Ratatapahtumien vastuusta

Keskustelua tapahtumista sekä OCF:stä
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

Ratatapahtumien vastuuasioista, esim. vahingon sattuessa, on varmaan informaatiota. Mistä näitä tietoja löytää. Kiinnostaa aluksi seuraavat asiat, koska en ole käynyt näissä ratatapahtumissa.

*Onko radalla tapahtumien aikana nopeusrajoitus, ja jos on, niin kenen asettama se on.
*Korvaako auton normaalit vakuutukset omaisuus- ja henkilövahinkoja normaalisti niin kuin liikenteessä.
Niko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko »

pari päivää sitten kävin kaskon autoon ottamassa ja oikein erikseen tuota rata-hommaa kysyin. Kuulemma on tavan liikeenne vakuutus voimassa myös radalla ja ei ole mitään syytä, miksei kasko myös maksaisi jos auto seinään lipeää. Näin siis asiaan suhtautui Pohjola. tuskin linja paljoa eroaa muissa yhtiöissä, mutta varmintahan on aina itse soittaa omaan yhtiöön ja varmistua. Saapahan ainakin mielenrauhan. Nopeus rajoitusta ei ymmärtääkseni radalla ole. korjatkaa toki jos puhun puuta heinää!
Kuva
€ncore
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 22 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tyrnävä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja €ncore »

Lueppa http://www.radalle.com/2001/info-ohjeet-saannot.html jossa todetaan mm. seuraavaa:

- Omien vakuutusten voimassaolo: pääsääntöisesti ajon ollessa ajoharjoittelua kaskovakuutukset ovat voimassa. Järjestäjä ei vastaa kenenkään puolesta omien autojen vakutuksiin liittyvissä asiossa


- Onnettomuustapauksissa järjestäjä informoi viranomaisia ja vakuutusyhtiöitä sattuneista vahingoista
J-P
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja J-P »

siis radalle.com tapahtumissa ei ole nopeusrajoitusta mutta kilpailu on kielletty
tapahtuma on ajoharjoitusta ei kilpailua
ja siellä pätee niinsanottu herrasmies sääntö
eli jos joku on niin paljon hitaampi niin antaa kunnolla tilaa ohitukselle.
ja jos olen oikein ymmärtänyt niin sunday on racetrack pätee samat säännöt.
poikkeuksena liputukset kummassakin tapahtumassa.
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

tuolla ei varmaan minkään maan lait päde. kiva vaan ku joku tulee uuden karheaa porschee testaamaan ja joku kateellinen vetää uhallaan jonkun vanhan 100e:llä ostetun ruosteläjän kylkeen. suomi on kateellisten ihmisten luvattu maa. :smile:
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

En tiedä olenko ymmärtänyt aivan oikein, mutta näyttää siltä, että ajoharjoittelun vastuuasiat tapahtumien ajoissa vastaa normaalia tiellä ajamista. Toisin sanoen tämä tarkoittaa, että tuolla radalla ajaessa on noudatettava tieliikennelain 3 §:n määräystä eli ”noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi”. Lisäksi mielestäni tulee tarpeen vaatiessa noudattaa tuon saman pykälän määräystä, että siellä ”tulee noudattaa liikennesääntöjä”, ainakin soveltuvin osin. Tuo nopeusrajoitusasia on mielenkiintoinen. Jos ei ole nopeusrajoituksia, niin voiko pienillä aivoilla ajatella, että siellä saisi ajaa enintään taajaman ulkopuolista perusnopeutta eli 80 km/h:ssa. Tämä voi tuntua tiukkapipoiselta ja ”hiusten halkomiselta”, kun edes pohdiskelee tuota nopeusrajoitusta.

Kaiken kaikkiaan on erittäin hyvä asia, että radalla on säännöt ja voi lähteä siitä, että jos rikkoo järjestäjän antamia määräyksiä, voi joutua jopa vastuuseen.

Jokainen osallistuu ajoharjoitteluun omalla vastuullaan aivan kuten liikenteessä. Tällä perusteella on hyvin perusteltua, että järjestäjä ei vastaa kenenkään puolesta autojen vakuutuksiin liittyvistä asioista. Säännöissä on sanottu, että ”radalla kilpaileminen on kielletty”. Turvajärjestelyissä on sanottu, että ”pääsääntöisesti ajon ollessa ajoharjoittelua, kaskovakuutukset ovat voimassa”. Mitähän tämä tarkoittaa. Onpa hyvin tulkinnallista. Tuo ei ainakaan tarkoita, että saisi aina vakuutuksesta korvauksia.

Onnettomuustapauksissa järjestäjä informoi vakuutusyhtiötä ja viranomaisia. Eli jos ajat radalla suistumisonnettomuuden tai kolhit toista ajoneuvoa tai ajat jonkin yleisönä olevan päälle, saatat joutua poliisin esitutkintaan. Silloin jos joku loukkaantuu vakavammin, on selvä, että poliisi suorittaa esitutkinnan. Normaalin käytännön mukaan onnettomuuksissa, joissa ei ole loukkaantumisia, mutta syyllisyys on epäselvä, vakuutusyhtiö ei maksa korvauksia, vaan ohjaa tekemään asiasta rikosilmoituksen poliisille. Vakuutusyhtiö ratkaisee korvausten maksun esitutkinnan tai käräjien kautta. Jos juttu tulee esitutkintaan, saattaa vahingon aiheuttaja saada sakon.

Vakuutusasioissa on myös syytä muistaa, että jos vahingon aiheuttaa tahallaan tai törkeällä tuottamuksella, korvauksia ei ehkä makseta tai ei ainakaan täysimääräisinä.

Pienenä vinkkinä vain, että oikeassa kilpa-ajossakaan ei saa olla niin varomaton, että aiheuttaa toiselle kuoleman tai vakavan loukkaantumisen. Kilpa-ajaja voi saada siitä rangaistuksen kuolemantuottamuksesta tai törkeästä vammantuottamuksesta, koska molemmat rikokset ovat virallisen syytteen alaisia rikoksia. Tavallinen vammantuottamus on asianomistajarikos ja loukkaantunut saa itse päättää vaatiiko siitä rangaistusta. Kyydissäolija voi siis ratatapahtumissa vaatia pienemmänkin loukkaantumisasiansa käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Vammaksi ei lueta esim. pientä mustelmaa.

Herrasmiessäännöt ovat hyviä juttuja, mutta siinä tapauksessa kun kaksi autoa kolhii toisiaan eivätkä osalliset pääse sopimukseen vahinkojen korvaamisesta, herrasmiessäännöillä ei ole minkäänlaista merkitystä, vaan sen jälkeen ratkaisee vain tieliikennelain määräykset ja mahdollisesti suuntaa antavina järjestäjän antamat määräykset ja ohjeet.

Vaikka en ole ollut näissä ratatapahtumissa luulen, että tällainen kirjoittaminen ja varoittelu saattaa jonkun mielestä olla hätävarjelun liioittelua, koska järjestäjä on huolehtinut turvallisuusnäkökohdat varmasti hyvin.
tommyt
'Senator'
'Senator'
Viestit: 766
Liittynyt: 04 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Itse en ole viitsinyt radalle lähteä koska en ole ollut 100% varma että vakuutus korvaisi radalla sattuneet kolhut. Ja jos sitä joltain vakuutusyhtiön tiskintakana istuvalta kysyy niin eipä sekään vielä varmista kaikkea. Pelkäisimpä vielä että mitä kalliimmasta korvauksesta olisi kyse niin sitä hankalammaksi saattaisi vakuutusyhtiö käydä. Varmaan vedottaisiin kilpailuun tai varomattomuuteen ja piittaamattomuuteen. Itse ainakin odotan niin kauan että alla on sellainen auto millä uskaltaa ja kehtaa ajaa radalla.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

On 2002-06-23 02:55, Veeksi wrote:
tuolla ei varmaan minkään maan lait päde. kiva vaan ku joku tulee uuden karheaa porschee testaamaan ja joku kateellinen vetää uhallaan jonkun vanhan 100e:llä ostetun ruosteläjän kylkeen. suomi on kateellisten ihmisten luvattu maa. :smile:
No eipä ole tuollaista ollut havaittavissa vielä koskaan, eikä hyvänen aika sentään toivottavasti tulla ikinä näkemäänkään. Eipä tuollainen olisi tullut mieleenkään, miksi ihmeessä joku muka olisi kateellinen ja ajaisi toisen autoa päin sen takia?

Ja siis radalla olevissa autoissa on kaikissa liikennevakuutus, ne ovat rekisterissä ja kyseessä on ajoharjoittelu, ei kilpailu.

Sitä en ole vielä itse ymmärtänyt miksei tuonne uskaltaisi mennä ajamaan jos kadullakin uskaltaa ajaa? Radalla tie on leveämpi ja tasaisempi eikä sen reunoilla ole pysäköityjä autoja tai valotolppia/taloja ym. eikä risteyksiä. Turvallisempaahan se siis on. Kun pitää järjen päässä ajaessa eikä yritäkään ajaa autollaan täysiä, se ei ole tapahtuman tarkoitus, siksi siellä eivät kellotkaan käy kenenkään järjestäjän toimesta. Jos joku yleisössä ottelee omia aikoja, siitä ei pidä välittää ja provosoitua ajamaan kovempaa kuin osaa/uskaltaa/viitsii/kehtaa.

Kyllä minäkin Ahvenistolla pääsisin ainakin parisen sekuntia kovempaa kierroksella jos ajaisin 100% panoksella, on paljon parempi ajaa alle, kuten Bernd Mayländerkin (F1 turva-auton kuski) sanoi F1-studiossa. Kun ei ole kilpailu, ei kannata ajaa 100% täysillä.
Sakkeus
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 294
Liittynyt: 22 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Järvenpää & Vantaa & Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Itse olin ensimmäistä kertaa S.O.R:ssa 19.5 liputtamassa ja ajamassa. Ja tämä oli ensimmäinen kerta kun ajoin radalla. Entisenä Crossi kuskina vauhti pääsi joskus yltymään oman tason, mutta tavallinen maalaisjärki kannattaa aina. Itseäni ei ainakaan yhtään vituttanut tai alkanut mieli tehdä ajaan kilpaa ohittajien kanssa.

Ajoin sillä tasolla kuin itse osasin ja piste. Muut menköön ohitse, jos ovat nopeampia.
Face Your Fears and Live Your Dreams!
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

On 2002-06-24 02:44, ata wrote:
On 2002-06-23 02:55, Veeksi wrote:
tuolla ei varmaan minkään maan lait päde. kiva vaan ku joku tulee uuden karheaa porschee testaamaan ja joku kateellinen vetää uhallaan jonkun vanhan 100e:llä ostetun ruosteläjän kylkeen. suomi on kateellisten ihmisten luvattu maa. :smile:
No eipä ole tuollaista ollut havaittavissa vielä koskaan, eikä hyvänen aika sentään toivottavasti tulla ikinä näkemäänkään. Eipä tuollainen olisi tullut mieleenkään, miksi ihmeessä joku muka olisi kateellinen ja ajaisi toisen autoa päin sen takia?
no toivottavasti ei juu ja tuskin tuleekaan (toi oli vaan utopinen heitto). mutta miksi noin tekis? no (varsinkin) jos se olis ilman edesvastuuseen joutumista mahdollista niin mikä ettei....ihmiset tekee hullumpia ja tyhmempiäkin tekoja.
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

Kyllähän "pahantekijät" meidän oikeusvaltiossa yleensä joutuvat vastuuseen, mutta Veeksi varmaan ajattelee, että jos vakuutukset eivät korvaisi jonkin toilailuja, niin millä ne vastuuttomat (pääseeköhän tällaisia radalle) tyhjätaskut maksaisivat aiheuttamansa vahingot. Tämähän saattaisi olla mahdollista jossakin ääritapauksessa, koska meillä on kymmeniä vakuutusyhtiöitä ja niissä satoja korvauspäätösten tekijöitä, joten eri yhtiöissä saattaisi tulla erilaisia päätöksiä. Uskon kuitenkin, että lähtökohta lienee, että se joka aiheuttaa vahingon, sen ajoneuvon pakollisesta liikennevakuutuksesta korvataan syyttömän vahingot. Tällaisen päätöksen esteenä olisi vain sellainen vakuutusyhtiön tulkinta, ettei ajo ole ollut ”pääsääntöisesti” ajoharjoittelua. Turvajärjestelyohjeiden mukaan näin voisi käydä ainakin kaskokorvausten kohdalla. Tämä em. teksti on vain pohdiskelua eikä varmaa faktatietoa.
Sutii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 18 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kantele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sutii »

Järjestäjä katsastaa jokaisen auton ennen radalle pääsyä jossa tarkastetaan silmämääräisesti auton kunto ja osien kiinnitykset ym. Kokeillaan jarrupoljin (Voimalla). Samoin tarkistetaan rekisteriote että ajokortti. Näin tarkastetut autot pääsevät radalle rajoitetuissa määrissä. Samoin radalle päästäjä (varikkoportilla) koittaa päästää uuden ajajan tyhjään väliin ettei tulisi lähellä ajoja. Useammassa tapahtumassa on jouduttu mustalla lipulla ottamaan varomattomasti ajavia kuljettajia puhutteluun. On myös varattu aika myös sellaisille autoille jotka eivät ole rekisterissä (esim. kilpureita) jotka ajavat sitten omalla vastuulla erikseen. Tällöin on laskettu myös muita autoja radalle jos ovat halunneet mutta siitä on informoitu erikseen. Esim. Minä itse olin ajamassa keltaisella kilpuri Mantalla ja silloin sai tulla ajamaan mutta vakuutukset eivät silloin olleet voimassa koska radalla kierti kilpuri. Jos lippumiehet havaitsevat vaaralliseksi katsottavaa ajoa niin heti tulee info siitä radiopuhelimien välityksellä ja pääliputtaja ottaa mustalla lipulla kuljettajan pois radalta tai antaa varoituksen. Jos joku mielii radalle niin se on mielestäni todella turvallista. Ainoa vaaratekijä on kuljettaja itse. Olen seurannut paljon ajoa tapahtumissa ja toisen päälle ajaminen on erittäin epätodennäköistä. Jos kumminkin käy että joku spinnaa niin lippumiehet on sijoitettu niin että ne pystyvät lippumerkein heti varoittamaan muita kuljettajia.
Tervetuloa kokeilemaan.
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

Tässä Markon kirjoituksessa tuli vastaus kysymyksiin miksi on mahdollista ajaa halutessa kovaa ja milloin vakuutukset eivät korvaa ja jopa luullakseni minua erityisesti askarruttavaan kysymykseen mitä tarkoitetaan "pääsääntöisesti ajon ollessa ajoharjoittelua". Järjestäjät ovat varmasti ammattilaisia ja järjestelyt vaikuttavat siltä kuin niiden pitääkin olla.
Vastaa Viestiin