Taku_85 kirjoitti:katsotaanpas olenko minä nyt ymmärtänyt väärin jossain kohdassa. Jarrua painettaessa jakolaatikon työsylinteri saa käskyn vapauttaa visko voiman lähteeltä, tässä tilanteessa voiman siirto rattaalta joka siirtää voiman apukuljettajan puoleisen vetoakselin yhteydessä olevaan kehäpyörästöön tai vastaavan (en muista nimeä) elikkä tästä kohtaa visko "kytkeytyy" irti. viskossa on luistolevyjä jotka pyörivät lukitsemattomina eri vauhtia hidastuen edestä taakse päin kohti kardaania ja lukitus renkaat tässä kohtaa tekevät sen että kaikki viskon levyt pyörivät yhtä nopeasti saman suuruisella voimalla.
näin minä olen asian ymmärtänyt kun se on minulle selitetty.
Anteeksi kaikille OT, minä nyt viel hieman selvennän selkeämmin eli kun sinulle on tuota selvitetty niin ihan oikein siellä on selvitetty mutta olet varmaan käsittänyt sen väärin ELI:
Itse viskohan toimii tuolla periaatteella että siellä on "luistolevyjä" jotka uivat silikoniöljyssä jo jonkinlaisessa paineessa siellä vapautuen lukituksesta, tietyn newton metrin jälkeen eli siis 92nm taisi olla se oikea alkuperäinen minkä madi sanoi. (mutta niitä lukitusrenkaita ei asenneta itse viskoon vaan jakolaatikon kytkimeen)
Tässä hieman siitä:
Opelin jakolaatikossa visko on AINA kytkettynä voimansiirtoon mutta viskon ja kartaanin välissä on tämä "jakolaatikon kytkin" joka kytkee yhteyden päälle viskoon ja kartaaniin juurikin näillä lamellilevyillä ja ne ovat sen takia sellaiset lamellilevyt ettei sinne jakolaatikkoon tule mitään iskuja eli se kytkeytyy tasaisesti se neliveto päälle, jokainen lamelli yksitellen tuolla painekytkimellä ja hydraulisesti. Jos oletettaisiin että sulla on ne lukitusrenkaat siellä ja painekytkentä toiminnassa niin aina kun se irrottaa ja kytkee nelivedon päälle kuuluisi kauhea rysäys ja posaus mitä nyt kuuluiskaan kun se rytkäyttäisi sen jäykän nelivedon toimintaan ja varmaan rikkoisi koko lootan koska siellä ei olisi niitä lamelleja antamassa joustavaa kytkentää vaan se olisi sama kuin autoon laitat jousittamattoman sintterin kytkimeksi.
Eli, moottorissa kun on kytkin niin jakolaatikossakin on kytkin ja ne lukitusrenkaat laitetaan juurikin tuohon jakolaatikon kytkimeen, ei viskoon koska se on aivan erillinen osa jakolaatikon sisällä ja viskossa on aivan omat öljyt sisällä ja se taas on jakolaatikon sisällä öljyssä.
Kuittaan tällä tekstillä nyt itseni pois tästä jakolaatikkohommasta