V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3590
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Näistä päästäänkin suhteellisen tarkkaan laskelmaan puristussuhteesta, jos X30XE:n lohkon ja vakiomäntien päälle asennetaan 2.5 kannet.
Iskutilavuus: 2962cc
Palotilat: kansi +37.5cc, mäntä +4cc, kannentiiviste +8cc, männän ylitys dekkitasosta -2.5cc > yhteensä 47cc -> kerrottuna 6 sylinterille -> 282cc

Puristussuhde: (2962+282)/282 = 11.5 (virhettä tuossa saattaa olla +/- 0.1 yksikköä)

Netin tietopankeissa tämmöisen kombinaation puristussuhteeksi oli arvioitu kokoluokkaa 12.5, mutta eipä pitänyt sekään tieto paikkaansa.

Mitä mieltä olette tuosta puristussuhteesta, kun käytössä on G-imunokka. Tohtiiko huoletta ajella 98 bensalla?
Onhan tuo puristussuhde kuitenkin pienempi kuin esim. Z22YH koneessa, joka kulkee 98:lla...

Toinen kysymys. Minun silmiin näyttää siltä, että näistä 2.5 kansista voisi avartaa venttiilien ympäriltä vähän tavaraa pois 3-litraisen alakerran kanssa. piirsin kanteen violetin värisellä tussilla nuo ahtaimmat kohdat. Mitä mieltä asiantuntijat on tästä? Entäpä sitten tuo punaisella kaarella merkitty kohta. Olisiko tuohon mitään järkeä tehdä jonkinlaista viistettä lähemmäs tiivisteen reunaa?

Kuva
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13560
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

muista ottaa huomioon että tiiviste on suurempi kuin sylinteri,
itse en ottaisi. isoillatehoilla epäilisin että tuosta voisi olla jopa haittaa :roll:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3590
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Punaisen merkinnän kohdalla on tilaa 2.2 mm leveälle viisteelle ennenkuin sylinterin reuna tulee kohdalle.

Viisteet ja venttiilien ympärystän avarrus kylläkin muuttaisivat puristussuhdetta lähemmäs vakiota.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13560
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Wesku79 kirjoitti:Punaisen merkinnän kohdalla on tilaa 2.2 mm levelle viisteelle ennenkuin sylinterin reuna tulee kohdalle.

Viisteet ja venttiilien ympärystän avarrus kylläkin muuttaisivat puristussuhdetta lähemmäs vakiota.

pois vain, tuskin tuota on suunniteltu mitenkään ilmanpyörteilyä auttamaan :roll:
nättiä kun voi puristukset mitat/laskea niin saa varmistettua samantilavuuden joka pyttyyn
hienot kanavat :worship:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

madi kirjoitti:ala ja yläsilmän leveydet 19.9mm
kangen keskeltä 14.2mm
Oliko siis sama kanki x25xe vr. X30xe koneissa. muistelen et saabin turbon kanki kun oli vieressä niin ooppeli ohuempi ja saabin paksuus oli juuri noin 14 mm.?
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3590
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

2.5 ja 3.0 kanget on eri pituiset. Ja 3.0 kangissa alasilmä on paljon isompi. Ilmeisesti 3.0t saabin kanget on järeämmät kuin opelin 3.0:n. Aiemmin nähty kuva on hävinnyt yllättäin...
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Wesku79 kirjoitti:
Toinen kysymys. Minun silmiin näyttää siltä, että näistä 2.5 kansista voisi avartaa venttiilien ympäriltä vähän tavaraa pois 3-litraisen alakerran kanssa. piirsin kanteen violetin värisellä tussilla nuo ahtaimmat kohdat. Mitä mieltä asiantuntijat on tästä? Entäpä sitten tuo punaisella kaarella merkitty kohta. Olisiko tuohon mitään järkeä tehdä jonkinlaista viistettä lähemmäs tiivisteen reunaa?

Kuva
http://www.musclecardiy.com/cylinder-he ... ce-part-9/

Tuosta artikkelista löytyy ainakin vähän apuja tähän kysymykseen. Vastaus ei ehkä ole kovin yksiselitteinen, mut ottaisin kyllä itse ainakin suurimmat pois tuosta venttiilien ympäriltä kun nyt kerran on purkassa varaa..

Loistavaa työtä noiden mittausten kanssa :thumbsup:
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3590
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Jotakin tämännäköistä muotoa taidan alkaa tavoittelemaan.

Kuvassa Toyotan 4AGE kansi
Kuva
(Oli aika hankala löytää kuvaa, jossa selvät tiivisteen jäljet näkyvissä...)

Toinen kuva 4AGE:
Kuva

Eli tohtinee jättää nuo palotilojen sivut viistämättä :) Pelkästään venttiilien ympäriltä pienet siivut pois. Jos noilla muutoksilla katoaa 1cc/sylinteri, niin puristukset tulevat 11.2 tienoille.

n. 3.5cc poistolla puristukset olisivat vakiot 10.8

E1: Löytyy myös Opelin koneesta kansi, jossa on litteät kohdat palotilojen sivuilla: Z18XE
Kuva

E2: Ford Duratec V6
Kuva
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Sillä tavalla yrittää vaan poistaa tavaraa, että mahdollisimman tehokkaasti puhaltaa pyörteen tuolta palotilan ympäri. Eiköhän siinä sit ole kaikki voitava tehty noille.

Kuva
Kuvasta näkee että paljonko tuo vaatii tilaa, että on täysin "deshrouded", miten tuo nyt sitten suomeksi kääntyisikään.

Sitte noita kankia:

Kuva
B308

Kuva
X30XE

Kuva
C25XE

On tosiaan erilainen tuo saabinkin kanki kun menee mm. öljykanava kangen läpi yläsilmään.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
eipamitaa
OCF Member 2021
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Kesä 2011, 21:58
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja eipamitaa »

Nyt on hiukan tuota saabin kutosta purettu, kun loppui puhallushiekka kesken. Nokat tosiaan samat kuin x25xe koneessa, F imupuolella ja E pakopuolella. Oikeanpuoleiseen kanteen oli lyöty tarra SAAB TURBO, mutta pikaisella tarkastelulla vaikuttaisi ihan samoilta kuin x30xe kannet. Kansitasossa vahvikkeet ja männissä huomattavasti noita x30xe mäntiä isompi kuoppa ja pienemmät ventiilintaskut.

Kuva

Kuva
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Kuva
Kuva
Elikkäs tuollaine akseli tuli. Ja siin tuli viel kanavastakin kuva.
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Käykös kaks puokin ja kolmelitrasen öljypohjat ristiin?
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Käy. Riippuen sit taas siitä mitä moottoreita tarkalleen tarkotat joutuu osia vaihtamaan ympäriltä määrän X
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

X25XE ja X30XE koneet. Lähinnä onko lohkonpohja sama?
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3590
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Lohkot on identtiset. Porauksen halkaisija on ainut ero.

Tuo on nyt se saabin akseli? Näyttää kyllä päälle päin ihan samalta kuin X30xe:n. Katsoppa varsin kaikki merkinnät ja numerosarjat mitä löytyy. Kirjoittele sitten tänne.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin