Vakuutuksiin liittyvä opettavainen tarina!

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
|vectraman|
OCF Member 2021
Viestit: 6021
Liittynyt: 24 Tammi 2007, 16:09
Paikkakunta: Liminka

Vakuutuksiin liittyvä opettavainen tarina!

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Tää oli aika mielenkiintoinen tapaus ja ajattelin, että ihan hyvä tännekin laittaa niin saattaapi joku ruveta miettimään vakuutuksiaan uusiksi. :)

Seuraava teksti kopioitu siis linkin takaa suoraan tähän eikä ole minun kokema asia vaan jonkun muun.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=122385




Nyt kun on "pyyntiveri" hieman jäähtynyt niin ajattelin kertoa teille opettavaisen tarinan. Tälläkin foorumilla kun on aika paljon ihmisiä joilla erilaisia autojen ja kulkuneuvojen osia on hallussaan ja vielä taipumus käyttää moisiin rahaa, jopa kohtuuttoman paljon.

Tarina alkaa kevättalvisesta Helsingistä jonne kuljetan myyntitarkoitusta varten omistamani OZ Futura alumiinivanteet. Arvoa kokonaan kiillotetulla 5x112 jakoisella 17 x 8.5 & 10 setillä renkaineen on yli tuhat euroa. Omistan aika läjän vanteita ja joudunkin turvautumaan ystäväni apuun vanteiden säilytyksessä. Vanteet varastoon kahden lukon taa. Noin kahden viikon kuluttua tästä on "tosiostaja" löytynyt. Menen siis noutamaan vanteita varastosta. Mitäs v---a? Varastoissa on käynyt varkaita ja tavaraa on hävinnyt useammastakin varastokomerosta. Varastetun tavaran joukossa on myös kyseiset Futurat.

Rikosilmoitus tekoon ja vänteiden arvoksi merkitään jo ostajan kanssa sovittu kauppasumma. Tämän jälkeen ystäväni vie paperit kokemastaan omaisuusvahingosta Lähitapiolaan ja jää odottamaan päätöstä. Päätös tulee parissa viikossa. Muu varastettu omaisuus korvataan täydestä arvosta mutta vanteista ei korvata mitään. Vastaus sisältää lainauksen vakuutusturvan piiriin kuulumattomista tuotteista: "Moottoriajoneuvot, moottorikäyttöiset kulkuvälineet sekä niiden osat, varusteet ja niihin kiinni liitettävät työkoneet sekä laitteet...." ja pyynnön olla yhteydessä korvauspalveluun autovakuutuksen tiimoilta. Tässä vaiheessa uskon vielä että asia voidaan selvittää vain olemalla rehellinen, alkeellinen virhe tulen oppimaan jälkikäteen. Soitan tapiolan autovahinkojen korvauspalveluun:
"Minkä auton vanteista on kyse?"
"No kun ei ne oikeastaan ole minkään mun auton vanteet, ne on vain vanteet..."
"No sitten niistä ei korvata mitään."
Tässä vaiheessa alkaa olla jo selvä ettei mitään korvauksia ole tulossa. Enhän mä voi tehdä vakuutuspetostakaan ja sanoa että ovat mun nykyisen autoni vanteet kun ei niitä saa edes kiinnitettyä siihen?

Mä olin olettanut (virhe - taas tiedän) että alumiinivanteet joita on kertynyt hajanainen määrä omistukseeni ovat turvattuna kotivakuutuksen piirissä arvo/keräilyomaisuutena "Arvo-omaisuus vahinkoja korvataan vakuutuskirjassa ilmoitettuun enimmäiskorvausmäärään asti. Arvo-omaisuudella tarkoitetaan omaisuutta, jonka arvo materiaalin, harvinaisuuden tai historian perusteella on huomattava. Esimerkiksi korut, taide- ja design -esineet, arvomatot ja antiikki". Näin ei kuitenkaan siis juuri saamani päätöksen perusteella ollut.

Tästä sitten heräsi kysymys että kuinka mä voin turvata kokoelmani?
Soitin autovakuutus puolelle koska sinne minut oli aiemmin jo ohjaattu.
"Moi kuinka voin vakuuttaa n. 5000€ arvosta kokoelma omaisuutta, joka nyt sattuu olemaan alumiinivanteita? Sisältyvätkö nämä autoni kasko-vakuutukseen?"
"Eivät tietenkään - enintään kaksi rengas-sarjaa/autovakuutus. Kyllä nämä omaisuus vakuutuksien piiriin kuuluu".
Soitto kotivakuutuksen korvauspalveluun ja sieltä useamman mutkan kautta vakuutusasiantuntijalle (mutka = soittopyyntö, soitto takaisin, mussutusta, soittopyyntö), joka antoi tänään 28.3.2013 päätöksensä:
"Voit vakuuttaa kokoelmasi Lähitapiolassa - Et mitenkään"
"Eli mä maksan teille kaiken kaikkiaan pari tuhatta euroa vuodessa ja mun keräilyomaisuuttani ei voi vakuuttaa mitenkään?"
"Joo ei valitettavasti voi"
"Näkemiin".

Jos olisin kerännyt postimerkkejä, pihatonttuja, dildoja, taideaarteita tai pikkuhousuja olisi menetykseni korvattu täydestä summasta.
Jos taas olisin puolestani tehnyt vakuutuspetoksen ja sanonut että joo on ne mun autooni kuuluvat vanteet niin menetykseni olisi korvattu täydestä summasta.

Mitä opin?
1. Älä oleta! Vaadi että kaikki mahdollinen vähänkään rahan arvoinen omaisuutesi on listattu.
2. Älä keräile auton osia. Tällaisen keräilyomaisuuden korvautuvuus on Lähitapiolassa 0€
3. Jos keräilet auton osia niin hanki kameravalvotnta, iso koira ja nyrkkirauta, joilla voit turvata omaisuutesi.
4. Kilpailuta vakuutukset yhtiöön joka antaa suojan omaisuudellesi.

Aiemmat hyvät kokemukset Tapiolan kanssa asioinnista haihtuivat ja yli kymmenen vuoden kanta-asiakkuuden menettäminen ei tuntunut kiinnostavan Lähitapiolaa ollenkaan. Kiitos vaan.



ps. jos ne varsin jännästi personoidut Futurat sattuu kesän aikana tulemaan mua vastaan niin kannattaa muistaa että muistilistan kohta 3 on täytetty jo.
Avatar
tuikki
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4979
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kokkola
Jäsennumero: 2729

Re: Vakuutuksiin liittyvä opettavainen tarina!

Viesti Kirjoittaja tuikki »

Olihan tuolla jo heti ensimmäinen vastaus sellanen, että kertoo tarvittavan... varsinkin siinä vaiheessa jos alkaa tavaralla olemaan arvoa niin kannattaa miettiä jo vakuutuksiakin tarkemmin.

Oikeastaan hyvä ohje vakuuttamiseen on se, että jos kyseistä tavaraa ei voi olettaa löytyvän joka toisesta tallista, tai edes joka kymmenennestä niin kannattaa kysyä mahdollisuutta erikseen vakuuttamiselle. Keräilyesineet on hieman eri asia, mutta siinä kohtaa kun tuntuu, että arvoa alkaa kokoelmalla olemaan niin taas kannattaa tarkistaa vakuutuksiaan.

Tuolla audi puolella mainittu perämoottori taas kuuluu tiettyyn hevosvoimamäärään asti kotivakuutukseen (IF:llä 8hv).

Tietty tuon tapauksen kohdalla voi hieman heristää sormea tuolle uhrille koska on tuudittautunut niihin vakuutuksiin mitä on myyty/ostanut sen 10v sitten. Suositeltavaa on tarkistaa tilannetta parin-kolmen vuoden välein

Tuolla mainittu S4:n vakuuttaminen meinas vähän huvittaa... ei ole kyllä myyjä ollut yhtään perillä automaailmasta... toisaalta ehkä väärällä alalla muutenkin jos asiakkaan sanaan ei voinut luottaa auton arvosta. Tuossa kohtaa, varsinkin jos ei itse tiedä mitään autoista, voi tehdä tarjouksen asiakkaan ilmoittamilla tiedoilla ja kertoa miten jatkossa edetään. Jotkut yhtiöt suostuu vakuuttamaan vasta auton tarkistettua ja jotkut hinnoittelee auton vasta vahingon sattuessa.
tuikka.jari (ät) gmail.com
-06 Vectra C2 wagon 3.0CDTI A6 OPC-line, -98 Vectra B1 1.6
EX:-94 Vectra A2 1.8 -08 Astra H Caravan 1.9CDTI OPC-line, -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance, Astra G Club Caravan 2.0DI
Vastaa Viestiin