4x4-jakolaatikon muutos

Voimansiirron paranteluun liittyvää keskustelua
Thuuning
'Senator'
'Senator'
Viestit: 491
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 04:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

telwin kirjoitti:Tuossa kuva jakolaatikosta >> Kuva

Kuva otettu tunexin sivuilta.

Tämä menee kyllä jo pahsati ohi XE:n virityksestä mutta menkööt. 8)

Eli kummat levyt korvataan niilä lukituslevyillä vasemmanpuoleiset planeettapyörästön luona vai nuo oikeanpuoleiset tuossa kardaanin lähdön luona??


Tuossa nuo oikeanpuoleiset mitä niit on ehkä 12 kappaletta noit pikkulevyjä ohuita ja joka toinen on lamelli ja joka toinen on sellanen "urallinen lamelli"
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja telwin »

No en mä sitten ihan pihalla tässä jutussa ollut. :D
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja madi »

vaikka sieltä on nuo alkuperäiset kytkinlevyt olisi poistettu ei visco anna siirtää taka-akselille sen enempää kuin 90nm mikä on alkuperäinen opelin määrä
sitten asia erikseen kiristetyllä viscolla :lol:
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Taku_85 kirjoitti:[
Kyse onkin nytten siitä että opelin ABS:t vaativat toimiakseen nelivedossa sen että visko kytkeytyy irti kun painetaan jarrua. Ja mulla nimenomaan ei ole ABS:ä häiritsemässä, ei ole ikinään ollukkaa niin ei muuten tulevaisuudessakaan tule olemaankaan. Ja tästä syystä korvaus akseli viskon tilalle että kaikki voima mitä koneessa on, löytyisi myös takarenkaista asti eikä pysähtyis siihen 120Nm...
Just päin vastoin.
Jos sulla on lukittu jakolaatikko eikä abseja lukkiutuu kaikki renkaat samanaikaisesti jarruttaessa.
Tällöin absit tekisi siitä hieman turvallisemman.
Jos taas on vakio jakoloota niin silloin se kytkee nelivedon pois jarruttaessa ja jos tällöin ei ole abseja auto käyttäytyy kuten mikä tahansa auto ilman abseja.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Thuuning
'Senator'
'Senator'
Viestit: 491
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 04:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

Jarno kirjoitti:
Taku_85 kirjoitti:[
Kyse onkin nytten siitä että opelin ABS:t vaativat toimiakseen nelivedossa sen että visko kytkeytyy irti kun painetaan jarrua. Ja mulla nimenomaan ei ole ABS:ä häiritsemässä, ei ole ikinään ollukkaa niin ei muuten tulevaisuudessakaan tule olemaankaan. Ja tästä syystä korvaus akseli viskon tilalle että kaikki voima mitä koneessa on, löytyisi myös takarenkaista asti eikä pysähtyis siihen 120Nm...
Just päin vastoin.
Jos sulla on lukittu jakolaatikko eikä abseja lukkiutuu kaikki renkaat samanaikaisesti jarruttaessa.
Tällöin absit tekisi siitä hieman turvallisemman.
Jos taas on vakio jakoloota niin silloin se kytkee nelivedon pois jarruttaessa ja jos tällöin ei ole abseja auto käyttäytyy kuten mikä tahansa auto ilman abseja.


Pakko viel sanoo tähän että JUURI NÄIN!!!

Joo meni kyl tää topikki kerralla ihan mettään mut eiköhän tuo ajan kanssa "palaudu" :thumbsup:
Thuuning
'Senator'
'Senator'
Viestit: 491
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 04:27
Paikkakunta: Oulu

C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

Taku_85 kirjoitti:katsotaanpas olenko minä nyt ymmärtänyt väärin jossain kohdassa. Jarrua painettaessa jakolaatikon työsylinteri saa käskyn vapauttaa visko voiman lähteeltä, tässä tilanteessa voiman siirto rattaalta joka siirtää voiman apukuljettajan puoleisen vetoakselin yhteydessä olevaan kehäpyörästöön tai vastaavan (en muista nimeä) elikkä tästä kohtaa visko "kytkeytyy" irti. viskossa on luistolevyjä jotka pyörivät lukitsemattomina eri vauhtia hidastuen edestä taakse päin kohti kardaania ja lukitus renkaat tässä kohtaa tekevät sen että kaikki viskon levyt pyörivät yhtä nopeasti saman suuruisella voimalla.

näin minä olen asian ymmärtänyt kun se on minulle selitetty.

Anteeksi kaikille OT, minä nyt viel hieman selvennän selkeämmin eli kun sinulle on tuota selvitetty niin ihan oikein siellä on selvitetty mutta olet varmaan käsittänyt sen väärin ELI:

Itse viskohan toimii tuolla periaatteella että siellä on "luistolevyjä" jotka uivat silikoniöljyssä jo jonkinlaisessa paineessa siellä vapautuen lukituksesta, tietyn newton metrin jälkeen eli siis 92nm taisi olla se oikea alkuperäinen minkä madi sanoi. (mutta niitä lukitusrenkaita ei asenneta itse viskoon vaan jakolaatikon kytkimeen)

Tässä hieman siitä:

Opelin jakolaatikossa visko on AINA kytkettynä voimansiirtoon mutta viskon ja kartaanin välissä on tämä "jakolaatikon kytkin" joka kytkee yhteyden päälle viskoon ja kartaaniin juurikin näillä lamellilevyillä ja ne ovat sen takia sellaiset lamellilevyt ettei sinne jakolaatikkoon tule mitään iskuja eli se kytkeytyy tasaisesti se neliveto päälle, jokainen lamelli yksitellen tuolla painekytkimellä ja hydraulisesti. Jos oletettaisiin että sulla on ne lukitusrenkaat siellä ja painekytkentä toiminnassa niin aina kun se irrottaa ja kytkee nelivedon päälle kuuluisi kauhea rysäys ja posaus mitä nyt kuuluiskaan kun se rytkäyttäisi sen jäykän nelivedon toimintaan ja varmaan rikkoisi koko lootan koska siellä ei olisi niitä lamelleja antamassa joustavaa kytkentää vaan se olisi sama kuin autoon laitat jousittamattoman sintterin kytkimeksi.

Eli, moottorissa kun on kytkin niin jakolaatikossakin on kytkin ja ne lukitusrenkaat laitetaan juurikin tuohon jakolaatikon kytkimeen, ei viskoon koska se on aivan erillinen osa jakolaatikon sisällä ja viskossa on aivan omat öljyt sisällä ja se taas on jakolaatikon sisällä öljyssä.

Kuittaan tällä tekstillä nyt itseni pois tästä jakolaatikkohommasta :D
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Thuuning kirjoitti:
Opelin jakolaatikossa visko on AINA kytkettynä voimansiirtoon mutta viskon ja kartaanin välissä on tämä "jakolaatikon kytkin" joka kytkee yhteyden päälle viskoon ja kartaaniin juurikin näillä lamellilevyillä ja ne ovat sen takia sellaiset lamellilevyt ettei sinne jakolaatikkoon tule mitään iskuja eli se kytkeytyy tasaisesti se neliveto päälle, jokainen lamelli yksitellen tuolla painekytkimellä ja hydraulisesti.
Ei se nyt ihan oikein menny vieläkään. Se nelivedon päälle kytkevä kytkinpakka on kyllä tossa planeettapyörästön ympärillä jonka jatkeena on sitten visco johon on ilmeisesti suoraan pultattu kardaani kiinni.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Vastaa Viestiin