ecotek moottorin vastapainoakselin purku
ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Kun purkaa nuo niin sanotut pässinkivekset pois,niin mistä kohden öljyn kiertoa tukkoon ja muuttuuko paljon moottorin tasapainoitus poiston jälkeen ja kestääkö laakerit ilman kammen+rojujen uudelleen tasapainoitusta kiitos etukäteen
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Mikähän ecotec moottori kyseessä?
Ja juu tasapainota kaikki rojut poiston yhteydessä, maksaa reilun satkun kun vp mukana
Ja juu tasapainota kaikki rojut poiston yhteydessä, maksaa reilun satkun kun vp mukana
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
2.0 tai 2.2 kummassakin taitaa samanlaiset olla ja pitääkö tukkia joku öljykierto tms
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Ei kait sitä hommaa vanhempaa jos on aloittanut "uudemmasta" tekemäänJuho M-P kirjoitti:Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.
http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete
Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.
http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete
Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Nyt tuli asiallinen vastaus eli ns.pässinkivekset pois ja runkolaakeripukista(ala) 2kpl reikiä per pukki tukkoon vaikka pultit tulpiksiCaLis kirjoitti:Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.
http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete
Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Juu ja huomaa että tuo öljyn imuputki tulee niihin kiveksiin kiinni alunperin. Sitten taas tasapainoakselittomassa moottorissa voi olla se imuputken öljypumppuun vastaava laippa erilainen (neliö vs. ovaali). Ilmeisesti tuohonkin kyllä löytyy suoraa sopiva osa, mutta en tiedä mistä moottorista.
Mut miks ne pitää poistaa? Tietty se vastaa vauhtipyörän keventämistä kun pyörivät osat vähenee, mutta eipä tuosta muuten kummempaa hyötyä ole. Noiden tasapainoakseleiden mukana sitten poistuu tuo alakertaa jossain määrin tukeva "korsetti" myös..
Mut miks ne pitää poistaa? Tietty se vastaa vauhtipyörän keventämistä kun pyörivät osat vähenee, mutta eipä tuosta muuten kummempaa hyötyä ole. Noiden tasapainoakseleiden mukana sitten poistuu tuo alakertaa jossain määrin tukeva "korsetti" myös..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Jättää ketjun pois nii siellähän ne enää vain retkottaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
No eipä siin ole ketjua vaan veto on hammasrattailla. Sikäli mikäli ymmärsin oikein, että kyse oli nyt x20xev z22xe ym. johdannaisista vanhoista rautalohkoista. Noihin uudempii alulohkolla ja ketjujakopäällä oleviin virityksiin en sitten osaakaan sanoa mtn.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Niin kyseessä on 2.2 hihnakone 8mm pultille kierteet jo tehty lukkoliimalla kiinni ja kovaa ajoa
Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku
Aa mielessä oli virheellinen muistikuva X20DTH moottorista jossa on ketjuveto. Muuten ihan vastaava ratkaisu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)