8V OHC kannen avarrus
8V OHC kannen avarrus
Paljonko vakiokansi virtaa? Paljonko vakioventtiileillä ko. kannen saa virtaamaan? Ja mistä sitä kannatta ottaa, kanavat näyttää ihan hyville pienen silottelun jälkeen! Nyt kaivataan vinkkejä.
Re: 8V OHC kannen avarrus
Voisitko ystävällisesti laittaa tarkemman linkin asiasta käytyyn keskusteluun, jos sellaista löytyy?
Miksi nykyisille foorumeille ei voi avata uusia mammuttitopikkeja tietyiltä osa-alueilta syventäviä keskustelunaiheita vaan ylimalkaisilla viittauksilla pyritään ohjaamaan sivun ylälaidasta jokaisen löytämään härdelliin. Ei tämä minusta näin toimi...
Esimerkiksi moottorin virittämiskeskustelu pystyisi aivan hyvin sisältämään jäsennetysti useita osa-alueita, joista kannen muotoilu kuuluu vahvasti omaksi alueekseen (tai osaksi mekaanista viritystä). Yksi nettihistorian mielenkiintoisimmista ja hyödyllisimmistä keskusteluista on käyty Volvolandian sivuilla juuri tästä aiheesta - sattui saman viestiketjun ääreen useampi nimimies puhumaan teoriasta (osalta se ei kyllä näyttänyt taipuvan )
Melkoista offtopikkia mutta kleme tais saada ralli.netin puolelta paremmat vastaukset kuin täällä? Itellä on kokemusta vaan 18E kannen virtausmittauksista joka on lähtöjään ihan hirveä (liian iso ja matala kanava). Hirveen työn joutu tekemään muotoilussa ja epoksilla pienentämään orkkiskanavaa, jotta kokonaisvirtaus ja virtausnopeus alkoi osumaan. 2.0 kansi on paljo komiampi lähtökohta ja siitähän sulla oli kokemusta ralli.netin pohjalta.
Miksi nykyisille foorumeille ei voi avata uusia mammuttitopikkeja tietyiltä osa-alueilta syventäviä keskustelunaiheita vaan ylimalkaisilla viittauksilla pyritään ohjaamaan sivun ylälaidasta jokaisen löytämään härdelliin. Ei tämä minusta näin toimi...
Esimerkiksi moottorin virittämiskeskustelu pystyisi aivan hyvin sisältämään jäsennetysti useita osa-alueita, joista kannen muotoilu kuuluu vahvasti omaksi alueekseen (tai osaksi mekaanista viritystä). Yksi nettihistorian mielenkiintoisimmista ja hyödyllisimmistä keskusteluista on käyty Volvolandian sivuilla juuri tästä aiheesta - sattui saman viestiketjun ääreen useampi nimimies puhumaan teoriasta (osalta se ei kyllä näyttänyt taipuvan )
Melkoista offtopikkia mutta kleme tais saada ralli.netin puolelta paremmat vastaukset kuin täällä? Itellä on kokemusta vaan 18E kannen virtausmittauksista joka on lähtöjään ihan hirveä (liian iso ja matala kanava). Hirveen työn joutu tekemään muotoilussa ja epoksilla pienentämään orkkiskanavaa, jotta kokonaisvirtaus ja virtausnopeus alkoi osumaan. 2.0 kansi on paljo komiampi lähtökohta ja siitähän sulla oli kokemusta ralli.netin pohjalta.
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: 8V OHC kannen avarrus
Jos alkuperäiseen kysymykseen on postattu vastineeksi pari OHC-viritykseen liittyvää ketjua niin eikai siinä mitään pahaa ole. Ei kyseessä ollut mikään moderaattorin tekemä ketjun sulkeminen.
Minusta vaikuttaa siltä, että OHC moottoria ei oikein kukaan forumilainen harrasta sillä tasolla, että olisi oikein ilmaista faktaa Superflown pulauttamina numeroina (pl. eräs yhteistyökumppaneista löytyvä ohc-kahjo).
Minusta vaikuttaa siltä, että OHC moottoria ei oikein kukaan forumilainen harrasta sillä tasolla, että olisi oikein ilmaista faktaa Superflown pulauttamina numeroina (pl. eräs yhteistyökumppaneista löytyvä ohc-kahjo).
Re: 8V OHC kannen avarrus
Ei vielä...ootellaan
Ja mielestäni on totta että kannen peukaloinnista voisi olla ihan oma alueensa,tyyliin 2venttiiliset ja moniventtiiliset.
Helposti häviää kansiasiat tuonne muun diibadaaban sekaan.
Ja mielestäni on totta että kannen peukaloinnista voisi olla ihan oma alueensa,tyyliin 2venttiiliset ja moniventtiiliset.
Helposti häviää kansiasiat tuonne muun diibadaaban sekaan.
Re: 8V OHC kannen avarrus
Hyviä vinkkejä tuli eri tahoilta ja 30-35 hv löyty virtauksiin lisää perusjutuilla. Ongelma näissä foorumeissa on että näitä diibadaiba keskusteluja tulee, niinkuin tästäkin ja sitten asiaa on vaikea löytää. Nämähän ovat foorumeita ja tarkoituskin on tietysti keskustella
Tälläisistä aiheista pitäisi kirjoittaa ohjeita ylös muillekin nähtäville, mutta kone on jo kasassa ja onnistuneita valokuviakaan ei saanut otettua kanavista. Meikäläisen virityksissä ei ainakaan mitään salaisuuksia ole keksitty, ettei niitä muille voisi kertoa.
Uusi kansi on tarkoitus vielä tehdä 2 mm isommilla imuventtiileillä, jos siitä sitten vaikka saisi muutaman onnistuneen kuvankin.
Tälläisistä aiheista pitäisi kirjoittaa ohjeita ylös muillekin nähtäville, mutta kone on jo kasassa ja onnistuneita valokuviakaan ei saanut otettua kanavista. Meikäläisen virityksissä ei ainakaan mitään salaisuuksia ole keksitty, ettei niitä muille voisi kertoa.
Uusi kansi on tarkoitus vielä tehdä 2 mm isommilla imuventtiileillä, jos siitä sitten vaikka saisi muutaman onnistuneen kuvankin.
Re: 8V OHC kannen avarrus
Vihdoin, viimein.. ekat testit käytiin vetämässä ilman säätöjä. Kopan teko hieman kesti. Pitäisi saada nokka säädettyä, mutta kun on noi hydrauliset nostajat hiotulle nokalle. Onkos jotain vinkkejä millä nokan saa siinä ajoitettua kohdilleen. Välikansi on koneistettu ko. nokalle. Nokan asteista ei ole kun myyjän muistin mukaisia arvoja, ja nekin ehkä jtn. Cih koneita kovilla nostajilla on tullut mittailtua!
Re: 8V OHC kannen avarrus
Itse tässä olen samaa mieltä, kuitenkin suht kiinnostava aihe ja niin pois päin. Vaikka onnistuneen virityksen tekeminen on useista seikoista kiinni niin kannen porttaamiseen liittyy omanlaistaan mystiikkaa. Vaikka tekijämiehillä ehkä on jo lapiot valmiina kakkaa täynnä, että "ei sitä noin kuulu tehdä" niin laitetaan tähän nyt hieman omaa selvitystä mimmosiin johtopäätöksiin on tultu. Tarkotus tässä nyt on vain sitten saada aikaan keskustelua kannen avartamisesta ja siitä miten kukakin on tehnyt onnistuneita juttuja. Tämä kansi on portattu omavalmisteisessa virtauspenkissä, 10" vesipatsaalla mitattu, joitain lukuja voi virtauksista heittää mutta ne kun harvoin on vertailukelposia eri penkkien kesken niin jätetään toiseen kertaan. Tärkeämpää ehkä on että saa pyörteet minimoitua.telwin kirjoitti: Ja mielestäni on totta että kannen peukaloinnista voisi olla ihan oma alueensa,tyyliin 2venttiiliset ja moniventtiiliset.
Helposti häviää kansiasiat tuonne muun diibadaaban sekaan.
Koitin kuvanmuokkaus-ohjelmalla hieman leikkiä ja selventää noita paikkoja mihin kannattaa keskittyä tuon kannen venttiilitaskussa:
linkki
Jos tuosta nyt yrittää jonkun meriselityksen antaa, niin imukanavassa tuo palotilan seinämän (eli se puoli, missä venttiili palotilassa on melkein palotilan seinämässä kiinni) puoli venttiilitaskusta kairataan selkeästi koveraksi, kääntää virtausta kohti palotilan keskustaa.
Kanavan lattiaa ei missään nimessä tule muotoilla suoraksi luiskaksi, itsellä ainakin kävi koekannessa niin että puhalsi virtausmittauksessa ilman kanavan alaosaa myöten takaisinpäin. Ennemmin muotoilla sitä kuvan osoittamaa "nurkkaa" loivemmaksi, tavallaan levittää. Vähäsen.
Tuo ohjuriasia on varmaan juuri sellainen juttu, että toiset tykkää tummasta ja toiset vaaleasta. Oma mielipide on se että ohjureita ei saa katkoa, vaan muotoilla. Samoin se kumpu.
Tosta linkin kautta näkyy ne muutkin kuvat niin siinä palotilan muotoilussa kannattaa myös olla tarkkana kun alkaa räpläileen tulpan vierestä tavaraa pois. Helposti sekoaa virtaukset myös siinä.
Niin ja ennen kuin kukaan mainittee jäljistä, niin tuo linkin kanava ei suinkaan ole valmis, vaan vielä hieman raakileena.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 24
- Liittynyt: 18 Huhti 2007, 15:27
- Paikkakunta: Jovensuu
Re: 8V OHC kannen avarrus
Onkos kukaan syvyntynyt tuohon 2.0 8v ohc kannen pakopuoleen?.mitä kaikkea haittoja tuleepi jos liian "suuri"?.
Toni
Toni
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 1077
- Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: 8V OHC kannen avarrus
Tuossa muutama vuosi sitten tuli tehtyä 2,0 ohc:n kansi mikä virtas 208hv 14mm nostolla ja venttiilit oli vakiot.Eikä sille tehty mitään erikoista vaan ihan perus kanavien porttaus/muotoilua,imu sekä pakosarjan kohdistus kanteen,kisaseetit ja 30 asteen lisäviiste venttiiliin.