1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Jani_88
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1029
Liittynyt: 23 Heinä 2006, 20:31
Paikkakunta: Mikkeli/(Jyväskylä)

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Jani_88 »

oli tää sun X16XEL vielä rekisterissä? meinaako madi katsastaa auton kys. omaiselle tekniikalle?

Opel Insignia 1.6T Sports Tourer -14
Ex. Opel Astra 1.4T Sports Tourer -11
Ex. Opel Vectra C z18xer -06
Ex. Opel Omega 2.6 -02
Ex.Opel Omega 2.2 -02
Ex:Opel Astra x16xel -95
Ex: Opel Vectra c20ne -94
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

olisin rakentanut Z16LET moottorin :)
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
niemma-2
'Senator'
'Senator'
Viestit: 475
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:21
Paikkakunta: Pälkäne

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja niemma-2 »

Olisko mitään hyviä niksejä vähän piristellä tuota X16XEL konetta, esim peltisarjaa, imusarjaa...ym?
Tietenkin rahallahan saa kyllä vaikka ja mitä mut jos eka kattois jotain simppeliä piristelyä...
Eikun heti ahdin kiinni ja baarin paineet :D

Kaikki neuvot..ym on tervetulleita...
-(z)- Vectra B Sedan CD Sport 96vm (X20XEV)

Teen tarrojen leikkausta.
Avatar
mortimer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 31 Touko 2005, 22:10
Paikkakunta: satakunta

Re:

Viesti Kirjoittaja mortimer »

Markus kirjoitti:Imusarja: X16XE:n alaosa kanteen kohdistettuna + omatekoinen plenum-kotelo alaosan päälle. Tilavuus kopioitu Mantzel Powerbox -sarjasta. Kaasuläppäkoteloa hierottu vielä hieman lisää, läppä kuitenkin alkuperäinen 50mm.
http://www.ruostepeikko.com/C16XE/Mantz ... lmis_2.jpg
Onko X14XE koneen Mantzel-plenumin tilavuudesta tietoa ? Onko joku tehnyt 1.4-versioon vastaavaa, ja millaisilla tuloksilla ?
E-type 1971
Mgb GT 1966
Fouli
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1121
Liittynyt: 02 Elo 2007, 21:35
Paikkakunta: Kotka

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Fouli »

Nostetaas välillä tätäkin kyselläkseni tyhmiä. Mahtaako joku tietää näkeekö suuttimen rungosta sen tuoton ja passaako esim. c20xe suuttimet suoraan näihin pikkulohkojen imusarjaan? Jos vielä joku tietäisi suuttimien tuottoja x20xev, c20xe niin tiedosta olisin kiitollinen :worship:

Entä bensapaineen säädin, mahtaisiko olla apua vakiosuuttimilla mikäli pikkusen saisi nostettua bensapainetta?

Jäi vaan kovasti mietityttämään vakiosuuttimien riittävyys.

Kyseessä siis tuo 1.8 pikkulohko, johon kannen kanavia vähän muokataan, dbilaksen 262ast. nokat+sääd. nokkapyörät, 4-1 pakosarja ja putkisto tietysti. Mahdollisesti nokat vaihtuu vielä jyrkempiin, ellei nyt niin jossain vaiheessa.

Nuo dbilaksen 262asteiset nokat pikkulohkoihin on tälläkin hetkellä vielä kaupan, kunnes ruvetaan niputtamaan konetta :peukku:
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Fouli kirjoitti: Mahtaako joku tietää näkeekö suuttimen rungosta sen tuoton
jossain netin uumenissa on suutin taulukko joka keroo tuoton ja millä paineella on mitattu. suuttimen numeroa googleen ni löytyy tietoa.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja telwin »

jaketech kirjoitti:
Fouli kirjoitti: Mahtaako joku tietää näkeekö suuttimen rungosta sen tuoton
jossain netin uumenissa on suutin taulukko joka keroo tuoton ja millä paineella on mitattu. suuttimen numeroa googleen ni löytyy tietoa.
Tuolla >> http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Fouli
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1121
Liittynyt: 02 Elo 2007, 21:35
Paikkakunta: Kotka

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Fouli »

Eipä löydy ainakaan tuolta listasta noita suuttimia, tai googlesta ylipäätään. Siemensin suuttimethan nuo näyttäs olevan, numerolla 5WK93151 ja GM numero 90536149.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Laitetaanpas vertailukuva XE:n ja XEL:n imusarjoista:

Kuva

Niin kun kuvasta näkyy, niin XEL on aika tehokkaasti kuristettu tuolla onnettomalla imusarjalla. Kanavat on noin puolta pienemmät kuin XE:ssä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Onko c16xe ja x16xel (ja mitä noita ny kaikkia 1.6-16v opelin kiuluja onkaan) peruskoneilla mekaanisesti mitään eroa? Imu- ja pakosarjoja lukuunottamatta. Entäs paljonko tommosen 1.6 koneen dekkikorkeus on? (eli mitta kampuralinjasta kansipahviin) ja onko imukanavat samalla jaolla kaikki, vai onko siinä jotain eroja? (eli mitta viereisten imukanavien keskeltä keskelle)
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei niissä isoja eroja ole. Kansissa on jotain eroja, mutta nuo kanavien jaot on samat.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Paljonkohan dekkikorkeus ja imukanavien jako on milleinä?
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos ei tiedolla ole akuutti kiire niin voin mittailla ne joskus ensi viikolla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 936
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja mulkkari »

imukanavat 85mm keskeltä keskelle, pakopuolella sama homma eli 85mm. dekki 200mm+kannentiiviste 1,3mm. nämä siis x16xe moottorista, mutta kelpaa varmaan noihin xe loppusiin
opel astra K sportstourer business matrix
instagram @mikkotapanivirtanen
instagram @joutsgarage
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Paljon kiitoksia Mulkkarille! Entäs onko tietoa kiertokangen laakerin mitoista?
JEEEEEEEEEEEEE!
Vastaa Viestiin