeilla, jos tulee vastaavanlainen ongelmatilanne.
Tuosta Sisu -esimerkistä, että mistä sen näki, että kuiva nafta oli sen jämähdyttänyt siihen?
Voiko muut epäpuhtaudet tai kosteus tehdä samaa?
Ei niitä pumppuja ole meilläkään koskaan mennyt. Ainoastaan Fiat Scudossa oli muutama satunnainen ongelma jossain säätimen puolella, mutta sitä mä en osaa sanoa vaikuttiko sen 2T öljyn lisääminen siihen mitenkään.

Ja tieto siitä että johtuu kuivasta naftasta tuli Sisu-Autolta, tää kaveri tietysti tilanteen jälkeen otti puhelimen ja karjui naama valkoisena Sisulle että mikä helvetti tähän tuli. Niiltä tuli tieto tuosta kuivan talvinaftan aiheuttamasta ongelmasta. Lapissa kuulemma yleisempää jos joudutaan käyttämään arktista naftaa normi talvilaadun sijaan.

Kun mekin Cummins sisuun sitä lisättiin sitä meni öpaut desi tankkiin (sellainen loraus), ja tankki oli muistaakseni 250l, eli määrät oli aika pieniä.
Vincent kirjoitti: Tuliko kuitenkin kokeiltua katsastusta ilman tuota 'savustuksenestoa'? :roll:
Kyllä sen aineen teho tuli tarkistettua useampaan kertaan. Muistaakseni kerran se meni savumittauksesta läpi ilman tuota käsittelyä, silloin sitä oli rääkätty motarilla kovilla kierroskilla, meni rajaa hipoen läpi, kun kaikki polkaisut käytettiin. Tein kerran testin tuolla savutuksen esto aineella. Koko puteli noin 30l naftaan mitä tankissa oli ja motarille ramppien väli "täysiä" (Järvenpää P -> E). Hiace kulki noin 160km/h, joka oli siis normaaliin huippunopeuteen +30km/h ja kai jotain tehtaan lupaamaankin, katsastuksen savumittaus antoi tulokseksi 0,5.

Tuollainen yliannostus siis lisäsi ainakin tehoa todella reippaasti, sitä en sitten tiedä kestääkö paikat tuota pidemmän päälle. Tuollaisessa kulahtaneessa helposti nokeentuvassa vehkeeessä sen aineen vaikutuksen näki jo ihan silmämääräisestikin. Ongelmahan tuollaisessa paljon ajetussa laitteessa on se että suuttimet ei enää ole oikein kunnossa, ja kun sillä ajellaan nurkissa lyhyttä matkaa ja vielä melko nätisti ettei pommi hajoa käsiin, niin se nokeentuu aika pahasti. Ei meilläkään tuota ainetta enää ole näihin uudempiin autoihin käytetty.

Myrkyn nimeä mä en tiedä, varmastikin useammalla eri valmistajalla on vastaavia aineita.
Tornihuhu kertoo että tätä joihinkin uusiin EURO5 autoihin lisättävää ureaa käyttämällä saisi myös paikat putsattua.
Avatar
OpelAndy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 22 Helmi 2008, 20:03
Paikkakunta: Oulun seutu

kannattaako, kokeilemalla selviää...

Viesti Kirjoittaja OpelAndy »

Itse(kin) olen vähän skeptinen noiden lisäaineiden hyödyn suhteen, mutta mielenkiinnosta on tullut kokeiltua esim. STP-merkkisiä purkkeja. Eivät hirveitä maksa ja saa melko monesta paikasta. Tuo öljyn lisäaine (mainitaan mm. "viskositeetin paraneminen, vähentää öljynkulutusta") ei varmaan ole pahitteeksi, koska moottorin voitelu on suht tärkeä juttu :P Uudempiin dieselautoihin/moottoreihin toisaalta on varmaan turhaa laittaa, mutta yleensäkin Suomen olosuhteissa kylmäkäynnistystä ja talviolosuhteita ajatellen jotain hyötyä noista voisi kuitenkin olla. No, Etelä-Euroopassa taas sitten ajellaan enemmän lämpimässä ja moottorin lämmöt nousevat, niin sama kait se on sitten noinkin päin tulkiten... Omassa koslassa taitaa olla ns. mekaaniset venttiilit, niin ajattelin että mitä parempi voitelu, niin sitä pidempään kestävät joten öljyn lisäaine ei ainakaan mitään haittaa tee. Nuo polttoaineen sekaan laitettavat litkut sen sijaan saattavat irroittaa liikaa karstaa systeemistä ja sitten saattaa mennä EGR tai joku hiukkassuodatinjärjestelmä turhan aikaisin tukkoon?!? Ainakin edellisen huollon yhteydessä laitettu Forte sai hiukkasloukun melko aktiiviseksi parin tonnin ajon aikana :wink: Tuota polttoaineen sekaan laitettavaa ainetta suositellaan lisättävän n. 2000 km välein eli sitä menisi sitten pullotolkulla, mutta tuo öljyyn sekoitettava mössö kestänee tai vaikuttaa öljynvaihtovälin ajan ellei öljyä muuten kulu eli sen käyttö tuntuisi järkevämmältä ja taloudellisemmalta :roll:
Opel Zafira B 1,9 CDTI AT -07 163 tkm Z19DT 8-venttiilinen, hyvin nakuttaa ja rullaa...
EX 5 Pösöä: 309 1.3 GR, 2x306 (1.9 SRDT ja 1.6 XR), 307 wagon 1.6 bensa ja 407 1.6 HDI SW
robo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 17:13
Paikkakunta: Hanko

Re: Diesel ja lisäaineet

Viesti Kirjoittaja robo »

Nostetaanpa vanha ketju ylös.Eli 2t öljyn käyttö polttoaineen seassa. Mulla omega B 2,5 td -94 automaatti utd koneella. Ajettu reilu 350tkm. Ollut mulla noin vuoden ja 30 tkm. Aloin talvella käyttämään "lorauksen" 2t öljyä dieselin seassa tankkauksen yhteydessä. Pari kk sitten ilmeni seuraavaa: Polttoaineen kulutus tippui radikaalisti, käynti tasoittui ja muutenkin tuntuu toimivan paremmin(persdyno). Ennen pääsi tankillisella 750-800km :roll: nyt 1000km!!! :worship: Ajotyyli EI ole muuttunut. :D Öljyt oon vaihtanu koneeseen 10 tkm ja suodattimen 20 tkm välein.
Kari
Omega B 2,5 td -94 automaatti
Vastaa Viestiin