A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
-89 vuoden 20SE koneella oleva Omega tuli minulle vuoden vaihteessa valo vilkkuen. Eli moottorin vikavalo palaa vähän miten sattuu mutta seuraavia huomioita olen tehnyt:
Kaasuttaessa valo syttyy palamaan.
Päästää moottorijarrulle niin valo sammuu n. 1 sekunnin päästä.
Päästää tyhjäkäynnille niin valo sammuu mutta valoissa pidempään odottaessa saattaa vilkkua miten haluaa.
Pidempään kun on ajanut ja kone on lämmin niin valo pysyy poissa paremmin mutta saattaa silti vilkkua miten sattuu. Muutenkin valo tulee ja menee vähän miten sattuu mutta sillon kun palaa niin reagoi kaasuun edellä mainituin tavoin.
Muuten kone käy ihan normaalisti ja valon syttyminen ei vaikuta moottorin käyttäytymiseen huomattavasti.
Ilmamassamittari tarkistettu, oli puhdas ja lisäpuhdistus ei vaikuttanut. Kumikurkku oli suht. ehjä. Pienet halkeamat peiteltiin ensiavuksi silikonilla, ei vaikuttanut. Kumikurkun jälkeen oleva mötikkä johon tulee johdot (nimi?), miten sen pitäisi toimia? Se on joskus avattu ja epämääräisesti silikonilla suljettu. Yhden tulpan katoin, oli ihan normaalin näköinen mutta huomenna vaihdan ne muutenkin.
Liian rikkaalta seokselta vaikuttaa kun valo palaa mutta missä vika? ..
Joku anturi? Lambda?
Kaasuttaessa valo syttyy palamaan.
Päästää moottorijarrulle niin valo sammuu n. 1 sekunnin päästä.
Päästää tyhjäkäynnille niin valo sammuu mutta valoissa pidempään odottaessa saattaa vilkkua miten haluaa.
Pidempään kun on ajanut ja kone on lämmin niin valo pysyy poissa paremmin mutta saattaa silti vilkkua miten sattuu. Muutenkin valo tulee ja menee vähän miten sattuu mutta sillon kun palaa niin reagoi kaasuun edellä mainituin tavoin.
Muuten kone käy ihan normaalisti ja valon syttyminen ei vaikuta moottorin käyttäytymiseen huomattavasti.
Ilmamassamittari tarkistettu, oli puhdas ja lisäpuhdistus ei vaikuttanut. Kumikurkku oli suht. ehjä. Pienet halkeamat peiteltiin ensiavuksi silikonilla, ei vaikuttanut. Kumikurkun jälkeen oleva mötikkä johon tulee johdot (nimi?), miten sen pitäisi toimia? Se on joskus avattu ja epämääräisesti silikonilla suljettu. Yhden tulpan katoin, oli ihan normaalin näköinen mutta huomenna vaihdan ne muutenkin.
Liian rikkaalta seokselta vaikuttaa kun valo palaa mutta missä vika? ..
Joku anturi? Lambda?
Omega 20SE -89
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
- Paikkakunta: Kangasala
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Tyhjäkäyntiventtiili puhdistukseen jos kerran sammuu kun pitäisi laskea tyhjäkäynnille.
Kumikurkulla tarkoitat mitä? Jos oikein ymmärsin, että sillä tarkoitat ilmansuodattimen ja kaasuläppäkotelon välistä kumiputkea? Ei ole järkevää korjata sitä millään, uusi ei paljoa maksa.
Vikakoodit lukuun, tietää mitä se valo yrittää sanoa.
Kumikurkulla tarkoitat mitä? Jos oikein ymmärsin, että sillä tarkoitat ilmansuodattimen ja kaasuläppäkotelon välistä kumiputkea? Ei ole järkevää korjata sitä millään, uusi ei paljoa maksa.
Vikakoodit lukuun, tietää mitä se valo yrittää sanoa.
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Siis moottori ei sammu vaan moottorin vikavalo sammuu. Sori huono teksti, nyt korjattu selvemmäksi.
Ja juuri sitä ilmanputsarin jälkeen alkavaa kumiputkea tarkoitin, mistä se olisi edullisin ostaa?
Vikakoodit pitää joo lukea. Tässä juuri selvittelen miten ne saa itse luettua..
Ja juuri sitä ilmanputsarin jälkeen alkavaa kumiputkea tarkoitin, mistä se olisi edullisin ostaa?
Vikakoodit pitää joo lukea. Tässä juuri selvittelen miten ne saa itse luettua..
Omega 20SE -89
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
- Paikkakunta: Kangasala
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Kumiputken saa merkkiliikkeistä tai Opel varaosiin erikoistuneista varaosaliikkeistä, esimerkiksi Automuovikem pääkaupunkiseudulla ja pirkanmaalla Pirkanmaan Osa-Shop.
Ohjeet vikakoodien lukuun löytyy Lue tämä ennenkuin kysyt -viestistä sivun yläreunasta.
Ohjeet vikakoodien lukuun löytyy Lue tämä ennenkuin kysyt -viestistä sivun yläreunasta.
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Omega antoi sellaset koodit kuin 65 ja 73.
65 = Carbon Monoxide (CO) potentiometer - Low voltage
73 = Air Flow Sensor (AFS) - Low voltage
Osaako kukaan sanoa mitä pitäisi vaihtaa? Voiko vaikuttaa, että akku antoi auto sammuksissa 12,1 V ja käynnissä (valot ja puhallus päällä) 12,7V?
65 = Carbon Monoxide (CO) potentiometer - Low voltage
73 = Air Flow Sensor (AFS) - Low voltage
Osaako kukaan sanoa mitä pitäisi vaihtaa? Voiko vaikuttaa, että akku antoi auto sammuksissa 12,1 V ja käynnissä (valot ja puhallus päällä) 12,7V?
Omega 20SE -89
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Liian alhaiset voltit ainakin akussa.
Suositeltava on noin 12.5v sammuksissa tai yli.
Käynnissä noin 14.2-14.5v latausta oltava.
Suositeltava on noin 12.5v sammuksissa tai yli.
Käynnissä noin 14.2-14.5v latausta oltava.
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Kandee koittaa vaikka ekaks vähä lisämaadotusta akusta laturiin vaikka jollain starttikaapelilla. Tuolla nousi itellä ainaski puoli volttia ku kerran kokeilin... jos siis maadotuksessa vikaa.
Toinen on sitte toi jänniteensäädin/hiilet. Ei tuokaan liene kovin kallis
Toinen on sitte toi jänniteensäädin/hiilet. Ei tuokaan liene kovin kallis
omega c20ne
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Vikakoodien lukemisen jälkeen vaihdoin tulpat. Nyt ajettu pari kertaa, yhteensä n. 60km, ja vikavalo on pysynyt poissa. Ihmetellään lisää jos valo taas ilmestyy.
Omega 20SE -89
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
ei varmaan tänne kuulu mutta mulla A omegassa rupes vilkkumaan ABS valo kun vaihdoin tolpat eteen, voiko ne ABS anturit vaurioitua kuinka helposti?? kokoajan katoin että ne johdot ei ole piukassa tai mikään ei niihin osu
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Sama auto, eri vika. Nuo aikaisemmin mainitsemani vikakoodit ovat pysyneet poissa mutta uusi on ilmestynyt tilalle.
#48 Battery voltage - Low voltage
Tuntuu vähän ihmeellisesti ilmenevän tuo vika koska vikavalo syttyy kun painaa kaasua. Ladattiin akkua pari tuntia 12,6V -> 13V eikä vaikutusta asiaan.
Mistä voisi vika johtua? Hiilet?
#48 Battery voltage - Low voltage
Tuntuu vähän ihmeellisesti ilmenevän tuo vika koska vikavalo syttyy kun painaa kaasua. Ladattiin akkua pari tuntia 12,6V -> 13V eikä vaikutusta asiaan.
Mistä voisi vika johtua? Hiilet?
Omega 20SE -89
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Paljon tuo lataa käynnissä?
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Aikalailla sen 12.7V anto käynnissä. Tänään ku ajelin niin huomasin että kun antaa kaasua niin valo syttyy ja kun päästää moottorijarrulle niin valo sammuu hetken päästä. Tyhjäkäynnillä valo palaa.
Omega 20SE -89
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Laturi vialta kuulostaa.Pitäisi olla lataus tosiaan reilu 14v käynnissä.
Otat laturin irti ja kokeilet kuuluuko rahisevaa ääntä siseltä sisältä kun käsin pyörität sitä.Jos kuuluu niin varmaankin hiilet kuluneet.Myös muitakin vikoja voi laturissa olla.
mainittakoon että löytyy ehjä laturi a vectrasta jos on moniurahihnalla tuo sinun auto.
Ja kokeile vielä latauksen mittausta kun laitat kierroksia koneeseen samaan aikaan.
Otat laturin irti ja kokeilet kuuluuko rahisevaa ääntä siseltä sisältä kun käsin pyörität sitä.Jos kuuluu niin varmaankin hiilet kuluneet.Myös muitakin vikoja voi laturissa olla.
mainittakoon että löytyy ehjä laturi a vectrasta jos on moniurahihnalla tuo sinun auto.
Ja kokeile vielä latauksen mittausta kun laitat kierroksia koneeseen samaan aikaan.
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
Mielenkiintoista.
Akku oli ollu yön latauksessa ja heti latauksen loputtua akku näytti 13.1V. Iskettiin kone käyntiin niin tyhjäkäynnillä jännite nousi mukavan reippaasti sinne 14.1V asti. Mutta hetken kuluttua tilanne olikin 12.7V sammuksissa ja 13.1V käynnissä. Kun anto jenkaa niin jännite laski 0.3 - 0.5V. Voiko olla et bensapumppu laskee jännitettä noin paljon? Siitä johtuis se oire, että vika valo sytty ku paino kaasua ja sammu ku päästi moottorijarrulle. Nyt testilenkillä valo ei enää palanu ollenkaan.
Tuli vähän sellanen tunne että niin akku kuin myös laturi on vähän elämänsä loppupuolella. Akku ei ota tarpeeks latausta vastaan ja laturi ei enää ihan anna kaikkeaan.
Laturin maadotus ei vaikuttanu asiaan mitenkään ja oma laturini ei oo moniurahihnalla.
Akku oli ollu yön latauksessa ja heti latauksen loputtua akku näytti 13.1V. Iskettiin kone käyntiin niin tyhjäkäynnillä jännite nousi mukavan reippaasti sinne 14.1V asti. Mutta hetken kuluttua tilanne olikin 12.7V sammuksissa ja 13.1V käynnissä. Kun anto jenkaa niin jännite laski 0.3 - 0.5V. Voiko olla et bensapumppu laskee jännitettä noin paljon? Siitä johtuis se oire, että vika valo sytty ku paino kaasua ja sammu ku päästi moottorijarrulle. Nyt testilenkillä valo ei enää palanu ollenkaan.
Tuli vähän sellanen tunne että niin akku kuin myös laturi on vähän elämänsä loppupuolella. Akku ei ota tarpeeks latausta vastaan ja laturi ei enää ihan anna kaikkeaan.
Laturin maadotus ei vaikuttanu asiaan mitenkään ja oma laturini ei oo moniurahihnalla.
Omega 20SE -89
Re: A-Omega 20SE moottorin vikavalo palaa
vaihappa se jännitteensäädin/hiilipaketti, luulis parilla kympillä saavan tuollasen.
omega c20ne