Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

MaxBluebird kirjoitti:Kantta ei ole avattu koska mitattu "että ovat suorassa".
Millähän keinoin se tämäkin on "mitattu" ja tässä nyt varmaankin tarkoitetaan venttiilien suoruutta, jotka ei nyt olekkaan niin suoria...
Insignia Hatchback A20DTE
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Rak »

MaxBluebird kirjoitti:Jess, eli nyt sitten selvisi että 1 ja 4 sylinteri ei tuota painetta eli vuotaa...
Alkaa pikkuhiljaa turhauttamaan...
Kannattaako jatkaa remonttia edemmäs? Vaihtaa kone vai auto?
Oliko valettu vai osista kasattu teräksinen nokka-akseli? Löytyykö puristukset jos hitaasti käsin pyörittää konetta? Etenkin jos vastaus on teräksinen niin nokkakeppi kiero ja tämän voi vahvistaa sillä että käsin konetta nopeasti pyörittäessä puristukset puuttuu ja kun vauhtia hidastaa.niin alkaa löytyä rutut normaalisti. Lopullinen varmistus mittakellolla nokka-akselista(nokan perusympyrät sekoaa, työntää venttilliä raolleen vaikkei pitäisi).

Pienin korjauspala taisi olla nokka-akselikotelo akseleineen.
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja ddude »

Onko tässä tosiaan vaihtoväli 10v/150000km?
Mä muistelin että väliä olisi lyhennetty Opelin toimesta mutta Länsi-auton huollosta sanoivat kuitenkin tuon saman 10v ja 150tkm.

Itsellä 2009 A20DTJ moottorilla ja mittarissa 120tkm eli pari vuotta voisi vielä ajaa jos uskaltaa...?
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Rak »

Käyttää yläpäästä kopan auki ja kokeilee onko rattaissa pykälää, tarpeeksi pahan näkee jo silmällä.
Syy ja seuraus on siis se että pyörät kuluu ja repii hampaat remmistä.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Masi »

Hartsa__90 kirjoitti:Tuo Oulun tauti on täyttä skeidaa. Uudemmissa autoissa hammaspyörät ovat niin heikkoa laatua, että kuluvat ja niistä tulee se pöly sinne koppaan. Mikä maantiepöly tarttuu magneettiin kiinni? VW On tullu myös ohjeistus nyt, että jokaisessa jakopääremontissa on vaihdettava myös hammaspyörät. Hammaspyörän kulumisesta se pöly sinne tulee.
Lisävahvistusta "Oulun taudille" tältä päivältä (tekstiote lainattu Iltasanomien jutusta):

Oulun seudun autoja hajottava mysteeri on ratkeamassa – Asiantuntija Kalevalle: ”Ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön”

Vesitalousasiantuntija Arto Lehto Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen vesistöyksiköstä arvelee Kalevalle, että Raahen ja Tornion välillä autoilijoita pitkään koetelleen jakohihnaongelman aiheuttaja on happamuus.

Happamuus taas aiheutuu todennäköiseseti Oulun seudulla asfaltissa käytetystä kiviaineksesta, joka louhitaan ns. mustaliuskealueelta.

– Jakopääkoteloissa on ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön. Liukoista rautaa irtoaa asfaltin kiviaineesta asfaltin kulumisen yhteydessä, ja se reagoi hapen ja lämmön kanssa, jolloin liukoisen raudan olomuodon muutos tapahtuu. Kun rauta joutuu auton jakopääkoteloon veden mukana, se näkyy ruskeana värinä, Lehto kertoo Kalevalle.

Raahen ja Tornion välillä liikkuvien autojen jakohihnoja on viime vuosien mittaan hajonnut huomattavan paljon. Huoltojen yhteydessä on paljastunut myös normaalia enemmän jakohihnojen ennenaikaista vaihtotarvetta.

Käytännössä Raahe–Oulu–Tornio-tieosuudella autoilevien on pitänyt vaihtaa jakohihna 100000 ajokilometrin välein, vaikka suositus olisi ollut esimerkiksi 180000 kilometriä.
peruskuski
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Huhti 2018, 14:45

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja peruskuski »

Moikka kaikille

Itsellä toinen Insignia menossa, mutta tämän uusimman 2,0 CDTI:n ongelmat ovat vähän erilaisia kuin edellisessä moottorissa. Nyt pitää jakopää vaihtaa kuulemma sen vuoksi että siellä on joku muovinen välipyörä/kiristin joka kuluu pinnaltaan ja aiheuttaa hihnan löystymisen jne. En aja Oulun seuddulla kuin harvakseltaan, mutta nyt n. 60 kohdalla pitää vaihtaa jakopään yläosa. Edelleen kyllä luvataan vaihtoväliksi 150th km / 5 vuotta.

Melkoinen ero myyjän ja valmistajan lupauksissa versus todellisuus , jos esim. tarkoitus pitää auto 500th km niin lupausten mukaan riittäisi kolme vaihtoa
(150, 300 ja 450 th km) todellisuudessa pitää vaihtaa ainakin 8 kertaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

peruskuski kirjoitti: 14 Huhti 2018, 15:01 Moikka kaikille

Itsellä toinen Insignia menossa, mutta tämän uusimman 2,0 CDTI:n ongelmat ovat vähän erilaisia kuin edellisessä moottorissa. Nyt pitää jakopää vaihtaa kuulemma sen vuoksi että siellä on joku muovinen välipyörä/kiristin joka kuluu pinnaltaan ja aiheuttaa hihnan löystymisen jne. En aja Oulun seuddulla kuin harvakseltaan, mutta nyt n. 60 kohdalla pitää vaihtaa jakopään yläosa. Edelleen kyllä luvataan vaihtoväliksi 150th km / 5 vuotta.

Melkoinen ero myyjän ja valmistajan lupauksissa versus todellisuus , jos esim. tarkoitus pitää auto 500th km niin lupausten mukaan riittäisi kolme vaihtoa
(150, 300 ja 450 th km) todellisuudessa pitää vaihtaa ainakin 8 kertaa.
Jakopään yläosa?!

Kyllä sinne pitää kaikki vaihtaa kun vaihdetaan. Ja vaihdosta seuraava sitten huoltovälin mukaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
peruskuski
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Huhti 2018, 14:45

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja peruskuski »

Niin meinasivat, että siellä on osa toteutettu ketjulla ? En ole kyllä selvää kuvaa nähnyt minkälainen tuo kone todellisuudessa on.
rili_hma
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Tammi 2019, 11:46

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja rili_hma »

peruskuski kirjoitti: 14 Huhti 2018, 15:01 Moikka kaikille

Itsellä toinen Insignia menossa, mutta tämän uusimman 2,0 CDTI:n ongelmat ovat vähän erilaisia kuin edellisessä moottorissa. Nyt pitää jakopää vaihtaa kuulemma sen vuoksi että siellä on joku muovinen välipyörä/kiristin joka kuluu pinnaltaan ja aiheuttaa hihnan löystymisen jne. En aja Oulun seuddulla kuin harvakseltaan, mutta nyt n. 60 kohdalla pitää vaihtaa jakopään yläosa. Edelleen kyllä luvataan vaihtoväliksi 150th km / 5 vuotta.

Melkoinen ero myyjän ja valmistajan lupauksissa versus todellisuus , jos esim. tarkoitus pitää auto 500th km niin lupausten mukaan riittäisi kolme vaihtoa
(150, 300 ja 450 th km) todellisuudessa pitää vaihtaa ainakin 8 kertaa.
Työpaikan autoissa (Insignia Country Tourer CDTI 2.0 vm. 2017) tuli molemmissa hihnan ikä täyteen noin 90tkm kohdalla. Kiristimessä kuulemma jotain ongelmaa. Nyt maahantuojalta on vesipumput loppu, eikä toista autoista saadaa huollettua... Ei hyvältä näytä tämä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Maahantuonnin ongelmat taitaa olla vieläkin tuossa varasto ongelmassa. Pihassa rekkalasteittain tavaraa kuulemma hyllyttämättä. Ja saahan tuonne aina tarvikkeena vesipumpun.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tomikiv
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 19:21

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja tomikiv »

Kannattaako kiukutella länsiautolle, auto omistukseni aikana siellä aina huollettu. Viime vuonna vuosihuollon yhteydessä ei hihnaa ollut vaihdettu vaikka huoltoväli 150ykm/6v ja autolle tuli viime vuonna ikää 6v. Opel assistance loppui 2viikkoa sitten koska viime huollosta 1vuosi ja kaksi viikkoa. Oli tarkoitus ensi viikon aikana varata aikaa tämän vuoden vuosihuollolle mutta, hihna otti ja katkesi viikonloppuna.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Laita ainakin sähköpostilla huoltoliikkeeseen asiakaspalaute. Tuo vaihtoväli voi olla uudesta lyhentynyt ja tulisi sinulla lukea myös huoltolapussa 6v kohdalalla tuo jakopää. Ainakin 150tkm huoltolapussa tuo lukee.

Voi olla että työnjohto ei ole tehnyt työtään kunnolla kun työ on varattu eikä sille ollut osia ja aikaa kun auto tuli huoltoon. Ja toistuva virhe kun ei ole otettu jakopäälle aikaa luovutuksen yhteydessä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tomikiv
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 19:21

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja tomikiv »

Täytyy nyt antaa täydet pisteet Länsiauton huollolle, soitin ja kysyin miten pitäisi toimia huoltomyyjä sanoi selvittävänsä ja palaavansa asiaan. Meni noin 15min niin soitti takaisin ja ilmoitti heidän hakevan auton paikkanulta johon se oli vakuutusyhtiön toimesta hinattu. Keinut oli kaikki mennyt, nokka-aklselit poikki ja rattaista jäljellä vain muistot. Itselle jäi maksettavaa noin viidennes remontin hinnasta.
pek
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Huhti 2008, 15:57

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja pek »

Moro. Täällä katkes myös jakohihna suoraan ajossa vm 12 2.0cdti 160hp ajettu 255tkm. Hihna vaihdettu 150tkm kohdilla. Hinattiin Espooseen huoltoon missä tilanne todettu. sen kummempia tuhoja ei ole tarkasteltu. Korjaus arvio 4000-5000e. Kuulosti suolaselta. Nyt mietinnässä korjauttaako vaiko ei. Suosituksia minne viedä korjaukseen pk seudulla tai sitte minne hävittää? Korjaamo tarjos tuossa kunnossa 500e.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ihan turhaa myyt. 2kpl noita tullut tehtyä.

Siittä menee keinut poikki eli 16kpl keinuvipuja, jakopää vesipumpulla ja rattailla ja nippu tiivisteitä vaihtoon. Venttiilit säilyy ehjänä kun ovat suoraan kohti mäntää.

Eli nokkakehto ja suuttimet ekana irti ja katsoa että venttiilit on samassa tasossa ja nokissa ei ole jälkiä.

Merkkiliikkeessä osat noin tonnin ja töitä noin 10h
Eli 2000e pitäisi selvitä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin